Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 138.800 km |
KM-stand laatst | 340.885 km |
- 140.500 km
December vorig jaar stond ik wederom stil(computerininspuitsysteem buiten werking)met mijn Espace. Ruim 2,5 uur wachten in de kou met gezin valt niet mee. Voor de 7e keer stilgestaan sinds we ong. 3 jaar in het bezit zijn van onze Espace. Computerstoring en later 1200 euro armer. Totaal ong 6800 euro extra reparaties in 3 jr is triest.
Toen maar de naar een andere auto gekeken en gevonden. Beste inruilprijs gekregen voor een Vectra, 6-traps automaat, 19cdti 150 pk uitvoering. Een complete uitvoering met navi alleen geen leder, maar vind ik niet erg. In de Espace had ik zwart leder.
Audi A4 of BMW3 serie touring zien er flitsender uit, maar een stuk minder ruim.
Zeer stil, ruim, snel, schakelt fantastisch, wagen voelt solide aan, geen rammel en relatief zuinig 6,9 l p/100km. Het is vrijwel even stil en volgens mij stiller dan een A4 of 3 serie 4 cil diesel.
Je ziet mensen van een BMW/audi bij een stoplicht toch kijken en denken van "het is maar een opeltje".
Wel een klapsleutel gekocht bij de Opel garage. Kosten 85 euro! Stuk goedkoper dan een nieuwe Espace kaart(180 euro). Kostte mij maar 20 euro om de sleutel met de auto te kunnen communiceren. Een stuk goedkoper dan bij de Renault. Daar was standaard tarief 45 euro om de laptop op de espace aan te sluiten en aantal handelingen te verrichten.
Ik heb in 2 weken 1700 prive km gereden, niet veel voor een goed oordeel. Zal na de zomervakantie een update plaatsen. Voor betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik eignelijk nog geen goed oordeel geven, maar moest het helaas wel een waarde geven. Voordeel van de twijfel gegeven en waarde "goed" ingevuld. Kan na de zomer vakantie wel veranderen.
update augustus 2010
- 160.000 km
De Vectra laten blinderen, niet te donker en 18 inch velgen(met 225.40 banden)gekocht via marktplaats. Ook een Parrot 9200 laten plaatsen ipv de bluetooth van Nokia. Dit ivm ipod aansluiting Budget Blinderings service uit Rotterdam heeft vakwerk geleverd. Het is niet te zien dat het achteraf is uitgevoerd. De 18 inch velgen zijn van PCW met Champiro banden. Wel merkbaar is een hogere vebruik van 6.4 naar 6.8-7.2 p/100 km. Daarnaast het gevoel dat de autom versnellingsbak (of de motor?)sinds de 18 inch velgen meer moeite heeft met het opschakelen of terugschakelen, Het gaat niet zo vloeiend als in het begin. In de vakantie maar vaak handmatig geschakeld en op de autostrada en autobahn in 4 of 5 gereden. Het is een zesbak.
Motor draait sinds de 18 inch velgen wel 200 toeren minder, 1800 toeren ipv 200toeren bij 120 km p/u. Met de orginele 16 inch velgen,voorzien van Michelin en Bridgestone banden, was de Vectra wel zuiniger. Was voor mijn gevoel ook feller, autom bak/motor reageerde allerter op elkaar. Wellicht hebben de Champiro banden,ondanks de goede recensie via internet,een grote rolweerstand.
Voorstel van de garage een software-update uit te voeren.
In mei een grote beurt uitgevoerd voor maar 295 euro
In juli toch nog laten balanceren, uitlijnen (ivm de 18 inch velgen en banden) en toch maar nieuwe remblokken voor 290 euro. Prijzen aanmerkelijk goedkoper als de Espace.
Terug van vakantie in Italië en op een lekke band na geen problemen en 5000 heerlijke km's gereden)
Positieve punten:
=luxe uitvoering(autom.verlichting, regensensor, xenon, navi,wegklapbare trekhaak, parkeersensoren v/a
=ruimte
=toch relatief zuinig , weegt tenslotte 1515 kg en automaat
=goedkoop onderhoud in vergelijking met Espace
=betrouwbaar
=rust / motor stil
=degelijk (geen gerammel e.d.
=helt met volle belading weinig achterover
=goede stoelen(gedurende vakantie geen pijn in de rug en uitgerust uitstappen na een lange rit)
Mindere punten
=sober/zakelijk interieur
=voor een 150 pk versie zou het wel wat feller mogen
=vanwege lengte van de auto duik je niet zo maar een parkeerplaats in, maar dat weet je van te voren.
Al met al nog steeds bijzonder tevreden. Dat de autom bak niet meer vloeiend schakelt ligt volgens mij aan de 18 inch velgen icm de Champiro banden
Update april 2011 (178.000 KM)
Inmiddels toch al weer wat kilometers gereden. De winterbanden zijn ongeveer 2 weken geleden vervangen door zomerbanden met 18 inch velgen, Wel is het verbruik met de winterbanden aanzienlijk lager, 0,5 l p/100 km zuiniger! En het schakelen van de automaat is met winterbanden toch anders. Reageert dan veel allerter. Vreemd dat bredere banden zoveel invloed heeft.
Extra kosten tot nu toe
- alle 4 gloeispiralen(2 waren niet meer al te best)vervangen en de thermostaat, kosten 538 euro. Voor de vervanging van de thermostaat kreeg ik 160euro terug van Autotrust, waar de auto onder garantie staat
-set voorremblokken 218 euro
Nog steeds uiterst tevreden met de auto. Inmiddels heb ik de garantie van de auto bij Autotrust met een jaar verlengd (tot 15 januari 2012) en dat voor 31 euro p/mnd. Overwogende auto te chippen tot 180 PK. Toch maar niet gedaan omdat anders de garantie vervalt.
Grote beurt
- 183.000 km
Vectra was toe aan een grote beurt met een APK. Garage belde mij om een aantal zaken door te praten. Ik voelde de bui al hangen.
Er kwam een hele waslijst wat voor de APK wel noodzakelijk is en aneder zaken niet maar wel van belang.
Inlaatspruitstuk + pakking 472,24 euro incl btw, arbeidsloon 326,68 euro incl btw (totaal 798,92 euro)
Wervelklepmotor + stang 304,58 euro incl btw, arbeidsloon 57,12 euro incl btw ( totaal 361,70 euro)
Stuurstokjes links + rechts 107,10 euro incl btw, arbeidsloon 114,24 euro incl btw ( totaal 221,34 euro)
Uitlijnen (i.v.m. stuurstokjes vervangen) 95,20 euro incl btw
Achterveren 345,10 euro incl. btw, arbeidsloon 95,20 incl btw (totaal 440,30 euro)
Totaal dus 1900 euro en de kosten voor de grote beurt , airco check en remblokken 155 euro er nog niet bij. Tja dat had ik toch niet verwacht.
Ik vind dat achterveren, trek geen caravan, inlaatspruitstuk, wervelkamer motor niet stuk hadden mogen gaan.
Als dan nog denk aan een turbo, waterpomp, dynamo,startmotor zie ik de kosten van de Espace met schrik weer voor mijn ogen.
Als ik dan nog denk aan mijn oude Passat variant van 1999 die ik met 240.000 km op de teller kocht en met 330.000 heb ingeruild, tegen een Espace,, en nog nooit een grote reparatie heb gehad, muv de dynamo, gaat mijn bloeddruk wel omhoog. Gelukkig valt de auto nog in de garantie van autotrust. Kijken hoeveel ze mij vergoeden
Grote beurt
- 183.000 km
Vectra was toe aan een grote beurt met een APK. Garage belde mij om een aantal zaken door te praten. Ik voelde de bui al hangen.
Er kwam een hele waslijst wat voor de APK wel noodzakelijk is en aneder zaken niet maar wel van belang.
Inlaatspruitstuk + pakking 472,24 euro incl btw, arbeidsloon 326,68 euro incl btw (totaal 798,92 euro)
Wervelklepmotor + stang 304,58 euro incl btw, arbeidsloon 57,12 euro incl btw ( totaal 361,70 euro)
Stuurstokjes links + rechts 107,10 euro incl btw, arbeidsloon 114,24 euro incl btw ( totaal 221,34 euro)
Uitlijnen (i.v.m. stuurstokjes vervangen) 95,20 euro incl btw
Achterveren 345,10 euro incl. btw, arbeidsloon 95,20 incl btw (totaal 440,30 euro)
Totaal dus 1900 euro en de kosten voor de grote beurt , airco check en remblokken 155 euro er nog niet bij. Tja dat had ik toch niet verwacht.
Ik vind dat achterveren, trek geen caravan, inlaatspruitstuk, wervelkamer motor niet stuk hadden mogen gaan.
Als dan nog denk aan een turbo, waterpomp, dynamo,startmotor zie ik de kosten van de Espace met schrik weer voor mijn ogen.
Als ik dan nog denk aan mijn oude Passat variant van 1999 die ik met 240.000 km op de teller kocht en met 330.000 heb ingeruild, tegen een Espace,, en nog nooit een grote reparatie heb gehad, muv de dynamo, gaat mijn bloeddruk wel omhoog. Gelukkig valt de auto nog in de garantie van autotrust. Kijken hoeveel ze mij vergoeden
Uitvoeren reparaties
- 185.000 km
De vervanging van de stuurstokjes, onderdeel van de stuurinrichting, blijkt een advies te zijn. Het geeft speling maar reparatie is niet noodzakelijk. Op het internet het e.e.a. opgezocht over de vervanging van de inlaatspruitstuk(wervelkleppen is een onderdeel daarvan) en de wervelklepmotor. Blijkt dat de 150 PK versies van de Vectra een inlaatspruitsuk hebben die voorzien zijn van wervelkleppen. Dit om het vermogen te verhogen. het geeft een ideale verhouding lucht/brandstof. Ik heb alleen de wervelkleppen laten repareren. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat het niet altijd noodzakelijk is de wervelklep motor te vervangen. Omdat de wervelklep zelf sterk vervuild (roetaanslag)is en daarom zwaar gaat, wordt door de garage voor de zekerheid ook de wervelklepmotor vervangen. Ik heb het niet laten doen. Vorige week de reparatie laten uitvoeren. Het is een verschil van dag en nacht! Motor reageert veel alerter. Vooral in het toerengebied tussen de 1200-2000 had de motor weinig in huis. Het is nu een totaal andere auto geworden. De automaat reageert ook veel sneller. Schakelt sneller terug blijft aan het gas hangen. Al met al een zeer grote vooruitgang. Alleen kreeg ik het bericht dat de gedeeltelijke vergoeding door Autotrust is afgewezen. Eerst werd een gedeeltelijke vergoeding wel toegewezen. Scheelt toch 60% van de kosten! Ik bleek teveel km's te hebben gereden dan dat ik bij aanschaf van de vectra,januari 2010,heb opgegeven(20.000 km p/jr). Ik was trouwens helemaal vergeten dat ik dat had opgegeven. Wel een grote pech.
Update juni 2012
- 213.000 km
Het wordt weer tijd voor een update. Voor de winter uit voorzorg een accu gekocht van 84 ah voor 110 euro. Niet bij Halford maar bij een accu specialist. In april twee nieuwe banden gekocht voor 280 euro , 225.40.18. Via Autobandenmarkt.nl door de universele garage laten bestellen. Prijs per band 110 euro maar de garage rekende 30 euro p/bnd voor montage en balanceren. 8 juni voor een grote beurt en apk weggebracht bij de Opel garage. Totale kosten 1065 euro. Blijft nog steeds een hoop geld. Extra kosten : stabilisator stang, veroorzaakte veel gerammel onder de auto, vervangen van twee stuurstokjes (stuurstangen), uitlijnen en achterremblokken. Rijdt voor de rest nog prima, relatief stil en zuinig. Op winterbanden 215.55.16 is die wel een stuk zuiniger, 6,3l/100 km tov 7.00 l / 100 km. Het is ook nog steeds een ruime station waar de zwitserse herder nog makkelijk in past. En is ook nog eens betrouwbare metgezel gebleken Distributie vervangen bij 240.000. Kosten worden geschat op 400 euro.
update
- 227.000 km
Helaas na de vakantie wederom twee grote reparaties. Na een rit op een maandag van A'dam naar huis begon een lampje van de accu te branden. 15 minuten voor thuiskomst begonnen nog meer lampen te branden en bij thuiskomst gingen alle lampen branden wat maar branden kon. En de auto begon ineens heel zwaar te sturen. Ik dacht nee toch! Nog net op de oprit de auto met veel kracht kunnen parkeren. Proberen de auto te starten maar 0,0 reactie. Twee uur daarna geprobeerd de auto te starten. Startte wel maar alle lampen gingen branden. Motor weer uitgezet en weer starten lukte niet meer. ANWB gebeld en WW was snel ter plaatse. Na een aantal testen was de oorzaak naar alle waarschijnlijkheid de dynamo de boosdoener. WW de accu opgeladen en volgende dag naar de dichtsbijzijnde garage rijden. Wel eerst via google gekeken wat de kosten waren van gereviseerde dynamo. OP Internet gezocht en vond dynamo's van 225-295 euro(incl BTW. en een gereviseerde versie 369 euro ex BTW. Een aanzienlijke prijsverschil. Volgende dag naar de dichtsbijzjinde universele (Bosch) universele garage. Medegedeeld dat het waarschijnlijk de dynamo stuk is en dat er op internet de prijzen van 225-295 auto circuleerden en ik daarvoor zou kiezen als dat de werkelijke oorzaak zou zijn. Na hun diagnose stelden ze vast dat dynamo inderdaad de oorzaak was. Ze wilden alleen niet de dynamo bestellen wat ik voorstelde van 225-295 euro incl BTW. De garage wilde perse een gereviseerde dynamo. scheelde mij 150 euro. Ik kon helaas niet anders en was uiteindelijk 608 euro kwijt. Navraag bij de Opel dealer, waar de auto normaal in onderhoud is maar de afstand te ver was om heen te rijden, zouden de kosten 587 euro bedragen incl btw en een gereviseerde dynamo. De universele daler is niet altijd goedkoper!
Vier weken geleden hoorde ik bij het inparkeren een krakend en schurend geluid. Rijdend was er niets te horen. Volgende dag werd het schurend geluid alsmaar erger bij het inparkeren van de auto. De volgende ochtend toch even naar mijn opel garage gereden.Inderdaad niet naar "mijn" universele garage. Oorzaak een gebroken linker voorveer en de schotel van de veer met de lagers was ook niet veel van over. Vandaar het schurend geluid.Opel dealer vertelt dat het de zoveelste reparatie was. Uit coulance hoefde ik maar 1 veer te vervangen, werd via een automaterialen zaak gekocht door de opel en kreeg 20% korting en was totaal 330 euro kwijt. Ik vond het wel schappelijk en liet de reparatie uitvoeren. Uiteindelijk hoefde ik 297 euro af te rekenen!
Al met al helaas een extra kostenpost van 1500 euro binnen drie maanden!
Update 27 april 2014
- 262.500 km
Het is weer een tijd geleden. Vectra nog steeds in mijn bezit. Sinds vorig jaar is de auto in onderhoud bij Budgetservice. Uiterst tevreden tegen een 30% lagere prijs dan de Opel dealer. Nu dan de update van de onderhoudskosten
4 april 2013 vervangen van remblokken achter (nog bij Opel dealer(en de laatste keer) voor 190 euro!
26 april 2013 bij 239000Km distributie vervangen incl de spanners en waterponp voor 441 euro
7 juni 2013 grote beurt + vervangen van de remschijven voor +blokken(van Bilstein)601 euro. Bij Opel was ik alleen voor de schijfremmen en blokken ongeveer 500 euro kwijt geweest. Bij Budgetservice had ik de keuze, origineel(was iets duurder) of die van Bilsten.
september 2013 248.000km Stabilisatorstang + lager rechter voorveerpoot 150 euro.
oktober 2013 250.000 km krukaspoelie vervangen 137 euro
april 2014 261000 per ongeluk Benzine getankt zonder dat ik het wist, herstelkosten 340 euro. Ik heb per ongeluk 25 liter benzine getankt en nog ongeveer 350 km meegereden. Auto startte zo slecht vond ik. Na lang zoeken hadden ze de oorzaak gevonden(bij Budgetervice) Ze vonden benzine in de brandstofpomp
Auto start als nooit tevoren. Wel ben ik gewaarschuwd dat de brandstofpomp of de verstuivers nog stuk kunnen gaan. Moeten ze altijd aan de klant mededelen.
Juni 2014 gaat die voor een grote beurt (meestal ong 250 euro) en verwacht nieuwe zomerbanden te moeten kopen. Pas 1x vervangen maar dat komt mede door de winterbanden(zal ik ook moeten vervangen)
Het is de bedoeling 300.000 km te halen. Verbruik nog steeds hetzelfde 6,2-6,9 l/100km. Ik zie de gemaakte kosten echt als slijtage. En het verkeerd tanken was mijn eigen schuld.
Al met al ben ik nog steeds tevreden. Zeer ruim relatief nog steeds een stille auto. In een A4(een jaar jonger en minder gereden, gereden maar was toch minder naar mijn gevoel. Zeer ruim, de herder past er makkelijk in + bagage in de vakantie. Afgezien van een lekke band in het eerste jaar, onderweg nooit stil gestaan.
Mijn volgende? Zou best een MB 320cdi station van 2007-2008 willen. Alleen die wegenbel. Even wachten nog maar
update: grote beurt
- 266.000 km
Grote beurt en APK moest worden uitgevoerd. Voor de beurt incl nieuwe ruitenwissers 350 euro. Voor de APK 2 afkeuringen , een voorband
en een lekkende brandstofpomp. Voor de brandstof zouden de kosten 1400 euro bedragen voor een revisiepomp en een voorband 205 euro. Toch even googelen. Stokking Dieselservice kon het voor 300-350 euro repareren alleen was hun verzoek dat de garage de (de)montage zou verzorgen. Budgetservice waar de auto in onderhoud is wilde het niet doen ivm garantie. Toch een Opel dealer gevonden. Motorhuis Gouda wilde het wel doen. Top! De uiteindelijke kosten: 609 euro.Verschil van 800 euro! Twee nieuwe banden gekocht via Autobanden 365.nl ,225.40.18 van Vredestein incl montage 245 euro. Echt een aanrader die site goedkoper dan Autobandenmarkt.nl. Even zelf zoeken en het scheelt je veel geld. Je moet er wel moeite voor doen. Kan er weer een jaar mee
288000 km Grote beurt maar weer , juni 2015
Budgetservice is inmiddels ter ziele. Wederom naar Opel dealer. Moet zeggen merk toch wel een verschil! Omdat de Vectra meer aks 10 jr oud is 20 % korting op alles. Moest naar de garage omdat ik nogal wat geluiden hoor bij ong 80-120 km. Ontzettend irritant. Gevoel was dat een voorwielager vervangen moest worden. En inderdaad gelijk een grote beurt waarbij bleek dag de achterremschijven vervangen moesten worden. Dat mag wel na bijna 300.000km! Totaal incl grote beurt, linkervoorwiellager en achter remschijven 1182 euro armer Niet echt goedkoop maar min of meer slijtage. Vectra rijd toch weer als nieuw ! Echt zo stil. Moet zeggen dat Orange motors uitstekend werk verricht heeft. Laatste week vakantie, gelukkig thuis al , verloor de Vectra eerst 1 L koelvloeistof per 100 km. Moest wel eens heel af toe bijvullen. Maar niet noemenswaardig. Maar eigenlijk is het al een signaal. Maar zag nooit een plasje onder de auto. Daarna werd het 1 L per 60 km. Wel wat veel. Volgens Anwb ligt het niet aan de radiateur. Andere lekkages waren op het eerste gezicht niet te zien. Ook niet bij de kachel wat wel eens gebeurd
Zag op een ochtend wel een plasje ongeveer vanuit het midden van de motor. Slangen ed zagen er goed uit. Advies Anwb was naar de dichtsbijzijnde garage laten persen. Volgende dag weggebracht. Oorzaak: oliekoeler stuk. Nog nooit van gehoord. Prijs 656 euro incl btw en montage. Niet goedkoop! Gelukkig niet onderweg gestrand.
Update
- 308.000 km
In januari de radiateur vervangen bij de plaatselijke dealer. Kosten 500 euro. Bleek nogal wat werk te zijn voor de BOVAG dealer Twee dagen werk ongeveer. Bleek nogal ingewikkeld voor de van huis uit Mitsubishi dealer Kan toch niet ingewikkeld zijn voor een 11 jaar oude vectra? Toch wel Ook omdat er een verkeerde radiateur besteld was. Voor de rest gelukkig niets Op naar de grote beurt volgende maand. Eerst nog nieuwe voorbanden bestellen via internet (Autobanden365) Stuk goedkoper dan bij de garage) Weer Vredestein , 225.40X18 voor ong 90 euro excl motage en balanceren (15 per/ band) Zeer goede ervaringen.
In mei zijn de voorbanden gescheurd Gelukkig geen ongelukken gebeurd In Geleen Kwik fit Michelin Pilot gekocht: 306 euro
De grote beurt + apk , wat begin juli 2016 is uitgevoerd vergeten te verwerken kosten ongeveer 1000 euro Hierbij werd de felxibele uitlaat gedeelte vervangen en er tussen gelast door de Opel dealer.
Update
- 340.885 km
Tja er wordt nog steeds meegereden De reparatie vanwege de slijtage begont toch aardig op te lopen In maart zijn remklauwen volledig verroest en vastgelopen wat gepaard ging met een schurend geluid. De remschijven waren ook beschadigd hierdoor Beide kanten in maart 2017 laten vervangen: 1415 euro Dat zijn geen Opel prijzen meer
In mei in de file brandde de lichten van de dynamo Kon de auto niet gelijk aan de kant zetten Toch even een grasperkje opgezocht maar begon steeds meer te stinken naar de verbrand rubber en ook daarna vieze rook. 2 u op de ANWB gewacht maar gezien de drukte rekening gehouden Bleek de krukaspoelie te zijn de kern van kunststof was helemaal weggesleten en de de riem van de dynamo lag los Reparatie 500 euro Bij het ophalen van de auto liep de motor als een tractor en startte moeizaam De distributrieriem was de schuldige en moest vervangen worden 600 (incl huur verv auto) Vroegen ze eerst 942 euro voor waar ik niet mee akkoord ging uiteindelijk 600 euro geworden Vandaag kleine beurt + APK afgesproken Volgens mij weten de garages niet meer het verschil tussen een kleine en een grote beurt Bleek een rechter achterveer te zijn gebroken, 1 parkeersensor vervangen totaal toch een aardige duit 816 euro. Volgens mij hebben ze de zgn korting voor de distributieriem weer teruggehaald. Totale reparatie vanaf maart was meer dan de waarde van de auto. Gekke is het rijdt weer als een tierelier. Bij wijze van spreke als nieuw. Ik hoop de 500.000 te kunnen halen zonder noemenswaardige reparatie Denk dat bepaalde onderdelen niet echt van topkwaliteit zijn om ongeschonden de 500.000 te halen
Ik heb de waardering voor de kosten naar benden bijgesteld Want voor een Opel vind ik het best prijzig Weet niet of de prijzen vergelijkbaar zijn voor een MB , BMW of Audi.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.