Peugeot 206 One-line 1.4 (2007)

autoreview

Peugeot 206 One-line 1.4 (2007)

Signalement

Uitvoering206 One-line 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst69.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 69.750 km

Na het veranderen van baan had ik niet meer de beschikking over een lease auto. Er moest dus eigen vervoer komen. De lease 207 was goed bevallen en de 206 heb ik altijd al een leuke verschijning geworden, dus moest het een 206 1.4 One-line worden.

16.07.2012

Vandaag heb ik de 206 ingeruild op de hieronder beschreven 208. T.z.t., als ik wat significante km's met de 208 gemaakt heb, zal daar vast een review van verschijnen.

De 206 heeft zich goed gedragen de afgelopen vijf jaar en drie maanden. De enige twee dissonanties waren een lekke airco-condensator door steenslag (is de auto niet aan te rekenen) en lastig willen starten bij warm weer. Dit laatste is met een software update verholpen.

Afgezien van het verbruik, dat met ca. 1:13,5 tot 1:14,0 gemiddeld niet denderend was, niets dan lovende woorden over dit karakteristieke karretje. Hij reed prima en is over de bijna 70.000 km die ik ermee gereden heb uitermate betrouwbaar gebleken. Ik wens een volgende eigenaar (m/v) er nog vele jaren plezier mee.

15.04.2012

De nieuwe software werkt tot nog toe prima en de 206 is "still going strong". Deze maand is het weer tijd voor een check-up bij de dealer.

Na vijf jaar trouwe dienst heb ik besloten afscheid te nemen van dit sympathieke Franse hatchbakje en heb ik een order geplaatst voor zijn kleinzoon: een Peugeot 208 1.2 VTi Active. Tot het definitieve moment van afscheid daar is, hoop ik nog een aantal maanden met veel plezier in hem rond te rijden.

16.11.2011

De condensor van de airco is in augstus al vervangen en hij doet het weer prima. Voor het moeizame starten is een software update beschikbaar. Deze is er gisteren ingeflashed door de dealer. Met het huidige koude weer startte hij altijd wel in 1x, maar ik heb al wel het idee dat hij nu "enthousiaster" start. Geeft hoop voor de warme dagen.

14.07.2011

De condensor van de airco is lek, waarschijnlijk veroorzaakt door steenslag. Volgende week komt er een nieuwe in. Zal ongeveer 270 euro gaan kosten. Het moeizame starten bij warm weer blijft aanwezig, twijfel nog of ik er mee naar de dealer zal gaan. Hij start altijd direct bij de tweede poging, dus het is niet meer dan een "minor inconvenience" op het moment. Echter, je weet niet of er iets het aan het begeven is en ik ben een gepeperde reparatie liever voor. Nou ja, eerst de airco maar.

27.04.2011

Het blijft een grappenmaker, die 206 van mij. Iedere keer als ik bericht dat hij een beurt zonder bijzonderheden doorstaan heeft, komt hij weer met iets de proppen. Met de hete dagen van afgelopen Paasweekend kwam ik erachter dat de manuele airco het niet deed. Lampje ging branden, maar verder niets. Ook de pomp ging niet draaien. Internet leerde me dat een te laag koudemiddelniveau een voor de hand liggende oorzaak is. Vandaag bij de airco service monteur langsgeweest: in plaats van de benodigde 700 gram, zat er nog maar 15 (!) gram in. De laatste keer bijvullen was twee jaar geleden, en een airco verliest elk jaar wel 10% tot 20% koudemiddel, maar 50% is te gek. Dus op zoek naar een lek, met contrastvloeistof en een geel brilletje op. Ik heb even mee mogen kijken, en we zagen iets dat op een klein druppeltje leek, op een aansluiting onderaan de condensor. De airco is intussen wel bijgevuld en hij doet het nu weer als vanouds, maar ik werd verzocht over een week of drie nog eens langs te komen ter controle.

Het moeizaam starten bij warm weer heeft ook weer de kop op gestoken. Als de 206 een dag in de zon heeft staan bakken, lijkt het alsof de automatische choke er niet op staat als je 'm start. Hij slaat aan, je laat de sleutel "los", en dan slaat 'ie vaak af, de eerste keer. Bij de tweede of derde poging lijkt 't alsof de computer net (en echt maar *net*) genoeg brandstof inspuit zodat hij z'n stationaire loop op kan pakken. Daarna is alles koek en ei. Bij kouder weer (< 20 C) of warme motor is er niets aan de hand, apart.

07.04.2011

Gisteren heeft de 206 bij 56.000 km / 4 jaar een grote beurt gehad en is hij voor het eerst APK gekeurd. Bij het weer ophalen werd me verteld dat de koppeling nogal hoog aangrijpt, hoger dan normaal is voor dit type. Het hoefde niet direct op een kapotte of versleten koppeling te duiden, voor hetzelfde geld houdt 'ie het nog een paar jaar vol. Vreemd, even in de gaten houden, het was mij in ieder geval nog niet opgevallen. De rekening voor de beurt en de APK zal wel richting de € 450 gaan vermoed ik.

Afgelopen najaar heb ik de voorbanden (Pirelli P3000's) laten vervangen door twee Michelin Energy Saver's. Dat kwam op een bedrag van circa € 160. De achterbanden zijn nog niet op.

Het gemiddelde verbruik over de afgelopen vier jaar komt uit op 1:14,0.

20.05.2010

Vorige maand is de 206 voor de tweejaarlijkse check geweest. Er zijn wat vloeistoffen ververst en de garage merkte op dat de voorbanden nog 3 mm profiel hebben en over niet al te lange tijd vervangen dienen te worden. Dat vind ik best vlot, voorheen haalde ik toch circa 10.000 km meer uit een setje voorbanden. Wellicht slijten deze Pirelli P3000 bandjes wat sneller. In totaal was ik een vriendelijke 36 euro kwijt.

25.01.2010

Alsof de duvel er mee speelt... Een paar dagen na het vorige berichtje ging het lampje van de emissieregeling branden (geel motorblokje). De auto reed verder prima dus ik ben doorgereden. Afspraak bij de garage gemaakt en natuurlijk ging het lampje in de tussentijd weer uit. De garage constateerde na het uitlezen dat hij "even de rijsnelheid kwijt geweest was" en dat er verder niets aan de hand was. Vreemd, de snelheidsmeter deed het gewoon. Zal wel door al de gestrooide pekel van deze winter komen.

02.01.2010

Afgelopen zomer heeft de 206 een kort bezoekje aan de dealer gebracht om de airco bij te laten vullen. Verder geen problemen tegengekomen. De eerstvolgende check-up is gepland voor april.

28.03.2009

De 206 is net voor zijn eerste grote beurt bij de dealer langs geweest. Geen verrassingen verder. De lichte resonantie bij 2000 toeren bleek (weer) veroorzaakt te zijn door het luchtfilter. Dat is onder garantie weer vastgezet en het lijkt nu opgelost te zijn. Inclusief een nieuw blad voor de achterste ruitenwisser was ik 270 euro kwijt.

Ik had als leenauto een 107 mee. Aangezien ik ten tijde van de aanschaf van de 206 twijfelde tussen beide modellen was ik erg benieuwd hoe het zou rijden. Samengevat rijdt hij voor zo'n betaalbare auto helemaal niet verkeerd. Wat me wel tegenviel was de beroerde kwaliteit van de twee speakers in het dashboard. Verder viel me op dat hij totaal niet als een Peugeot aanvoelt, voornamelijk veroorzaakt door het ultra-korte schakelen (zal wel een Toyota bak zijn). Leuk wagentje, maar ik ben toch blij dat ik destijds wat extra budget had en een 206 gekozen heb.

15.12.2008

Inmiddels heeft de 206 er bijna 23.000 km op zitten. In april al weer is hij voor de eerste inspectiebeurt geweest. Het schurende geluid dat rond de 2000 toeren hoorbaar was bleek van een losgetrilde luchtfiltersteun afkomstig te zijn. Nadat die is vastgezet is het geluid verdwenen.

De dealer heeft nog naar een oorzaak voor het vreemde startgedrag gezocht, maar niets bijzonders kunnen vinden. De motormanagementsoftware had geen problemen aangegeven. De dealer gaf als mogelijke verklaring dat het systeem zichzelf wellicht niet helemaal netjes ingeregeld had. Nadat de software gereset is heeft het fenomeen zich niet meer voorgedaan en start de 206 altijd in een keer.

Het stuk kunststof aan de binnenkant van een van de C-stijlen is ook tot tevredenheid vastgezet door de dealer. Ik heb de dealer niet naar de uitlijning van de achterklep laten kijken. Ik heb er verder geen last van, hij opent en sluit zonder problemen en is prima waterdicht. Ik vrees dat ik gewoon een enorme pietlut ben :-)

De auto rijdt verder zonder problemen. Het verbruik stabiliseert zich rond 1:13,9 (7,2 liter per 100 km). De oliemeter in het dashboard heeft sinds het dealerbezoek geen daling in het olieniveau meer laten zien.

Ik heb in deze koude dagen ook een bijzondere eigenschap van de 206 ontdekt. De voorruit heeft sporadisch de neiging aan de binnenkant lichtjes aan te vriezen. Het is tot nu toe slechts twee maal voorgekomen, dus echt last heb ik er niet van. Daarbij is het een flinterdun laagje dat je er zo afveegt.

Ik heb de score voor Comfort bijgesteld naar voldoende, aangezien het interieur van een 207 bijvoorbeeld toch wel een stukje stiller is. De score voor Prestaties heb ik gezien het verbruik ook naar voldoende bijgesteld, ondanks dat het naar verwachting is. Maar voor het formaat auto zijn er concurrenten die beter scoren.

02.03.2008

Eindelijk de tijd genomen om alle brandstofbonnetjes in te voeren. Het gemiddelde verbruik over circa 13.000 km is uitgekomen op 1:13,7 oftewel 7,3 liter per 100 km. Valt mij tegen eerlijk gezegd, maar aan de andere kant is het ook geen hypermodern blok aangezien de basis al jaren geleden gelegd is, in het 205-tijdperk.

Ik ben er nog niet over uit hoe nu het zuinigst te rijden is met mijn 206. Hij rijdt het lekkerst als je tegen de 3000 toeren aan opschakelt, net boven waar het maximum koppel ligt. Dan pakt hij rond de 2400 toeren weer op in de volgende versnelling en beweeg je je lekker vlot door het verkeer. Echter, het afgelopen jaar heb ik veelvuldig tussen de 2000 en 2500 toeren opgeschakeld met bovenstaand tegenvallend verbruik tot gevolg.

Een nieuw fenomeen heeft de kop op gestoken. Van tijd tot tijd lijkt het alsof de koppeling een schurend geluid ten gehore brengt als ik rond de 2100 toeren al opschakel bij vlot optrekken. Het gebeurt niet altijd, wat het reproduceren lastig maakt. Puntje voor de eerste beurt in April.

Oliereservoir zit nog voor circa 1/4e vol, bijvullen lijkt verstandig.

18.01.2008

Ik heb er nu bijna 12.000 km mee gereden en er hebben zich geen problemen voorgedaan. Het is een typische Peugeot van de vorige generatie. Comfortabel op klinkerwegen, goed sturend en ietwat hakerig schakelend. Opvallend genoeg kraakt er nog steeds niets. De One-line is lekker compleet uitgevoerd, bijna alles wat je nodig hebt zit er op. De enige optie naast de metallic lak is een handmatige airco. De sportstoeltjes zitten prima, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen uren achter elkaar in gezeten heb. De vormgeving van het interieur vind ik nog steeds leuk
en sportief. Het dashboard loopt relatief diep door onder de voorruit en loopt fraai over in de deurpanelen. Het dashboardkastje is groot en bruikbaar. Enige detonatie is de typisch jaren `90 plastickeuze, maar dat stoort niet echt. Het hoort bij de `charme` van een 206.

De radio/CD-speler met afstandsbediening aan de stuurkolom produceert een gemiddeld geluid. Goed genoeg, maar niet bijzonder. De 207 die ik hiervoor reed was opvallend stil in het interieur en je kunt merken dat de 206 minder isolatiemateriaal aan boord heeft. Bij 120 km/h draait de motor 3500 toeren -- dat hoor je wel maar het went snel. De achtklepper is verder vrij soepel, heeft z`n maximum koppel al bij 2800 toeren paraat. De bescheiden 75 pk`s hebben geen moeite met de 925 kg lichte Peugeot. Ook op de snelweg wil hij nog prima versnellen voor een inhaalactie. Het verbruik valt me wat tegen. Ik heb nog tig bonnetjes die ik in moet voeren, maar in het begin liep hij zo tussen de 1:13 en 1:14 terwijl Peugeot`s opgave iets van 1:15,5 is.

De interieurruimte is voorin in orde. De bestuurdersstoel en het stuur kunnen in hoogte versteld worden. Het kost niet veel moeite een goede zitpositie te vinden, al zou een in diepte verstelbaar stuur wel helpen. Met wat inschikkelijkheid is het achterin ook wel uit te houden. De kofferruimte is normaal voor een auto van dit formaat denk ik. Voldoende voor de wekelijkse boodschappen. Een nadeel is wel dat de achterbank niet bekleed is aan de achterkant, waardoor het bekrast kan raken als je niet voorzichtig bent. De vloer is ook niet helemaal vlak bij neergeklapte achterbank, maar de ruimte is prima bruikbaar. Er kunnen aardig wat Ikea pakketten achterin.

Er zijn wat zaken aan de auto die me verder opvielen:
- De ruitenwissers gaan netjes terug naar beneden als je het contact af zet terwijl ze nog wissen. Prima, is beter dan dat ze halverwege de ruit blijven staan.
- Ik mis een instelbare interval op de ruitenwisser. Stand I is al vaak net te snel.
- De achterbank klapt alleen in zijn geheel neer, jammer.
- De passagiersstoel schuift niet naar voren bij het vooroverklappen.
- Het is krap tussen de voerstoelen en de deuren. De verstelhendel van de rugleuning is daar met dichte deur lastig te bereiken (daarom zit hij ook aan de andere kant van de stoel) en de gordel moet je even met beleid geleiden bij het oprollen.
- Dezelfde verstelhendels veroorzaken nogal wat verwarring bij passagiers. De hendel naar voren doet de rugleuning vooroverklappen, de hendel naar achteren laat je de rugleuning verstellen door met je rug weerstand te bieden. Als er niemand zit klapt hij dus ook helemaal naar voren en zet zich daar vast (logisch). Vervolgens snapt de passagier niet waarom de stoelleuning niet terug naar achteren wil na het in- of uitstappen. Ik verklaar dat dan maar met Franse logica.
- Erg laag in toeren (het Nieuwe Rijden) heb je het gevoel alsof het uitlaatsysteem protesteert (of het is gewoon het lage gebrom van de motor). Misschien moet ik wat hoger in toeren rijden, ik was hiervoor diesel gewend.
- De startmotor stopt niet automatisch als de motor eenmaal draait. Ik houd vaak de sleutel ofwel iets te lang omgedraaid met een protesterende motor als gevolg, of ik laat hem te vroeg los waardoor het lijkt alsof de motor het `niet haalt`, voordat de ECU hem alsnog netjes rond laat lopen.
- De motor is snel op temperatuur maar het betekent ook dat de ventilator snel aanslaat als ik bijvoorbeeld achteruit mijn oprit oprijdt. Het is een Franse auto en in Frankrijk zijn ze wel wat gewend qua hoge temperaturen, dus ik verwacht dat dat zo hoort. De temperatuurmeter blijft in ieder geval altijd netjes rond de 90 graden hangen.
- Standaard gaan de deuren op slot als je harder dan pak `m beet 30 km/h rijdt. Dat heb ik uitgezet (de knop op het dashboard enige tijd ingedrukt houden), want het klinkt vrij hard door in het interieur.
- De snelheidsmeter is akelig nauwkeurig. Een snelheid van 120 km/h op de teller is volgens de Tom Tom een echte 119 km/h.

Tien jaar na zijn introductie en zes miljoen geproduceerde exemplaren verder ben ik nog steeds niet uitgekeken op dit originele Franse wagentje. Ik ben benieuwd hoe hij zich de komende jaren gaat houden.

PROBLEMEN

  • 69.750 km

16.07.2012

Geen.

15.04.2012

Geen.

16.11.2011

In augustus de condensor van de airco laten vervangen, a 270 euro.

Gisteren nieuwe software in de motor laten flashen dat het moeizame starten op moet lossen, a 70 euro.

14.07.2011

Condensor van de airco lek, vermoedelijk door steenslag. Wordt vervangen.

Moeizame starten bij warm weer nog immer aanwezig, soms drie of vier pogingen nodig met hulp van gaspedaal.

27.04.2011

Airco bijgevuld, was zo goed als leeg.

Het moeizame starten als hij een lange dag in de zon heeft staan bakken (20+ graden) is ook weer van de partij, raar.

07.04.2011

Bij het weer ophalen na een grote beurt en APK werd me verteld dat de koppeling abnormaal hoog oppakt. Hoeft geen probleem te zijn, maar iets om in de gaten te houden.

20.05.2010

Niets.

25.01.2010

Het emissielampje bleef twee dagen branden. Autootje liep er geen slag minder om. Lichtje ging vanzelf weer uit en is sindsdien niet weer aangegaan.

02.01.2010

De airco moest afgelopen zomer bijgevuld worden, verder niets.

23.03.2009

Na het verhelpen van de lichte resonantie, weer als gevolg van het luchtfilter, heb ik niets meer aan te merken. De hieronder beschreven kleine hebbelijkheden heb ik gewoon geaccepteerd. Geen enkele auto is perfect.

15.12.2008

Na het vastzetten van de luchtfiltersteun heeft het schurende geluid plaatsgemaakt voor een lichte vibratie in de aandrijflijn. Je hoort dat de motor bij 2000 toeren van toon wisselt, alsof hij iets rauwer loopt. Met de hand op de versnellingspook voel je ook een lichte trilling, die bij 2500 toeren weer weg is. Wellicht is er sprake van wat resonantie in de uitlaat.

De speling in de rechter stuurstengel veroorzaakt een plastiekerig klik-klak geluid als je de stengel heen en weer beweegt (d.w.z haaks op de normale bewegingsrichting). Niet erg, wel een beetje irritant.

02.03.2008

Koppeling lijkt van tijd tot tijd een schurend geluid te maken bij vroeg opschakelen onder deellast.

18.01.2008

Geen problemen.

Wel zijn er drie kleine dingetjes die vanaf het begin aanwezig zijn. Ten eerste lijkt het stuurwiel zachtjes aan te lopen bij het draaien van het stuur. Je hoort een licht schurend geluid. Het valt me nu minder op dan in het begin en je moet er echt op letten. Ten tweede sluit het kunststof aan de binnenkant van een van de C-stijlen niet goed aan op een ander stuk, het springt steeds een eindje uit zijn vergrendeling. Ten derde lijkt de achterklep er niet helemaal waterpas in te hangen. Bij de achterlichten hangt hij links iets lager dan rechts. Hij opent en sluit verder prima. Ik laat de dealer bij de eerste beurt in April even naar deze puntjes kijken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.