Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk Cosmo (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
11/08/2008
Na 3 jaar ellende te hebben meegemaakt met onze vorige Astra 1.6 Twinport op LPG(af dealer!) hebben we noodgedwongen afscheid moeten nemen van deze auto. In totaal hadden we 3 jaar er mee gereden en ongeveer 65000 Km er mee afgelegd. Omdat dit type absoluut niet geschikt is voor LPG en zodoende voor hoge onkosten borg staat, is inruil bij een andere dealer dan een Opeldealer nagenoeg onmogelijk. GM biedt geen support overigens, ook niet aan de dealer!
Nadat we in het donker bijna te water raakten in het kanaal door Voorne toen de auto er totaal mee ophield, ook voor de 3e keer overigens, deed onze dealer na flink aandringen een bod op de "oude" Astra en kozen we voor een dieselaar met in het vooronder de vernieuwde Z17DTJ motor van 110 PK.
We hebben er nu zo een 13000 Km mee gereden en hebben momenteel gemengde gevoelens over de wagen. De zit is erg goed, de wegligging ook. Stuurgedrag is erg prettig, het comfort van de Cosmo uitvoering is goed. Het roetpartikelfilter echter zorgt voor een fikse verhoging van het verbruik. Momenteel met veel pijn en moeite een gemiddelde van 6,3 L/100 km. De 13000 KM leggen we hoofdzakelijk af tussen Hellevoetsluis en Rotterdam over de A15, veelal buiten de files om. Gaan we naar Frankrijk over de tolweg, dan loopt het verbruik flink op, tot wel meer dan 7,8 L/100 km. Ook in NL gaat het verbruik op de snelweg bij 120 KM/H in 5 of 6 flink omhoog, wel tot 7,3 L/100 KM. De Botlektunnel met 100 KMH slurpt meer dan 10,5 L/100 KM. Al met al veel meer dan de oude uitvoering in de vorm van de 1.9 CDTi motor, die zat gemiddeld bij gelijk rijgedrag en omstandigheden zo rond de 5,2 L/100 KM. Het verbruik ligt ook ruim boven de voorgespiegelde mogelijkheden overigens.De auto verbruikt t.o.h. geen motorolie, staat nog immer keurig op peil.
Wordt vervolgd!
PROBLEMEN
- Hoog verbruik.
- Onwillige dealer om even te kijken of de software wel de laatste nieuwe is. We kunnen niet iedere keer weer een vrije dag nemen voor 5 minuten werk, we hebben duizenden Euro´s geinvesteerd in de problemen met de vorige wagen en zijn het zat.
- Vreemd geluid rond 2000 rpm. Dit geluid lijkt op een uitlopend roestig wiel. Volgens de dealer hebben nieuwe diesels nu eenmaal andere bijgeluiden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.