Opel Corsa 1.2 ecoFLEX LPG Edition (2011)

autoreview

Opel Corsa
Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa 2011Opel Corsa 2011Opel CorsaOpel CorsaOpel Corsa

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst108.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maanden

  • 6.000 km

De uitvoering welke ik heb betreft de 'Edition' uitvoering. Dit is het basismodel met een paar belangrijke toevoegingen zoals Airco, meegespoten bumpers / spiegels, een in hoogte verstelbare stoel en een radio/cd/mp3 met 7 speakers.

De auto is gespoten in de kleur Technical Grey (staat deze auto erg goed) en is voorzien van 15" stalen wielen. Dit laatste is toch meer een bewuste keuze daar ik voornamelijk in deze auto zit, en vrijwel nooit naar de velgen kijk.

Wat betreft het 1.2 16V motorblok. Dit is de vernieuwde variant welke 83PK levert. Op de vele internets wordt veel geschreven over de gebrekkige prestaties van dit blok, en hoewel het in de praktijk reuze meevalt zul je vooraf heel goed moeten bedenken of je kan leven met een ietswat ondergemotoriseerde auto. Zelf heb ik er absoluut geen moeite mee, en als je de motor een beetje in de toeren houdt merk je dat je nog best leuk mee kan rijden met het verkeer.

Een voordeel van deze motor is het gebruik. Wanneer ik mijn best doe is een verbruik op gas van 1liter per 14km zeer haalbaar. Maar wanneer ik een kruissnelheid aanhoudt van 130/140km is een verbruik van 1liter per 12 km ook een erg haalbare waarde.

Het interieur ziet er netjes en verzorgt uit. Knopjes en schakelaars zitten op plaatsen waarop je ze zou verwachten ( dit was wel iets anders bij bijvoorbeeld een Megane) en qua kleuren ziet het er strak en sober uit. Persoonlijk vind ik een sober interieur altijd een pre bij een auto. Ik ben namelijk van mening dat een sober interieur beter de tand des tijds doorstaat dan een interieur met een wat meer uitgesproken design, zoals je veelal in Italiaanse wagens aantreft.

Wat betreft de radio kan ik erg goed zijn. De 7 luidsprekers zorgen voor een zeer goed geluid, en de CD MP3 30 radio laat zich erg simpel bedienen.

De rijeigenschappen zijn gewoon goed te noemen. Het is natuurlijk geen sportwagen, maar de korte draaicirkel, de stabiele wegligging en de lage windgevoeligheid maken dit niet bepaald een vervelende auto om in te rijden.

Toch heeft deze auto een paar kleine minpuntjes.

Allereerst is de toegang tot de achterbank niet 1 van de meest handige systemen die ik ooit heb gezien. Nadat de passagier achterin heeft kunnen instappen moet je de handel nog even terughalen, om de stoel weer terug te plaatsen.

Verder is de bageruimte een beetje smal, maar dat is een euvel waar meer moderne auto's last van hebben.

Wat betreft problemen. Tot nu toe eigenlijk maar 1 probleem tegen gekomen, en dat is dat de vloermatten niet van de allerbeste kwaliteit zijn. De set die er nu in ligt begint al vrijgevorderde slijtage te tonen.

En nog een tussentijdse update...

  • 9.000 km

Ondertussen zijn er weer de nodige km's aan asfalt verslonden. Wat me opvalt is dat de LPG installatie goed blijft werken. Dit heb ik anders gezien onder winterse omstandigheden.

Weinig nieuws, eerste beurt...

  • 35.000 km

Ondertussen zijn er 35.000 kilometertjes aan asfalt onder de banden verdwenen. Wel merk ik dat de motor nu wat losser is gekomen, en veel feller reageert.

Ondertussen heb ik de eerste 30.000 KM beurt en eigenlijk ging dit zoals gehoopt, vervangen van vloeistoffen, en een algemene checkup. Wel vrees ik dat de banden vervangen moeten worden, ofwel voor de aankomende beurt, of na de volgende beurt. Wellicht dat ik dan winterbanden laat monteren (eventueel aangevuld met lichtmetalen velgen)

Waar is de koelvloeistof nu gebleven???

  • 50.000 km

Bij 50.000 km de eerste problemen tijdens een tot nu erg probleemloze carrière. Na een lange rit bleek er 1L koelvloeistof te ontbreken. De ANWB gebeld, en ook de ANWB stond voor een raadsel. De monteur van de ANWB heeft het reservoir afgevule en afgeperst, en kon eigenlijk niks ontdekken. Nu 1 dag later lijkt het pijl in het reservoir iets gezakt te zijn. Dus de auto bij de dealer gebracht.

Deze had het probleem eigenlijk al heel erg snel opgelost. Een slangenklem bij de verdamper bleek wat verschoven te zijn. De auto houdt nu zijn koelvloeistof weer binnen.

De 60000 KM beurt

  • 60.000 km

De 60dKM beurt verliep zonder problemen. Wel moesten er nieuwe voorbanden gemonteerd worden. Het begint bijna saai te worden.

Wel heb ik wegens het KVS euvel 1 sterretje bij de betrouwbaarheid weggehaald. Als de auto zich de volgende 30.000 km goed houdt, krijgt hij deze weer terug.

Kleine update

  • 73.000 km

De auto heeft ondertussen alweer 73.000 km erop zitten. Wel heb ik ondertussen een bezoekje moeten brengen aan de garage. Een van de buurtkinderen heeft namelijk de richtingaanwijzer van de auto gesloopt.

Het goede nieuws is dat de dealer dit voor € 15 op heeft kunnen lossen. Wel is het einde van de garantie in zicht, dus ik ben benieuwd hoe dan de onderhoudskosten zich zullen ontwikkelen.

De 90.000 beurt

  • 90.000 km

Alweer 90.000 km heeft de Corsa alweer achter de rug, dus weer tijd voor een beurt!

'Schade' tijdens deze beurt:

- Remblokken voor
- 2 nieuwe koplampen

100k in de Corsa

  • 100.000 km

De eerste 100.000 km is nu een feit. Afgezien van een stel nieuwe voorbanden. Saillant detail is dat de EcoContact 3 het ruim 60dkm hebben volgehouden en de later geplaatste EcoContact 5 slechts 40dkm. Volgende keer weer stug de 3 laten monteren.

Wel is er nu het dilemma. Aan de ene kant kan ik doorrijden, en de auto naar belachelijke km standen brengen, aan de andere kant is het ook interessant om over een opvolger na te denken.

Het afscheid

  • 108.000 km

De Corsa bleek behalve een goedkope auto in gebruik, ook nog eens een ontzettend courante auto te zijn. Slechts € 5000,- heb ik afgeschreven, als ik alle kortingen + acties + winst op auto daarvoor bij elkaar optel, wat uiteindelijk op 5 cent per km(!) uit is gekomen. Aan barrels aan de onderkant van de markt was ik doorgaans meer kwijt.

De opvolger is trouwens een Citroën C3 1.6 e-HDi. Na een aantal bezoeken bij verschillende merken kreeg ik bij de Citroëndealer namelijk het meeste waar voor mijn geld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.