Peugeot 206 Griffe 1.6-16V (2005)

autoreview

Peugeot 206 Griffe 1.6-16V (2005)

Signalement

Uitvoering206 Griffe 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf129.500 km
KM-stand laatst189.850 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Optelling ervaring 4-5-2018 t/m 05-2019

  • 171.000 km

Beste autoliefhebbers,

Graag deel ik mijn ervaring met de Peugeot 206 1.6 16V Griffe uitvoering in Champagne-gris kleur.

Deze review schrijf ik over de ervaring die ik met deze auto over het afgelopen jaar heb opgedaan.

Reden aankoop:

De reden dat ik deze auto gekocht heb is het feit dat ik slechte ervaringen heb gehad met mijn vorige auto, Corsa 1.6T 16V GSI uit 2009.

Tijdens de verkoop van die auto, begon ik al te kijken naar de opvolger, een zuinigere auto maar toch een vlotte...

Ik had veel onkosten gemaakt op de Corsa, doordat deze bekend staat met een aantal motorproblemen die voorkomen bij de Z16LeX generatie motoren. Deze problemen waren reeds verholpen bij verkoop van mijn Corsa. Ik had echter geen vertrouwen meer in Opel (w.b. dit model met deze motortype), dat vormde de reden om naar iets anders te kijken.

Ik ben een persoon die nogal graag naar het verleden kijkt. Mijn eerste auto na het behalen van de rijbewijs was een zwarte Peugeot 206 1.6 8V XS bj 2000.

Het was een fijne auto en dit wilde ik weer terug!

De keuze kwam dus op de Peugeot 206 1.6 16V Griffe in Champagne-grijs. Goede motor met 109PK die lekke vlot is! De auto is tamelijk licht in zijn klasse met maar 1.000 kg.

Een zeer financieel verantwoorde keuze dus. En dit bleek voor een groot gedeelte ook zo te zijn, het komend jaar...

4-5-2018: Aankoop €2.995 / - KM Stand 129.500:

Bij aankoop van dit voertuig ging helaas dezelfde nog de uitlaat onderuit. De mounting-bracket bleek doorgeroest! Deze liet los, na het nemen van de drempel. Middenstuk hing gelukking nog aan een rubber, maar de einddemper raakte bijna het asfalt.

Provisorisch dus maar met kettingen vastgemaakt, totdat de reparatie verricht werd. Bijkomende kosten €80 incl. arbeid.

10-7-2018 KM Stand 148.000

* Motorsteun
* Remblokken/Schijven voor
* Bijrijdersstoel niet meer zo best

Ik rijd relatief veel kilometers, gelukkig is het verbruik van deze auto tamelijk laag. Als ik mijn best doe kan ik op de tank van 50l. ruim 750-800 km rijden, mits niet te veel in de stad maar vooral buitenwegen te berijden.

1/16 is zeker haalbaar dus.

Helaas ondervindt het e.e.a. slijtage bij goed gebruik. Het is een werkpaard! Topauto. Toch zijn er een paar mankementen gebleken.

De motorsteun bleek niet meer zo best te zijn en deze begon flink wat geluid af te geven tijdens het rijden. Het moest maar eens vervangen worden!

Daarnaast waren de remschijven en blokken vooraan bijna op. Deze ook meteen gedaan. Kosten ruim €400.


15-8-2018 KM Stand 153.000

*bougies
*bobines

Ik rijd veel kilometers, zo is dat ook aan de motor te merken.

Op de terugrit van de vakantie bleek de auto ineens in de noodloop te schieten. Op een gegeven moment bleef deze op 3 cil. rijden. Rustig kunnen doorrijden naar NL gelukkig.

De bougies en bobines werden vervangen. Kosten onderhoud €450.

1-10-2018 KM Stand 157.000

Auto reed als een zonnetje, oliewissel/filters. Kosten €150.

Helaas is bij het auto wassen gebleken dat de ondersteunde voorbumper opnieuw (slecht) gespoten is geweest in het verleden. Dit was met niet opgevallen bij aankoop. Jammer, want het begon aardig te bladeren. Meteen plastificeer-plastic gekocht en provisorisch gerepareerd, daar waar het begon de bladeren. Gelukkig is de bumper plastic. Ik laat het gewoon zo.

Januari 2019 KM Stand 159.000

*APK + provisorische reparatie bijrijdersstoel.

De auto kwam netjes door de APK heen. Verder dan de bijrijdersstoel geen gebreken. Het probleem met de bijrijdersstoel komt neer op het feit dat deze te makkelijk naar voren los schiet. De blokkeringsmechanisme tussen de 2 delen blijkt niet meer zo best te zijn.

Echter, gaat het me een beetje te ver om een totale nieuwe/2e-handse stoel te laten plaatsen. Dus opgelost op een manier dat de mechanisme verstevigd is door mijn monteur. APK netjes goedgekeurd tot 2020.

Mei 2019 KM Stand 171.000

Veel kilometers gevreten, niets meer over te zeggen. Top-auto die zuinig kan zijn, maar ook vlot kan zijn! Het meeste plezier geeft de wendbaarheid van deze auto. Hij is vlot en tijdens mijn ritten door Duitsland kwam ik niet veel tekort.

Deze auto wil ik graag in ieder geval tot augustus 2019 door blijven rijden. Misschien tot de 200.000 als het kan. Dan blijft deze tot 2020 in mijn bezit!

Bijna 190,000 KM

  • 188.900 km

Een paar maanden verder is de Peugeot 206 nog een prima betrouwbare auto.

Echter, is er een nieuwe auto bijgekomen. Eind augustus 2019 is de Opel Astra bijgekomen, deze Peugeot 206 wordt nu als 2e auto gebruikt. Die rol vervult ie prima!

Helaas zijn er binnenkort een aantal reparatiepunten die, waardoor ik toch genoodzaakt ben de auto te verkopen.

*Pook versnellingsbak werkt niet meer optimaal- zit wat los, wellicht makkelijk te repareren.
*Olieverbruik door versleten nokkenas-ringen
*Bijrijdersstoel moet vervangen worden omdat het klap/buigmechanisme stuk is en de stoel té makkelijk omklapt. APK = afkeur.
*Verouderd concept, geen cruise control en comfort is een groot mineur!

Het idee is om deze decembermaand af te rijden met de peugeot en bij 190.000 km te verkopen als de kleine euvels die gerepareerd kunnen worden ook écht gerepareerd zijn. Dit gaat om de pook/stoel v.d. auto.

Voor de rest een prima auto! 60.000 KM mee gereden in dik 19 maanden! Niet slecht, de Peugeot 206 gaat bij mij toch de boeken in als de beste auto die ik ooit bereden heb.

Dit baseer ik op:
*Onderhoudskosten
*Kwaliteit motortechnisch - 1598cm3 motor met 109 PK is gewoon SUPER!
*Rij-eigenschappen - doch geen sportief topmodel onder de 206, hij komt wel in de buurt van de GTI 2.0 naar mijn gevoel! Stuurt lekker direct en met een gewicht van 1.000 kg is het een vlot karretje!

Verkocht!!

  • 189.850 km

De Peugeot 206 is eind december 2019 ingeruild voor een snelle Volvo C30 T5 uit 2007. Ook deze auto dient als 2e auto voor plezier-ritjes en boodschappen, zij het dat deze iets minder praktisch is.

Review volgt spoedig!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.