en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
10 jaar geleden een Ford Mondeo 2.5T, 5 cilinder met 220 pk aangeschaft. 5 jaar geleden een Mazda-6 GTM 2.0, 4 cilinder met 165 pk aangeschaft. En nu, een Opel Grandland x 1.2T, 3 cilinder met 130 pk.
Laat ik kort zijn: die Ford was fantastisch, had ik nooit weg moeten doen, maar lustte wel een goede slok. De Mazda heeft geen stap verkeerd gezet in 5 jaar, maar was feitelijk een redelijk oncomfortabele auto. Waarom dan nu naar een Opel Grandland X? Tja, je wordt ouder, krijgt meer last van je rug en dan is een hoge instap fijn. Ik heb nog gekeken naar de Nissan Qashqai, maar daar vond ik de stoelen niet heel erg comfortabel (ook niet in de duurste uitvoering), en de Peugeot 3008. Deze vond ik zeer interessant, maar de meerprijs van deze auto die alleen maar als extra de i-cockpit had en voor de rest minder goed in de spullen zat vond ik het niet waard.
Het is dus geworden de Opel Grandland x 1.2T Innovation met 130 pk. Bij het bestellen het topmodel, later is daar de Ultimate bij gekomen. Extra's: Pearl White lak, 19 inch lichtmetaal, LED verlichting en AGR lederen stoelen.
Hoe bevalt de Opel? Daar kan ik ook kort over zijn. De Opel bevalt erg goed. Ik las ergens in een test dat de Opel nergens in uitblinkt. Dit klopt volgens mij ook. Hij is niet de grootste, de snelste et cetera, maar het totaalpakket klopt wel. Na 7000 km kan ik zeggen dat het een fijne en comfortabele auto is. Alle extra's die je nodig hebt zijn aanwezig en werken goed. De rijbaan assistent werkt te goed, deze heb ik dan ook uitgezet, evenals de grootlicht assistent. Deze werkt goed, maar de reflectie op de verkeersborden vind ik storend. Moet ik wellicht aan wennen, maar de auto heeft zonder grootlicht al een lichtopbrengst die meer dan voldoende is.
Zijn die 130 pk in een 3 cilinder niet te weinig voor zo'n auto? Mijn ervaring is dat je nergens tekort komt, maar veel extra heb je ook niet over. Opvallend is dat je met de ongeblazen Mazda bij 120km per uur en een heuvel op terug moest schakelen van 6 naar 5 om de gang erin te houden, terwijl de Opel hier geen enkele moeite mee heeft. De Opel heeft dan ook 230nm koppel bij iets van 1800 toeren terwijl de Mazda 210 nm koppel heeft bij iets van 4000 toeren.
Daar komt bij dat het geluidsniveau vele malen beter is dan in de Mazda. De Opel hoeft immers niet zoveel toeren te maken. Opvallend is dat het bandengeluid in de Mazda veel nadrukkelijker aanwezig is dan in de Opel.
Het verbruik zit nu op 6,7 liter op 100 km (boordcomputer).
Het antwoord op de vraag in de titel luidt dan ook: nee, downsizen is geen straf. De combinatie van de lichte 3 cilinder puretech van PSA met de koets van de Opel is geen straf.
Zijn er alleen maar positieve zaken? Nee, natuurlijk niet. De AGR stoelen zijn op ontelbare manieren in te stellen, maar dit houdt in dat dit ook op ontelbare manieren verkeerd kan gaan. Zo heb ik er enkele weken over gedaan om een goede zitpositie te vinden. Nu die eindelijk gevonden is, en geprogrammeerd is, is dit geen probleem meer, maar toch.
Het zich naar achteren is slecht. Je hebt gewoonweg de camera achter nodig.
De navigatie is niet slecht, pas een update geladen, duurt overigens ongeveer een uur, maar het systeem geeft aan dat je in de file staat, als je erin staat. Hier heb ik dan niet zoveel aan. Melden dat er over x kilometer een file staat met een mogelijke omleiding zou beter zijn. Om deze reden gebruik ik apple carplay die dit beter doet.
Een 3 cilinder. Enige tijd geleden moest ik er niet aan denken, maar na een proefrit was ik van die gedachte genezen. Als je twijfelt: maak ook eens een proefrit. Ik denk dat het resultaat niet tegenvalt.
Conclusie is dan ook dat de Opel Grandland X 1.2T 130 PK Innovation een fijne en comfortabele auto is voor dagdagelijks gebruik. Hij blinkt nergens in uit, zoekt nergens de grens op, maar voor mij hoeft dit ook niet. Ik ben er blij mee. Ik zal rond de 25000 km nog eens een update schrijven.
De Grandland X bevalt nog steeds uitstekend. Verbruik is wel toegenomen tot ongeveer 7,3 liter per 100km, als gevolg van de koudere temperaturen en het rijden van kortere afstanden.
Ik heb de kentekenplaathouders laten vervangen omdat de parkeersensoren hier iedere keer op reageerden bij het optrekken en inparkeren.
De lederen stoelbekleding is vervangen. Dit betrof een terugroepactie. Er zou een mogelijk probleem zijn met de airbags.
De soepele motor blijft mij verbazen. Omdat het een lichte auto is heeft de motor hier weinig moeite mee.
Hoe bevalt de Frans-Duitse alliantie na 2 jaar en 31000 km? Daar kan ik kort over zijn: erg goed. Ik heb weliswaar veel minder kilometers gereden dan vooraf gedacht, maar dit waren wel fijne kilometers. Een kort ritje of een lange vakantiereis, je stapt fris uit. De AGR stoelen (verwarmd en gekoeld) bewijzen toch wel echt hun meerwaarde. Afgezien van een terugroepactie en regulier jaarlijks onderhoud zijn er geen extra uitgaven geweest.
Met de max 100km op de autosnelweg is het verbruik gedaald naar ongeveer 6,2 liter per 100 km.
Kortom, als alles goed gaat kan ik hier nog jaren plezier van hebben.
De auto is nu ruim drie jaar en in mijn bezit, en ik ben nog altijd zeer tevreden met deze Opel. Alles werkt naar behoren, de auto rijdt lekker, de stoelen zijn erg goed en het verbruik is gelijk aan ongeveer 6,3 liter per 100 kilometer (volgens boordcomputer). Daarnaast vind ik dit nog altijd een van de mooiste auto's in dit segment voor deze prijsklasse.
Ik lees in een aantal reviews dat de puretech motor van Peugeot slecht zou zijn en voor veel problemen zou zorgen, maar tot op de dag van vandaag heb ik daar gelukkig geen last van. De prestaties van de 3-cylinder blijven mij verbazen en doen eigenlijk niet zo heel erg veel onder voor een 4-cylinder. Uiteraard draait die 4-cylinder soepeler en met minder trillingen/geluid, maar die sportieve roffel is ook wel leuk. Die hoor je overigens alleen bij het optrekken.
Kortom, heerlijke ruime en comfortabele auto voor korte en lange afstanden met een rijke uitrusting en een relatief zuinig verbruik. Ik hoop dat ik nog lang in deze auto mag rijden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.