Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Essentia (2007)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Essentia (2007)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTi 75pk Essentia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 43.000 km

Sinds september 2007 rijd ik, in de lease, een Opel Corsa 1.3 CDTI (75PK) Business (Met navigatie, airco en cruise controle)

Interieur en uitrusting:
De uitrusting van de Corsa Business krijgt van mij een dikke voldoende. Het interieur is modern en voorzien van de nodige gemakken; cruise controle, airco en navigatie. Deze zijn allen prettig in de bediening. De mevrouw van de navigatie heeft wel een beetje een zeurende stem en laat je helaas nog wel eens in de steek. De sluiproutes ze voor je verzint leiden per definitie tot meer vertraging dan braaf in de file gaan staan (alhoewel, het idee dat je doorrijdt ook wat waard is). Het invoeren van bestemmingen kan alleen als je stilstaat.

De stoelen zijn wat aan de harde kant, maar geven goede steun in bochten. De zitpositie achter het stuur is prima, ook vanwege de verstelmogelijkheden van stuur en stoel. Achterin de Corsa schijnt het ook vrij goed uit te houden te zijn. Met vier personen reizen is geen probleem. Vijf kan zelfs ook nog. Zorg dan wel dat je voorin zit.

Het zicht van binnenuit is niet best bij deze auto. Het beperkte zicht door dikke A stijl en kleine achter / zijruiten doet een trekker-opleggercombinatie soms als onaangename verrassing ineens opduiken. Ook shovels of fietsers worden met het grootste gemak uit je blikveld gegumd. Dit kan bij enige nonchalance toch tot scherven leiden.

Exterieur:
Veel mensen zeggen vaak tegen me; goh, wat heb jij een leuk blauw autootje... Een typering die me nu niet direct blij maakt. Ze hebben ook gelijk, een lichtblauwe Opel Corsa met wheelcovers, daar is niets stoers aan.
Toch moeten we ons niet teveel laten leiden door mensen die alleen naar de kleur van auto’s kijken. Goed beschouwd is de Corsa best een leuke auto om te zien, maar echt veel gevoel krijg ik er niet bij. De driedeurs uitvoering vind ik wel dynamischer qua uitstraling dan de 5 deurs.

Het rijden:
De Corsa 1.3 cdti met 75 pk is geen strepentrekker. De acceleratie van 0 - 100 valt me wat tegen. Ook zou ik hem bij de tussensprint wat feller willen zien. Al met al kan de turbodiesel in de stad en op snelwegen goed mee.
Het geluidsniveau in de auto vind ik wat aan de hoge kant. Bij een snelheid van 120 km/h voel ik al de behoefte aan een 6e versnelling, die er niet op zit. Doorgaan tot 140, 150 + leidt tot een oorstrelend geratel waarvoor alleen de muziekinstallatie uitkomst biedt.
Over de wegligging van de Corsa ben ik zeer te spreken. De auto ligt als een blok op de weg en zal je niet snel verrassen. Hier staat tegenover dat het, met je mond dicht, over een klinkerweg of drempel rijden je wel eens je gebit kan kosten.

Een voordeel aan de Corsa is de zuinigheid en milieuvriendelijkheid. Als leaserijder heb je daar iets minder mee, maar het roetfilter en een verbruik (volgens het boekje) van circa 5.4 l / 100km geven de Corsa een B label. Dat verbruik van 5.4 liter op 100 kilometer, daar kom ik niet aan. Ik zit momenteel gemiddeld op 6.3 liter. De ietwat matte prestaties drijven je ook nog wel eens tot onzuinig rijgedrag.

PROBLEMEN

  • 43.000 km

Na 31000 kilometer nog geen complexe problemen. Wel wat kleinigheden:
- De auto verbruikt veel olie;
- De katalysator slaat om de haveklap aan, ook als het niet warm is;
- De brandstofmeter geeft na een tankbeurt niet de juiste stand aan;
- De elektrische ramen kraken

Binnenkort krijgt de Corsa zijn 30.000 km beurt. Ik ben benieuwd hoe de heren van Opel vinden dat hij er voor staat. Geen bijzonderheden bij de beurt.

Na 43000 kilometer:
Geen grote problemen. Het olieverbruik is teruggelopen. De brandstofmeter doet het nog niet helemaal goed en ook de ramen kraken nog steeds.

Ik ben met de Corsa naar Zuid-Italie geweest en ik moet zeggen dat ik aangenaam ben verrast door de prestaties van de 1.3 in heuvels en bergen. Ook met belading weet hij zich uitstekend te handhaven.

Op naar de 50.000!

Het lawaai blijft me storen

  • 66.000 km

De Corsa ratelt rustig door. Geen problemen bij de 60000 km beurt. Ik blijf me storen aan het hoge geluidsniveau, maar verder ben ik best tevreden.

Corsa rolt rustig door

  • 116.000 km

Inmiddels heeft de Corsa 116.000 km gereden, zonder noemenswaardige problemen.

En toen was ie op

  • 147.000 km

Bij 147.000 heeft de versnellingsbak het begeven. Zou eigenlijk niet moeten kunnen bij een auto uit 2007. Na de reparatie is 'ie eruit gegaan'.

Ik was niet altijd te spreken over de Corsa, maar heb er al met al toch best met plezier in gereden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.