Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 GTI 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 275.500 km |
KM-stand laatst | 276.200 km |
Eerste Ervaringen
- 276.200 km
De Peugeot 106 was bijna een jaar in mijn bezit, dus was al even aan het zoeken naar een geschikte opvolger. Al snel kwam ik toch weer bij Peugeot uit, want veel aanbod (dus goede prijzen), goedkope onderdelen, relatief betrouwbaar, en ziet er (imo) goed uit. Weet dat er ook veel Polo en Clio fans zijn, maar die van dezelfde bouwjaren als de 206 zijn naar mijn mening toch minder fraai. Voorkeur ging uit naar een Phase II exemplaar (heldere koplampen, bumpers carrosseriekleur, boordcomputer) dus vanaf 2002 met minimaal de 1.6 16v motor. Eigenlijk wilde ik zelfs het liefst die motor (vaak minder afgeragd en sowieso zuiniger, plus qua prestatie al genoeg winst tov de 106), maar daarvan is 80 procent grijs (de Quiksilver) en die vond ik simpelweg niet onderscheidend genoeg. Toen kwam er een fraaie rode 2.0 16v, een GTi dus, langs. Besloten het te doen, auto had wel wat minpuntjes (vooral exterieur en km-stand) maar reed goed en was prijstechnisch gewoon erg interessant. Het voordeel van de aankoop vóór de vakantie doen is feit dat ik rustiger wegrijdt doordat ik nu een completere onderhoudshistorie en een werkende airco heb. Wel zo fijn reizen.
Dus, een bordeauxrode 206 GTi uit '03. 275k op de klok, onderhoudshistorie in het boekje loopt tot 250, niet verkeerd dus. Daarnaast is de d-riem bestickerd en hoeft pas bij 320k weer, wat prettig is. Bovendien nieuwe APK bij aflevering bedisseld. Met het originele RD3 systeem én climate control (airco was een must). Zeer compleet dus, eigenlijk ontbreken enkel vollederen bekleding (standaard heeft de GTi halfleder+alcantara) en een open dak. Elektr. ramen, spiegels, regen+licht sensor, zit er allemaal op. Heerlijk voor de langere afstanden. Zoals vermeld lijkt de auto voor zover ik tot nu toe merk motorisch in goede staat. De uitlaat geeft bij sneller accelereren wat geluid door en de stuurkogel heeft wat speling. Aan de buitenkant zijn er op meerdere plekken problemen met loslatende blanke lak, en her en der wat parkeerdeukjes. De lak kan ik op een aantal plaatsen goed zelf aanpakken, over de deukjes ga ik me nog beraden (wellicht de meest zichtbare laten behandelen door een specialist).
Mijn moeder had ooit een 206, dus was wel bekend met het gevoel aan boord. Wel is mijn exemplaar veel luxer (dat was een XR), sneller (moeder had 1.4 8v uit 98), wat strakker afgeveerd, en beter remmend (schijven rondom). Waar je bij een 206 aan moet wennen is dat je vrij hoog zit. Persoonlijk niet per se een fan van dus stoel staat zo laag mogelijk, voordeel is veel beter zicht rondom dan in de 106. Directheid van stuur is vergelijkbaar met die auto, maar daar moest je wel veel verder hoepelen. De prestaties van de 2.0 16v motor met 136pk zijn uiteraard goed, maar het is ook weer geen super hitsig blok. Zeker in lage toerentallen gebeurt er niet zo veel, en voelt de auto in geheel weinig sneller dan de 106 1.4 8v (die juist flink trok bij lagere toerentallen). Als je echter doortrekt tot na de 4000 rpm, word je getrakteerd op forse versnelling en veel fraai motorgeluid. Ook bij vol gas aan het stoplicht win je het meestal wel, 8.2 sec naar de 100 is tenslotte niks om je anno 2017 voor te schamen. Maar een rasechte sporter is de 206 GTi niet, daar zit je te hoog voor, is de besturing toch een tikje te gevoelloos, de pook wat te 'los' en 'hakerig', en het motorgeluid bij lage toeren te saai. De 206 GTi is wat je nu meer een GT of 'net niet' model zou noemen. Nu worden dat soort auto's met een driecilinder turboblokje afgeleverd, de 206 is meer een 'lichte auto met grote motor'. De prestaties zijn dan vergelijkbaar, hoewel het karakter uiteraard verschilt.
Tot nu toe geen problemen met de auto gehad, wel zijn de wielbouten van de lm-velgen vervangen omdat er verkeerde inzaten (met als gevolg gebonk en speling op de velg). Ik ben nu bezig met het doen van wat regulier klein onderhoud, zoals het preventief vervangen van de olie, bougies, wat spuitwerk van kleinere exterieur-delen, checken van filters, lampjes, etcetera.
Wat grotere en duurdere ingrepen worden nog op een rijtje gezet. Ik vind het juist leuk om veel auto's te rijden, en zo lang het budget het niet toelaat er meerdere tegelijk te hebben betekent dit gewoon vaak wisselen. Vandaar dat het economisch niet zo verantwoord is full retard te gaan en duizenden euro's op de GTi stuk te slaan, die investeringen zie je niet genoeg terug in de verkoopprijs (bovendien houd ik hem qua uiterlijk liefst origineel, want zoveel zijn er daar niet meer van).
Volgende auto?
Ik kijk af en toe al heel verliefd naar een 306 Cabriolet, dus wie weet ;-)
Overigens, het verbruik van de 2 liter is niet echt om over naar huis te schrijven. Het devies is dus zuinig te rijden waar dat kan (saaie 80 en 100 km/h zones) want anders laat je boordcomputer verrassend vaak meer dan 10 liter per 100 km zien (!). Wat redelijk haalbaar is met gemengd stads/snelweg verkeer? Ik zou zeggen 7.5/100km. Dat is 1:13.5. Meer snelweg, is 1:15-1:16 ook te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren