Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 GTI 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een 206 XS 110 PK (2001) heb ik gekozen voor een Astra (2002), mijn grootste fout ooit!
De huidige GTI (2003) met 136 PK bevalt uitstekend. De motor is echt een beul in dit autootje. Wedstrijdjes bij de verkeerslichten toveren veelal een glimlach op mijn gezicht. Dit gaat helaas wel gepaard met een flinke slok benzine. De auto rijdt met mij als bestuurder gemiddeld 1 op 10, bij mijn vriendin ligt dit bij 1 op 11,5. De versnelling op de snelweg is grandioos, even terug naar z"n 4 en planken. De 2.0-16V heeft een koppel van 190 Nm bij 4100 rpm. Bij de 160 door naar 5 en dan gaat ie weer door naar...(geen idee, ben nog niet boven de 190 geweest, maar dat rij je al gauw). De wegligging van de auto is geweldig, je kunt echt "hoeken" met deze kar. Nadeel van het bochtenwerk en snel acceleren is dat de voorbanden aan de buitenste kanten snel slijten. De vering en demping zijn vooral achter knetterhard afgesteld. Je voelt echt ieder hobbeltje en deukje van een klinkerweg. De remmen van de 206 zijn voor de GTI aan de zwakke kant. Wanneer je een afrit van de snelweg af komt racen, voel je dat de remmen veel moeite hebben om de auto niet te laten slippen om op tijd tot stilstand te komen. Gelukkig is de auto wel met ABS uitgerust. Standaard heeft deze auto veel opties. Stuurbediende radio/cd met 6 luidsprekers, waarvan het geluid wel iets beter zou kunnen. Regensensor die op de verkeerde momenten te vaak of juist te weinig wist. Gevolg is dat je altijd de wissers in stand 1 moet zetten. Voorin heeft de GTI halflederen kuipstoelen die je goed op de plaats houden. Automatische airco met warmtewerende voorruit krijgt het wel heel erg koud in de auto, maar deze is goed te doseren. Achterin is de ruimte beperkt, dit komt door de aflopende daklijn. Achter de bestuurder (ik 1.84 mtr, mijn vriendin 1.86 mtr) kan niemand plaatnemen of je moet genoegen nemen met 20 cm beenruimte. De kofferruimte is niet groot met 245 liter, maar heeft een mooie rechte vorm. De 16’ lichtmetalen wielen met platte banden staan de 206 erg goed. Verder is deze 206 als een van de eersten uitgerust met honingraatgrille, 307-achterlichten, volledig meegespoten bumpers en stootstrips en groot Peugeotlogo op de achterklep. De afwerking van de 206 is redelijk. Zowel op de XS als de GTI vallen de scheve naden van de carrosserie op (dit kunnen VW en Opel tegenwoordig beter). Het dashboard doet wat plastickerig aan, maar is wel vrij degelijk in elkaar geschroefd. Rammeltjes zijn er vrijwel niet. Al met al is de 206 GTI een fijne reiswagen die voor veel rijplezier zorgt.
PROBLEMEN
Piepende remmen (206 kwaal) 2x, na 2 dagen weer terug
Lak laat los van achterbumper, gespoten en nog okee
Kofferbakverlichting los, vastgezet nog steeds in orde
Computerstoring remlichten 1x, gereset nog in orde
Stationair toerental onregelmatig, geen fout ontdekt
Regensensor op hol, geen fout ontdekt
Deksel kentekenplaatverlichting gebroken, in bestelling
De knop van de versnellingspook is van aluminium. Deze wordt in de winter ijskoud, maar in de zomer als de auto in de brandende zon heeft gestaan, weet je niet hoe snel je moet schakelen. De pook is dan kokend heet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren