Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland X 1.2 Turbo 130pk Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Comfortabel maar dorstig? UPDATE 26-08-19!
- 21.000 km
Nadat de Peugeot 308 (14% dieselbak) eind 2018 door de leasetermijn heen was moest er weer een opvolger komen. Helaas wat minder sponsoropties door de belasting omdat de 14% bijtellingsschaal is afgeschaft. Ik heb niet heel veel merkenkeuze bij m'n werkgever. Begonnen met het verkennen van Skoda Octavia. In zijn klasse de ruimste voor een gezin met 2 grote pubers, maar wat istie toch eigenlijk saai. Wederom een blik werpend op het lijstje met merkenbeleid van de werkgever en zag daar ook Opel staan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen fan ben van dit merk en mijzelf dus nooit in een Opel zou zien zitten.
Maar goed, met wat gezonde tegenzin toch naar de Opel dealer gereden. Misschien valt die Astra in het echt wel mee. Met snel rondspiedende ogen kwam ik eerst terecht bij de Crossland X. Apart model en eigenlijk ook te klein, Helemaal toen ik achter het stuur ging zitten. Geen fijne ervaring met mijn lengte van 1.96. Maar weer snel uitstappen dan. Naast dit vehikel stond een grote grijze onbekende. Nieuwsgierig de achterklep checkend bleek dit een Grandland X te zijn. Nog nooit van gehoord, laat staan gezien. Dit model blijkt volgens de verkoper de 'broer' van de Peugeot 3008 te zijn. En die kende ik wel. Even een rondje om de auto heenlopen om de mooie lijnen te aanschouwen. Wat hebben ze bij Opel een mooie koets ontworpen. Of zijn het toch de PSA ontwerpers geweest? Daarna even zitten en dit voelde direct goed. De AGR stoelen dragen enorm bij aan de goede zit achter het stuur. Het interieur kwam erg rustig en conventioneel over; mooi groot scherm en alle knoppen op z'n plek.
Niet direct een proefrit gemaakt want eerst naar de Peugeot dealer om de 3008 te bekijken. Deze is toch wel stoer en sexy van binnen hoor. Thuis gaan klikken en rekenen met de on-line configurators. De Peugeot 3008 was echter in de configuratie die ik wenste een paar duizend euro duurder dan de Opel. Uiteindelijk won het verstand het van het hart.
Paar dagen daarna een proefrit gemaakt met de Grandland X 1.2 handgeschakelde 6-bak. Dit voelde gewoon goed. Alles klopt aan deze auto. Fijne rij-eigenschappen door de soepele vering en het goede bochtengedrag. Genoeg ruimte achterin voor de pubers alsmede een grote laadruimte. Zoals gezegd fijn infotainment met Android Auto/Apple Carplay en DAB+, radio met groot scherm.. En waarachtig knoppen die je altijd en intuïtief kunt vinden. (oh ja, ik reed in de Peugeot 308 waar alles via het scherm verloopt)
Gewoon zonder twijfel de Grandland X besteld. Ik had maar weinig eisen: goede stoelen, automatische airco en een automatische versnellingsbak. Daarom de business uitvoering 1.2 met automaat en witte lak besteld. En niet te vergeten ook de AGR stoelen optie, echt een aanrader; gewoon doen. Je zit er tenslotte elke dag op. Uiteindelijk bijna 4 maanden later, in februari 2019, geleverd door de Opel dealer in Hoorn.
Nu 13.000 km gereden en moet zeggen dat het rijgedrag elke dag nog steeds een feestje is. Wat een fijne comfortabele reisauto. Ook het 1.2 motortje met turbo geeft goed thuis als je 'm eens op de staart trapt. Het eigenaardige maar oh zo sympathieke drie-cilinder-roffeltje had ik lang niet meer gehoord sinds mijn vriendin halverwege de jaren negentig een Suzuki Alto uit 1982 reed.
Wennen moet ik wel nog steeds aan het brandstofverbruik. Na velen jaren verwend door Prius rijden en de Peugeot 308 spaardiesel (want beide ca. 5/100 km), is dit wel even wat anders. Ik kom gemiddeld op 7.2L /100km. Had ik niet verwacht. Blijkbaar moet het motortje aardig aan de bak (met mij). Dus wat vaker met de slang in de hand dan ik gewend was. De 8-traps automaat doet overigens goed z'n werk. Zorg er wel voor dat je in het goede koppelbereik blijft bij een sprintje; tussen de 3 en 4 duizend toeren levert de motor de meeste krachten over aan de wielen. Hoger in de toeren levert vooral meer herrie maar weinig efficiënt en versnellend.
Zijn er nog meer minpunten. Nou ja, het dashboard kastje is echt beschamend klein van binnen.
UPDATE 19.500 km:
Zojuist vakantie naar Spanje achter de rug met 4000 kilometers. Met vier personen dus volgeladen inclusief dakkoffer door het hete Frankrijk en Spanje heeft de 3-pitter het goed doorstaan. Geen rare dingen tegengekomen. Fijne reiswagen die je overigens niet heel veel tegenkomt. Beenruimte achter is niet slecht maar mag wat ruimer zijn in onze situatie met relatief lange personen. Het verbruik is wel hoger maar da's logisch gezien de belading/gewicht en het terrein (heuvels/bergen) : 8.2l/100km. Op naar de eerste onderhoudsbeurt bij 25.000.
Dorstig? Of toch niet?
- 21.000 km
UPDATE 21.000 km
Zoals beloofd in de comments, zou ik nog een tankbeurt zuinig rijden om te bekijken hoe het verbruik is bij gunstige omstandigheden. Dit is inderdaad in augustus 2019 gebeurd. Het resultaat is redelijk verrassend te noemen. Lees verder. De temperatuur tijdens de test was gemiddeld voor augustus en lag gemiddeld rond de 20 graden. Ik rij ca. 70% snelweg, 15% provinciale/autowegen en 15% bebouwde kom. Op de snelweg heb ik geprobeerd een maximum snelheid van 100 km/h aan te houden. Soms iets sneller bij inhalen. Op overige wegen gewoon de geldende snelheid. Welnu: volgens de tankbeurt heb ik 38 liter getankt en heb ik daarmee 708 km's mee gereden. Dat komt neer op 5.37 l/100km oftwel in 'oud-hollandsch' 1 op 18.6! (overigens geeft de boardcomputer 5.2 l/100km aan). Op zich vind ik dit wel een mooi resultaat. Helemaal in verhouding met de 7.2 l/100km (1 op 13.8) wat ik behaal met mijn 'normale rijstijl. Uiteindelijk is de conclusie natuurlijk wat we al lang weten; het verbruik is in grote mate afhankelijk van je rechtervoet.
Ellende op 't pad
- 165.000 km
Laatste dag met deze Opel omdat hij aan 't eind van z'n lease looptijd is. Laatste jaar 2023/2024 toch wel veel gebreken meegemaakt. De belangrijkste: Vaak olielampje aan. Er wordt dan wat olie bijgevoegd, maar niet echt veel. Distributieriem noodzakelijk moeten vervangen (ja die door de olie loopt). Rem rechtsachter totaal (metaal op metaal) versleten. De andere remmen niet. Aandrijfassen vervangen wegens rommelend geluid bij bochtenwerk. Door deze ervaringen toch sterke twijfels of ik ooit weer Opel Grandland zou kopen ondanks dat deze mij in 4 jaar tijd overal heeft gebracht zonder aan de kant van de weg te staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland 1.6 Turbo Hybrid Ultimate / Leder / LED / ACC / Cam / CarPlay
- 2021
- 107.255 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation (APPLE CARPLAY, NAVI AUTOMAAT 52000 KMS
- 2020
- 52.406 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Ultimate/ACC/Stoelventilatie/Winterpakket/360°/Carplay/LED/Keyless
- 2019
- 136.326 km