Opel Grandland X 1.5 CDTI 130pk Business Executive (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.5 CDTI 130pk Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Trotse bezitter van een peugeot opel
- 2.750 km
Omdat mijn vorige leaseauto total loss gereden was doordat er twee vrachtwagens door rood licht denderden, mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Wat waren de eisen en wensen:
- gezien met 3 kinderen, waarbij de langste al 185 lang is.
- moet een caravan van 1200 kg kunnen trekken waarbij ik niet als laatste op top van de berg aankom.
- diesel ( ik rij zo’n 45k per jaar) en elektrisch rijden is niet handig met een caravan
- voorkeur om dit keer te kiezen voor een automaat
- stoere bak
- passend in 6 merkenbeleid van mn werkgever (bmw, merdedes, opel, peugeot, volvo en Renault.
Uit de shortlist bleven er 4 autos over
- peugeot 3008
- Opel grandland x
- mercedes cla shooting brake
- mercedes b klasse
De cla is fantastisch om te zien met een grandioos mooi interieur, maar helaas veel te klein. Net zo groot als mijn aude leaseautob(peugeot 308sw) maar dan wel 15k duurder.
De b klasse heeft ook een mooi interieur en heeft veel ruimte. Helaas, ondanks verwoede poging door de fabricant, blijft het een oudelullen auto
De 3008 is mooi (heel mooi zelfs) maar is ook een stukje duurder dan de opel. Vandaar toch maar eens de opel bekeken en proefrit gemaakt.
Helaas geen digitaal cockpit, maar gewone overduidelijke meters. Ook een traditioneel vormgegeven interieur. Iets anders dan bij de mercedes en de peugeot.
Wat wél gaaf is, is de uiterst handige elektrische kofferbak.
Wat is het geworden:
Opel grandland x in business executive uitvoering met optionele plus-pakket (met heeeeerlijke led koplampen en goede stoelen), glazen panoramadak, trekhaak met een 130 pk diesel 8-traps automaat. helaas wel met een prijskaartje van 43000 oud-Nederlandse euries
De automaat doet goed z’n werk zonder heel veel op te vallen. Comfort van de auto is goed, natuurlijk helt de auto door z’n hoogte wat meer over in de bochten dan een standaard auto. Ook wat meer zijwind gevoelig dan een gewone auto.
Kofferbak is in twee delen te gebruiken door flexibel laadvloer. ideaal!
Stoelen (AGR) zitten prima maar zouden wel wat meer zijdelinkse steun mogen geven.
Verbruik is wel aan de forse kant 1:16,5. Met gelijke rijstijl Reed ik met mijn 120 pk 308sw 1:20.
Misschien moet hij nog inrijden en heeft hij ook last van de winterbanden.
Panoramadak gaat niet ten koste van veel binnenruimte (was ik een beetje bang voor..)
Kinderen hebben voldoende ruimte achterin. Helemaal gelukkig zijn ze met de usb aansluiting en de 230v stopcontact.
Al met al een prima wagen. In het voorjaar de caravan er achter en dan afwachten of hij een beetje rap de bergen op komt.
de eerste 10,000 km's
- 10.500 km
De eerste 10.000 km's zijn al weer onder de (winter-)banden doorgevlogen.
Het rijcomfort is inderdaad prima in orde!
maar wel een paar opmerkelijke zaken:
- Hij verbruikt veel meer Ad-blue dan ik gewend was. Heb nu al 7 á 8 liter addblue toegevoegd. blij dat ik dat niet privé hoef te betalen. Ook blij dat ik (in tegenstelling tot mijn Peugeot 308) ik deze via de zijkant van de auto kan bijvullen.
- Ben al twee keer bij garage geweest omdat hij vindt dat hij een beurt verdient. zowel bij 6.000 km als bij 9500 km gaf hij aan dat hij een beurt wil. volgens boekje is hij er pas bij 30.000 aan toe. De eerste keer is teller gereset. de 2e keer is olie vervangen en heeft de auto een software update gehad. Volgens opel-garage is dit een bekend euvel, maar is wel vreemd bij mijn configuratie. hopen dat de melding nu eindelijk wegblijft
- de voetbediening blijft weerbarstig. vaak geeft knipperlicht aan dat hij voetbeweging registreert, maar klep blijft dicht. nog een keertje met voet bewegen en voila, kofferbak gaat open...
- ik heb een haat-liefde verhouding met actieve lane departure warning.... super veilig, maar soms wel uitermate irritant. zeker bij smalle weghelften
- in de goede oude tijd dat je nog 130 mocht rijden, reed ik max. 150 km/h; dit resulteerde (met winterbanden) in een gemiddeld gebruik van 1:16.5
vandaag de zomerbanden er om laten leggen. kijken wat dit doet bij max 120 km/h.
Hemelvaarts vakantie
- 13.750 km
Met hemelvaart met de caravan naar Schin op Geul (Limburg) getrokken.
Dank zij het schitterende weer met volop zonneschijn een heerlijke vakantie gehad.
Een mooie gelegenheid om de Grandland (130 pk diesel met 8-traps automaat) uit te proberen met caravan er achter.
Verbruik:
Ik had gehoopt en verwacht dat de GLX minder brandstof zou verbruiken dan mijn vorige auto (Peugeot 308SW 120 pk diesel). Dit omdat de GLX hoger is waardoor de stroomlijn beter zou moeten zijn. Ook heeft hij 10 pk extra. Max. koppel van 300 Nm. is ook eerder beschikbaar. Helaas, waar ik met de Peugeot 1:10 a 1:11 reed, met (over-)volle belading, werd het verbruik nu 1:9,5 waarbij ik continu op de cruise control reed.
8-traps automaat:
Met een ingestelde snelheid van 103 km/h bleef de automaat veelal in z’n 7e versnelling (2000 t/min); op geheel vlakke weg schakelde hij over naar z’n 8. Dan zo’n 1800 t/min.
Bij het inhalen en bij het “klimmen” van de heuveltjes op de A79 schakelde hij soms over naar z’n 6e versnelling. Geluidsnivo bleef prima.
In Schin op Geul kwamen we achter een tractor terecht waardoor we met een sukkeldrafje in z’n 2 een heuvel moesten beklimmen. Bij het inhalen schakelde hij soepel op.
Wat me opviel:
Ook bij 100 km/h bleef de combinatie heerlijk stabiel. Geen last van passerende auto’s of vrachtwagens. Normaal gesproken moet ik altijd een paar km’s wennen aan het deingedrag van de combinatie. Met de GLX heb ik daar geen last van gehad. Wel is hij wat mee zijwind gevoelig.
Vergeleken met m’n laatste auto’s (Skoda Superb combi 1.6 TDI en Peugeot 308 SW 1.6 HDI) merk je wel dat het eigen gewicht van de GLX er voor zorgt dat de combinatie heerlijk stabiel ligt.
Gelukkig nog steeds een stille en comfortabele auto, waarbij we dank zij de ergonomische comfortstoelen na zo’n 230 km redelijk fit weer uit de auto stapten.
Wanneer er een caravan aangehaakt is, werkt de blindspotdetectie niet. Op zich wel logisch, maar je moet er wel even aan denken; je bent er tenslotte snel gewend aan geraakt.
Handig: bij aangehaakte caravan brandt de verlichting van de caravan continu. Safety first.
De elektrische kofferbak schijnt niet te werken met aanhanger er achter. Dit heb ik niet zelf geconstateerd.
In de heuvels van Nederland is de 130 pk / 300 Nm ruim voldoende. Ik heb nooit het gevoel gehad dat het motortje (1.5 liter) op z’n tenen moest lopen. Ook bij inhalen voldoende power voor handen.
Laten we hopen dat de zomervakantie niet in de war gestuurd wordt door de corona zodat we dan de bergen kunnen trotseren.
hij kan tóch wel zuinig zijn,,.
- 15.555 km
vandaag "mocht" ik even naar Venlo toe; toch een ritje van 160 km enkele reis. na als die thuiswerkweken weer eens leuk
op de terugweg keurig op de cruiscontrol gereden (105-115 km/h).
thuis aangekomen een keurige 1:24,5 gehaald.
daaruit blijkt maar weer dat de stand van de rechtervoet uitmaakt hoeveel brandstof de auto verbruikt.
wél mocht ik weer een grote kan adblue bijvullen, dat is dan wel weer jammer....
17,0000 km's ervaring
- 17.000 km
Voor de zomervakantie, op voorhand hulpveren van Bumpbuddies geinstalleerd. De auto hangt een stuk minder ver door dan mijn voerige auto, maar toch maar (zelf) geinstalleerd.
langzamenhand vallen me toch wel wat zaken op die beter mogen / hadden gemoeten:
- climate control: diegene die verantwoordelijk is geweest voor de ontwikkeling van de cc, mogen ze wat mij betreft meteen op straat gooien. nog nooit zo slecht systeem gehad:
- 's winters blijven je voeten bevroren, ongeacht of je de cc in manual zet of automatisch laat staan
- 's zomers krijg je (bij t starten van de auto) bijna een tornado in de auto. en ja, de ventilatiestand kun je via display instellen, da's bekend)
- waar ik bij vorige auto's bijna niet aan de ingestelde temperatuur zit, blijf je bij de GLX het setpoijnt van de cc instellen, afhankelijk van de buitencondities
- wel weer fijn is het om ook op de achterbank een instelbaar luchtrooster te hebben.
- De elektrische achterklep, heeft soms kuren: regelmatig beweeg je met je voet en dan zie je dat de knippelichten gaan knipperen, helaas zonder resultaat. maar ook gebeurt het steeds vaker dat de voetbediening (met name linkerzijde) niet wordt waargenomen.
- het is heerlijk om 230V op de achterbank tge hebben (nog nooit gebruikt natuurlijk...), helaas mis ik dan weer de 12V op de achterbank voor de DVD. natuurlijk zit er wel een aansluiting in dashboard en kofferbak, maar die zitten best wel ver weg.
- lane assist blijft een "dingetje". ik blijf hem wel ingeschakeld houden, maar deze is, mijns inziens, te krap afgesteld
- 8 traps automat doet het prima, maar de "sport-knop" zoals wel in de manual staat ontbreekt. helaas schakelt automaat wel heel vaak terug als je ook maar iets wilt versnellen
- waarom geen in hoogte verstelbare armleuning?
- waar moet ik m'n zonnebril laten?
- krijg regelmatig een waarschuwing dat ik m'n stuur vast moet houden, terwijl ik deze (welliswaar met 1 hand) toch écht wel vast heb.
aanrader: de topaz blauwe kleur is écht gaaf! volgens mij wordt de saaie grijze kleur het meest gekozen, maar de blauwe kleur staat het écht goed! kost een paar euro's meer, maar meer dan waard wat mij betreft.
- Het is fijn om een grote dashboardkastje te hebben..... tot je er wat wilt instoppen.... dan blijkt dat de gebruiksaanwijzing van de auto het kastje al voor 80% vult... dit had écht wel groter "gemogen"
elektronica problemen
- 17.000 km
De GLX in mijn serie (...) hebben schijnbaar een klein probleempje.... ik kreeg na 4000 km de melding "service nodig"; bij de garage is de melding gereset.
na 10.000 km weer deze melding; toen heeft de garage toch maar de olie vervangen en de boel weer gereset. "mijnheer, nu is het opgelost. we zien u graag terug na 30.000 km's"
helaas.... na 17.000 km's kwam de melding weer terug. nu zit de garage met z'n handen in t haar... besloten is om de auto een dag op de brug te zetten alles uit te lezen en de computer opnieuw te programmeren. ik ben benieuwd.
21,000 km's gereden, klaar voor vakantie
- 21.000 km
Vandaag maar weer eens naar de dealer geweest voor de melding "service nodig".
Nadat de auto een nachtje bij de dealer geslapen heeft en de data met Opel Duitsland gedeeld heeft, blijkt dat "mijn" dieselmotor iedere 2.000 km regenereert terwijl een “normale” motor iedere 4.000 km regenereert. Hierdoor verbruikt hij ook wat meer Adblue.
De motor is weer gereset en we kunnen met een gerust hart op vakantie.
Na de vakantie maar weer terug naar de dealer om te kijken hoe we de regeneratiecyclus kunnen veranderen.
Verder geen op- en aanmerkingen op de auto. Wel vorige week weer 10 liter Adblue erbij gegooid, maar dat heeft dus een oorzaak.
T wordt weer wat warmer, en daarom kon ik ook weer de airco checken: tijdens de winter viel het me op dat mijn voeten weinig warme lucht kregen en nu in de zomer kan ik bevestigen dat er bijna geen koude lucht naar de voeten gestuurd worden (ondanks dat je dit manueel instelt). Heel bijzonder…
Beetje vreemd is, dat de rubbers van de rechter voorportier iedere keer vol zitten met een soort appelstroop. Ik vermoed dat dit een soort tectyl is. Heb het al meerdere malen (zowel op de auto als op portier) goed schoon gemaakt, maar t komt terug.
DAB+...... an sich goed geluid, maar ik wordt er wel een beetje simpel van dat je niet overal een DAB+ - dekking hebt. Hierdoor schakelt hij tussen FM en DAB+; op zich geen probleem alleen is er een tijdvertraging tussen FM en DAB+ zodat, bij het overschakelen, je een stukje tekst / muziek dubbel hoort...
Ondanks de vervelende melding dat de auto een servicebeurt nodig heeft, ben ik nog steeds tevreden met de auto.
Komende week maar eens kijken hoe hij presteert met de caravan er achter als we de bergen gaan opzoeken….
vakantie in Frankrijk
- 25.000 km
Ondanks de corona toch maar naar Frankrijk geweest. Met vier (bijna-)volwassenen en een kind.
Wat is me (nogmaals) opgevallen:
Auto (met aangehaakte caravan van 1300 kg beladen) is comfortabel. Geluidsnivo blijft keurig binnen de perken.
Qua pk’s maakte ik me een beetje zorgen: 130 PK is niet veel, maar t motortje deed het prima. 8-traps automaat schakelt als een zonnetje, zelfs in de heuvels van midden-Frankrijk. Netjes terugschakelen bij het stijgen (en dalen) en netjes opschakelen op vlakke gedeeltes. Met een constante ingestelde snelheid van 105 km reden we 1:10,5 – 1:11,5. Ook bij het beklimmen van de heuvels werd de ingestelde snelheid behouden.
Als er een mogelijkheid is, ga voor de comfortstoelen! Omdat de zitting eenvoudig te verlengen is krijg je geen moede benen. Zit gewoon prima. Jammer alleen is dat het geen sport-/kuipstoelen zijn. Vind ik persoonlijk lekkerder zitten (met name in de bochten).
De achterbank is redelijk, maar niet overdreven ruim. Zeker niet met langere mensen (>1,80) op de achterbank.
Ondanks eerdere berichten werkte elektrische kofferbak, met aangehaakte caravan prima.
Ik heb al meerdere auto’s gehad met achteruitrijcamera, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je met schoonmaken de camera uit de behuizing stoot. Heel typisch…
Wat ook “lekker” was, is dat de navigatie ons stuurde over de rondweg Parijs zonder rekening te houden met hoogtebeperking. Dus hopla, dwars door Parijs en Versailles heen. En met geen mogelijkheid is er een alternatieve route in te stellen. (kortste, snelste router e.d. stuurde ons iedere keer terug naar dezelfde rondweg).
Ondanks de hitte bleef de auto lekker koel. Dankzij de luchtuitstroomopeningen bij de achterbank.
Eindelijk eens de 230V stopcontact gebruikt.
Auto / caravan combinatie bleef keurig in z’n spoor rijden, ondanks vrachtwagens en serieuze windvlagen. Natuurlijk hadden we de auto wel max. beladen.
Vergeleken met de kofferbak van m’n Superb combi is de kofferbak van de GLX beperkt. Wél handig is de dubbele bodem in de kofferbak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland X 1.2 Turbo Ultimate/ACC/Stoelventilatie/Winterpakket/360°/Carplay/LED/Keyless
- 2019
- 136.326 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Elegance Automaat met Navi/Camera, Winterpakket, 18inch, AGR
- 2021
- 17.491 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo 120 Jaar Edition | automaat | dealer onderhouden | navi | pdc v/a+camera | carplay | stuur/stoel verwarming | cruise | bluetooth
- 2019
- 204.281 km