Peugeot 206 Pop Art 1.4 (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 Pop Art 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 153.900 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto gekocht na het inleveren van de sleutels van de lease Golf TDI. Omdat ik particilier ging rijden, op zoek gegaan naar een Polo 1.4 maar het werd verrassend genoeg een 206. Ook nog een met een flinke kilometerstand, maar wel ex-lease met airco, 6 airbags, ABS (v.a bouwjaar 10/2003 standaard) 6 speakers, Peugeot radio/CD en metallic lak. De boekjes zagen er keurig uit, NAP erbij, na een proefrit was ik verkocht. Nette prijs bedongen, nieuwe APK en rijden. Nu maar zien wat de toekomst uitwijst. De auto voelt in ieder geval degelijk aan.
Na de eerste paar duizend kilometer bevalt de 206 goed. De 1.4 motor is niet extreem zuinig, tussen de 1 op 14,0 (met files) en 1 op 15,3 (het Nieuwe Rijden toegepast). De brandstoftank is met 50 liter behoorlijk groot maar dat geldt voor meerdere punten aan de 206. De kofferbak is ruim voldoende en ook voorin is het best prima toeven. Noem het knus. Het is even zoeken naar een goede zitpositie want het stuur is niet axiaal verstelbaar (bij de 207 wel, maar ook niet voldoende naar je toe te halen vind ik). Het is ook geen Volkswagen zullen we maar zeggen. De stoelen zitten goed door de sportieve kuipvorm en zijn voldoende groot.
De 206 voelt zich goed thuis in de stad. Rotondes en bochten zijn plezierig te ronden. Op de snelweg kun je vlot inhalen als je de motor op toeren houdt. Zo rond de 5000 toeren voel je een douwtje in de rug. Geen TDI douw, maar toch leuk. Parkeren gaat wat zwaar, de stuurbekrachtiging is zo afgesteld dat deze het best werkt als je rijdt. Stilstaand met een vinger het stuur draaien is er dus niet bij. Je ziet ook weinig omaatjes in een 206. Nadeel van hoge snelheden is het motorgeluid, maar dit is niet overdreven tot 120 km/h. De standaard stereo installatie heeft een redelijk geluid, de bediening is goed door logische indeling van de knoppen en de stuurbediening. Bij harde wind is de auto stabiel, niet zo stabiel als de ’tank’ Golf 5 maar veilig. De 206 weegt ook maar 925kg.
Groen:
-Electrische koplampverstelling
-Lage kosten wegenbelasting en verzekering
-Enorm dashbordkastje (echter geen slotje)
-Veel opbergvakjes
Rood:
-Reservewiel hangt onder de auto
-Reparatiekosten...?
PROBLEMEN
Geen
Onderhoudskosten
-Nieuwe voorbanden Goodyear GT3
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.