Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Zo, 1 jaartje verder
- 35.000 km
Ik had me voorgenomen nog n keer wat te melden, voordat ik de review sluit, en nu n jaartje verder, zo met het Kerstverlof is t zover.
Er zijn met de Grandland 35000 km gereden: door omstandigheden veel minder dan gebruikelijk, maar ik kan er niet rouwig om zijn gezien alle file-leed die we dagelijks ondergaan. De gemiddelde snelheid kom ergens uit op 54 km/(draai-)uur, en dat terwijl ik door geheel Nederland reis.
Texel, Delfshaven, Maastricht en Zeeuws Vlaanderen: alle streken zijn weer doorkruist.
De Grandland doet rustig zijn werk, anders kan ik niet concluderen. Niet meer of minder dan een moderne benzine-auto; allemansvriend. Niet uitgesproken snel/traag, sportief/comfort; gewone gezinsauto.
Enkele zaken ben ik toch heel tevreden over: lederen ATG-stoelen, je vindt die perfecte zit écht wel en moet in het begin niet teveel blijven verstellen aan die 8 standen. Héérlijk koele stoelen in de zomer met de airco-ventilatie in de voorstoelen: let niet op verbruik, dat kan zomaar tot 1-10 leiden in die tropische dagen. Verder ook verwend (en nu met koud en nat weer zeker) met stoel- en stuurverwarming (néé, niet alleen voor watjes, maar gewoon comfort ! Voorruit-verwarming werkt perfect snel, en heb nog niet gekrabt bij recente 1e nachtvorst.
2e Plus is ook de Denon-installatie: echt genieten op de lange ritten met I-tunes. Apple carplay werkt niet altijd vlekkeloos met auto-inschakeling via de houder, die in USBcontact zit.
Geen enkele storing gehad met moter of electronica.
Ben slechts 2x in garage geweest: 20.000-beurt en winterbanden/velgen-wissel.
Helaas ging mijn Opeldealer deze zomer failliet (in Waalwijk, na 115 jaar !), en ben nu terug bij mijn oude Peugeotdealer: ligt tenslotte ook PSA moter in.
Wat is minder.
* de Pearl-White kleur: pas in avondlicht zie je de Metallic-parelmoerglans, dat is de meerprijs á € 990,- niet waard !
* carroserie-afwerking: het is geen BMW o.g., de portier- en plaatvoegen zijn onregelmatig; zelfs de achterklep zit a-symmetrisch erin, en de bovenkant 1 cm lager dan dakdeel. Dit kan men niet verhelpen: schijnt aan de electrische sluiting/bediening te liggen, die zich naar beneden toe vast trekt bij sluiten.
* voetbediening klep, is dus echt volle seconde wachten: te traag.
* boordcomputer met Navi: traag, kan niet anders zeggen. Natuurlijk, als je het menu helemaal kent, wil je dus snel typen, maar moet je bij iedere volgende selectie gewoon "wachten".
* moter blijft fel (laat hem vlot slippen bij optrekken op nat wegdek: tractie-control had gemogen), 8-automaat werkt perfect, geen echte overschakelingen: de laatste 6-7-8 voel je niet eens op of neer gaan, maar: er is wel dégelijk een turbo-gat van een seconde. Was in nieuwstaat minder, dus zal mss met ingereden toestand te maken hebben. Als je snel over wil steken, of snel invoegen, moet je erop anticiperen: dat lukt wel, maar jammer.
* verbruik, wat je ook doet: je kunt niet zuinig rijden in het gemiddelde.
Nu overall heb ik 7,6 liter/100km verbruikt. De oude Peugeot 307 met 1.6 van mijn ega, rijdt dus zuiniger met techniek uit 2005.
* de zomervelgen 19 inch - 235 breed ogen zeer sportief (5 asymmetrische ovalen met zwart-glans en gepolijst oppervlak), maar geven duidelijk minder comfort. Bobbels voel je meer; hij stuurt wel strakker dan met winterbanden (> die voel je meer 'glijden' met die 17 inch in zachtere Goodyear Suv-ultragrip). Maar met die brede sloffen in de zomer, laat je hem soms zelfs 'dribbelen' op snel genomen rotondes.
* enkele onlogische bedieningen: waarom móet na iedere start, de autom. ruitenwissers terug en op, weer inschakelen? Evenzo met ECOstand-telkens moeten uitzetten (wil dat aan/uit met herstarten niet hebben, ook slecht voor Turbo waar de oliedruk van weg valt, terwijl die wél gelijk in komt bij optrekken).
Daar in tegen blijven stoelverwarming e.d. wél ingeschakeld staan, na een stop.
* of het plus/min is weet ik niet, maar hij schakelt uit safety wel zaken uit bij te groot stroomverbruik: pas nog op vriesochtend: stoelen/stuur/voorruit/spiegels/achterruit + snelverwarmen aangezet: laat ie toch even paar dingen achterwegen, die het pas na 10 min doen.
Al met al, houd ik me niet meer met zijn details bezig: hij doet zijn werk, en ik ondertussen ook. De merk-slogan kan zijn: "ik ?, ik rijd Gewoon Opel".
Toch jammer dat er binnen 1 jaar geen enkel wow-gevoel meer heerst, als je instapt of auto ziet staan op parking. Gevoelsmatig had ik toch liever de nieuwe 508 sedan met 1,6 TD gehad, maar wie weet de volgende, als we dan niet allen al op waterstof of elektrisch rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?
![Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 Ultimate Aut. [ Navi Leder Stoelkoeling/verwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57693153/0-33b84f6c070ded17be8fa90ac8664341.jpg)
Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 Ultimate Aut. [ Navi Leder Stoelkoeling/verwarming ]
- 2020
- 100.710 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation 130 PK | Navigatie | Trekhaak | Comfort stoelen | Stoel & Stuurverwarming | Climate control | Camera | Lichtmetalen velgen | Extra getint glas
- 2019
- 67.932 km

Opel Grandland X 1.6 Turbo Ultimate 360 CAM | LEDER | STOELVENTILATIE | DENON SOUND | 1E EIGN
- 2021
- 45.513 km