Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)

autoreview

Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)
Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2004)

Signalement

Uitvoering206 GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst183.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

High Maintenance dame

  • 178.000 km

Natuurlijk ligt het aan onszelf. Of eigenlijk alleen maar aan mij. Maar dit is ons "tweede autootje" en tevens mijn hobbyauto. Dus ook als het niet nodig is, zoek ik dingetjes die ik kan doen.

Toen we het dametje kochten was er een reparatie aan de koppeling nodig. De verkopende partij dacht aan het vervangen van de koppeling en wilde daar niet aan, dus een fikse korting. Het bleek alleen de kabel en onze winst was het verschil tussen die twee reparaties. Mooi begin.

Echter wil ik mijn vrouw en dochter veilig laten rijden, dus kwamen er 4 nieuwe banden in de maat 205/40/17 bij. Een hevig incourante en dus dure maat. Poefff weg winst.

Een lichte kloink bij het sturen betekent het naderende einde van een veerpootlager. Gelijk een schroefset besteld (lange levertijd, dus die moet er nog op) Niet met het doel om te verlagen, maar om te verhogen. De auto is samen met de 17 inch velgen en extra verlaging gewoon té stug en met een speciaal uitgezochte soepel verende set hopen we dat wat teniet te doen zonder aan weggedrag in te boeten.

Toen bleek er in zowel midden als einddemper een lek te zitten, met de naderende apk nemen we geen halve maatregelen en werd een afspraak bij EPS gemaakt voor een volledig rvs uitlaatsysteem. Dat gaat eerdaags dan gebeuren.

Daarnaast hebben we preventief de motor geflusht, bougies vervangen, draagarmen vervangen en wat klein onderhoud gedaan.

Best veul voor ongeveer 3000 km per jaar, maar zoals gezegd het klussen aan de auto is dan ook hobby. Zo hou ik als kantoorpikkie mijn skills ook wat op peil.

Meeste wat we gedaan hebben hoeft of niet of niet zo duur als door ons gedaan (en nog te doen) dus eigenlijk is het als je wilt best een goedkope auto om te rijden.

Owja, wat iedereen natuurlijk wil weten... Met overwegend stadsverkeer en af en toe wat "leuke" ritjes blijft het verbruik met iets boven de 1:10 alleszins mee te vallen.

Tot zover mijn totaal nutteloze review voor wie op basis van ervaringen ook een 206 GTI overweegt. Ik zou zeggen, élke "oude" auto is een gok. Maak een proefrit, voelt hij fris aan, dan gewoon doen!


Een jaar later

  • 181.000 km

De dame is alweer ruim een jaar in ons bezit.

Een prijzig jaar, maar omdat we het zelf zo wilden.

We hebben de veren en dempers vervangen voor een schroefset. We hebben de uitlaat (laten vervangen door een volledig handgemaakt RVS exemplaar bij EPS. We hebben preventief de motor geflushed en voorzien van extra dure synthetische olie, luchtfilter vervangen door een pipercross open filter. Aan alles nét een beetje (of soms heel veel) meer besteed dan strikt nodig om de auto betrouwbaar te houden, maar wat krijg je er een boel extra rijplezier voor terug!

Dit jaar staan wat cosmetische dingetjes op de planning. Het leer bijwerken en het alcantara netjes maken, de buitenkant een goede polijstbeurt geven en wellicht de remklauwen een lakje geven, zal zwart worden in dat geval.

Storingen? Ja, een kleine. De remlichten brandden op enig moment continu. Nieuwe schakelaar bij het rempedaal ad 9 euro en gefixt,

Intussen merken we dat we de GTI graag pakken. Reden we in eerdere "tweede" auto's 2500 ad 3000 km per jaar, we hebben nu al ruim 5000 genoten in een jaar,

Luxeprobleem in het weekend, pakken we de bloedsnelle Volvo V60 D5 (215 pk) of de 206 GTI met een kleine 140 pk (wellicht iets meer door in en uitlaataanpasingen) en 1030 kg. Ze geven elkaar weinig toe in prestaties (okay, tussen 150 en 200 is de Volvo dan weer veel sneller, maar dat rijden we nooooit.... ^-^

afscheid

  • 183.000 km

Afscheid van de snelle dame.

De auto was klaar. alles wat ik technisch kon doen en laten doen was gedaan. Optisch was de auto vrijwel klaar. Alleen van buiten nog een goede polijstbeurt en dan was dat ook klaar. Maar we gingen niet wachten op het mooie weer. Het Alfavirus sloeg wederom toe.

Kortom, bij onze plaatselijke garage kwam een mooie Alfa GT te koop en we waren om.

Geen hoogte en dieptepunten, gewoon lekker bijna 1,5 jaar genoten van deze lichte, krachtige en snelle Peugeot. Een ervaring die niemand ons meer afneemt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.