Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 GTI 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Verder waar ik gebleven en begonnen was.
De voorgeschiedenis
Eigenlijk was het al vanaf dag 1 mis gegaan bij mij, op m'n 18e kocht ik (toen nog samen met m'n moeder :-) ) een 205GTI 1.9 met 130pk.
Een jaar of 2 heb ik van die kar genoten want ja, zet een jonge hond (nog net zonder petje) in een auto met 130pk op 850kg en je weet dat er lol gemaakt wordt.
Destijds had ik nog niet zo heel veel verstand van auto's, wel had ik jaren ervaring met het sleutelen aan brommers en scooters maar een auto was me toen nog een stapje te ver.
Daarom heb ik de 205 na 2 jaar, een hoop gebreken (was ook een koopje hoor destijds) later, weg moeten doen.
Het snelle hatchback virus had echter inmiddels al z'n weg gevonden bij me.
In de tussentijd heb ik al een leuk rijtje auto's gehad. Na de 205 kwam er een clio sport, die ging total-loss door een aanrijding, een Renault 5 GT Turbo (die ik verkocht omdat ik niet het geld had om hem goed te houden, heb ik nog altijd spijt van) en daarna kwamen er wat grotere auto's zoals een 323C 1.8 16v en een BMW 320i AC Schnitzer.
Toen de BMW echter ter ziele ging vanwege een kapotte versnellingsbak en roest belandde ik toch weer bij de snelle hatchbacks. In eerste instantie een Peugeot 306 1.8 16V XS waar ik een jaar of 3 met plezier in had gereden. Toen ik echter wat ruimer in het geld kwam te zitten, wilde ik wat snellers en luxers dus kwam er een Golf MK4 GTI met een 170pk sterke 5 cilinder. Heerlijke auto was dat maar toen kwam er een auto van de zaak dus moest de Golf het veld ruimen.
Echter was die nieuwe baan + auto totaal niet wat ik er van verwacht had dus ging ik bij een van de leukste bedrijven van Nederland aan de slag, helaas wel zonder auto van de zaak. In eerste instantie had ik nog niet echt behoefte aan een auto, ik kon eenvoudig met de trein van en naar werk en ook naar m'n vriendin was makkelijk te doen met de tram. Toch bleef het enerzijds kriebelen, ik wilde een auto en bovendien gebeurde het regelmatig dat ik en m'n vriendin ergens heen wilde gaan en steeds een auto lenen is op een gegeven moment ook geen optie meer.
De zoektocht
Goed, ik had wat geld gespaard, dus ik wilde weer een snelle hatchback en dat moest en zou een GTI gaan worden. Waarom? Goedkoop in de WB, snel, luxe enzovoorts.
Uiteindelijk had ik m'n zoektocht versmald tot een paar modellen. De Golf GTI (MK4), een snelle Seat of... een 206 GTI.
De zoektocht was begonnen! Uiteindelijk heb ik een stuk of 3 206jes bekeken, 3 Ibiza Cupra's en een Golf GTI. Die Cupra's tja, ze hebben bij Seat voor heel veel dingen leentjebuur gespeeld bij VW, waaronder voor het zeer goede 1.8 turbo blok wat je zonder al te veel risico en poespas met een chiptune ook nog eens richting de 200 pk kon duwen. Echter de carrosserie van die dingen is vaak in 1 woord waardeloos, ze roesten aan alle kanten, wielranden, dorpels etc en het interieur slijt mijn inziens ook bovenmatig hard. Nu ben ik niet bang voor wat werk, inmiddels ga ik met al m'n autos altijd zelf aan de slag, al sinds de 306 die ik had, dat vind ik ook erg leuk en leerzaam om te doen + het houdt de kosten vele malen lager. Echter verregaande roest vind ik niks. Ook de Golf waar ik naar had gekeken was een uitgeleefd hok en veel te duur voor wat je er voor terug kreeg.
Dan de 206jes. Nadat ik er 2 bekeken had was ik gelijk enthousiast. De eerste 2 waren weliswaar niet zo netjes als ik had gehoopt (ik heb een hoge standaard) maar, gek genoeg voor een Fransoos, oogde alles een stuk degelijker dan ik verwacht had. Bij Citroens van deze bouwjaren vallen de interieurdelen nogal eens uit elkaar van ellende maar de 206 oogde van binnen robuust.
Toen ging ik op een dag samen met een sleutelmaat 2 autos bekijken, een Ibiza Cupra en een 206GTi.
Met m'n tablet + ELM327 OBD2 module onder de arm gingen we op pad. Eerst de Cupra, wat een hok was dat. Oke, over de rij eigenschappen had de eigenaar niks gelogen, het ging af als een kanon. Echter bij het begin van de proefrit al gelijk een motor storingslampje. Dus de OBD2 module eraan, iets met air injector bank 1 storing, na een reset was het verdwenen maar het begon dus al slecht. Ook deze zilveren kar had al weer de nodige opkomende roest bij de wielkast randen, stoelwangen die vergaan waren etc etc. Ging hem dus niet worden!! Met de moed toch wel een beetje in de schoenen gingen we door naar de 206. De voortekenen waren goed. Afkomstig van de 2e eigenaresse (aantoonbaar) en alles erop en eraan. Op de foto was duidelijk zichtbaar dat er wat blanke lak van de bumperstrip aan de voorkant af was maar dat was eerlijk vermeld.
De aankoop
Eenmaal bij de handelaar aangekomen bleek de auto binnen geparkeerd te staan tussen een hoop andere mooie auto's in zeer nette staat, bovendien was het ook een erg mooi bedrijf+locatie en de verkoper was een nuchtere nette man die niet gelijk een of ander salespraatje af begon te steken. Heerlijk want daar prik ik normaliter toch zo doorheen.
Eenmaal een proefrit gemaakt was ik eigenlijk al verkocht. Het reed heerlijk zonder enige bijgeluiden en de historie + papierwerk was dik in orde, zelfs het 1e overschrijf bewijs en climatecontrol certificaat van Peugeot zaten er nog bij!! Volledig dealer onderhouden ook en de lak en andere optische zaken waren werkelijk in prachtige staat, van het interieur kon je echt je maaltijd eten zo smetteloos en netjes. Na een nette prijs onderhandeld te hebben en al het papierwerk geregeld te hebben was het tijd om huiswaards te gaan.
De eerste paar duizend kilometers
Als ik een "nieuwe" auto koop, ongeacht of het een dealer onderhouden ding is of niet ga ik er mee aan de slag. Wat kleine dingen zoals versnellingsbak olie wissel, olie + filter, luchtfilter, bougies. Het geeft gewoon een prettig idee.
Qua rijervaring is het natuurlijk net niet zo spannend als zo'n 1.8T blok van VW. Een atmosferische motor heeft gewoon wat minder umpfh onderin de toeren maar dat neemt niet weg dat het een zeer vlotte auto is. Als je hem wat hoger in toeren rijd (en dat is zeker op de snelweg geen probleem want de overbrenging is wat aan de korte kant voor een 5 bak) dan heb je zeer veel plezier en laveer je heerlijk snel door het verkeer heen.
Qua vering heeft Peugeot een goede balans gevonden tussen comfort en wegligging. Je kan hem straffeloos hard een bocht in gooien maar ook over een klinkerweg trillen niet je vullingen uit je mond. Natuurlijk is het allemaal wat straffer dan een doorsnee auto maarja, dan moet je maar geen GTi kopen.
Als je eenmaal door hebt hoe je het lekkerst rijd er mee is het echt een genot, sure, voor een GTi is hij wel ietsje tammer dan de 205gti die ik ooit had maar die is wel een goeie 200 kilo lichter en dat merk je wel. Wil je echt knallen? Dan haal je een 206 RC maar die zijn rustig 2x zo duur voor een net exemplaar en dat is me wat te gortig voor race stoelen en 40pk meer. Qua schakelen blijft het een fransoos. Het is geen soep pan waar je in roert zoals vroeger maar de gemiddelde Duitser of Japanner schakelt wel wat korter en strakker.
Qua sturen is het allemaal dik in orde, je hebt goed contact met de weg en de auto communiceert goed hoe ver je kan gaan en het is dan ook een hele kunst om echt te ver te gaan, hoewel het wel kan, dan gaat de achterkant namelijk zelf bepalen waar die heen gaat maar je voelt het wel aankomen en daarom kan je het ook corrigeren. Je moet het dan wel echt bont maken!
Met mijn 1.90m ben ik niet klein van stuk maar ik pas beter in de 206 dan in de 306 die ik ooit had, die had toch net een wat onhandigere configuratie waardoor ik nooit echt heel gemakkelijk zat maar een paar honderd kilometer in de 206 is me tot nu toe goed bekomen. Je merkt echter wel dat de bakverhoudingen aan de korte kant zijn. Zodra je boven de 120 komt ga je toch wel hoog in toeren maarja, dat is ook het karakter van de auto, om de atmosferische motor optimaal te benutten moet je hem boven de 4000 toeren houden, maar, dan heb je ook een grijns van oor tot oor op je gezicht!
En verder?
Qua opties heb ik geen klagen, behalve vol ledere bekleding heeft de auto alle snufjes, en het werkt ook allemaal!! De lichtsensoren laten de lichten netjes aangaan als je een tunnel in gaat en de regensensor doet het ook naar behoren. Zei ik nou dat alles werkte? Nouja, de originele Clarion RD3 radio heeft 1 probleem, de CD speler doet het niet. 1 minpuntje dus! Maargoed, met een verloopstekker die je op e-bay kunt bestellen + de nieuwe Sony radio die ik nog had liggen kan ik dus zo een andere radio erin zetten waarbij de verloopstekker er voor zorgt dat ik gewoon de originele (en best handige!) stuurwiel bediening kan blijven gebruiken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.