Opel Meriva 1.8-16V Enjoy (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.8-16V Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 5.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het betreft hier een huurauto die ik ruim een half jaar heb gereden als voorloopauto voordat ik mijn leaseauto in gebruik kon nemen. Bij aanvang stond er 5500 km op de teller, ikzelf heb er nog ruim 18.000 km aan toegevoegd.
UITRUSTING
De auto is door het extra Business pakket behoorlijk ruim uitgerust en bevat onder andere:
- Lichtmetalen wielen
- Donkere ruiten achter
- Automatisch geregelde airco
- CD70 audio installatie (MP3, Monochrome navigatie, stuurbediening)
- Cruise control
- Boordcomputer
- Electrische ramen voor
- Electrische bediende en verwarmde spiegels
- armsteun bestuurder
Het dashboard is voorzien van een groot display, wat er niet erg fraai uit ziet, maar wel erg functioneel en duidelijk is. Op de display worden audio, navigatie en boordcomputer gegevens getoond. Allemaal erg duidelijk, ik zal dat zeker missen in
mijn leaseauto. Vooral de MP3 ondersteuning is erg goed, ik heb er gewoon een cd-rw in met een serie mappen waarin MP3 bestanden staan. De auto installatie laat de mappen als een namenlijst met albums zien. Bij afspelen laat hij netjes de naam van het nummer en de albumnaam zien. Alsof je een cd-wisselaar hebt, met pakweg 10 uur muziek. Heerlijk, tijdens vakanties hoef je bijna geen cd’s meer te wisselen. En het geluid met 6 speakers is prima. Door het ontbreken van de navigatie-cd kon ik alleen maar de GPS coordinaten en de hoogte zien. De hoogte bleek tijdens een ritje door de Ardennen niet erg nauwkeurig, de aanduiding varieerde tot 25 meter, maar ik geloof dat dit een algemeen probleem met GPS is. Zelf gebruik ik liever een PDA met kleurenscherm voor navigatie.
MOTOR
De 1.8 heeft 125 pk en is ruim voldoende voor de auto. Verwacht echter geen flitsende acceleratie, maar zeker wel voldoende om vlot door te rijden.
Het verbruik valt me ontzettend mee voor auto met een 1.8 en de wat hogere carroserie, ik kom uit op gemiddeld 1 liter op 13.5 km. Daarbij moet ik zeggen dat ik een vlotte rijder ben, maar ik houd me meestal wel aan de maximale toegestane snelheden.
WEGLIGGING
Voornamelijk comfortabel, met als minpunt het nemen van drempels. Dan merk je dat de achterkant met een redelijke dreun eraf komt. Dus het nemen van drempels lukt alleen comfortabel als de snelheid laag wordt gehouden. In snel genomen bochten is de auto onderstuurd en zoekt de buitenkant op. Hij hangt dan ook iets, maar dit is te verwachten bij dit soort auto’s. Over het algemeen is het bochtgedrag verder goed.
EXTERIEUR:
Ik zelf vind het model wel aardig voor een kleine MPV. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ik vind alleen de neus met grote koplampen wat plomp aandoen. De auto is door de doosvorm en korte neus wel erg makkelijk te parkeren.
Het uitzicht linksvoor is door de erg dik uitgevallen raamstijlen ronduit gevaarlijk. Meer dan eens ben ik geschrokken door een auto of fietser die daardoor niet zichtbaar was bij het naderen van rotondes of een kruising. De remedie is ALTIJD je hoofd opzij bewegen om te zien of er nog wat aan komt. Maar het blijft link. Altijd oppassen dus.
INTERIEUR:
Voldoende ruimte, de instap is lekker ruim en ook achterin is voldoende beenruimte. We zijn met 4 personen een weekend weg geweest en alle bagage kon ook nog mee zonder te proppen. Dat viel me niet tegen. Ook mijn schoonmoeder van 82 vind dit een fijne auto omdat ze er makkelijk instapt.
De stoelen zitten comfortabel. De armsteun gebruik ik niet omdat die te hoog zit. Daardoor kun je niet fijn schakelen, gelukkig kun je de armsteun omhoog klappen.
De afwerking is netjes, alhoewel ik zelf het type kunststof dat is toegepast op het dashboard en het stuur wat minder mooi vind. Wel weer mooi vind ik de strip die over de breedte van het dashboard loopt en het wat minder saai maakt.
De auto bevat allerlei vakjes, onder de bestuurderstoel, onder de voeten van beide achterpassagiers (zinloos omdat ze lastig te bereiken zijn) en onder de vloer van de kofferruimte (handig voor allerlei dingen die anders door de kofferruimte slingeren).
Over de geregelde Airco ben ik niet zo tevreden. Ik zit er nog te vaak aan te draaien omdat hij de temperatuur voor mijn gevoel niet mooi gelijkmatig houdt.
CONCLUSIE:
Een probleemloze, zuinige en handige auto. Met de wat mindere puntjes valt prima te leven.
GOED
+ Verrassend ruime auto in deze klasse
+ Comfort
+ Fijne audio installatie
+ Verbruik
MINDER GOED
- Slecht uitzicht door voorste raamstijlen
- Verkeerdrempels
- Automatische airco
Na deze auto heb ik nog een maand in een Meriva 1.6 Enjoy gereden, zonder het businesspakket. Ik moet zeggen dat die de landing na verkeersdrempels net wat beter voor elkaar had, dus het kan per auto verschillen. Blijft wel een minpunt toch. De
1.6 motor maakt de auto wat minder vlot, maar wie toch niet zo’n inhaler is zal daar niet zo veel last van hebben. Deze motor was over het geheel wel wat stiller en dat is ook wat waard. Wat ik het meest heb gemist was de uitgebreide boordcomputer.
PROBLEMEN
Geen. Ik ben geen enkel mankement tegengekomen en nooit met de auto in de garage geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren