Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive (2019) #4

autoreview

Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive (2019)

Signalement

UitvoeringGrandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst5.100 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima maar ook kritische noten

  • 5.100 km

Na 14 jaar te zijn verwend met lease-auto’s (Opel Zafira 1.6, VW Touran 1.2 Turbo, Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV) moest ik na pensioenering zelf een auto kopen. Ik wilde er in ieder geval wel weer één met een wat hogere zit en liefst een automaat.
Eigenlijk was ik niet zo op 3 cylinder motoren en aanvankelijk had ik dan ook mijn zinnen gezet op een VW T-Roc of VW Tiguan met 4 cyl 1.5 ACT en DSG-7 maar dat werd al gauw te duur. Ook een Skoda Karoq met 1.5 motor en DSG bak ging al gauw over de 40 mille heen. Andere kandidaten, een Nissan Qasqai (net iets te klein en het mocht geen japanner worden van mijn vrouw) en Renault Kadjar (karig en DCE-8 bak schakelde niet lekker) vielen ook af. Een Peugeot 3008 vond ik te futuristisch van binnen en ook duur.
Toen een proefrit gemaakt in een Grandland 1.2 met sequentiële 8 traps automaat. Dit viel goed uit. Goede zit achter het stuur door de AGR stoelen. Schakelde smooth waarbij het toerental laag bleef en biedt nog aardig wat kofferruimte waarbij de laadvloer ook in een hoge stand kan worden geplaatst, een must voor mijn duikhobby. De 1.2 motor heeft voor mij voldoende pit en aan het 3 cyl gegrom wen je toch redelijk snel. Zeker door het lage toerental. Dus maar gauw besteld want ik wilde graag weer nieuw rijden.

Na een levertijd van 19 weken kon ik in december 2019 m’n Grandland X ophalen:
- Opel Grandland X 1.2 3 cyl. benzine, automatic 8 versnellingen, Business Executive met:
o Moonstone Grey
o 18” velgen
o Executive+ pakket (led koplampen, AGR stoelen)
o Achteruitrij camera
o Trekhaak, afneembaar
o Zilverkleurige dakrails
o Ruimtebesparend reserve wiel
Alles bij elkaar voor €38.512 incl. afleverkosten; nu in maart 2020 is dat al €41.400!

Nu ik inmiddels ruim 5.000km heb gereden, incl. een skivakantie naar de Franse Alpen (zonder skibak), dan maar het benzineverbruik om mee te beginnen:
6 ltr/100km super rustig rijdend, langzaam optrekken en maximaal anticiperen op verkeerslichten. Hinderlijk voor andere weggebruikers. Voornamelijk binnenweggetjes (80 km/u).
7 ltr/100km rustig rijdend op snelweg (100 km/u).
8 ltr/100km korte lokale ritjes en 120km/u op snelweg.
Tot nu toe een gemiddelde gehaald van 7,3 ltr/100km (1:13,7km). Niet super maar ook niet slecht. Zo’n beetje hetzelfde als met mijn vorige VW Touran turbo 1.2

De auto blijkt een fijne reisauto. Niet veel lawaai van motor of wind. Goede wegligging, stuurgedrag, vering en respons op dwarsrichels en zo. Uitstekende zit in AGR stoelen.

Toch ook punten van kritiek:
- Kofferbediening met voetsensor werkt niet altijd (heel vervelend als je met je handen vol staat). Ook de dealer lukte het niet dit beter te doen en heeft een case aangemaakt. Opel NL moet hier nu op terugkomen maar dat is inmiddels al 2 maanden geleden!
- DAB+ geluidskwaliteit is slecht (onnatuurlijke hoge tonen doen soms pijn aan je oren)
- De draadloze oplader in de midden-armsteun blijkt er niet (meer) in te zitten. Stond nog wel in de brochure maar niet meer in de prijs/feature-lijst
- Midden-consolevak met USB en 12V aansluiting is te klein voor mijn mobiel (S10+)
- Handschoenenvakje zielig klein en zonder verlichting.
- Geen lade onder voorstoel om wat mapjes of papieren op te bergen
- De deurvakken zijn zo raar gevormd dat er niets in past of in blijft liggen/staan
- Geen zonnebrilvakje
- De rugleuning van de achterbank kan bij platleggen niet doorkantelen zodat niet een echt platte laadvloer ontstaat
- OPEL CONNECT, met een 3 jaar gratis abonnement maar wat heb je daar eigenlijk aan? Behalve Live Navigatie (TomTom Traffic) werkt daar eigenlijk nog niets van. De functionaliteit van de bijbehorende Opel app op je telefoon is volstrekt vaag en kent vernietigende reviews van gebruikers. Doe er wat aan Opel of communiceer met je klanten. Dit is niet meer van deze tijd!

Redelijk tevreden dus alles bij elkaar maar de auto vertoont niet heel veel raffinement. Qua betrouwbaarheid kan je niets zeggen na 5.000km. Dat je maar 2 jaar garantie krijgt is niet erg hoopgevend. Andere merken geven je al gauw 5 of zelfs 7 jaar. Afwachten dus maar! Over 1 jaar geef ik nog een keer een update.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Grandland

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens