Opel Grandland X 1.5 CDTI 130pk Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.5 CDTI 130pk Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 22.720 km |
KM-stand laatst | 22.750 km |
Tijdelijk
- 22.750 km
Tja, na de perikelen met de Mazda 6 2.2. Diesel waarvan het blok inwendig vervuild raakte en economisch bezien niet meer verantwoord herstelbaar was, volgde de Volvo V70. Helaas, ook na 13000 km genieten moest ik afscheid nemen van van deze 1.6D. Gescheurde koppakking! Zie mijn reviews over het voorgaande. Aangezien mijn Insignia pas in november zou worden geleverd, wederom een tijdelijke voiture voor de deur. Ditmaal een Grandland X 1.5. Diesel automaat. Die auto begon al direct op achterstand want moest wedijveren met de V70. Geen vergelijk wat mij betreft. Enfin. Daags voor vertrek naar Italië de hagelwitte en relatief verse Opel opgehaald.
Dit was de eerste "hoge" auto voor mij en dat viel niet tegen. Wat achterbleef in mijn gevoel was het relatief slechte zicht naast de auto, want hoog. Paaltjes tot een meter verdwenen compleet. Goed vooruit kijken dus.
De Grandland X was uitgerust met speciaal zitmeubilair. Dikke prima! Geen zitklachten, ook niet na een rit van nonstop 1450 km. De achttraps automaat was razendsnel (de Insignia heeft een conventionele 6 traps automaat maar daarover later) en hield de motor steeds in een ideaal toerengebied. Die 300nm en 130 pk bleken met deze bakcombinatie ruim voldoende.
Het uitgebreide navigatiesysteem voldeed. Wat mij betreft kan niets op tegen Tomtom mits actueel geupdated. Via Android gekoppeld aan mijn gsm gaat het met Waze ook aardig. In ieder geval een groot en duidelijk scherm dat snel reageert.
De grootste verassing was het brandstofgebruik. Brandstof buitenland voor eigen rekening dus u begrijpt: aan de grens tot aan de rand vullen. De afstand Venlo grens Zwitserland waar ik net voor de Gotthardpas nogmaals tankte betekende een "aderlating" van 30 liter diesel. En dat met autobahntempo i.c.m. airco. Over de gehele afstand Nederland-Italie v.v. heeft het torretje gemiddeld 1 : 19.75 gebruikt! Chapeau!
Een ruime, vooral vierkante bagageruimte met dubbele bodem en reservewiel, altijd handig. Wat mij negatief opviel is dat deze bagageruimte géén lampje heeft. Ik heb me een ongeluk gezocht, ook in de de bijgeleverde documentatie maar noppes. Da's een lelijke misser en wat mij betreft onnodige besparing. Eerder lastig en soms onhandig maar overkomelijk. Klein leed dus.
Na 8000 km - kmstand ruim 30k - was daar op 1 november de uiteindelijke nwe auto, ook een Opel type Insignia. Mijn ervaringen over deze voiture volgen spoedig. Wat betreft de Grandland X, je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt. Dat zegt denk ik genoeg. Diesel is binnen ons wagenpark echter geen optie meer en rijden met een 1.2, drie cilinder gaat me ver. Dat blok schijnt trouwens brandstof te zuipen. Wat mij betreft: 1.5 Diesel turbo automaat, ideaal.
PS: bij het selecteren van het type auto bestond geen mogelijkheid de nwe achttraps automaat te selecteren. Daarom conventionele automaat moeten selecteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation |Stoelverk/Verwarming|
- 2019
- 106.737 km

Opel Grandland X 1.2 130PK Turbo Aut. Innovation | Navigatie | Camera | Climate Control | Carplay | EGR-Stoelen | El. Klep | PDC V+A | LMV 18 Inch
- 2020
- 88.969 km

Opel Grandland X 1.6 Turbo Innovation MEMORY SEAT | DENON AUDIO | TREKHAAK AFNEEMBAAR
- 2021
- 54.226 km