Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Essentia (2005)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieur

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.8-16V Essentia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst98.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel vectra C station met G3 gasinstallatie

  • 98.000 km


De vorige auto...

Kenners weten dat mijn vorige auto, een renault Laguna II van het eerste bouwjaar (2001) geen betrouwbaarheidswonder was.
Hoewel deze auto probleemloos op gas reed, begonnen de problemen met achter-as rubbers en problemen aan de voorwielophanging (speling in de voorwielen). De duurste reparaties was de versnellingsbak die had het bij 180k km laten afweten en bij 200k km was mijn airco pomp defect geraakt. Helaas moet dit bij dit motortype gerepareerd worden. (Je kan deze bv niet afkoppelen.) Mijn garage-man had er toen tabak van de auto te repareren ('bij renault zit alles zo dicht op elkaar'). Hij raadde hij me aan een betrouwbaardere auto te kopen.

De zoektocht...

Sindsdien zocht ik een betrouwbare stationwagen met G3 gasinstallatie, voldoende sterke motor voor caravan van ca 1100kg en bij voorkeur trekhaak. Uit reviews begreep ik dat een opel vectra 1.8 tot de kandidaten behoorde. Het toeval deed zich voor dat ik een vectra station die aan mijn belangrijkste eisen voldeed (g3, 1.8, gasinstallatie en trekhaak) vond bij een renault garage in Beverwijk.

Toen ik de auto in het echt zag werd ik enthousiast want hij zag er veel beter en ook groter uit dan op het plaatje op internet en de fraaie 17 inch velgen maakte het compleet. Wel ontbraken de chrome sierstrips die de duurdere versies hebben. Hoe dan ook besloot ik snel de Laguna in te ruilen.

De eerste kilometers Vectra C.

Ik vond de Opel goed rijden, (stoel, stuurgedrag, motor) maar vond wel dat het interieur erg sober uitgevoerd was. Er zijn niet echt mooie materialen gebruikt en ook zijn er weinig opbergvakken. De richtingaanwijzers vind ik (nog steeds) storend. Deze zijn electronisch en dat werkt gewoon niet zo prettig als normale. Ze gaan bv niet altijd automatisch uit. In het begin vond ik ook dat het opschakelen vanuit stilstand nooit soepel ging. Tevens vond ik het motorgeluid op de snelweg op een bepaalde frequentie overheersen. Ik heb toen thuis zelf extra geluidsisolatie aan de bestaande geluidsisolatie toegevoegd. Waarschijnlijk was het gewoon wennen aan een ander motorgeluid want bijzonder lawaaiig is de vectra niet. Ook het opschakelen ervaar ik nu niet meer als issue.

Wat me wel tot op de dag van vandaag tegenvalt is dat deze vectra behoort de goedkoopste uitvoeringen; de essentia. Dat houdt in dat Cruise control, parkeersensoren en een degelijke, stevige lende arm console ontbreken. Er is wel een goedkope lende arm console (niet van OPEL) geplaatst die van belabberde (plastic) kwaliteit is. Bovengenoemde punten mis ik echt bij deze auto en mogen eigenlijk niet ontbreken in een auto als deze. Alleen de airco ontbreekt niet. En verder is het geluid van de radio/cd combinatie ook prima.
Wij hebben met deze auto al verschillende vakanties doorgemaakt in Frankrijk, Duitsland en in de alpen en voor het belangrijkste wat de auto moet doen zijn we dik tevreden. De ruimte in de vectra is daarnaast enorm wat ook fijn is voor de kinderen. Ook is de motor prima geschikt. Wij hebben zelfs volbeladen en met caravan de Fern-pas gereden. Dit is prima te doen.
De gasinstallatie zorgt er tevens voor dat we voordelig rijden. Het verbruik ligt op gas 1 op 10,5

'problemen'.

1 cupping van de banden na 10k km.
Met deze auto heb ik voor het eerst kennisgemaakt met het begrip 'cupping' van de banden. Ik was dan ook erg blij toen de wielen uitgelijnd waren en ik nieuwe banden had laten monteren. Dit probleem is sindsdien niet echt een issue meer.
2 oliepeillampje brandt.De motor verbruikt wel wat olie, ik schat 1 liter per 3000 km.
3 koelvloeistofpeil lampje brandt. De motor verbruikt een klein beetje koelvloeistof.
4 De motor houdt in bij lage toeren/lampje katalysator (motorblok-icoontje) brandt
De bougies bleken versleten.
5 na aankoppelen van caravan was electrisch systeem (cambus) van slag. Dit is opgelost voor 250 euro bij de opel dealer.
6 ruitenwissers maken herrie (alsof ze elkaar raken)
7 plastic handvat van kofferdeksel aan binnenkant is afgebroken.

Conclusie
De opel vectra c Station is een enorm ruime, comfortabele en betrouwbare auto die goed rijdt, ook met een G3 gasinstallatie.
Helaas is de uitvoering die ik rijd (essentia) wat karig uitgevoerd. Het interieur had beter gekund qua materiaalgebruik. De electronische richtingaanwijzer is een misser.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.