Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Edition 2020 (2020)

autoreview

Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Edition 2020 (2020)

Signalement

UitvoeringGrandland X 1.2 Turbo 130pk Edition 2020
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf61.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste halfjaar

  • 69.500 km

In november 2023 hebben wij een Opel Grandland X automaat gekocht. We waren op zoek naar een ruime auto met hoge instap, automatische versnellingen en lage verbruikskosten. Bij de lokale Opel dealer stond deze Grandland X te koop en na een proefrit waren wij overtuigd. Het is een comfortabele auto met goede stoelen en alles zit op de juiste plek. De uitrusting is heel compleet, inclusief een panoramadak. In deze review onze ervaringen over het eerste halfjaar:
- De auto is comfortabel en stuurt goed. Wel is hij door zijn oogte enigszins gevoelig voor harde zijwind.
- Het verbruik over de eerste ruim 8.000 kilometer ligt tussen 1 op 15 en 1 op 16. Voor een benzine auto van dit formaat zeker netjes.
- De auto is stil van binnen en heeft een goede geluidsinstallatie.
- Nog geen storingen gehad, dus tot op heden betrouwbaar. Zoals met elke auto kunnen we natuurlijk niet in de toekomst kijken.
- De prestaties van de 1.2 turbo motor zijn ruim voldoende, in combinatie met de 8-traps automaat. Bij stevig versnellen schakelt hij wel ver terug en is het normaal zo stille karakter tijdelijk wat verstoord door een duidelijk hoorbare motorbrom.
- Hij is ruim genoeg als gezinsauto, maar niet de ruimste in zijn klasse. Als je heel lang bent is de hoofdruimte misschien aan de krappe kant.

De auto doet alles wat je ervan mag verwachten, op een rustige en comfortabele manier. Het is geen "rijders" auto, je wordt juist zo min mogelijk lastig gevallen. Rijden gaat nagenoeg zonder inspanning. Hij is daardoor misschien saai, maar dat kun je hem nauwelijks verwijten. De filosofie achter deze auto is juist dat hij zich gedienstig opstelt.

Echte nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken, al is het lane departure system soms wat irritant. De 1.2 puretech motor van Peugeot heeft een twijfelachtige reputatie, dus we zullen moeten afwachten hoe die zich houdt. Bij 22.000 km is bij deze auto de distributieriem al preventief vervangen (terugroepactie?). De garage adviseert dit elke 80.000km of 5 jaar te herhalen. (Opel zelf adviseert 100.000km of 6 jaar.) Daar moet je dan rekening mee houden in de onderhoudskosten.

Ondanks dat het geen echte auto voor liefhebbers is, ga je hem toch steeds meer waarderen, door de geruisloze manier waarop hij zijn werk doet. In het algemeen kan ik daarom zeggen dat de auto als totaalpakket erg goed klopt.

Vakantie

  • 74.000 km

We zijn met vier personen (ouders en twee volwassen kinderen) met de auto op vakantie geweest naar Polen. Bij deze daarom onze ervaring op langere ritten en in de bergen.

De auto voldoet qua binnenruimte prima, de vakantiebagage past zonder moeite in de kofferbak (vier grote weekendtassen, wat losse boodschappentassen en een paar kleine rugzakken, jassen en wandelschoenen.) Als je gaat kamperen en er moet ook nog een tent bij zal het allemaal wel wat passen en meten worden verwacht ik.

Als reisauto is hij behoorlijk comfortabel, ook langere ritten zijn niet echt vermoeiend. De airco krijgt ondanks het panoramadak ook bij heet weer de auto goed koel.

Volgeladen is het vermogen voldoende, maar ook niet meer dan dat. Op de Duitse autobahn met constant 130 lukt wel, ook als het wat heuvelachtiger is. Mits je de auto handmatig in zijn 7 zet.

De automaat heeft op snelwegtempo namelijk de neiging om structureel de 8ste versnelling te kiezen. Helling op voel je dan dat je steeds meer gas moet bijgeven, tot op een punt dat hij ineens terugschakelt naar 5. Op de cruise control schakelt hij niet terug maar houdt hij de snelheid gewoon niet vast. Bovendien begint de motor dan te brommen en te trillen. Beter is het om hem handmatig in 7 te zetten, dan is het toerental niet eens zo veel hoger dan in 8. De auto rijdt dan wel moeiteloos op de cruise control over alle heuvels heen.

In de bergen is de handmatige stand natuurlijk vaker noodzakelijk om af te remmen op de motor. Schakelen gaat soepel en snel, de verzetten zijn wel vrij lang dus je moet best vaak helemaal terug naar 2 als je een helling af rijdt. In steden, bij filerijden en op relatief vlak terrein doet de automaat het perfect, dus het is nu ook niet zo dat je de hele tijd aan het schakelen bent.

Het verbruik op de lange ritten is, ondanks de hogere snelheden en de zwaardere belading, behoorlijk gunstig. Gemiddeld ongeveer 1 op 15. Na 3.000 km moest ik ongeveer 0,2 liter olie bijvullen om de stand weer op 3/4 tussen minimum en maximum te brengen (de stand bij het begin). Dat is een olieverbruik van 1 op 15.000. Prima dus.

Concluderend is het een fijne en comfortabele reisauto, waarvan de automaat echter niet in alle gevallen de juiste keuzes maakt. Handmatig overrulen gaat echter dusdanig eenvoudig dat ik dat niet als een probleem heb ervaren.

Of je dat zelf ook acceptabel vindt hang natuurlijk van je persoonlijke voorkeur af. Veel auto's met automaat hebben meerdere standen, waarmee de inzetbaarheid van de automaat wellicht nog wat breder is. De Opel heeft deze mogelijkheid niet.

Eerste jaar voorbij

  • 78.000 km

Inmiddels hebben we de auto alweer en jaar en is hij voor een eerste beurt (sinds aanschaf) naar de garage geweest. Bij de beurt waren een paar zaken om op te lossen:
- De auto start soms niet direct. Je moet dan het contact helemaal terugdraaien waarna hij wel onmiddellijk start. Dit lijkt verholpen met de beurt, tot nu toe hebben we dat niet meer gehad.
- Er zaten bladeren in het ventilatiesysteem. Als de aanjager voluit stond gaf dit een brom. Dit is verholpen.
Bij de beurt zijn bovendien de remblokken voor vervangen. Bij deze kilometerstand is dit normale slijtage.

In totaal hebben we tussen aanschaf en de eerste beurt 0,8l olie moeten bijvullen op 17.000 km. Bij vorige auto's hoefde dat überhaupt niet, maar het is nog steeds een laag olieverbruik. Het benzineverbruik blijft gemiddeld ca. 1 op 15,5.

De betrouwbaarheid is dus tot nu toe voldoende, al is het net niet helemaal perfect. De binnenruimte en het comfort blijven sterke punten. Het is een erg prettige auto voor dagelijks gebruik. Ook bij een verhuizing heeft hij zijn diensten bewezen, er kan verrassend veel mee, zeker wanneer de achterbank is neergeklapt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Grandland

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.