Opel Meriva 1.3 CDTI Edition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.3 CDTI Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Eerste indruk(ken)
- 2.800 km
Eerst even iets rechtzetten:
De uitvoering van de Meriva die ik heb staat namelijk niet in het lijstje; het is een 1.3 CDTi Business.
De kenners weten het dan al... een leasewagen dus.
Omdat ik met mijn vorige auto dusdanig veel zakelijke kilometers maakte vond ik het in de loop van vorig jaar toch maar handiger om te vragen of ik een leasewagen kon krijgen.
Dat kon.
Vervolgens kom je dan voor de keuze te staan in welke auto je je de komende 4,5 jaar gaat verplaatsen.
De volgende criteria zijn daarbij voor mij belangrijk:
- Vanwege een zwakke en lange rug wil ik een auto met veel hoofdruimte.
- Tijdens vakanties etc moet er ook veel in de auto verstouwd kunnen worden.
- Gezien de fiscale bijtelling ook het liefst een zo goedkoop mogelijke auto of eentje met weinig CO2 uitstoot zodat deze in de 20% klasse valt.
- O ja, en hij moet natuurlijk ook in de door de zaak gehanteerde lease-categorie vallen.
- En het is door de zaak bepaald dat het een diesel moet zijn.
Ja ga dan maar zoeken.
Van alles en nog wat uitgeprobeerd, van een Fabia tot een Doblo.
Uiteindelijk bleven er een 3-tal auto's over:
- Skoda Fabia combi 1.4 TDI Greenline
- Renault Grande Modus
- Opel Meriva
Voordeel van de Fabia was/is: gunstige prijs en valt in de 20% klasse. Nadeel; hoofdruimte is krap aan.
Voordeel van de Modus is het comfort en rijke uitrusting.
Nadeel is echter dat de achterbank niet om te klappen is.
Ja dat kan wel maar dan kan je vervolgens niet meer achter het stuur zitten omdat de voorstoelen daarvoor flink naar voren geschoven moeten worden.
Voordeel van de Meriva is de veelzijdigheid van de achterbank en de flinke hoofdruimte.
Na veel wikken en wegen is het dus toch de Meriva geworden.
Het liefts had ik de 1.7 CDTi gekozen maar die werd vrij duur.
De 1.3 CDTi is een stuk vriendelijker geprijsd.
Helaas heeft zo goed als geen Opel dealer een 1.3 CDTi'tje staan voor een proefrit.
Gelukkig las ik hier in één van de reviews dat iemand een 1.3 CDTi Cosmo had en dat die best tevreden was over het motortje.
Enfin, op 15 januari kon ik de auto ophalen bij de dealer.
Na een rondje om de auto met uitleg hoe alles werkt brak het cruciale moment aan: ermee wegrijden! Hoe zal dat zijn?
Nou geloof me, het 1.3 CDTi'tje is geen koppelbeul maar hij trekt de toch best wel zware Meriva met vlot gemak door het verkeer.
Het geluid wat het motortje produceert valt behoorlijk mee.
Als'ie koud is hoor je duidelijk een diesel aan het werk, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur is de motor best stil.
Hard rijden heb ik er nog niet mee gedaan.
Maximaal tot zo'n 130 op de teller vond ik wel mooi genoeg.
Maar dan draait alles lekker.
Voor een diesel draait deze motor best wel toeren.
Bijna net zo veel toeren als mijn Colt bij gelijke snelheden.
Wat waarden:
bij 120 km +/- 3050 tpm
bij 100 km +/- 2800 tpm
Het verbruik:
Over 4 tankbeurten gemiddeld gerekend rij ik 1 op 17,3
Volgens mij moet dat zuiniger kunnen als de motor meer "los" is en als de temperaturen weer wat gaan stijgen.
Overige indrukken na zo'n 3 weken rijden:
Minpunten:
- De hoogteverstelling van de stoel vind ik nogal knullig; niet via pomptechniek maar je "laten vallen" totdat de stoel de juiste hoogte heeft.
- De stoelzittingen zijn aan de korte kant en ook de rugleuning zou voor mij wat hoger mogen.
- De instelling van de wisser-interval is nogal rudimentair.
(bovenstaande zaken waren in mijn Colt beter geregeld)
Pluspunten:
- MP3 speler aansluiting op de standaard autoradio. Echter wel met de kanttekening dat de aansluiting verloopt via de hoofdtelefoonaansluiting van de mp3 speler. Je kunt dus alleen het volume regelen op de autoradio; voor de rest niks.
- De instelmogelijkheden en geheel platklappen van de achterbank. Echt heel makkelijk en functioneel.
- De mogelijkheid om kleinere spullen op te bergen in een extra verdieping in de kofferbak. Dus geen rondslingerende veiligheidshesjes etc meer!
- Standaard cruise-control. Dit vind ik zeker op de langere ritten een zaligheid.
PS:
Bij waardering heb ik betrouwbaarheid en gebruikskosten wel (verplicht) ingevuld maar daar valt nu natuurlijk nog niets over te zeggen.
Verbruik
- 5.200 km
Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben wat zo'n dieseltje verbruikt hou ik verbruik per tankbeurt bij.
Hierbij het overzicht op totalen per maand:
Maand: Gereden km: Verbruik (1 op xx):
Jan'09 1142 16,6
Feb'09 3316 18,3
Na een half jaar
- 22.300 km
Inmiddels heb ik de Meriva een half jaar "in bezit".
Er ondertussen mee op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk.
En dat is goed bevallen.
Tijdens de lange autorit geen last gehad van mijn rug wat toch veel zegt over de kwaliteit van de stoelen.
Ook is het rijden met een kleine diesel in "bergachtig" terrein me niet tegengevallen.
Wel heb ik de ervaring dat bij berg op de je de airco beter uit kan laten, dat scheelt een hoop trekkracht als de motor niet zo veel toeren draait.
Problemen:
Heel af en toe lijkt het alsof de motor hoogfrequent "stottert"
Ben ermee naar de garage geweest maar ze kunnen er niets van uitlezen op de computer.
Ook lijkt het dat het turbogat bij zo'n 1500 - 1800 toeren groter geworden is.
Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij trok de motor in het begin beter bij zo'n 17000 toeren dan nu het geval is.
Zal bij de komende beurt (30.000 km) daar wel melding van maken.
Verbruik:
Maand: Gereden km: Verbruik (1 op xx):
mrt'09 3562 18,5
apr'09 3644 19,0
mei'09 3443 18,9
jun'09 2044 18,5
In juni heb ik wel meer km's gemaakt maar tijdens de vakantie hou ik geen km-stand en verbruik bij.
Na 2 jaar
- 89.700 km
Hmm, ben alweer een tijdje niet ingelogd geweest en heb dus ook geen wetenswaardigheden opgegeven.
In juni 2010 heeft de Meriva zijn 60.000 beurt gehad. Er waren geen bijzonderheden, alleen de de voorbanden zijn vervangen omdat die redelijk begonnen te slijten en er een autovakantie in het verschiet lag.
Begin deze maand heeft de auto zijn 90.000 beurt gehad. Ook nu weer geen bijzonderheden.
De Meriva bevalt nog steeds goed.
Een trouw werkpaard zeg maar.
Het verbruik schommelt wel een beetje.
Met koud weer loopt het verbruik op en met warm weer zakt het weer.
Gemiddeld is het verbruik 1 op 19,1 over de afgelopen 2 jaar.
Net superzuinig maar ook zeker niet slecht.
Het hoogfrequente stotteren waar ik het eerder over had is uit zichzelf verdwenen rond de 40.000 km.
Wat ik nog wel soms heb is dat de motor inhoud rond de 2000 toeren en dat de motor daarna flink naar verschroeid rubber stinkt.
Eerlijk gezegd komt dit verschijnsel de laatste tijd steeds minder vaak voor.
Alleen het af en toe stinken naar schroeiend rubber blijft.
Herkent iemand dat verschijnsel?
Voor de rest een hele fijne auto die me altijd gebracht heeft waar ik wilde/moest zijn en me (nog) nooit heeft laten staan.
En we rijden maar door
- 118.000 km
Nog geen 3 jaar oud maar al wel bijna 120.000 op de teller. Ik mag wel zeggen vrijwel zorgeloze kilometers. De Meriva heeft me geen een keer laten staan.
Klein puntje van ergernis blijft het soms inhouden en stinken naar schroeiend rubber.
Maar ik heb geen blijvende schade hiervan ondervonden.
Er is een klein puntje van ergernis bijgekomen; de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling werkt de ene keer goed, de andere keer matig en soms helemaal niet.
Irritant maar meer ook niet. Via de sleutel kan je gewoon de auto open/dicht doen en starten is dan ook geen probleem.
Na 3,5 jaar
- 150.000 km
Zojuist de auto weer opgehaald bij de dealer voor z'n 150.000 beurt.
Er zijn deze keer wat meer zaken uitgevoerd.
Zo zijn er remschijven vervangen en nwe voorbanden gemonteerd.
De achterbanden die gecupt zijn en hinderlijk gonzen mogen ze echter niet vervangen van de leasemaatschappij omdat er nog voldoende profiel opzit.
Daarop maar besloten om de banden voor/achter te wisselen zodat de gecupte banden sneller slijten.
Om in te rijden blijft dit echter een fijne auto. Betrouwbaar en handig in de alledaagse praktijk.
Zo geven we grotere auto's vaak het nakijken bij Ikea als er een kast van 2,36 mtr ingeladen moet worden (bijrijderstoel plat, achterbank plat en laden maar)
Op naar de 180.000 km!
(bijna) aan het eind van het leasecontract
- 180.000 km
Het leasecontract stopt bij 180.000 of na 4,5 jaar, wat het eerst voorkomt.
In mijn geval dus de kilometerstand.
Dit is de eerste auto waarmee ik zelf zoveel kilometers op de teller heb gezet.
Ik moet zeggen dat ik met veel plezier deze kilometers heb gemaakt.
Ik heb de Meriva leren waarderen als een betrouwbare en multifunctionele auto.
Nooit startproblemen gehad of komen stil te staan langs de weg.
Al sinds december zijn wij op zoek gegaan naar een waardige opvolger voor deze Meriva.
We waren er na de nodige bezoeken en testritten uit wat het zou worden. Helaas gooide de matige economische situatie roet in het eten; ik mocht geen nieuwe auto bestellen maar moet er één kiezen uit het aantal dat binnen 2 maanden vrijkomt bij ons bedrijf. Aanvankelijk had ik daar een hard hoofd in. Zoals al in het begin van de recensie van deze Opel aangestipt is moet ik wegens een zwakke rug een auto hebben waar ik goed rechtop in kan zitten en dat is met een lange rug niet altijd eenvoudig te realiseren.
Gelukkig denkt de wagenparkbeheerder wel mee en is er een compromis uitgekomen waar ik (hopelijk) goed mee kan leven.
Per juni krijg ik de "nieuwe" auto.
Ik zal dan met een gemengd gevoel de sleutels van de Meriva inleveren.
Ik hoop dat'ie een nieuwe eigenaar krijgt die goed voor hem zorgt, hij is het waard!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.