Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020) #2

autoreview

Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020)

Signalement

UitvoeringGrandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf19.455 km
KM-stand laatst31.850 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen.

  • 24.750 km

Door een verandering van baan en woonplaats nam het aantal te rijden kilometers per jaar flink af. Een goede reden om eens uit te kijken naar een andere auto. We wilden eigenlijk al langere tijd een iets hogere auto en daarnaast ook een auto waar ik met mijn lengte van 2.00m goed in kan zitten. Met mijn lange benen is de ondersteuning van mijn bovenbenen altijd een probleem. Natuurlijk kun je je afvragen waarom we hier pas naar gaan kijken op het moment dat we minder gaan rijden... tja, dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Hiervoor heb ik voornamelijk afwegingen gemaakt met het oog op de prijs per kilometer. Nu liet het budget het toe om ook andere keuzes te maken.

Zelf vond ik de Renault Kadjar een mooie auto, maar mijn vrouw vond deze echt lelijk. Van de SUV achtige modellen vond ze zusjes C5AC, 3008 en Grandland X wel mooi. Aangezien we nog een 2CV6 en C1 in ons bezit hebben was een auto van Stellantis geen vreemde keuze. Na wat rondkijken waren we het er met elkaar over eens dat de Grandland ons het meeste aantrok. Van de drie de goedkoopste, maar ook de meest eenvoudige en de lijnen van de neus en kont staan ons wel aan. Dus op zoek naar een Grandland X.

Allereerst een lijstje gemaakt met wensen.
- Winterpakket (verwarmde stoelen en stuur)
- Automaat (EAT8)
- Achteruitrijcamera (waren we gewend op de vorige auto)
- Trekhaak
- AGR bestuurdersstoel (vanwege verstelbare ondersteuning voor de bovenbenen)
- En liefst de AFL koplampen (Adaptieve Ledverlichting)

Al snel bleek een Opel-dealer in de buurt een auto te hebben staan die aan alle wensen voldeed. Het was wel een geïmporteerde auto (uit Duitsland, in de huidige markt geen uitzondering meer) en daar waren de donker getinte achterruiten blijkbaar niet standaard. Maar ons hele wensenlijstje op de trekhaak na kon worden afgevinkt. Als extra had deze auto ook nog verwarmde zitplaatsen achterin. Lekker voor de kids. De deal was snel rond. Er zou een afneembare trekhaak worden gemonteerd en rijden maar.

Hoe bevalt de Grandland?
Tja. Het is een mooi auto. Lekker saai in het grijs (wens van mijn vrouw). Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ik kan het model zeker waarderen.
Hoewel er in alle tests gezegd werd dat hij vanbinnen redelijk ruim is vinden wij dat tegenvallen. De achterbak is niet overdreven groot en de zitruimte achterin is kleiner dan de afmetingen van de auto doen vermoeden. Natuurlijk is het achter mijzelf als bestuurder altijd krap zitten, want mijn stoel staat altijd in de achterste stand. Maar onze drie kinderen zitten achterin nog erg op elkaar en de manier waarop de gordels achterin zijn bevestigd zorgt altijd voor een heel drama (je zit echt op elkaars gordelhouder). Maar goed, zo vaak zitten we ook weer niet met zijn allen in de auto.
De AGR bestuurdersstoel vind ik prettig. Al kan ik mij nog wel Opel's herinneren die betere stoelen hadden. Het is denk ik een Franse interpretatie van wat ooit AGR was.
Verder is de Grandland X vergeleken bij zijn twee zussen echt wat traditioneel van binnen. Je snapt hoe het werkt, het zit allemaal op een logische plaats, maar er is niets spannends aan.
De led/sfeerverlichting in de deuren is mooi maar kan natuurlijk gemist worden. In plaats van mooie verlichting in de deurpanelen had Stellantis beter kunnen nadenken over kraakvrije deurpanelen. Eens wat rondgevraagd en rondgekeken op diverse fora, maar krakende deurpanelen horen blijkbaar bij een Grandland. Als je je arm er op legt kraakt het. Als je over hobbels rijdt kraakt het en binnen een bepaald toerenveld kraakt het ook. Toch is het geluid weer niet zo ernstig dat ik me er druk over maak, maar je verwacht echt wel een iets betere kwaliteit.

Motorisch is voor ons de 1.2 3cyl voldoende. Het bromt lekker. Je komt voldoende vlot mee in het verkeer en rond de 100km/h nog heerlijk stil. Ons gemiddelde verbruik ligt nu net onder de 1:14. Daarvan had ik met zo'n moderne motor meer verwacht. Maar vanwege het in Duitsland veel geleverde intelligrip systeem heeft deze Grandland af-fabriek 18-inch 4-seizoenenbanden (CrossClimate). Dit zal naast het model van de auto niet bijdragen aan een lager verbruik. Gek genoeg heb ik nu een aantal keren met een aanhanger gereden (boot op trailer) en waren het juist deze ritten waar het verbruik lager lag. Hoe kan dat? Overigens is het intelligrip systeem een compleet overbodige luxe. Het blijft een voorwiel aangedreven auto, maar de promotiefilmpjes van Opel die je kunt terugvinden op YT laten je geloven dat je bijna 4x4 eigenschappen kunt oproepen met dit systeem. Dat is wel een erg ambitieuze gedachte.
De automaat vind ik niet geweldig. Doorgaans gaat het schakelen op tijd en soepel, maar vooral bij het rustig uitrollen en dan weer optrekken (bij het naderen van een kruispunt bijv.) reageert hij erg langzaam en moet hij vaak nadenken voordat je weer kunt optrekken. Soms gaat het schakelen naar een hogere versnelling ook minder vloeiend. Naast het interieur is dus ook de automaat conventioneel. Daarnaast is het jammer dat de Grandland (in tegenstelling tot de C5AC en 3008) een ouderwetse bediening met grote keuzehendel heeft zonder sport-/ecostand e.d.
Maar over het algemeen is het rijden een prettige ervaring. Het weggedrag is prettig, de rijgeluiden zijn (ondanks de banden die qua geluid negatief bekend staan) minimaal en de zitpositie vind ik goed.

Maar... over de rijhulpsystemen ben ik echt minder te spreken. Allereerst het start-stopsysteem. Dramatisch. Natuurlijk heeft dit er ook mee te maken dat ik in een automaat rij. Maar wat is dit systeem onrustig. Zodra je ook maar even stilstaat gaat de motor uit. Laat je het rempedaal los start hij. Trap je hem weer in, dan is je motor weer uit. Dat lijkt precies te zijn wat dit systeem behoort te doen... maar stel je voor dat je een parkeervak inrijdt. Het is wat krap, dus je doet voorzichtig (vanwege de piepjes van je PDC). Ondertussen schakelt je SS je motor meerdere keren uit. Uiterst irritant. Bij elke manoeuvre vooruit die je niet in één keer vloeiend doet wordt je gestraft door het SS systeem. En elke keer wordt ik daar aan herinnerd als ik mijn auto parkeer onder de carport en niet in één keer de neus strak tegen de muur zet.

Lane-assist is ook een vaag werkend systeem. Ik heb in een VAG auto gereden en een Volvo waarbij lane assist wel eens irritant was omdat het systeem voortdurend dacht dat je het stuur losliet. Maar verder bleef je auto keurig tussen de lijnen (ook als je echt het stuur losliet). Bij de Grandland krijg je waarschuwingen, irritante schokkerige stuurcorrecties... maar het meest teleurstellende... als je het stuur echt loslaat doet het systeem bar weinig. Een enkele stuurcorrectie, maar daarna gaat je auto over de lijnen zo de kant in.

Blind-spot-warning. Onze Grandland heeft ook van die handige dodehoeklampjes. Handig, want de spiegels hebben geen dodehoekgedeelte. Soms werken ze prima... soms branden ze als er niets rijd of blijven ze uit terwijl er wel een auto in je dode hoek zit. Laten we zeggen dat het gemiddeld genomen vaker wel dan niet werkt. Dus dat is dan (matig)positief.

De cruise control werkt prima, maar je moet even doorhebben hoe je het systeem inschakelt. De bediening in de C5AC en de 3008 gaat nog met de inmiddels bejaarde Peugeot satelliet achter je stuur. Dat ziet er lelijker uit, maar uit ervaring weet ik dat deze bediening toch gebruiksvriendelijker is dan in de Opel. Adaptieve CC ontbreekt in deze versie.

De adaptieve koplampen zijn erg prettig. In de koplamp zit een unit die (net als de mistlampen bij andere merken) aanspringen bij richting aangeven of stuurbewegingen. Daarnaast stuurt het licht ook echt mee. Je ziet het licht op die manier echt een bocht maken. Daarnaast heb je met deze versie koplampen ook automatische hoogteverstelling. Dat is makkelijk als er mensen achterin zitten of bijvoorbeeld iets aan de trekhaak hangt. Wel is het overigens gek dat de Grandland een mix van led- en gloeilampen heeft. Op een auto van deze generatie mag je rondom toch wel 100% led units verwachten.

Wat betreft het comfort:
Geluid vind ik, zoals gezegd prima. Stoelen kunnen beter maar zijn niet slecht. Stuur vind ik prettig. Achterbank is goed voor twee personen. De middelste zitplaats is niet echt geschikt voor een volwassene. Je zit met je voeten dan ook tegen de console tussen de voorstoelen.
De climat-control werkt niet zoals ik het zou willen. De airco zet ik vaak uit omdat het gewoon te koud wordt (dat kan ook nog). Ook had ik laatst iemand achterin zitten met een rokje aan. Deze dame vroeg of ik alsjeblieft de airco uit wilde zetten omdat haar benen voor haar gevoel aan het bevriezen waren. De ventilatieroosters (die niet afgesloten kunnen worden) in de middenconsole achter bliezen namelijk ook ijskoude lucht. Het verhogen van de temperatuur heeft hierop geen invloed.
De DAB+ radio werkt in mijn geval prima. Je leest op internet ook andere verhalen. Het navigatiesysteem (TomTom) werkt ook goed. Soms duurt het opstarten van het systeem wat langer en heel af en toe hapert het systeem na het uitschakelen van de achteruitrijcamera (je blijft dan het laatste beeld zien van het achteruit rijden). Het navigatiesysteem toont ook de benzineprijzen onderweg (niet altijd correct) en het weer. Toch gebruik ik liever AndroidAuto (maps). Dit werkt ook goed, al hapert het ook af en toe. Dan wil het systeem niet lekker koppelen met mijn mobiel. Het streamen van muziek via bluetooth krijg ik nog altijd niet voor elkaar. Mijn telefoon is wel gekoppeld, ik zie de titels voorbij komen, maar ik hoor niets. Via AndroidAuto geen probleem, maar dan moet je dus wel je telefoon bedraad aansluiten.

Wat ik wel mis zijn normale opbergvakken. De vakken in de deur zijn waardeloos. Er zijn geen bekerhouders. Mijn mobiele telefoon past in geen enkel vakje. Door de bedieningsknop van intelligrip mis ik ruimte in de middenconsole en het vak onder de armsteun lijkt enkel gemaakt om er een 1,5l fles in te zetten (ter compensatie van de ontbrekende bekerhouders misschien).

Dan nog de trekhaak. Er wordt veel geklaagd over de belabberde positie van de bevestiging van de trekhaak en de stekkerdoos. Ik kan beamen dat deze ver onder de bumper zitten. Je kunt hiervoor het beste even op je knieën gaan zitten. Tja, als je dat vervelend vind, kies dan voor een vaste trekhaak. De combinatie trekhaak en automatische achterklep is wel een punt van aandacht. Je doet je wilt de stekker in de stekkerdoos stoppen, maar daarbij ga je langs de sensor van de achterklep. Je begrijpt… dan gaat hij open. Dit kun je uitschakelen. Als er eenmaal een stekker in de stekkerdoos zit worden er van alles uitgeschakeld. Dan werkt de achterklep niet meer. Dat is lastig, want als je bijvoorbeeld een caravan achter je auto hebt hangen kan de klep nog prima open. Maar deze beveiliging is bedoeld voor de fietsendrager. Daarnaast werkt je achteruitrijcamera niet meer en ook lane-assist wordt uitgeschakeld. Dit schijnt standaard te zijn en is ook niet weg te programmeren (aldus het Opel-forum). De automatische achterklep doet het doorgaans overigens goed. Je kunt hem met je voet bedienen, met een knop op de klep of met een knop op de sleutel. Helaas ontbreekt er een knop in de auto. Wel geeft het af en toe problemen als je iemand oppikt (bijvoorbeeld bij het station) die even snel zijn in de achterbak wil gooien. Misschien moet ik een keer het boekje doorlezen hoe dat nu precies werkt, maar ik heb al een aantal keren gehad dat ik eerst de auto uit moest zetten om de achterklep open te krijgen.

Om helemaal volledig te zijn, de Opel-connect app. Het voordeel daarvan heb ik nog altijd niet gesnapt. Hoewel de app contact maakt met de auto (tenminste, die melding krijg ik altijd) heb ik nog nooit gegevens van de auto doorgekregen. Het zou zo moeten zijn dat hij automatisch diagnostische gegevens van de auto deelt met de app. Op het web gedeelte zijn wel de gegevens van de laatste servicebeurt e.d. terug te vinden. Maar of je daarvoor nu een app nodig hebt, dat betwijfel ik.

Je gaat haast denken dat ik de auto niets vind. Dat is niet zo. Ik rij graag met de Grandland en ben benieuwd hoe betrouwbaar hij in de toekomst blijkt te zijn. Wel had ik van een auto die in 2017 op de markt is gekomen wel iets meer verwacht. De rijhulpsystemen zijn weinig verfijnd en de automaat is notabene al een update van de oorspronkelijke EAT6. Volgens velen is de Grandland als een Stellantis product een verbeterde Opel. Ook dat ervaar ik niet zo. Het voelt allemaal net wat minder degelijk aan. Mooie materialen, maar de stoelen zijn minder stevig, de deurpanelen kraken en het plaatwerk (doe de motorkap bijvoorbeeld eens open) is beangstigend dun en bewegelijk. Maar de looks staan me aan, ik rijd comfortabel, heb alle luxe die ik mij wensen kan en ik vind het verbruik nog net binnen de perken. Daarnaast vallen de vaste lasten per maand mij nog mee. Dus wat heb ik dan (los van al het bovenstaande…) te klagen.

Na de vakantie.

  • 31.850 km

Nu ik inmiddels heel wat meer kilometers in de auto gereden heb en we tijdens deze zomer ook naar Italië op en neer zijn gereden maar eens een update.

Mijn Grandland X is uitgevoerd zonder dakrails. Maar bij aanschaf waren dakdragers onderdeel van de deal. Ook zonder dakrails werkt dit prima. Alleen bij hele harde regen wilde er wel eens een paar druppels langs de rubbers naar binnen komen.

Op lange afstanden deed de Grandland het goed. Ook op hogere snelheden blijft het rustig binnen in de auto. Wel hoorde ik regelmatig klachten vanaf de achterbank over de zitpositie. Er gingen 2 kinderen mee. Zelf ben ik 2.00m dus mijn stoel staat ver naar achteren. De middenconsole belemmerd daarnaast ook flink de beenruimte. Deze staat redelijk ver naar achteren. Met kleine kinderen vast geen probleem, voor het formaat 'puber' en daarboven had het ruimer mogen zijn. Ook is de achterbank niet voorzien van handige snufjes om het te verschuiven o.i.d. Het is gewoon wat het is en daar moet je het mee doen.

Wat ik ontzettend heb gemist tijdens het rijden door de bergen is een sportstand voor de automaat. De automaat schakelde enorm snel op waardoor je echt niet lekker naar boven reed op stijle hellingen. Natuurlijk kon ik het opvangen door manueel te schakelen, maar ik snap deze besparing niet van Opel. Ook heb ik op de lange afstanden adaptieve cruise control gemist. Voor een auto van deze prijsklasse had dit er van mij op mogen zitten. Ik weet, de meningen over dit systeem lopen uiteen. Persoonlijk vind ik het bij lange afstanden op de snelweg prettig.

Ik had me voorgenomen tijdens de vakantie het Intelligrip-systeem eens te testen. Maar pas bij thuiskomst dacht ik hier weer aan. Nog altijd snap ik de toegevoegde waarde van dit systeem niet. Het enige is dat ik nu de bekerhouders mis in de middenconsole terwijl er al zo weinig opberg-mogelijkheden zijn.

Het verbruik blijft gemiddeld op 1:13,5 hangen. Het is een wat hogere auto, maar weer niet super zwaar met een motor die door moet gaan voor high-tech zuinig. Dat valt dus tegen. Al heb ik wel met dakkoffer en veel bagage gereden e.d. Maar als ik dagen achter elkaar alleen maar ritten maak van 100km/h cruisend over Neerlands snelwegen wordt mijn verbruik ook niet beter.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Grandland

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.