Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 2.002 km |
De eerste weken
- 2.002 km
Sinds 8 januari mag ik eindelijk in een nieuwe Opel Grandland X rijden. De auto is eind mei 2019 besteld, ik heb er dan ook aardig lang op mogen wachten.
Ik heb gekozen voor de GLX 1.2 130PK Business Executive in de kleur Moonstone Greg, standaard komt deze met de 18” licht metalen velgen. Als opties heb ik gekozen voor het Executive+ pakket, de achteruitkijkcamera, adaptieve cruise control en de zilveren dakrail.
In deze review zal ik mijn ervaringen delen over de auto en hoe ik deze ervaar.
Uiterlijk
Persoonlijk vindt ik de GLX een net ogende, rustige en nette auto. Zakelijk kan ik er prima mee voor de dag komen, zonder dat het schreeuwerig of protserig wordt. De kleur is wat saai maar verveelt niet snel en accentueert de auto goed. De zilveren dak rails vult het uiterlijk mooi aan en geeft de auto net wat meer cachet.
De 18” velgen passen de auto ook goed, meer is niet nodig wat mij betreft.
Interieur
De GLX heeft een net, voornamelijk zwart interieur, veelal van mooie materialen. Zacht waar je het aanraakt, hard op de plekken die lager liggen. In de middenconsole is er helaas pianolak gebruikt, stof wordt er graag door aangetrokken. De cockpit is verder ergonisch fijn ingricht, alle knoppen laten zich goed bedienen tijdens het rijden en zijn snel toegankelijk. Qua bediening werkt alles ook logisch en snel.
Er zijn twee dingen die ik echter wel onlogisch vindt;
1 - De automatische ruitenwisser sensor moet elke keer na het starten van de auto geactiveerd worden. Dit doe je door de handel omhoog en weer omlaag te zetten.
2 - De cruise control aanzetten doe je door de begrenser eerst uit te zetten om vervolgens de cruise control in te schakelen.
Beide handelingen kunnen volgens mij eenvoudiger.
De stoelen van de GLX zijn AGR gecertificeerd en echt fantastisch. De zitting is lekker lang en extra te verlengen, de stoelen zijn verder zeer goed in te stellen en geven mij de perfecte steun in de onderrug en lende. Na een stevige rit kom ik veel relaxter aan. De half lederen bekleding staat netjes en luxe, wel is het leer wat glad, spullen glijden makkelijk weg.
De achterbank is voldoende ruim voor twee volwassenen en een kind.
Ik kan achter mezelf (1,82m) prima zitten en heb voldoende hoofd en voet ruimte. De achterbak is ook ruim genoeg, de dubbele vloer is handig om dingen in op te bergen en de tildrempel mee te verlagen door deze in de hogere stand te zetten. Met de voetsensor om de achterbak te openen loop ik nog te stoeien, dat werkt nog niet veilloos, ik lees op het Opel forum dat ik wat fout blijk te doen.
Het infotainment systeem ben ik minder tevreden over. De snelheid is niet je van het maar dat stoort niet heel erg. De beeldkwaliteit is prima en voldoende helder. De navigatie werkt logisch en heeft een betere interface dan die van VW. De kaart updates zijn ook via de MyOpel App gratis te downloaden, updaten is sloom maar de kaarten doen het goed en zijn duidelijk. Ik gebruik echter vaker Apple CarPlay. Waar ik me met name aan stoor is de slechte DAB+ ontvangst. Met grote regelmaat hoor ik squeeks en piepjes, met een beetje tunnel of garage gaat de ontvangst al op stil. Dit was bij mijn vorige Golf toch echt beter. Een ander punt van kritiek is het geluid van de CarPlay navigatie, als het radiogeluid stiller wordt gezet en de navigatie instructies worden afgespeeld dan hoor ik daarna een krakend geluid, elke keer weer. Geluid uit Spotify doet het prima, het treed alleen op als de twee audiobronnen worden gecombineerd. Ik ga eerdaags de meest recente update voor de Infotainment een toepassen om te horen of dat verschil maakt.
Het rijden
Het rijdden met de GLX is vooral ontspannend. Met de 1.2T motor is het echt geen strepentrekker. Vooral bij het wegrijdden met je toch echt dat de motor net wat te weinig power heeft. Hierdoor is hij in de eerste en tweede versnelling soms wat bonkerig. Eenmaal op toeren zijn motor en de 8 traps automaat een prima combi. Het start-stop systeem zorgt ook niet altijd voor stootvrij rijden, afhankelijk van de route en de hoeveelheid stoplichten zet ik deze uit. Dit doen VW en Ford toch echt beter. Een ander klein minpuntje is de combinatie van de automaat en de electrische handrem. De combinatie werkt onnatuurlijk, het rijdt prettiger weg door de handrem er eerst zelf vanaf te halen dan dat dit automatisch gebeurd.
De adaptieve cruise control werkt prima, de afstand tot voorganger zou korter mogen (staat op de kortste stand) maar zorgt voor ontspannen rijden.
Opel/PSA ACC rijdt veel rustiger dan de VW variant welke nog al eens voor bonkerig rijgedrag kon zorgen. De wegligging is prima en het stuurgedrag bevalt me ook goed. Het is niet zo dynamisch als een Ford maar voldoende communicatief. Ondanks dat de auto wat hoger is dan een station of hatchback is deze niet heel zij-wind gevoelig. Wel komt er veel rolgeluid de auto binnen.
Verbruik
De eerste 2000KM had ik een verbruik van 1:13.1.
Al met al ben ik tevereden met de GLX, het is absoluut geen perfectie maar rijdt lekker en comfortabel.
Over een tijdje zal ik een update en foto's plaatsen bij deze review.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Lees ook

Praktijkverbruik Opel Grandland (X): hoe zuinig is Opel-SUV?

Test: Opel Grandland X Hybrid4

Opel Grandland X - Volvo XC40 - Dubbeltest

Opel Grandland X Hybrid4 - Rij-impressie

Back to Basics: Opel Grandland X
