Opel Grandland X 1.6 CDTI 120pk Innovation (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.6 CDTI 120pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 0 km |
Sportieve stoere cruiser, bíjna perfect
Ook ik zocht een nieuwe leaseauto nadat mijn Toyota Auris Hybrid Sportstourer weer ingeleverd moest worden. Gezien het huidige belastingklimaat had een nieuwe Hybrid weinig zin (d.w.z. de vaak duurdere aanschaf t.o.v. de bijtelling), en ben ik verder gaan kijken wat de opties zijn. Hierbij kwam ik, mede door het aanbod op dat moment in de leaselijst, op de shortlist: Audi A4 sedan 1.4 TSI 150pk automaat, Volkswagen Passat sedan 1.4 TSI 125pk automaat en de Opel Grandland X 120pk diesel automaat. Gezien de eerste twee met een absurd duur (basis) navigatiepakket direct over budget gingen, de kofferruimte niet hoog genoeg is voor een hondenbench en ik toch al jaren eigenlijk een SUV wilde, ben ik al vrij snel voor de Grandland X gevallen. Ik houd van mooie auto's en van goede rij-eigenschappen, maar voor mijn werk rijd ik toch veel door Europa en wilde absoluut een comfortabele auto. En echt geloof me, ondanks de negatieve naam van SUV's bij veel "autoliefhebbers" is dit toch echt een fijn rijdende auto die zoveel rust en overzicht geeft. Dat kreeg ik bij de A4 en Passat gewoon niet, en voor echte meerwaarde moet je ze zó dik gaan aankleden dat je al snel een klein appartement voor dat geld kunt kopen. Veel SUV-keus had ik overigens niet, dus het is een beetje toeval dat ik op de Opel uitkwam... een Opel... wil ik dat wel?
Nou ja, dat wil ik zeker. Ik hield van Audi en VW om verschillende redenen, maar hoefde niet perse een auto van VAG, hoor. Zeker toen ik in de Grandland X gereden had was ik eigenlijk meteen verkocht, een gevoel dat ik eigenlijk nooit in de Audi of VW kreeg toen ik daar in reed, dezelfde dag nog. Ja, de A4 was sneller en de Passat wel ruimer vanbinnen, maar al snel bleek dat het gratis R-pakket er al af was bij de VW en de Audi eigenlijk (bizar) slechte standaardstoelen had, zeker vergeleken met de AGR-stoelen in de Opel. Goedkoop zijn ze alle 3 niet, qua bijtelling zat het allemaal rond de 400 Euro in de maand dus dat was geen belangrijke factor. Tja, maar de aankleding wel. De Opel heeft met haar Innovation-pakket al eigenlijk alles aan boord: veiligheidssystemen te over, gescheiden airco, dikke navi, 18" velgen, automatische achterklep met sensor, parkeersensoren, lichtpakket binnen, ga zo maar door. Allemaal zaken die je bij de andere twee moet bijkopen. Dus veel opties, een SUV, ruimte voor klussen en hond - dan bleef er maar één over. Oh ja, de Renault Kadjar stond ook op de lijst, maar ik kan dat echt geen mooie auto vinden van binnen of van buiten. Dat vind ik van de Opel wel, ik vond hem al meteen mooi en ik ben niet de enige hoor ik hier en daar. Een mooi design, strak en meer tijdloos dan haar meeste (bijv. Franse) collega's (ja ik weet, Opel is Frans, maar haar design niet). Al vind ik verder van Opel alleen de huidige Insignia mooi en de vorige Astra OPC. Maar goed. De 1.6 Diesel in de Opel vond ik trouwens verrassend pittig ondanks de "maar" 120 pk, maar daar kreeg ik wel wat koppel voor terug. Na jaren minimaal 150pk te hebben gereden voelde dit toch niet slecht.
Kortom, de Opel moest het worden!
Snel de order geplaatst in maart, maar door procedures binnen werkgever en leasemaatschappij toch nog een poos geduurd en de levertijd was ook lang. Eindelijk mocht ik op 20 augustus de auto ophalen (5 maanden!). Door de nieuwe WLTP-wetgeving had ik nog nét de laatste serie van deze diesels en had het niets gescheeld of ik had de nieuwe moeten nemen, met (veel) hogere kosten en langere wachttijd tot gevolg. Diesel, zal je zeggen??! Voordat je gaat boeh-roepen, ik ben stellig van mening dat de anti-dieselsentimenten ongegrond zijn en dit resultaat is van populistische stemmingmakerij van bepaalde partijen en mensen. Mensen met boter op hun hoofd. Dat diesel gaat verdwijnen weten we allemaal maar dat weten we van benzine ook... Totdat er een beter alternatief is, heb ik echt geen bezwaar tegen diesel.
Hoe dan ook, het rijden. Meteen valt op hoe stil en rustig de Opel is, maar dat wist ik nog van de proefrit. Echt een fijne auto, en ik heb er al heel wat mogen rijden. Het hogere rijden geeft weinig gewenning, je hebt wel de lusten maar niet de lasten, lijkt het. Natuurlijk helt hij iets meer over met iets meer onderstuur dan lagere auto's, maar dat valt reuze mee en als je er aan gewend bent kun je er mee lezen en schrijven. De 18" wielen met forse banden werken hier ook aan mee, en de auto is zeker niet zacht afgeveerd, maar toch nog wel reactief bij oneffenheden. De automaat is een fijne (6-bak) echter 1 (fors) nadeel: als je bijna stilstaat (bij een kruising bijv) en je wilt snel optrekken dan denkt de bak daar een seconde of 4 over na en dat is echt een ééuwigheid als je het nodig hebt. Daar moet je echt rekening mee houden.
Qua accelereren niets dan lof hoor, het is geen Ferrari maar je bent nét wat vlotter dan de gemiddelde auto en dat is wel fijn, nogmaals ondanks de bescheiden 120pk. Bij optrekken moet je wel even liften met je voet vlak na wegrijden anders spinnen de wielen 3 seconden, doseren is een beetje tricky. Meteen daarna kun je weer op het gas, vergt even gewenning. In Duitsland wel al eens op top gereden, maar heel veel meer dan 180km/u wil de Grandland niet aangeven. Is dat een ramp? Neen, want de GPS laat ook bijna 180 km/u zien (!) en waar zie je dat nog? Mijn Toyota gaf 200 aan maar was toch ook echt maar 181km/u. Eindelijk een snelheidsmeter die aangeeft wat het is. Trouwens: ook de brandstofmeter is het meest lineair van alle die ik gezien heb, eindelijk eentje die geleidelijk zakt en niet de eerste 100km niet en dan... BAM.
Op de snelweg heb je niet in de gaten wat je snelheid is - sterker, je rijdt eigenlijk steeds harder dan mag of je wilt zoals je dat vaak bij snellere auto's hebt. Opmerkelijk hoe stil de auto is qua windgeruis: dit staat bijna haaks op een hogere auto, maar het is echt zo - je hoort er bijna niets van ook al waait het stevig. Echt goed.
De ruimte voorin is fors en ook achterin zit je echt prima. Kofferbak is groot en wanneer de banken plat liggen heb je een zee van ruimte - je kunt de achterste bodem hoog en laag plaatsen, dit is erg handig. De automatische klep is een zegen en ik wil niet meer anders.
De veiligheidssystemen werken prima, op 2 dingen na: de Lane Departure Warning - de correctie/hulp is wat traag waardoor je van links naar rechts gaat en lijkt alsof je gedronken hebt, die laten we maar uit staan dus. De Forward Collision Alert is goed bij de les, maar iets te goed: deze kan in het moderne verkeer reageren als mijn schoonmoeder met vier Red Bulls op - bij een redelijk normale drukke verkeerssituatie toch VOL in de ankers! Je komt dan met piepende banden met noodstop tot stilstand - zeg maar noodstop (zonder dat je iets echt verkeerd of gevaarlijks doet) en iedereen staat je aan te kijken en te zoeken naar het L-bordje op je auto. Hmm. Je had best nog wel een beetje marge, hoor. Anderzijds: hij redt je echt wel (en de andere partij) mocht het een keer echt nodig zijn. Dat dan wel.
Verder van binnen alles echt mooi hoor. LED-lichtpakket, fijne optionele AGR-stoelen (doen!) en alles in de lichte uitvoering. Mooi dashboard. Radio heeft ook een goede kwaliteit, ik wilde voor het Denon-systeem gaan maar ik moest ook een keer ophouden met aanvinken. Maar de standaard radio doet het prima en heeft een mooi geluid (waarom noemt NOOIT een redacteur de radiokwaliteit in een review, in welk blad ook? Iedereen zit toch altijd naar de radio of muziek te luisteren...?)
De materialen zijn erg mooi en hangen tegen "Premium" aan, om maar eens een referentie te noemen. Sober? Mja. Simpel? Misschien, zeker vergeleken bij broer Peus 3008. Maar ik houd ervan, guess it grew on me. En ik vind interieur net zo belangrijk als exterieur.
Zijn er dan al minpunten te noemen? Ja. En best wel veel, moet ik bekennen (naast de al genoemde ongemakken). Dit kan er mee te maken hebben dat ik redelijk (tot zeer) kritisch ben en veel referentie heb uit de vele vorige auto's. Daarbij, dit is een auto van bijna 42.000 Euro en dan mag je ook wat verwachten.
Wat ik tot nu toe heb gemerkt:
* De regensensor is echt de weg kwijt. Regent het hard, doet hij nagenoeg niets. af en toe een druppel en hij wappert als een malle. Wax (wasstraat) op de sensor, zult u zeggen? Tja, wellicht. Maar hij doet dit al vanaf 0km en mag niet kunnen vind ik, wax of niet.
* De voice-commando's deden het eigenlijk vanaf het begin al niet. Hij kan echt niets maken van wat je zegt en stuurt je naar Timboektoe als je naar Utrecht wilt.
* Je kunt maar 1 telefoon tegelijk koppelen, dat is echt niet meer van deze tijd.
* De achterklep heeft haar eigen wil en luistert niet altijd naar wat je wilt. Ook bij (hand)autowassen gaat de auto steeds open en dicht (ontgrendelen) terwijl je niets doet, raar is dat.
*Als je tegen de B-stijl aanhangt bij instappen druk je de plastic kap wel eens uit haar voegen, dit gaat heel makkelijk. Terugduwen kan, maar toch. In rechterbochten druk je met je arm weleens tegen de deur aan t.h.v. de greep, en deze begint dan te kraken als een oud VOC-schip. Dit terwijl er verder helemaal NIETS rammelt of kraakt aan deze verder goed gebouwde auto.
* De pianolak in het interieur is zeer krasgevoelig.
* De USB-lader in de ronde 12V-poort houdt de stekker niet goed (meerdere stekkers geprobeerd) zodat je deze regelmatig moet aandrukken.
* Het handschoenenvak oogt zeer ruim, maar is zeer klein in werkelijkheid.
* Niet zozeer een nadeel, maar het duurt soms echt een half uur voordat de koelwatertemperatuur op 90 graden is (bedrijfstemperatuur) terwijl het buiten 10 of 12 graden is. Vreemd.
* Menustructuur soms wat omslachtig, als je een telefoon wilt koppelen of switchen moet je echt een keer of 15 in het menu drukken totdat je er bent.
Qua onderhoud na 12.500km nog niets hoeven doen anders dan winterbanden monteren (en heb voor zekerheid de AdBlue laten bijvullen). Die winter-Vredesteins zijn niet slecht, maar ik vind de standaard Michelins een stuk beter rijden (stiller en strakker). Maar dat is geen nieuws.
Verbruik schat ik op 1 op 16 ongeveer, mixed snelweg en binnendoor bij normaal tot enigszins sportief rijgedrag.
Storingen heb ik nog niet gehad anders dan twee keer een melding dat ik naar de dichtstbijzijnde Opel-dealer werd gestuurd, maar er was geen storing (?). Het zal wel goed zijn.
Mocht me nog wat te binnen schieten dan zal ik dit aanvullen, en updaten als er weer wat meer gereden is of gebeurd is. Binnenkort een ritje Berlijn op en neer dus eens kijken wat dat brengt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland X 1.2 Turbo Ultimate/ACC/Stoelventilatie/Winterpakket/360°/Carplay/LED/Keyless
- 2019
- 136.326 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Elegance Automaat met Navi/Camera, Winterpakket, 18inch, AGR
- 2021
- 17.491 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo 120 Jaar Edition | automaat | dealer onderhouden | navi | pdc v/a+camera | carplay | stuur/stoel verwarming | cruise | bluetooth
- 2019
- 204.281 km