Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Anniversary Edition (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Anniversary Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Eerste ervaringen
- 726 km
Sinds een week in het bezit van een Opel Corsa ecoFLEX 1.3.CDTI.
Mijn eerste woon-werk kilometers zitten erop. Ik rijd ongeveer 30.000km per jaar. Voornamelijk op de snelweg.
Waarom de Opel?
De niet reguliere onderhoudskosten van mijn Volvo liepen erg hoog op in een korte tijd. Daarnaast is het kostbaar om die auto te rijden betreft wegenbelasting, verzekeringen etc. Altijd dealer onderhouden en daar betaal uiteraard ook voor. Ik wilde goedkoper (wegenbelasting/verzekeringen), zuiniger, nieuwer en kleiner rijden.
De KIA Rio en de Ford Fiesta (1.6 diesel of 1.4. benzine/LPG waren twee andere kandidaten. De KIA Rio viel al af toen ik het portier opende, het voelde erg licht aan, als plastic. Puur op gevoel de Kia achter me gelaten. Niet verder onderzocht, was op voorhand al geen fan van KIA.
De Ford Fiesta 1.4. LPG is afgevallen vanwege het gebrek aan vermogen en koppel. De 1.6 diesel was wel een mogelijkheid maar uiteindelijk niet geworden vanwege het drukke dashboard. Geldt ook voor het benzinemodel natuurlijk.
Opel Corsa (benzine) heb ik in het verleden gereden, en daar had ik goede ervaringen mee, dit icm 5+5 deal ben ik gaan informeren bij de dealer. Lang verhaal kort te maken.
Uitrusting
Auto gekocht, Anniversary Edition gekozen en uitgebreid met metaallak (tech Grey) en een winterpakket (stuurwiel- en stoelverwarming en Quickheat) De auto is best compleet uitgerust, mis natuurlijk wel wat dingen die ik in mijn Volvo wel had, maar daar zit dan ook een groot prijsverschil in. Half lederen bekleding is nu standaard. Af en toe krijgt het interieur een update van de fabriek af. Deze keer is blijkbaar gekozen voor half leder, gelukje voor ons. Maar het is mooi en het staat de Opel goed.
Eerste ervaringen
De Opel is pittig, bij 120 km/hr versnellen naar 140km/hr gaat rap en terugschakelen is niet nodig. In de lage toeren kan het soms even duren voordat ie zn vermogen aanspreekt, kwestie van toeren wat hoger houden bij het schakelen. Relax met 120km over de snelweg doet ie uitstekend. Geen last van irritante motorgeluiden, behalve wat rijwind. Sturen gaat licht en soepel. Voorin is voldoende ruimte. Ik ben 1.97 mtr lang en ik heb meer dan voldoende ruimte voor mijn benen. Instap is hoog (vooral als je S40 gewend bent) en voor mijn dus prettig.
De lendensteun is niet geweldig. dat merk je goed als je een scherpe bocht in gaat. Voor mij geen showstopper. De wegligging is goed, heb nog niet hard gereden, rustig aan beginnen. Maar merk al wel dat die stug is geveerd. De Opel trekt snel op, reageert direct op de remmen. Met 95pk komt ie goed vooruit, het koppel zou iets meer/hoger kunnen maar dat is erg persoonlijk. Het is absoluut niet te laag.
Verbruik
Ik heb tot op heden met 1 volle tank (40L) iets meer 650 km gereden. niet helemaal leeg gereden overigens. Ik heb vandaag voor het eerst moeten tanken. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen omdat dit in de loop van de tijd langzaam zal dalen. Ik dacht te menen dat de boordcomputer 5.3/100km aangaf. Dit varieert nogal. kan ook oplopen tot 6.0/100. Maar een goed gewogen gemiddelde heb ik nog niet, daarnaast is het afgelopen tijd alleen maar koud geweest. Ik weet wel, hij is zuiniger dan mijn laatste auto. Ik zal dit de komende tijd in de gaten houden.
Al met al, eerste ervaringen zijn erg positief. Krachtig genoeg om in te halen, je hebt altijd wat vermogen over. In de stad merk je de stugheid, maar toch is het goed rijden zonder tekortkomingen. Complete uitrusting, mooie vormgeving, degelijk en voldoet aan mijn eisen. Geen bijzonderheden in de eerste 500-600 km.
Waarderingen, over gebruikskosten en betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen derhalve dat ik ze positief inschat. vandaar de 4 sterren.
Update
- 7.000 km
Een dikke vier maanden rijd ik nu in mijn Opel Corsa. Iets meer dan 7000km gereden. Ik mag zeggen dat ik nog steeds tevreden ben. Hoewel wat minpunten naar voren komen;
De stoel (zitting) is voor mijn lengte (1.95) te kort en bieden te weinig steun in de bochten. Goeie lendesteun kan geen kwaad. Daarnaast vind ik de stoelen hard. Ik hoop dat ze in de loop van de tijd wat meer naar mijn lichaam gaan vormen. Maar echt comfortabel vind ik ze niet.
Omdat ik het winterpakket heb gekozen zit hier ook de zgn Quick Heat in. Eerlijk gezegd merk daar niet veel van. Het is ingebouwd, er is geen knopje voor dus het werkt altijd (als het maar koud genoeg is) Ik vind het geen openbaring tov mijn vorige auto. Het verwarmde stuurwiel en de verwarmde stoelen (zitting en leuning) zijn overigens wel erg prettig. Het bovenste gedeelte van het stuurwiel wordt verwarmd.
Ik heb mijn verbruiksmonitor niet netjes bijgehouden echter deel ik de mening van de mensen die dat wel hebben gedaan. Het verbruik wat de boordcomputer aangeeft is gunstiger dan het daadwerkelijk verbruik. Ik rijdt met 1 volle tank (40l) 700+ km maar dan is ie ook echt leeg. Het verbruik is lager dan mijn vorige auto dus een dikke + maar zo laag als wat er in de boekjes staat. Ik haal het in ieder geval niet. Ik rijd +500 km in de week, voornamelijk over de snelweg.
Ondanks mijn kritische noot ben ik wel tevreden. Auto heeft voldoende vermogen en is absoluut niet traag. Voor twee personen biedt de auto voldoende ruimte. Het half lederpakket is nog altijd erg mooi en zeker een aanrader, dan wel niet volledig leer.
Mijn eerste onderhoudsbeurt staat pas gepland op 30.000km. dus dat duurt nog even. Ik heb overigens nog geen last gehad van de modus dat de auto het roetfilter reinigt.
Binnenkort een lange rit naar zuid frankrijk, we gaan zien hoe dat verloopt. Tot de volgende update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.