Opel Astra Stationwagon 1.6 Temptation (2007)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.6 Temptation (2007)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6 Temptation
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na de laatste wintersportvakantie hebben we besloten om een nieuwe Opel Astra aan te schaffen. Ik heb altijd al Opel gereden dus voor mij is het vanzelfsprekend dat er weer een Opel zou komen. Bij de plaatselijke Opel-dealer stond een Opel Astra station in de showroom en we waren direct overtuigd dat dat de ideale vakantieauto is, zeker voor een wintersportvakantie. We besloten een nieuwe Opel Astra-station Temptation aan te schaffen. Zes weken later stond de auto dan voor ons klaar en werd prima uitgelegd hoe de auto zich laat bedienen. Het aktiemodel Temptation omvat heel veel handige extra’s maar geen dure opties zoals xenon-verlichting en parkeersensoren e.d. Maar desondanks blijft het voor ons een prachtige auto. Ik heb als extra opties: electrisch inklapbare spiegels en een 12-volt aansluiting in de kofferbak genomen. Wat ik wel vreemd vind is dat er in het enorme reservewielcompartiment een thuiskomertje wordt geleverd. Daar heb ik dus ook als extra optie een volwaardig wiel in laten leggen voor € 75,-! Waar praten we over op zo’n aanschafsprijs. Maar als je met een ’thuiskomer’ een lekke band krijg op een van je banden op de vooras, moet je eerst een achterband naar voren plaatsen en dan de thuiskomer op je achteras plaatsen, omdat je met een thuiskomer niet op je vooras(stuur/aandrijving) mag rijden.

Krachtbron.
In de gefacelifte Astra ligt nu ook een nieuw type motor met 15 pk meer dan mijn vorige auto. Dat verschil merk ik niet zo, maar dat zal mede komen doordat deze auto weer wat zwaarder is. De auto beschikt overigens over voldoende trekkracht.
Ik vindt wel dat de auto in zijn tweede versnelling bij lage toerentallen en zeker bij ingeschakelde airconditioning, nauwelijks trekkracht heeft en dat je heel snel terug moet schakelen naar zijn eerste versnelling.
In tests heb ik gelezen dat de motor nogal rumoerig klinkt, maar dat vindt ik wel meevallen. Alleen als je flink optrekt hoor je ’m brommen, maar op kruissnelheid hoor je ’m nauwelijks. Men zegt dat nieuwe auto’s soms olie verbruiken in het begin, maar daar is geen sprake van.
Het verbruik van de motor is gemiddeld. Tijdens de vakantierit (zie hieronder) reed de auto bijna 1 op 14 en thuis in de stad e.o. rijdt de auto gemiddeld 1 op 12. Ik vindt dat redelijk te noemen.

Comfort.
Inmiddels zijn we met de auto ook al op vakantie geweest in Frankrijk en met, voor mij nieuw, de cruise control erop rijdt de auto heel relaxed. Qua comfort heb ik dus niets te klagen. De cruise control laat zich gemakkelijk bedienen en moet je ’m vanwege een verkeerssituatie uitzetten, dan heeft ie een herinneringsknop die als je ’m indrukt je weer terugbrengt naar je vorige kruissnelheid. Heel handig. De knop van de cruise control zit aan de richtingaanwijzer en die zet je dan wel eens per ongeluk aan bij bediening van de cruise control.
Wat de auto mist, is dat er te weinig plekken zijn ,rond de bestuurder, om je spulletjes in op te bergen. Daarentegen heeft ie wel weer een fors dashboardkast.
We hebben gekozen voor een zwarte auto en dan blijkt dat je blij moet zijn met airconditioning.
Op de hobbelige wegen aan de Franse westkust hoorde ik een rammeltje in het dashboard, maar die hoor ik hier niet meer.

Besturing.
Wat me wel opviel en dat las ik later ook in tests is dat het middengedeelte van de besturing, het rechtuit rijden, nogal vaag is. Eigenlijk zit je ’m constant een klein beetje te corrigeren, maar dat is een kwestie van gewenning. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet prima z’n werk en de auto stuurt lekker direct.

Informatie.
De informatie voor de betuurder is heel compleet. Zelfs als je je dimlicht aandoet zie je in de cockpit een groen lampje aangaan en ook als er een portier niet geheel gesloten is gaat er ook een lampje branden. De boardconmputer geeft ook aan als er bijvoorbeeld vloeistoffen beneden peil geraken of als remvoeringen opraken. Wat ik wel als een groot gemis ervaar is dat ondanks de toename van waarschuwingsopties, de koelvloeistoftemperatuurmeter van het toneel is verdwenen. Ik keek in mijn vorige auto regelmatig op dat metertje, zeker als ik lang in de file stond, om te checken of de temperatuur niet te veel opliep. Ook gebruikte ik de meter om te kijken of mijn motor, na de koude start, op bedrijfstemperatuur was om te weten of ik de motor zwaarder kon gaan belasten. Heel vreemd van Opel om te belsuiten die weg te laten. Je wordt wel gewaarschuwd als de temperatuur te hoog is, middels een lampje in je cockpit, maar dan is het leed reeds geschied.

Over het algemeen is de auto gebruiksvriendelijk en rijdt heerlijk.

PROBLEMEN

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met de auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.