Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Essentia (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Essentia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 138.770 km |
KM-stand laatst | 153.350 km |
Eerste verslag
- 139.570 km
De "trouwe volgers" zullen wellicht denken: heeft die Thomaz nou alweer een andere auto? En van een 530d naar een Opeltje Astra (station nog wel!)? Weet die jongen nou eigenlijk wel wat hij wil?
Dat weet ik heel goed. Een dikke BMW of Mercedes met 6 cilinder en automaat. Echter moeten we ook realistisch blijven. Ik heb van de 530d ongelooflijk veel plezier gehad, maar het werd een te duur verhaal. Normaal gesproken was ik blijven rijden (afschrijving was enorm voor de E39) maar ik kon via via voor een zéér zacht prijsje aan deze Astra komen. Het is een ex-bedrijfswagen geweest en ik ken de eerste berijder zelf ook goed. Net als de garage waar de auto altijd in onderhoud is geweest en waar de auto nieuw is aangeschaft. Met andere woorden: ik kon met gesloten beurs oversteken van de E39 naar deze Astra waardoor ik ineens een auto voor de deur had staan die 6 jaar jonger is, en maar de helft van het aantal kilometers van de E39 heeft gereden. Daar komt nog eens bij dat ik aan directe kosten (ligt eraan hoe veel ik rij) nog eens 100 tot 150 euro per maand ga besparen, en deze beslissing was in "crisistijd" gauw gemaakt.
Nou ken ik de Astra nog redelijk goed. Hoewel dat natuurlijk een hele andere ervaring is, heb ik in exact zo'n Astra rijles gehad en het felbegeerde rose papiertje (plasticje?) behaald. Dat was alleen een 5 deurs cosmo hatchback, maar wel met diezelfde 1.7cdti en handgeschakelde 6-bak. (die 6de versnelling heb ik toen overigens nooit gebruikt, dat vond mijn instructeur namelijk maar onzin). U zult begrijpen: dat schept toch een bepaald soort van emotionele band met zo'n auto.
Wat zit er dan allemaal op en aan deze auto?
Ik heb 3 BMW's gehad, dus qua optie's valt het natuurlijk licht tegen. Wel heeft de auto een functionele handbediende airco, een multifunctioneel met leer bekleed stuur, middenarmsteun, een prima cruise control, privacy glass, trekhaak, chromen lijsten & dakrails, een uitgebreide boordcomputer en een prima geluidsinstallatie voor deze klasse met aux-in aansluiting. Kortom: meer heb je niet nodig, hoewel climate control lekker zou zijn, net als een regensensor.
Ondanks dat de auto op 195/65/R15 met wieldoppen staat, vind ik hem zo in het metallic zwart met het privacy glass, chromen lijsten en dakrails er toch redelijk chique uitzien. Zonder deze toevoegingen ziet de auto er een heel stuk simpeler uit. Geslaagd dus!
Vooraf was ik lichtelijk sceptisch. Ik kan me immers nog als de dag van gisteren mijn overstap van 320d naar Golf 5 1.9tdi herinneren. Met die auto heb ik nooit een echte klik gehad, en die vervelende dreunende pompverstuiver motor, het niet communicatieve sturen en gebrek aan beleving hebben mij toen doen besluiten weer een 320d te kopen. Ik heb het 10 maanden volgehouden met die auto. Dan ga je nu terug van een 530d naar Astra met 100pk, kan dat wel goed gaan?
Bewust of onbewust ga ik heel snel vergelijken met de Golf, en dat kan ik heel goed doen omdat ik die auto een klein jaar heb gereden. Geen Opel-VW fanboy reactie hier dus. Maar degelijk en onderbouwd. De vergelijking is wat mij betreft zeer valide: omdat dit auto's zijn van hun tijd (2004-2009) ongeveer en toentertijd ook elkaars grootste (eeuwige) concurrenten. Om maar met de deur in huis te vallen: ik vind de Astra met afstand de betere auto. Dit zit hem in een aantal zaken. Van deze Astra is het interieur na 5 jaar en pakweg 140.000km nog haast als nieuw. Het geheel is keurig afgewerkt en alles zit op de plek waar je dat verwacht. Als ik hier de parallel trek met de Golf: toen ik die kocht was die ook 5 jaar oud en had die 120.000km gereden. Alleen waren die zogenaamde premium plastics toen al wel op veel plaatsen afgebladderd. Ik weet dat dit niet incidenteel is, want vrienden met VAG-auto's van diezelfde jaren hebben ook dat euvel. Kortom: 1-0 voor de Astra hier wat dat betreft, hoewel mijn comfortline Golf wellicht iets betere stoelen had. In mijn Astra zitten de standaard stoelen, ik weet niet of de Cosmo andere stoelen heeft. We moeten immers wel appels met appels blijven vergelijken.
Dan de aandrijflijn. In tests en ervaringen wordt nogal eens beweerd dat deze 1.7cdti motor luidruchtig zou zijn en weinig geciviliseerd. Dit kan ik onderschrijven. Vooral bij de koude start is het net een tractor en trekken trillingen door de auto heen. Eenmaal op temperatuur en op de snelweg merk je hier echter niets meer van. Wel heeft de auto een prima gespatieerde 6-versnellingsbak, en die vind ik echt fantastisch. De bak schakelt heel precies, en door vanaf ongeveer 110km/u de zesde versnelling te gebruiken is het heerlijk rustig aan boord. Die zesde is namelijk een echte overdrive, en onder de 120 gaat de auto dan echt dreunen. Bij 120 in 6 is het toerental 2100rpm. Snelheden van rond de 150 a 160 zijn heerlijk te rijden met deze auto in alle comfort. Daarnaast kun je vroeg opschakelen, ik doe dit in de praktijk bij ongeveer 2200rpm, en daarna trekt de auto weer prima op. Ga ik toch maar weer vergelijken met de Golf: deze wordt dik overklast door de Astra op dit front. De 1,9tdi heeft een ontzettend smalle powerband, net zo weinig (of wellicht nog minder) manieren als deze common rail 1.7 en die 5-bak van VW is een drama. Met die auto zat ik vooral bij het snellere werk vaak te "klooien" als ik van 2 naar 3 moest schakelen. Daar komt nog bij dat het met de golf nooit prettig was om harder dan 120km/u te rijden: dan begon die pompverstuiver (wellicht mede door het ontbreken van een zesde verzet) ontzettend te dreunen, dus dat liet je wel uit je hoofd. Kortom, ook hier wint de Astra het wat mij betreft weer van de Golf.
Dan het rijden. Tsja, als echte RWD-adept weer terug naar FWD, als dat maar goed gaat. Er wordt geloof ik altijd gezegd dat de Ford Focus de benchmark in het C-segment is als het op rijden aankomt. Ik geloof het graag, kan het zelf alleen niet bevestigen want heb zelf nog nooit met wat voor Focus dan ook gereden. Dat heb ik wel met deze Astra, en hier ben ik geheel niet ontevreden over. Het kleine stuurtje ligt fijn in de hand (de E39 had dan ook een hoepel, zal wellicht perceptie zijn). Daarnaast voelt de auto lichtvoetig aan (de E39 woog dan ook 1625kg, daarbij is deze Astra met zijn 1293kg een vedergewicht). Daar komt nog bij dat de communicatie met de bestuurder meer dan prima is vanaf de voorwielen en ik ben hier zeer te spreken over. Daarnaast is de auto ook behoorlijk strak afgeveerd, wat het weggedrag weer ten goede komt. Het is geen BMW 1-serie waar mijn moeder mee rijdt en waar ik dus ook veel ervaring mee heb, maar voor een FWD auto vind ik het heel behoorlijk. De Astra heeft overigens ook geen last van drempels schrapen zoals zo'n te slap afgeveerde Golf, en ook grote heuvels op snelwegen als de A20 tussen moordrecht en capelle worden goed verwerkt. Hier gaan we dus weer vergelijken met de Golf. Daar had ik het drempelschraap punt al aangehaald, maar een Golf is in zijn geheel veel meer op comfort gericht. De auto is slapper geveerd en er zit weinig gevoel in het stuur. Dat is niet perse goed of slecht, maar voor iedereen een keuze. Ik weet wel dat de Astra beter bij mij past, zeker zo uit een BMW komend. Inmiddels 3-0 voor de Astra dus.
Dan de ruimte. Die is in het passagierscompartiment zowel voor als achterin niet meer dan gemiddeld in dit segment, en daar doet een Golf dan ook niet voor onder. Dat zou wellicht bij een Golf wellicht nog beter kunnen zijn. Ik vind het verder niet zo interessant, heb namelijk nog steeds geen kinderen. Achter het stuur kan ik een prima zitpositie vinden (lekker laag, lager dan de Golf) met mijn 1.90m en dan kan er achter mij alleen nog iemand zonder benen zitten. Er is geen enkele auto in dit segment waar dat wel mensen met benen kunnen zitten in die positie. Daarvoor zal je toch een Vectra moeten aanschaffen, ik weet uit ervaring dat die auto een zee aan beenruimte heeft. Deze Astra heeft echter wel een geheim: het is een station. Dat betekent een lekker grote laadruimte die prima te gebruiken is. Daarnaast heeft de bagageruimte een gebruiksvriendelijke afdekhoes, en dit vergroot de praktische inzetbaarheid. Zo heb ik vandaag met de bank plat (vlakke laadvloer!) al een damesfiets vervoerd, zonder een wiel te demonteren of iets dergelijks. Dit paste prima. Vergelijking met de Golf 5 die ik heb gehad gaat hier mank, dat was immers een 3-deurs hatchback. Ook een Golf Variant heeft ongetwijfeld een prima laadruimte.
Dan het verbruik: ik ben van plan een verbruiksmonitor bij te gaan houden, en het eerste resultaat hiervan is inmiddels al te zien. Bij de eerste tank ben ik uitgekomen op 1:15, wat mij helemaal niet tegenvalt. Tijdens deze tank heb ik namelijk 3 dagen een uur door de stad (Rotterdam) gereden en ik ben heen en weer gereden vanaf Rotterdam naar Eindhoven en weer terug met een kruissnelheid van 160 a 170. Kortom: een prima resultaat wat mij betreft. Na deze tank heb ik de boordcomputer gereset (stond op 6,5l/100km), nu met een iets normalere rijstijl en zonder stadsverkeer en een kruissnelheid van 140 op de snelweg geeft de BC 5,6L/100km aan. Dit lijkt mij een prima score. Qua zuinigheid zullen de Golf en Astra elkaar normaal gesproken denk ik niet veel ontlopen. Bij mijn rijstijl gaat het denk ik wel uitmaken. Ik rij graag wat harder, zo ongeveer 140 a 150 op de snelweg en dan komt de zesde versnelling prima van pas om het verbruik enigszins te drukken. De vooruitzichten zijn in ieder geval goed!
Kortom: na een eerste week sturen en 800km verder ben ik zeer zeker tevreden. De verwachtingen waren laag, gezien waar ik vandaan kwam. Nu blijkt dit onterecht. De Astra is een prima auto, geschikt voor veel snelwegkilometers in relatief hoog tempo en met een alleszins acceptabel dieselverbruik. De kofferruimte is prima te gebruiken en ik vind de auto zeer zeker niet lelijk, misschien wel de mooiste station in dat segment uit die tijd. Wat mij betreft een aanrader, zeker in vergelijking met de gedoodverfde 1.9tdi Golf die het wat mij betreft op heel veel punten aflegt tegen deze auto.
Aankomend hemelvaartweekend ga ik met de auto naar Duitsland. Hier zal het grootste verschil merkbaar zijn met de E39, waarmee je gewoon met 240 zo'n heerlijke autobahndoordraaier inzette. Dat gaat 'm nu niet meer worden, ik zet in op een kruissnelheid van 160 a 170 en dan verwacht ik dat de auto het prima gaat doen. Daarnaast ga ik aankomende zomer weer de inmiddels obligate trip naar Kroatië maken, dus de auto krijgt genoeg voor z'n kiezen de komende tijd.
Wordt vervolgd!
5 maanden verder
- 153.570 km
Inmiddels zijn we 5 maanden en ongeveer 15.000km verder met de Astra waardoor ik inmidels wel een aardig beeld heb denk ik zo.
Zo hebben er buitenlandse tripjes plaatsgevonden naar onder andere Duitsland, Kroatië en Frankrijk onder sterk wisselende omstandigheden. Hoewel er weinig spannends aan is, heb ik de Astra dus mooi kunnen 'testen' op de Autobahn. Het sprintvermogen is natuurlijk nihil te noemen, maar als de auto eenmaal op snelheid is gaat het prima. Door de al eerder genoemde zesde versnelling blijft het toerental laag waardoor je op een rustige Autobahn prima een snelheid van 180km/u op de cruise control aan kunt houden. In drukker verkeer wordt het dus vervelender door het gebrek aan vermogen. Het is dan zaak om terug te schakelen naar z'n 5 om enigszins mee te blijven komen. Bij Autobahn-gebruik ligt het verbruik rond de 1:14 à 1:15.
Ook heb ik er inmiddels 1000km met een aanhanger van +/- 1000kg op zitten. Om precies te zijn: een trailer met twee BMW R1200RT-motoren erop. Door het koppel van de dieselmotor weet de Astra hier prima raad mee, dit was dan ook een goede combinatie. Met speels gemak kun je een kruissnelheid van 125km/u op de cruise control aanhouden met deze combi. Het is dan wel zaak om in de 5e versnelling te rijden, in 6 trekt de auto het niet. Ook qua weggedrag lag de combinatie stabiel en voelde vertrouwenwekkend aan. Het voordeel is natuurlijk ook dat zo'n aanhanger niet zo'n grote luchtweerstand heeft als bijvoorbeeld een caravan.
Op vakantie hebben we ontzettend veel plezier gehad van de praktische inzetbaarheid van de auto. Een auto hoeft van mij geen station te zijn, maar het is toch wel érg handig zo'n enorme kofferbak als je met z'n 2en op vakantie bent. Ook de trekhaak kwam van pas, hier kon mooi een twiny load fietsendrager op met twee mountainbikes. Onze bagage paste uiteindelijk met gemak onder de rolhoes achterin, ideaal dus. Tegenwoordig gemeengoed, maar in 2007 nog niet, is ook de AUX-aansluiting. Dit heeft ons op vakantie veel gewissel met CD's bespaard. Handig dus. Ook de airco deed het prima, die was voor aankoop dan ook nog opnieuw afgeperst en gevuld. Kortom: een prima vakantieauto, ook nog eens mede dankzij het lage verbruik.
Voor de rest heb ik weinig te melden. Veel emotie zal er nooit bij komen kijken. het is gewoon een prima, ruime en relatief betaalbare auto om in comfort je kilometers mee af te leggen. In augustus is de auto weer voor een jaar APK gekeurd. Er hoefden alleen twee nieuwe voorbanden op, maar dat wist ik al bij aanschaf.
De betrouwbaarheid heb ik nu even op twee sterren gezet. Dit omdat in augustus helaas de dynamo het heeft begeven en de auto me dus heeft laten staan. Reparatie kostte €330,-. Dan kunnen we weer even vooruit zullen we maar zeggen. Verder ligt het verbruik met mijn relatief zware voet rond de 1:17, wat ik goed te noemen vind. Het ziet er naar uit dat de auto voorlopig niet meer weggaat, hoewel je het met mij maar nooit weet natuurlijk...
Niet meer in bezit.
- 153.350 km
Auto is al sinds november 2012 niet meer in mijn bezit, rij nu een Golf IV. Overigens is de Astra nog wel binnen de familie, dus ik blijf hem op de voet volgen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.