Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)

autoreview

Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)

Signalement

Uitvoering206 GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf86.183 km
KM-stand laatst96.492 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wolf in schaapskleren

  • 86.183 km

Wat onwennig nam ik plaats achter het stuur van auto waarvan ik gehoord heb dat het een 'wolf in schaapskleren' is. Ik start de motor en ik hoor een wat bloedeloos geronk onder de kap vandaan komen. Het advies van de dealer luidde: "laat de motor goed warm worden voordat je zijn capaciteiten gaat verkennen". Dit in acht nemende rij ik rustig en beheerst van het terrein af. Na alle elektronische functies uitgeprobeerd te hebben had de olie-temperatuur 90 graden bereikt; groen licht om hem eens flink op z'n staart te trappen dus.

Wat een heerlijk snelheidsduiveltje! Wat wil je met een auto met 138 pk en een geringe 1025 kg. Opvallend was het vermogen wat nog vrij komt na de 4000 toeren. Hier boek je de meeste winst als je graag auto's bij het stoplicht eruit wil rijden. Het betere bochtenwerk kun je deze 2.0 16V Gti ook wel toevertrouwen. Lekker vast aan het asfalt geplakt kun je gerust iedere bocht 20 km/u te hard nemen. Dit is nog kinderspel voor het onderstel, die overigens erg stug is. Bovendien wordt je lekker vast in de kuipvormige stoelen gedrukt; de lende-steunen 'vouwen' zich perfect om de rug heen. Hoef je dit allemaal niet zozeer, dan ga je toch lekker relaxed 50 in z'n 3 rijden? Ik moest de radio even zachter zetten om te horen of de motor nog wel geluid maakte bij deze snelheid. Hij is voor Gti begrippen heel tam van klank.

Veel lof dus voor deze auto. Er zijn echter ook dingen waar ik graag verbetering in had gezien, alhoewel sommigen daarvan subjectief zijn. Zo mis ik toch een beetje het geluid. Dit draagt niet bij aan de beleving van de snelheid. De ovaal-vormige einddemper had van mij ook wel iets bruter gemogen.

Ik kan verder nog niet veel meer vertellen over dit duveltje. Ik beargumenteer de waarderingen hieronder.

Comfort: Stugge veren zorgen ervoor dat je bijna ieder dubbeltje op straat kan voelen. De lederen kuipvormige stoelen compenseren dit ruimschoots. Bovendien weet je wanneer je een auto als deze koopt dat je dit kunt verwachten. Het is immers geen VW Passat. Verder is de motor aanzienlijk rustig en stil als hij stationair loopt. Verdere opties als climate-control, elek. ramen en spiegels en de clarion radio/cd speler die op het middendisplay werkt verhogen het rijgenot. 4 sterren.

Prestaties: Ik zal het nog maar eens zeggen. Het is écht een duveltje in een doosje. Het ware vermogen is na 4000 toeren beschikbaar en dat is een genot om te ervaren. Gewoon 5 sterren.

Betrouwbaarheid: Dit heb ik inmiddels naar 4 sterren bijgesteld omdat de boordcomputer 'storing uitlaatgassen' aangaf. Vermoedelijk de lambda-sonde. Even uitlezen en simpelweg de storing verwijderen bleek de oplossing. Toch niet prettig om mee te beginnen.

Gebruikskosten: Hij lust een beste slok, deze gti. Maar hij zuipt minder dan gti'tjes van vrienden van mij (VW Golf en Peugeot 106). Een rustige rijstijl zorgt voor een nog redelijk nette 1:13. 4 sterretjes.

Na 1 week

  • 86.663 km

Na een kleine 500 km heb ik bijna alleen nog maar genoten van deze auto. Een storing in de uitlaatgassen (lambda-sonde?) nam heel eventjes mijn plezier weg. De regensensor werkt ook niet helemaal naar behoren, maar ik heb nog geen één auto meegemaakt waarin dat wel het geval is.

Na 1 maand

  • 87.808 km

Ik heb helemaal niks meer vernomen van de 'storing uitlaatgas'. Ook geen andere ongemakken, alleen maar rijgenot. Enig minpuntje is misschien dan toch wel het koppel onderin, en dan met name in z'n 2. Dit had wel beter gekund van mij. Hiervoor heb ik inmiddels een inlegfiltertje besteld om te kijken of het daar beter mee gaat. De regensensor kan ik nog niet helemaal aan wennen. Verder is de auto compleet behandeld en onderhouden met Meguiars, de lak staat er ondanks dat hij de hele dag buiten staat gaaf bij. Positieve reacties van vrienden en familie te over, dus deze 206-eigenaar is dik tevreden!

Na 4 maanden

  • 90.856 km

De peugeot 206 GTI blijkt een zeer betrouwbare auto met een erg hoge fun-factor. Nog geen problemen mee gehad, afgezien van de accu die op was. Ik heb er in de tussentijd al veel leuke dingen mee gedaan; zo is hij voorzien van een schroefset, hebben de remklauwen een rood kleurtje gekregen en heb ik er een klein spoilertje op gezet.

Wanneer zo'n hatchback optisch 'getuned' (foute term) wordt, zijn er ook meer bestuurders die je zullen uitdagen voor de zogenaamde 'verkeerslichtsprintjes'. Erg leuk blijft het verschalken van de middenklassers, die stuk voor stuk menen dat ze "jou wel even helemaal zoek rijden". Wat men niet verwacht is dat een 2.0 16V met 140 PK en bijna 190 NM koppel en een gering gewicht van slechts 1025 KG zo snel kan zijn. Een VW Passat CC, een BMW 120i, een Opel Vectra GTS en een Toyota Avensis 2.2 D-cat waren allemaal niet bij machte om de 206 GTI bij te benen, terwijl het stuk voor stuk auto's zijn die bekend staan om hun prima prestaties in combinatie met hun comfort. Het klinkt alsof ik er apetrots op ben dat ik deze auto's het stof heb laten bijten, en dat ben ik eigenlijk ook wel, want daar koop je zo'n auto voor...

De betrouwbaarheid krijgt er nu een ster bij, aangezien ik sinds de aankoop van deze auto nauwelijks problemen gehad heb.

Na 8 maanden

  • 96.492 km

Het begint zo langzamerhand een monster te worden. Een 4-dubbel uitlaatsysteem, een RVS middenpijp zonder katalysator en spaghettispruitstuk geven de auto een mooie diepe brul, en wat extra vermogen....oh, en een goede basis om verder uit te breiden.
Motorisch heeft hij me nog nooit in de steek gelaten, deze leeuw. Wat me wel fors tegenviel was de schakelstang, zo'n rot eind dat hij af moest leggen voor hij in de versnelling stond. Dit heb ik gauw met een shortshift verholpen.

Niets vreemds te vermelden dus. Garantieperiode is verlopen, het leeuwtje rijdt nog vrolijk en kwiek rond alsof het zijn eerste dag is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.