Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)

autoreview

Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)

Signalement

Uitvoering206 GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst134.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 101.000 km

Na bijna 5 jaar te hebben gereden in een Renault Clio en deze in aanmerking kwam voor de nationale sloop regeling besloten voor een andere auto te gaan kijken. Ook omdat onze financiële positie verbeterde.

We wilden eigenlijk voor een nieuwe Toyota Aygo gaan. Hoofdreden was dat deze goedkoop te rijden zou zijn. Ook was de 3 jaar garantie een pluspunt. Een aantal proefritjes gemaakt en een offerte (toch nog €11.500,-) kwamen we erachter dat dit toch niks voor ons was.

Verder gaan kijken voor een Peugeot 206, omdat Franse auto’s mij aanspreken. Eigenlijk opzoek naar een 1.6 Quicksilver, maar toen stond deze bij een handelaar in Zoetemeer. Proefrit gemaakt en dat rijd een stuk beter dan een Aygo en ook als een 1.6. Knoop doorgehakt en voor een goede prijs en een nieuwe distributieriem/spanrollen/waterpomp/kleine beurt/APK kunnen meenemen.

Ik wist dat er een aantal dingen aan zaten te komen, maar dat vond ik niet erg aangezien we er een goede prijs voor hebben betaald.

Problemen:
Nu een kleine 5000km meegereden en er is het nodige aan gedaan om hem tip top te krijgen.
Hieronder een lijstje:

* Distributie riem+spanrollen -->inbegrepen bij aanschafprijs
* Ruitenwissers V+A -->€35,-
* Pollenfilter-->€18,-
* Koppelingset -->€150,-
* Bakolie-->€40,-
* Airco service beurt (leeghalen/lektest/nieuwe compressor olie)-->€80,-
* Draagarmen L+R-->€115,-
* Stuurkogels L+R-->€35,-
* Stabilisatorstang L+R-->35,-
* Uitlijnen-->€40,-
* Short shifter-->€25,- (klinkt heel fout, maar hieronder een uitleg)

De koppeling was zelf nog goed, maar het druk lager hoorde je suizen als je de koppeling intrapte en natuurlijk elke keer als je van verzet wisselde.
De voortrein rammelde op slechte wegen en vooral met volledige stuur uitslag. Meer en deel van de rubbers waren ruim dus gelijk alles gedaan zowel links als rechts anders kan ik volgend jaar weer.


Nu het rijden:
Persoonlijk vind ik dat de auto goed op de weg ligt. Sportief, maar niet oncomfortabel en bovendien niet te luidruchtig bij rijksweg snelheden. De motor zelf trekt goed. Om goed met het verkeer mee te komen hoef je eigenlijk niet boven de 2300rpm te komen met optrekken. Jammer alleen dat je met 120km/h al zo’n 3500rpm draait in het 5e verzet.
Een groot nadeel vond ik de lange schakel wegen van 1 naar 2 etc. Hier door veloor je veel tijd in stads verkeer. Ik heb daarom in Engeland een “short shifter” besteld. Deze schuif je over de schakelarm aan de bak zijde waardoor je effectief de arm verlengd. Dit werkt uit de kunst en ik zou niets anders meer willen. Ook kan ik dit iedereen aanbevelen. http://www.griffiths-engineering.co.uk/
De stoelen zitten niet verkeerd met goede zijdelingse steun. Ook kan je ze uitgereid verstellen. Jammer dat het stuur niet in diepte te verstellen is. De climate control werkt ook uitstekend, zeker de ontwasem stand is zeer effectief.

Verbruikskosten:
Het gemiddelde brandstof verbruik wat ik tot op heden heb gerealiseerd is 1ltr op 11,1km. (de boorcomputer is iets te positief 1ltr op 11,8). Ik hoop dat het ietsjes beter wordt als de buiten temperatuur weer in de double digits komt. Aan onderhouds kosten reken ik op €60,- pm. Verzekering WA-plus met 5 jaar no-claim is €30,- pm. Afschrijving reken ik op €100,- pm met een gebruiks periode van 4 jaar. Met 15.000km per jaar kom je inc. brandsof op €355,- pm. (€0,29 per km)

Ik zal deze review proberen te blijven updaten met mijn ervaringen. In mei staat er een grote trip naar Kroatië in de planning. Ik hou jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

1,5 jaar met de Peugeot

  • 118.000 km

Inmiddels is de 206 anderhalf jaar in ons bezit. Niet geheel zonder tegenslagen, maar over geheel de periode gezien toch nog positief.
Sinds aanschaf zijn er nu 22000km verreden. In het laatste half jaar zijn de volgende dingen vervangen:
• 4x Michelin Pilot Exalto 2. Dit is echt een enorme verbetering ten opzichte van de continentals die eronder zaten. Voor mij niks anders meer dan Michelin!
• Accu.
• Midden plus einddemper.

Het rijdt nog steeds voortreffelijk. Met de nieuwe banden plakt die nog meer aan de weg en een 2liter motor trekt meer dan voldoende. Het verbruik over de genruikers periode is 1:11,6 (8,6ltr/100km)

Kosten over 22000km zijn “all-in” €0,29/km. Dat vind ik aanzienlijk als je bedenkt dat het brandstof gedeelte ‘maar’ €0,13 is. Daarom snap ik ook niet waarom mensen altijd lopen te zeuren over de brandstof prijs. Als de brandstof met 20% omhoog gaat (van €1,75 naar €2,10) wordt het brandstof aandeel in de kosten €0,16 en de “all-in” kosten €0,32. Dit is een stijging van 10%. In ons geval een stijging van €30,-. Waar heb je het over als je toch al dik €300,- neerlegt (zonder afschrijving!). Als je de afschrijving ook meeneemt (€150,- per maand) heeft 20% stijging van de brandstof prijs maar een effect van 6,5% op je maandelijkse kosten. Zo, sorry ,maar ik moest het even kwijt als ik af en toe de reacties lees op bepaalde artikelen.

Al met al kan ik concluderen dat de Peugeot goed bevalt, echter nu we ook een Alfa 147 berijden kom je er pas achter dat een beetje extra ruimte niet verkeerd is. Twijfel....

Nieuwe APK +Beurt

  • 126.500 km

Het was tijd voor de 30.000km beurt en meteen APK gedaan.
Buiten het normale verversen van de olie en enkele filters zijn de schijven + blokken achter vervangen + remolie ververst. All inclusief was dit maar €200,-. (doe het zelf:-))
Er is echter 1 probleem en dat is dat er op een nippel van de stuurbekrachtiging een lek zit waardoor er een liter stuurbekrachtigings olie per maand door heen gaat. Onderdeel is besteld en dan zal ik deze in de komende 2 weken vervangen.
Verder bevalt de auto nog prima, maar nog steeds een beetje aan het rond kijken voor een vervanger.
Het komt er alleen niet van om tijd vrij te maken. Luxe probleem!

Verbruik: 1 op 11,6km (8,6ltr/100km)
Kosten (all-in): 27 cent per km.

Verkocht

  • 134.000 km

Auto is verkocht en heeft plaats gemaakt voor een heel burgerlijke Ford Focus station waarvan ik in de toekomst zeker nog een review ga schrijven.

Het was een hele fijne auto met een hoop opties, maar hij was niet meer ruim genoeg.

De cijfertjes:

2,5jaar in bezit gehad.
38000km mee gereden.
gemiddeld verbruik: 1:11,5 (8,7ltr/100km)
gemiddeld brandstofprijs/ km : €0,13
Totaal zonder afschrijving/ km: €0,28
Totaal met afschrijving/ km: €0,34

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.