Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 66 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 89.784 km
Na bijna drie jaar een Renault Mégane station gereden te hebben mocht ik een andere uitzoeken van mijn baas. Vanwege de vele electrische problemen is niet weer een Renault geworden. De Opel is het geworden vanwege zijn degelijkheid, sla een deur dicht en je hoort gewoon de degelijkheid. De versie die ik genomen heb is niet de Cosmo maar de Excutive uitvoering. Das een uitvoering voor de zakelijke rijder. Dit pakket omvat navigatie, LM-velgen, getint glas, instaplijsten, sportstoelen, armsteun en dat soort zaken. Als optie heb ik de 12 volt aansluiting achterin en een trekhaak genomen. op de 12 volt staat altijd spanning at handig is als je bijvoorbeeld je gsm op wil laden en niet wil dat ie in het zicht ligt.Of voor een koelkastje tijdens de reis naar Frankrijk o.i.d.
De kleur is heel apart. Peacock heet het. Ik was het ook nog niet eerder tegengekomen. Ben dan ook al 2 keer bij de garage langs geweest om te kijken hoe de kleur ook al weer was.
Het rijgedrag van de auto is goed. De auto is stug geveerd maar niet zo hard dat je elk kauwgompje op de wegdek voelt. De standaard gemonteerde Bridgestone Torenza’s hebben goed grip en bij fors accelereren spinnen ze niet direct door. In de bochten voelt de auto niet aan als een dweil en volgt netjes zijn weg. Bij spelen met gas is het makkelijk om de achterkant uit te laten breken maar iets gas los en alles is weer in het gareel.
De motor bevalt prima in tegenstelling wat ik lees in diverse reviews over de 1.7 cdti motor. Bij wegrijden vanuit stilstand moet de motor even op toeren komen maar dan trekt hij als een beer. De standaard 6-bak is heerlijk en in een versnelling kan de pook niet heen en weer bewegen. Voorheen altijd 5 versnellingen gehad en mijn idee was eigenlijk waar heb je de zesde versnelling voor nodig. Maar dat was wel snel duidelijk. De eerste versnellingen zijn niet verrekte lang en je schakelt er snel doorheen om zo op de snelweg lekker in z’n zes te rijden. De motor draait dan niet veel toeren geloof 2200 ongeveer. En het geluidsniveau is dan prima. Het geluid van de banden is wel overheersend maar niet vervelend.
Het interieur zit goed in elkaar. Degelijk en stevig zonder veel snuisterijen. De bekleding van het dashboard is wel van het hardst plastic maar met het idee dat het dan ook tegen stootje kan kom je daar gauw overheen. Voor de middenconsole kun je kiezen uit diverse kleuren. Zelf heb ik voor pianolak zwart gekozen. Het ziet er chic uit en het is weer eens wat anders. Nadeel is wel dat je elke vinger afdruk erop ziet. De indeling van de temperatuur/radio is praktisch en heb je snel door. De radio/navigatie/boordcomputer is wel iets om het boekje erbij te pakken. Er komt zoveel informatie op het scherm. Veel menu’s maar na verloop van tijd went het helemaal en bedien je alles op de automatische piloot.
De stoelen zitten stevig en geven goede zijdelingse steun en zijn voorzien van half leer wat ook weer terug te vinden is in de deurpanelen.
Het verbruik van de auto valt tegen. op een tank rijd ik ongeveer 600 á 650 kilometer. Als je op de snelweg 120 rijd in 6 dan verbruik je 7,5 á 7,6. Rijd je 120 in 4 dan rijd je 5,5 liter per 100 km. Gek om te zien is ook dat volgens de boordcomputer bij 3000 toeren de auto het zuinigst is terwijl je eigenlijk niet graag 3000 toeren wil rijden ivm herrie.
28 juni 2007
Naar Carglass geweest. Ster in de vooruit. Deze is weer netjes gerepareerd en je ziet het eigenljk niet zolang je het niet weet.
Ook naar de Opel dealer om de beveiliging voor de navigatie eruit te halen. Deze is nu ook tijdens het rijden te bedienen. Was een klussen van 5 minuten. Had nog niet eens mijn koffie op.. Ben ik een langzame drinker of Opel een snelle service?
02 juli 2007
Eens bezig geweest met diverse soorten MP3 cd’s. Ben er wel achter gekomen dat je niet te snel op de knoppies moet drukken want anders is de radio de kluts wel kwijt. Geluid is ook super. Bij de dikke bas dreunen knetteren de speakers niet dus prima voor mekaar.
Verder vraag ik me nog steeds af hoeveel liter diesel er nu in de tank gaat? Ik heb het boekje er eens op na geplozen maar kon het zo 1,2,3 niet vinden. In de Renault ging 60 liter maar de Opel is toch kleiner. Schat zo’n 50 liter??? Punt om nog eens uit te zoeken. (via review 52 liter)
03 juli 2007
Via de reactie op de review weet ik nu dat ik een 52 liter tank heb. Dank.
Opvallend vond ik dat als je de gordels niet draagt tijdens het rijden je geen waarschuwingssignaal hoort. Nu draag ik deze altijd wel maar viel wel op. Is dit standaard???
13-07-2007
Weer wat bijzonders opgemerkt. Als je het contact snel omzet duurt het ff voor je cruise control werkt. Na een kilometer of 10 doet ie het weer. heel apart.
Verder een verboren menu gevonden in de auto. Als je de settings knop een seconde of tien ingedrukt houd verschijnt er op het scherm de tekst ’switched test mode on’. Als je dan 2 keer op de knop BC drukt verschijnen er allerlei gegevens. Door nog een keer te drukken volgen er meer. Je ziet dan o.a. de temperatuur van de motor, motorruimte, buitentemperatuur, LCD temperatuur maar ook dingen zoals je snelheid in meter per seconde, hoeveelheid ingespoten brandstof. Als je 2x op je audio knop drukt zie je specifieke instellingen van je audio. Opmerking is dat het puur een menu is om te lezen, je kan er NIETS in wijzigen.
Voor de autofanaat zijn dit leuke zaken om eens te zien.
22-09-2007
Op vakantie geweest naar het zuiden van Frankrijk en nog geen centje pijn. Heuvel op en natuurlijk er weer af zonder morren. De 1.7 kan het prima aan. Het verbruik valt me nog steeds mee tov het verbruik in de NL. 1 op 13, maar eigenlijk vind ik dat wel te veel voor een diesel.
De kleur Peacock blijft een aparte verschijning in NL merk ik. Ik zie de kleur nog niet veel rond rijden. Meeste Opels zijn toch wel zwart grijs of blauw. Ben tot nu toe nog meer 2 opel astra’s in het wild tegengekomen met de zelfde kleur.
14-11-2007
De ervaringen blijven goed. Af en toe hoor je wel een kraakje hier en daar bij het dashboard maar niet echt hinderlijk. Hinderlijk zijn wel de grote afwezigheid van beerhouders. Heb het gepresteerd om van de week 2 keer mijn koffie op de grond te zetten bij de passagiersruimte en te ..... vergeten. Of wel bij de eerste bocht ligt je koffie op passagiersmat! Dus ik heb nu een actiepunt of een kadotip voor met Sinterklaas.
12-01-2008
Bij 23.000 kilometer een litertje olie bijgevuld. Verder krijg ik als het koud is stand koelwater controleren. Bij de eerste onderhoudsbeurt eens naar vragen want niveau is goed. Bij kilometer stand 26.000 is de recirculatieklep van de ventilatie kapot gegaan. Is een nieuwe besteld en wordt geplaatst bij de volgende beurt eind januari.
Leuke after market bekerhouder gevonden voor aan de ventialtie roosters.
25-01-2008
eerste onderhoudsbeurt gehad. Diverse filters vervangen. Als vervangend vervoer een Astra station meegekregen met 1.6 benzine. Das wel ff omschakelen. want koppel is er bijna niet.
29-01-2008
INBRAAK!! passagiersruit ingeslagen. en legale radardetector gejat. Waarschijnljk aangezien voor een navigatie systeem. nieuwe ruit erin laten zetten op 02-02-2008 en we kunnen weer door.
09-02-2008
Naar de garage voor de motor van de ventilatie. Is een recuirculatie klep afgebroken. Met de onderhoudsbeurt zou deze al vervangen worden maar toen was de verkeerde klep besteld.
21-5-2008
Naar de garage geweest voor de stuurbediening en claxon. Als je de claxon indrukt gaat de radio harder. Nieuwe SIM module geplaatst en alles oke. Nadeel is alleen dat ik nog terug moet om de reservesleutels te programeren. Verder valt het verbruik tegen. 7.7 op 100km. Nou heb ik wel een lekker doorrijtempo maar toch. Met tanken op Ultimate diesel zakt het verbruik naar 6,5. Dus dat scheelt wel.
24-09-2008
Loopt nog steeds al een trein. 1 oktober grote beurt. Vermoed dat de remmen vervangen worden aangezien deze nu al piepen. Verder zal een ventilatie gefixed worden. Schuif werkt niet mee. Verder helemaal super. En de kleur Peacock zie eigenlijk nog steeds heel weinig.
05-10-2008
Tijdens beurt remmen vervangen. Aandrijfhoes vervangen rechtsvoor (zat scheurtje in). Ventilatie is nog niet gerepareerd. Onderdeel moet nog op gewacht worden. Nog wel terug voor trillen van stuur. Nieuwe remmen zijn gemonteerd en stuur trilt erg hinderlijk. Dus afspraak maken.
29-10-2008
Ventilatiemechanisme vervangen binnen half uur. Lekker snel! het trillen van afgelopen keer was een klomp modder die in de velg lag. dus zo opgelost. Wel jammer dat ik een lekke band kreeg, nieuwe erop en weer mobiel.
19-05-2009
Auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Wel een aanrijding rijker buiten mijn schuld om. Op een rotonde werd er gewisseld zonder richting aan te geven en zodoende stond er een aanhanger tegen mijn voorbumper. Gelukkig is alles weer gerepareerd. Nu nog ff een afspraak maken voor een beurtje.
PROBLEMEN
- 66.000 km
Tot op heden nog geen problemen.
Enige minpunten
- weinig opbergvakken, voordeel is minder troep meenemen.
- de afdekhoes tussen de rolhoes en de achterstoelen schiet steeds los terwijl er geen spullen tegen aan staan.
- geen temperatuur meter (maar dit schijnt voor alle opels te zijn...??? (stiekum in uitlees menu is ie er wel...)
Autoweek test
- 75.000 km
Door de redactie voor Autoweek ben ik benaderd om een week lang in een Hyundai I30 CW te rijden. Doel was om te vergelijken hoe de Hyundai zich gedraagt ten opzichte van de Opel. Hieronder heb ik de punten uiteengezet.
De Hyundai zelf reed super. Lekker vlotte en pittige voor een 1.6! Het schakelen gaat wel met lange slagen en iets hakerig. verbazend is dat er geen zesbak in zit. Qua vering zit het wel snor. Strijkt de grote oneffenheden mooi plat zonder dat je het idee hebt onderweg te zijn met een dweil. Het stuurgevoel is ver te zoeken in e Hyundai, ofwel zeer gevoeloos. De stoelen zitten echt goed. Beter als in de Opel. In de Opel zijn ze vrij hard en dat merk je zeker op de lange ritten. Qua interieur is de Huyndai lekker compleet. Alles zit er op of is leverbaar. Groot pluspunt is de aansluitng voor de I-pod. Nadeel in het interieur is de felle blauwe verlichting van de radio. Blijkbaar vond Hyundai dat ook omdat er standaard al een knopje DARK is gemonteerd om de verlichting uit te zetten.
De ruimte is voldoende. Je hoofd kan flink in de rondte headbangen zonder het plafond te raken. De achterpassagiers kunnen ook prima zitten en de kofferbak inhoud is niet gigantisch maar je kunt door de bank neer te klappen een flinke partij verhuizen. Nu is natuurlijk de vraag wanneer je al die ruimte nodig hebt. Hooguit bij verhuizen of vakantie.
Apart vond ik de zelfdimmende binnenspiegel waarbij je de automatische stand uit kan zetten. Zou niet weten waarom. Ook de cruiscontrol is even wennen maar kan niet tippen aan de fijne bediening van een Renault Megane.
Zakelijk gezien is het een hele aantrekkelijke auto. Te meer omdat je hem compleet aan kan kleden voor weinig. Nadeel is de restwaarde van de auto waardoor de leaseprijs toch ho(o)g(er) zal zijn dan andere merken als VW, Opel, Ford. In mijn geval heb ik een maximum leaseprijs en daar moet je het mee doen. De waarde van een auto is voor de zaak niet relevant omdat die alleen de leaseprijs betaalt. De werknemer betaalt de bijtelling over de waarde van de auto. Compromis zoeken dus.
Opel plus punten zijn de betrouwbaarheid en degelijkheid. Geen problemen en we tikken de 75000 al bijna aan. Lekker ruim en compleet. Net design en stoere uitstraling (verschilt per kleur). Voordelig in de lease.
Opel min punten zijn de stugge vering, harde stoelen, ontbreken bekerhouder, niet zo zuinig wat onder andere komt door de 1.7 cdti motor. In de zesde versnelling verbruik je meer als in de 4 versnelling bij snelheid van 120 km/h
waarom de astra? De ervaring met de Renault Megane was dramatisch. Ontzettend veel elektrische storingen. Wis automaat defect, wielsensoren die doorgaven dat je een lekke band had (niet dus...), handgrepen met sensor die niet meer werkten, pas (contactsleutel) die niet meer herkent wordt, koplampen die tegelijk doorbranden (handig als je in belgie zit en ze zelf niet kan vervangen via de wielkuip). De Astra is duits en ik wilde de duitse degelijkheid wel eens ervaren. De volkswagen golf station was niet meer leverbaar ivm nieuwe model. Bij de dealer gekeken wat de mogelijkheden waren ivm leaseprijs en er kwam een complete auto uitrolllen. De luxe die je graag wil hebben als snelwegvreter zit er op. Na proefrit in de Astra was ik wel verkocht. Motor reageerde goed, deuren sloegen dicht met een "dof" geluid in plaats van "kling" in de renault.
No problems
- 101.000 km
Eigenlijk doet de Opel het heel goed. Spannend is ie niet meer en de leeftijd begin je er wel aan af te zien als je op de weg om je heen kijkt. Auto heeft bij 90.000 een beurt gehad. Helaas was men vergeten om de remvloeistof bij te vullen (dus zelf maar gedaan), en een band te vervangen waar een "puist" op zit. Bij Opel Broekhuis zij men dat dit geen kwaad kon. Elders hoor ik verhalen dat als het rubber verder van het canvas komt je een klapband kan krijgen en dan ben je verder van huis. Maar ja. Binnenkort eens vervangen. Zit er inmiddels ook alweer 16.000 km onder.
We zijn al weer ff verder
- 120.000 km
Sinds september zijn er weer 20.000 kilometers onder de Opel doorgerold en we zijn nog steeds tevreden. Je merkt dat de auto qua styling oud aan het worden is. De nieuwe Astra is dan ook een auto die het waar moet gaan maken.
In december heeft de Opel pech gehad. Op de snelweg zag ik ineens dikke rookpluimen. Al gauw had ik door dat dit de koelvloeistof was. Auto an de kant en even gekeken "under the hood". Het euvel was al snel gevonden. De slang van de koelvloeistof was voor de helft ingescheurd. Waarschijnlijk was er een stuk bevroren. De auto hebben we wegggesleept naar de Opel dealer 2 kilometer verder en daar is alles weer netjes gemaakt.
Het eind voor de auto is in zicht. Het lease contract loopt binnenkort af en de nieuwe auto is besteld. Geen Opel maar een Golf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.