Opel Astra Stationwagon 1.8 111 Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.8 111 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 50.500 km |
Astra station 1.8 111-edition
Begin dit jaar gestart met het zoeken naar een jong gebruikte station als opvolger van de Corolla.
Dit was een prima auto, echter om spullen mee te nemen te klein.
Dus op zoek gegaan, en kwam er al snel achter dat een beetje station van 1 a 2 jaar oud rond de 18.000 euro's gaan kosten.
2 maanden gelegend kreeg ik een advertentie onder ogen waarin nieuwe Astra's werden aangeboden met metallic lak en afleverkosten die redelijk in de spullen zitten voor 17.999 werden aangeboden.(voorraad model)
Na verder speurwerk toch een afspraak met de dealer in Zwolle gemaakt, voor een proefrit.
Daar stond de auto in donker grijs metallic met donkere velgen te glimmen, de eerste meter was even wennen maar dat rijd best goed.
Naar een 25 kilometer waren we overtuigt, alleen de kleur werdt een andere, zilver met de donkere velgen.
Deze was niet op voorraad, maar kon onder de zelfde voorwaarde besteld worden, meteen voor de 1.8 gekozen met 140pk.
De 1.6 is voldoende maar de 1.8 heeft dat beetje extra wat rijden nog net ff wat leuker maakt.
4-7-2010
De auto wordt afgeleverd zilver Metallic met 111-edition pakket er op.
Hierin zitten o.a.
-16inc. donker grijze ligt metaal.
-Mistlampen, chrome randen langs de ramen en dakrail
-Automatische licht- en regen sensor.
-Comfortstoelen, radio mp3 spelen, alles elektrisch.
-Stuurbediening boord comp. en radio.
-Cruise controle enz.
En natuurlijk de 1.8 motor met de variabele kleppen.
De auto werdt afgeleverd op continental banden, die ik alleen ken als harde knikkers die bij nat weer totaal geen grip hebben.
Na uitgezwaait te zijn door de dealer naar huis toe gaan sturen.
Dan merk je aan alles dat dit een doorontwikkelde auto is waar de eerst rammels of scheef sluitende deuren uit zijn.
Het is redeleijk stil aan boord en bij gas geven hoor de donkere brom van de motor op de achtergrond.
Het blok trekt een stuk beter dan de 1.6, vooral op de snelweg is het een verrassing, 100 en een beetje gas bij leveren korte inhaalakties op, je rijd snel te hard.
Dus op de cruiscontrole verder en rustig met de radio spelen.
Dan merk je dat de banden geen afrol geluid veroorzaken en het onderstel stil is.
Het onderstel is wat stug maar heeft wel veerconfort, de metalen riggels van bruggen in de snelweg neemt hij soepeltjes.
Verder ligt deze ruime auto als een blok op de weg.
Voordelen in dit geval:
-aanschaf voor 17.999 + 1000 voor de 1.8 met alles er op en er aan.(incl. aflever kosten en lak)nieuw. Bij VW moet daar nog minstens 10mil. bij voor een vergelijkbare auto.
-ruime net afgewerkte auto waar alles in klopt.
- 1.8 is een aanrader, rijd een stuk soepeler en is echt een stuk krachiger.
-Stille confortabele reisauto die als een blok op de weg licht, maar niet onconfortabel is.
Nadeel (als je dat zo kan noemen)
Er gaat wel heel veel elektronische.
Lampen aan voor je start enz.
De waardering geeft nog geen beeld natuurlijk, die vul ik op een later tijdstip in als er echte kilometers op staan.
update
- 8.000 km
1000km.
Inmiddels in de zomer op vakantie geweest en de motor goed warm kunnen rijden naar Frankrijk.
De motor moet nog inlopen, maar de cruise control werkt prima, elke heuvel op is het weer een lach op je gezicht om te zien hoe makkelijk de 1.98 de gang vast houd.
7500km.
Inmiddels is de winter in aantocht en nog een van de laatste setjes winterbanden kunnen kopen, Michelin Alpin A4. De continetal zomerbanden waren bij de eerste sneeuwvlokken gewoon gevaarlijk, dit had ik met voorgaande auto's nog niet eerder mee gemaakt.
De grip is helemaal weg en de auto was gewoon een eigen weg aan het bepalen.
De winterbanden zijn wat mij betreft een echte aanrader als je de Astra heel wil houden.
De Astra rijdt steeds lekkerder, alles functioneert zoals het moet en de motor is na de 8000 kilometer los aan het komen.
Je merkt dus hij soepel op pakt maar nu ook lekker in hogere toeren wil door pakken.
Pakt makkelijker op en rijd soepeler dan de 1.6 waar ik pas nog mee gereden heb.
Kan het idereen aanraden een klein bedrag meer te investeren voor de 1.8
Het verbruik vind ik prima voor deze auto, schommelt van 1 op 14,5 naar 1 op 12,5 met vriezend weer en wat kortere stukken rijden. Ben een rustige rijder.
Kortom, tevreden Opel rijder.
- 17.600 km
update 17600km
auto is nu een jaar oud, rijd nog steeds prima. Een afspraak gemaakt bij de dealer voor een beurt, er knipperde in inspecitie lampje die volgens mij hard is ingeprogrameerd is. De auto had nog een terugroepaktie welke meteen mee genomen wordt.Iets met de toeter. Wat ik wel vervelend vind is dat na de winter de aircopomp een ratelend geluid maakt, verder werkt deze prima, men gaat er naar kijken.
Verder totaal geen spijt van deze auto, rijd prima, degelijk en als een blok op de weg. Verbruik is tussen de 1 op 12,5 en de 1 op 15 wat mij betreft voor deze auto ook prima.
Olie verbruikt hij niet, al met al tevreden.
3,5 jaar verder
- 50.500 km
Net terug uit Duitsland met de winterbanden er onder.
Auto doet gewoon waar hij voor gemaakt is, betrouwbaar, confortabel vervoer.
Lange ritten gaan prima voor 2 volwassenen en 2 kinderen met bagage.
De hele weg terug relaxt op 140 gereden en op de lokale wegen aan de snelheden uiteraard gehouden wat een verbruik op leverde van 1 op 13,9.
Deze auto is qwa onderhoud tot nu toe de gekoopste geweest. Onderhoudsbeurt is rond de 185 euro. Verder nog niets hoeven te vervangen, alle eerste lampen zitten er nog in.
Nu met winterbanden (michelin A4 15inch) is de wegligging iets zweveriger dan met de 16 lm. wielen. Banden maken ook iets meer geluid dan de zomer varianten.
verder niks.. rijden en lekker sturen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.