Peugeot 206 Air-line 1.4 HDI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 Air-line 1.4 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 269.500 km |
De eerste paar duizend km
- 232.256 km
Auto gekocht eind december 2013 voor het lage bedrag van €2500. Alle onderhoudsboekjes e.d. erbij, distributie was net gedaan, net beurt gehad, nieuwe banden en nieuwe APK.
Verder elek ramen en spiegels, cv met ab, airco. Leuke aankleding met o.a. mistlampen voor, zij-airbags en chromen dorpels met het Peugeot logo.
Goed, het leek allemaal wel prima te zijn en de prijs was aanlokkelijk. Auto zag er goed uit, motor liep als een zonnetje. Gekocht, zodat ik mijn vorige 106 1.5d weg kon doen.
Helaas zaten er wel stalen velgen op met zwarte wieldoppen. Om de velgen heb ik winterbanden laten plaatsen, de wieldoppen heb ik zilvergrijs gespoten en als zomervelg heb ik 16" Ouragan-velgen gehaald.
Op de derde dag na aanschaf ruik ik een vieze olielucht, en ik wist eerst niet wat het was. Na een tijdje werd het zo erg dat ik de verwarming slechts op recirculatie kon houden bij verkeerslichten. Bovendien viel de auto soms uit na lange tijd stilstaan, en wilde daarna moeilijk starten.
Uiteindelijk bleek dit een lekke brandstofslang op het kleppenhuis. Was provisorisch gerepareerd begin februari) en wordt binnenkort echt vervangen. Vlak na (5 dagen) de reparatie begon de motor te tikken, een probleem met een brandplaatje bij een verstuiver. Lange reparatie omdat toegang hiertoe bij de 1.4hdi erg lastig is.
Deze zaken vallen me tegen, maar is wel te verwachten bij een auto met deze kmstand. Zeker de brandstofslang is een zwak punt van de motor.
Verder:
8000km gereden in 2 maanden
Rijdt erg prima, maar ik mis wel zaken of stoor me aan dingetjes:
1. Spiegelverwarming - had ik op mijn 106 wel!!
2. Geen cruise control - wist ik bij aanschaf, maar ik zoek nog iemand die een originele in de bsi kan zetten. Stengel is al ingebouwd, en alles is voorbereid. Ivm mijn afstanden is cruise control erg handig.
3.Het verbruik valt me tegen. Nu heb ik natuurlijk eigenlijk alleen maar resultaten van een lekke slang, maar goed, hopelijk trekt dat snel recht.
4. Ik begin MP3-mogelijkheid te missen, en vind een Yatour vrij prijzig.
Pluspunten:
1. Stoelen zitten erg goed
2. Stil
3. Ziet er strak uit, en past bij een jonger persoon
4. Goed gewicht, 949kg en de motor kan dit prima aan.
Comfort is goed.
Prestaties zijn voldoenden
De gebruikskosten vallen voorlopig nog tegen, maar ik denk dat wanneer de huidige problemen weg zijn ik er een prima auto aan overhoud. Voorlopige score hierdoor nog niet positief over de betrouwbaarheid.
Nog maar weinig erbij, en een vervangen turbo
- 233.180 km
Tsja, nog maar 1000km verder... Tijdens het vervangen van de brandplaatjes is ontdekt dat de turbo ook niet goed was. Er was een vinnetje bij de luchtkant kapot. Waarschijnlijk door ijs oid..
Dus ook die vervangen, op het internet vond ik een nieuwe a €270!! Goedkoop voor een turbo. Geínstalleerd en sinds nu alles gedaan is, lijkt de auto 1:21 te lopen.
Bij de vervanging van de turbo ook de kleine beurt gedaan, kwam qua km-stand ook wel lekker uit.
De auto rijdt nu echt een flink stuk vlotter en bovendien zuiniger. Verder waren er geen problemen geconstateerd, en hopelijk blijft dat zo.
Verder heb ik even een rustiger moment qua opdrachten, veel moet nu even met het OV gebeuren omdat dat handiger is dan parkeren op die locatie. Dus de kilometers komen er ook minder snel bij.
Hij gaat weg
- 269.500 km
Ivm verhuizing gaat de auto weg. Rij minder km's en wilde wel iets met meer comfort.
Verbruik was continu 1:19 zo'n beetje en dat vond ik best tegenvallen voor de hoeveelheid vermogen. Daarnaast miste ik cruise control
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.