Peugeot 2008 Premire 1.6 VTi (2013)

autoreview

Peugeot 2008 Première 1.6 VTi (2013)

Signalement

Uitvoering2008 Première 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe bevalt de 2008

  • 6.000 km

Eerste indruk (6000km)

Na een 307 SW en een 308 1.6. VTI Premiere was bij het zien van de eerste foto’s van de 2008 het al vrij snel duidelijk voor mij. Dit zou mijn opvolger worden voor de 308, waarmee ik 5 jaar en ruim 100.000 km zorgeloos had gereden.
Heb even getwijfeld tussen de 2008 en de Captur die tegelijkertijd op de markt kwam, maar na het lezen van veel testen en resensies was het roer snel om.
De 2008 zou het worden, mede door de afwerking en en kwaliteit van de gebruikte materialen. Een eerste auto rechtstreeks uit de folder zonder proefrit, oeps!

Uitvoering

De Premiere 1.6. VTI is het geworden, sinds 19 juli jl ben ik de trotse bezitter van de opvolger van mijn 308, in een meest luxueuze uitvoering. Alles zit er op een aan. Regen en licht sensor, programmeerbare cruise control, 6 speakers, een uitgebreide boordcomputer met navigatie en touch screen, climatronic in 2 zones, gripp control, prachtige velgen en veel chrome.

Exterieur
De 2008 heeft in vergelijking met de 308 een stoere uitstraling en staat hoog op zijn wielen, de lijnen van de auto zijn gebaseerd op, zoals Peugeot suggerreerd een leeuw met uitstekende klauwen. Dat zie je met name terug in de achterlichten, verder is het een prachtig lijnenspel. Wel was mijn auto geproduceerd door iemand die het begrip kwaliteitscontrole niet zo hoog had zitten waardoor de 5e deur niet netjes aansloot met de overige carroseriedelen. Maar na een bezoek aan mijn dealer is dit keurig verholpen en staat alles weer strak!

Interieur
Het interieur is mooi afgewerkt, kwalitatief hoog afgewerkt, wat wel even wennen was was het kleine stuur. Maar na goed 6000 km is het heerlijk vertoeven je voelt je snel een met de auto. Pluspunten blijven de stoelen die goed zitten en voldoende zijdelingse steun geven. Wat ik ook als zeer prettig ervaar is de lage tildrempel van de bagageruimte. En dan het stuur, je kunt er veel over lezen, met name negativiteit. Maar ik kan jullie verzekeren, niets is waar.
Het aflezen van de instumenten is goed, zelfs mijn echtgenote (1.64 mtr) kan alles goed aflezen wanneer zij de stoel in de voor haar gewenste hoogte brengt. Men moet duidelijk wennen aan dit nieuwe concept.
De aanwezige gripcontrol is nog niet uitgeprobeerd, ben er niet van om met mijn auto door de bagger te rijden, alhoewel Peugeot aangeeft dat dit gemakkelijk kan.
Wat ook zeer prettig is dat de boordcomputer navigatie gegevens projecteerd in het scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Hier hoef je niets voor te doen, welk scherm je ook kiest in je boordcomputer, op het moment dat je op iets gewezen moet worden door het nav systeem laat deze dit zien.
Wat mij verder wel opvalt is dat de kwaliteit van de speakers in de 308 beter waren. Ook de hoedenplank is van een mindere kwaliteit dan die van de 308, je merkt duidelijk waar de gewichtsbesparing vandaan komt, met name in de zonnekleppen, hoedenplank, ontbreken lades onder de stoelen enz.

Motor/versnelling

De motor (1.6 vti 120pk) is een oude bekende voor mij, je kunt er wat van vinden maar het is wel een oude bekende en beproefde motor deze 1.6. In mijn 308 zat deze ook en echt 100.000 km zonder ook maar een probleem.
Het schakelen t.o.v. de 308 is iets verbeterd, misschien een andere versnellingsbak? Ook merk ik duidelijk de gewichtsbesparing van ruim 200 kilo t.o.v. de 308, zowel in rijeigenschappen als in het verbruik. Een gemiddeld verbruik van ruim 6 ltr per 100 km valt mij helemaal niet tegen.

Hoe rijdt de 2008.

Na de 308 had ik niet verwacht hetzelfde gevoel te ervaren in de 2008. Maar gelukkig valt dit mee, hij stuurt beter dan de 308, het geluidsniveau is iets hoger, (gemis van de 6e versnelling)
Overhellen in bochten merk ik nagenoeg niets van, tenzij je de limieten opzoekt, al met al een goede keuze gemaakt met deze aanschaf. Ook de binnenruimte is in vergelijking met de 308 te verwaarlozen, we hebben het hier over millimeters verschil op breedte en lengte. Soms in het voordeel van de 308 dan weer voor de 2008.

Samenvattend, een heerlijk rijdend en sturende auto, met veel ruimte met een kwalitatief hoog afwerkt interieur. Met een zeer verrassend verbruik, ruim 1:16,3 had ik bij lange na niet verwacht met de 2008.

Minpuntjes, toch wel de speakers (had misschien toch wel de JBL optie erbij moeten nemen) en het geluidsniveau bij een snelheid van 130, niet storend, maar in vergelijking met de 308 een hoorbaar verschil.

Vervolg

  • 18.750 km

Na nu ongeveer ruim 18000 km te hebben gereden in de 2008 in een tijdsbestek van 10 maanden is er nu tijd en ruimte voor een update van mijn review.

Nog steeds ben ik zeer tevreden met de 2008 en heb ik nog geen motorische klachten ondervonden. Dat wil niet zeggen dat alles volgens het boekje is gegaan.
Wat is er zoal voorgevallen in de afgelopen 10 maanden, na eerst bij een leverancier van armsteunen een bezoek te hebben gebracht hebben zij een armsteun voor de 2008 ontwikkeld en in hun assortiment opgenomen.

Mijn dealer was zeer te spreken over de armsteun, en wat gebeurde er, Peugeot Nederland bracht ook een armsteen vd 2008 een paar maanden later en ruim 150 euro duurder uit.

Nu zijn de meningen van de armsteun onder gebruikers divers, de een heeft geen problemen onder het rijden, andere hebben weer last tijdens het schakelen. Oorzaak? combinatie van zithoogte en afstand van de bestuurdersstoel t.o.v. de versnellingspook.

In ieder geval ben ik zeer tevreden over de armsteun en laat de ervaringen maar aan de overige 2008 rijders over, ervaar het maar!!

Ook heb ik nu een RVS beschermingsstrip gemonteerd op de achterbumper, deze is wel van Peugeot himself, edoch hebben zij hier de plank, lees strip goed misgeslagen. Niet alleen ik maar ook diegene die de strip hebben aangeschaft ondervonden het problemen deze op een goede manier te bevestigen.

Peugeot schrijft voor deze makkelijk te plakken is en draagt dan ook zorg voor de nodige plakstrips, maar de strip heeft t.o.v. de bumper niet dezelfde kromming met als gevolg dat strip op de hoeken loslaat.

Na een paar keer de strip te hebben losgemaakt en opnieuw te hebben geplakt heb ik zelf maar een resolute maatregel genomen door de hoeken d.m.v. 2 popnagels op de bumper vast te zetten.

Al met al mag ik totaal niet klagen, maar waar ik zelf het meest tevreden over ben zijn mijn verbruikscijfers.
Ben totaal geen scheurneus maar hou wel van het nieuwe rijden.
Mijn verbruik in de laatste 6500 km is dan ook zeer mooi te noemen, velen hebben het in hun review over het hoge verbruik.

Al nieuwsgierig? Mijn verbruik ligt momenteel op 1 op 15,6 km en dat voor een 1.6. benzinemotor

Hoe doe ik dit voornamelijk, door niet alleen maar het nieuwe rijden maar ook mijn snelheden aan te passen, dus bij 120 km/h rij ik 115, en bij 130km/h rij ik 120
Voordeel niet alleen mooiere verbruikscijfers maar ook lagere toerentallen, waar ook veel over klagen in hun reviews.

Slotsom, nog steeds meer dan tevreden en hoop dit de komende jaren ook te blijven

Vervolg, ja, de 2008 bevalt nog steeds!

  • 42.000 km

Zo, de hoogste tijd om weer eens wat te schrijven over mijn ervaringen met de 2008.
Nu er ruim 40.000 km mee te hebben gereden is mijn gevoel nog steeds niet getemperd over de 2008. Rijden doet ie nog steeds naar volle tevredenheid, ondanks dat ik het afgelopen jaar tot 3 maal toe de dealer moest bezoeken. De eerste keer was voor een reguliere onderhoudsbeurt, maar de overige 2 keren waren het klachten die niet gepland waren.

Het betrof o.a het vervangen van de temperatuursensor en het vervangen van de rechter veerpoot.
Dat van de temperatuursensor was gezien de geschiedenis van temperatuursensoren van Peugeot wel te verwachten. Maar niet alleen Peugeot schijnt hier problemen mee te hebben.
En waarom de rechter veerpoot de geest had gegeven blijft mij een raadsel, mijn rijstijl is nu niet dusdanig dat ik drempels overvlieg. Wel een maal het grip-control systeem van de 2008 uitgetest in de bossen met plassen water en modder.

Het zou misschien kunnen dat ik het grip-control iets te overijverig heb getest, maar in vergelijking met de promotie filmpjes van Peugeot was dit eigenlijk peanuts.
De klacht kwam pas na goed 2 maanden na het testen, dus voor mij niet meer achterhalen of dat werkelijk de oorzaak is geweest van het stukgaan van de veerpoot.

Verder klachten zijn mij gelukkig bespaard gebleven en deze klachten zijn onder garantie door mijn dealer verholpen. Hulde aan deze dealer.

Verbruikscijfers zijn nog steeds mooi te noemen, met een gemiddelde van 1:15,3 over deze 40.000 km ben ik de laatste die klaagt.

Nog steeds meer dan tevreden!!

  • 66.000 km

Onlangs met de 2008 de 66.000 km aangetikt en ik mag zeggen nog steeds heel veel rijplezier met deze auto.
Het lijkt er op dat hij steeds beter gaat rijden, en nog steeds geen problemen met de 1.6. gehad en hoop dat dit ook voorlopig zo blijft.
Wat verbruik betreft scoor ik nog steeds een gemiddelde van 1:15,6 wat mij niet tegenvalt. Olieverbruik is nog steeds nihil, er is, op het verversen na, nog nooit olie bijgevuld.

Onlangs wel een leuk aanbod gehad van mijn dealer om de 1.6. in te ruilen op de update versie van de 2008 die eraan zit te komen. Er schijnt nl. nogal wat vraag te zijn naar de 2008 met 1.6. motor, die momenteel niet meer (nieuw) te leveren is. Aangezien deze motor meer dan verwacht goed presteert en ik toch wel enigszins huiverig ben in geblazen 3 cilinder blokken blijf ik deze trouwe 4 pitter nog wel even trouw. Ook komen er dit jaar nog aardig wat nieuwe auto's op de markt.
Ook benieuwd naar de nieuwe 3008 waarvan vandaag de eerste foto's gepubliceerd gaan worden.

Eerst maar weer eens afspraak maken met mijn dealer voor een reguliere beurt van mijn 2008.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.