Peugeot 206 Air-line 1.4 HDI (2006)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 Air-line 1.4 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring tot nu toe

  • 171.000 km

Van Peugeot 206 Quicksilver 1.4 16v naar Peugeot partner 1.9d en nu weer naar Peugeot 206 1.4hdi.

De redenen dat ik graag een weer een Peugeot 206 wilde zijn: power to weight ratio van de diesel uitvoering (1.4), kosten wegenbelasting (949kg, brandstofverbruik, hdi motoren, goede wegligging, ruimtelijke interieur voor bestuurder als passagier (voorzijde), spare part prijzen.

Verder vind ik het nog steeds een mooi model, vooral met de uitgebouwde bumpers (kleur gespoten).

Heb nu 20.000km gereden en hij bevalt me zeer goed. Opmerkelijke stil en verbruik is altijd minder als 5l per 100km. Wel heb de remmen geüpdatet door remschijven van National met OEM TRW blokken. Remvermogen is verbeterd met 15%. Maar volgende keer gewoon schijven van EBC, Tarox of ATE P. Want hiermee heb ik echt betere ervaringen. Maar heel misschien ga ik de remmen aan de voorzijde updaten van 247mm naar 266mm. Ik ben nogal een pietje precies als het remmen en banden aankomt. Ik maak geen concessies als het op banden en remmen aankomt.

Bij 180.000km gaat hij naar de dealer voor een beurt.

Slepend geluid distributieriem

  • 177.000 km

Hoorde vanavond een slepend geluid bij de distributieriem. 's avonds auto direct bij de dealer neergezet. Dag twee kon ik hem ophalen, netjes.

Kon de eerste dag van me ouders de 207 geleend (vind het geen waardige opvolger van de 206, zwaar en stuurt, irritant direct). Volgende dag kreeg ik een 208 1.0VTI mee van de dealer. Doet de 207 direct vergeten, dit is een waardige opvolger van de 206. Moest wennen aan de hoge zit en teller opstelling, maar verder fijne auto. Had 150km gereden (voornamelijk snelweg) en verbruiksmeter gaf 5.1l per 100km aan.

Kosten €700,- voor vervangen distributieriem incl. waterpomp

APK en grote beurt

  • 186.600 km

APK en een grote beurt. APK was goed geen opmerkingen. Wel zag ik dat achterwiel wat minder lang door draaide.

De volgende punten aangepakt:
- Olie (Gastrol) en filter
- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Pollenfilter
- Gehele inlaattraject schoongemaakt
- EGR gereinigd en inlaattraject (wat een zooi uit het EGR traject
- Voor- en achterremmen schoongemaakt en gesmeerd
- Achterwiellagers schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
- Winterbanden gemonteerd

Enige wat ik verwacht is de koppeling hij slipt iets bij volledig gas in de vierde versnelling.

Volgende keer weer beurt olie en filter bij ongeveer 200.000km. Ik vervang olie altijd eerder dan volgens boekje.

Kosten €125,-

Kleine beurt die wat langer ging duren

  • 201.000 km

Kleine beurt, dus olie verversen incl. filter (Gastrol). Tevens onderzoeken waar het geluid vandaan komt bij rijden op slecht wegdek. Voorwielen eraf gehaald en kwam er achter dat één van de remklauw boutje dol was gedraaid. feitelijk zat hij iets los maar dit is al een hele tijd. Nieuwe geleide pennen besteld bij officiële dealer. Meteen de remmen schoongemaakt en blokken vernieuwd. Gelukkig kon ik mij vaders auto lenen voor 2 dagen. Hij heeft sinds kort een 508 1.6THP allure na meerdere 607 te hebben gereden. Fijne auto en trouwens zuinig ook, had 6.2l/100km gereden volgens boordcomputer. Zo zuinig reed ik niet eens met 206 1.416v was altijd 6.6l/100km. Het heeft allemaal te maken met het toerental dat de blokjes draaien op de snelweg (80% van de tijd). Zonde dat de 1.4hdi te veel toeren maakt op de snelweg (2850tpm 120km/h). Volgens mij heeft hij dat helemaal niet nodig zijn kracht zit eigenlijk rond de 2400tpm.

Verder heb ik bij toeval in een VW polo 1.2tdi gereden. De polo is echt een mooie auto van binnen en buiten maar motorisch is het een afknapper. Nee, het zal toch een Fransoos of Italiaan worden wanneer ik voor diesel kies. Mogelijk een hybride is ook een optie.

Volgende beurt is een grote doe ik bij de officiële dealer.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.