Opel Astra Stationwagon 1.6 111 Edition (2010)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.6 111 Edition (2010)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6 111 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst86.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stationwagon in de uitverkoop

  • 9.000 km

Aangezien we onze Yaris te klein vonden gingen we op zoek naar iets anders. Dit bleef over, Toyota corolla station, Fiat Croma, Opel Astra Sw. De voorkeur ging naar een betrouwbare Corolla, de vraagprijzen lagen echter heel hoog en de inruil van de Yaris was teleurstellend. Een Fiat Croma in de goede uitvoering werd niet gevonden. Zodoende kwamen wij ter orientatie bij de Opel dealer terecht waar we diverse jonge gebruikte Astra's bekeken hebben. Aangezien we voor zoveel geld kritisch zijn kon geen exemplaar onze 'keuring' doorstaan. De verkoper had de oplossing......koop een nieuwe....nee dat is niet de bedoeling......dus toch, twee uur laten ruim na sluitingstijd hadden wij een gekentekende voorraad auto gekocht (kenteken nov 2010, aankoop februari 2011)!

De Astra 111 versie is luxe uitgevoerd en voorzien van diverse paketten. Sportvelgen in antraciet, metallic Pannacotta (zilver met een drupje bruin, daklijsten en raamlijsten in chroom, kleurennavigatie, cruise control, parkeer sensoren, etc. Zonder inruil zou dit Circa EUR 20.000,-- zijn geweest inclusief trekhaak en aflevering.

Rijden;
De auto voelt zeer stabiel aan, de vering en demping zijn vrij stug. De besturing, remmen en schakeling gaat met een prettig gevoel. Helaas heeft de auto geen 6e versnelling, hierdoor is er vanaf 120 km per uur relatief veel motorgeluid waarneembaar.

Comfort,
Er zijn stevige stoelen gemonteerd, de bestuurdersstoel is voorzien van een lendensteun. Voorin is een armsteun gemonteerd. Ergonomisch is het prima voor elkaar. Het comfort is voldoende, op snelheid wat veel geluid. Hobbels in het wegdek zijn goed voelbaar door de stevige vering en demping.

Prestaties,
Normaal voor en 1.6 met 115 PK. Je komt niets te kort, echt snel is het ook niet. Een verbruik van circa 1:14 is gemiddeld haalbaar.

Conclusie tot nu toe,
Wij hebben veel plezier van de auto en deze voldoet goed aan de verwachtingen. De afwerking is goed al zijn de nieuwste modellen voorzien van mooiere deurpanelen. We hopen dat de betrouwbaarheid op lange termijn ook zo goed blijft.

Een jaar later Januari 2012
Nog steeds tevreden. Inmiddels een eerste beurt gehad EUR 206,--. De auto reed wat schokkerig (vervuilde gasklep o.i.d.?). En er is een rammeltje in het dashboard. Het rammeltje is er nog steeds en het schokkerig rijgedrag is netjes verholpen.

Alweer een jaar verder

  • 28.000 km

Gelukkig geen problemen gedurende 2012. Er blijken toch diverse kwalen en kwaaltjes bij dit type auto te bestaan blijkende diverse berichten op dit forum. Een bevriend automonteur / verkoper van gebruikte auto's raadde dit model echter toch aan omdat afgezien van de dynamo, aircopomp en soms de centrale computer (dan gaat het kennelijk serieus geld kosten) het een degelijke auto zou zijn.

De auto voldoet prima. Sinds vorig jaar is er een grotere caravan binnen het gezin gekomen. De auto voldoet ook hierbij prima aan onze wensen. Deze caravan een Carado 161L is mee geweest naar de Ardennen en een paar tripjes in Nederland. Met een gewicht van circa 900 kg aan de haak is geen enkel probleem. Het maximale trekgewicht van de Opel is 1100kg, dus marge zat. Door de matige stroomlijn van de caravan is de vijfde versnelling niet meer bruikbaar. Het verbruik is afhankelijk van de wind tussen de 1 op 8 en 1 op 10. De combinatie is super stabiel het veercomfort blijft goed met caravan en belading.

We hopen weer een jaartje probleemloos te kunnen rijden. Binnenkort het jaarlijks onderhoud bij de dealer.

Laat de winter maar komen!?

  • 32.500 km

Nadat ik afgelopen winter het grote verschil tussen zomer en winterbanden heb kunnen ervaren wilden wij een extra set banden voor de komende winter.

Gebruikt goede stalen 16" Opel desing velgen met originele wieldoppen kunnen kopen. Er zitten Semperit banden omheen (minimaal 7mm), de set is door de vorige eigenaar bij Opel gekocht. Zodoende kan de winter komen. Overigens vind ik het zeer lelijk om met zwarte velgen te rijden. Ik snap daar niets van dat mensen mooie velgen (opties kiezen) en dan in de winter nog geen wieldop kunnen spenderen.

Verder gaat de auto storingsvrij verder en doet alles was we ervan verwachten. De gedachte was /is om er zeker 10 jaar mee te rijden. (ik zie regelmatig Opel modellen tot circa 14 jaar die nog heel netjes zijn..dus wellicht langer?)

Astra vs Golf

  • 40.000 km

De Astra doet het geweldig. Doordat er een Golf VII 1.6 tdi met 14% bijtelling beschikbaar is zullen vanaf 2014 weinig kilometers gemaakt gaan worden.

Wat valt op als je van de Astra in de Golf gaat rijden (Astra staat centraal)
+ besturing heeft meer gevoel
+ betere zitpositie
+ krachtigere remmen

- rijgeluiden
- bijgeluiden (rammeltjes)
- gevoel van afwerking.
Dus nog steeds een prima auto om in te rijden!

Een beurtje verder.

  • 40.500 km

Weinig bijzonderheden. Na het registreren bij My Opel EUR 75,00 op de onderhoudsnota ontvangen.

De sensor van de koelvloeistofvoorraad was defect. Om de loze melding op het display te laten verwijderen en omdat deze auto gek genoeg geen temperatuur meter heeft hebben we dat laten vervangen. Kosten circa EUR 70,00.

Een enkele keer leek het of de auto maar net startte. Controle van de accu leverde niets op. Wij gaan er maar van uit dat het geen aankomend onheil is.

Voorts weer de siervelgen met de zomerbanden er op gelegd. Uurtje sleutelen op de oprit. Gezien de circa 37000 km die op de zomerbanden zijn gereden heb ik de banden voor - achter gewisseld. Gelukkig geen trillingen.

Zoals het hoort.

  • 43.000 km

De auto is nu vier jaar en heeft recent een APK ondergaan. Geen opmerkingen of punten bij de APK.

Voorts de winterbanden gemonteerd.

Een beetje saai wellicht maar we hopen nog steeds dat we nog een jaartje of 6 minimaal met deze auto rijden. Wellicht indien de bijstellingsregels erg ongunstig worden dan zal de auto weer meer ingezet worden. Het rijden is nagenoeg gelijkwaardig aan de Golf 7 dus dat is geen enkel probleem.

Alweer een jaartje verder

  • 45.000 km

Weer een winter gehad, daar de auto als tweede auto dienst doet komen er weinig kilometers bij.
De auto heeft een beurtje gehad, olie, remvloeistof en de bougies waren niet al te best.

Het verbruik over de winterperiode volgens de computer 7,8 liter.

Eens rond gekeken of er niet een LEUKE auto te koop was. Zo een Fiat 500 cabrio gezien gekentekend maar zonder ervaring. Wel grappig natuurlijk maar op het open dak en en het parkeergemak alleen achteruitgang. Derhalve maar doorrijden en wellicht wordt het weer een keer de gezinsauto (als dat fiscaal handiger is). Dus dik tevreden.

op naar de zomer

  • 45.300 km

Afgelopen zaterdag de winterbanden met wieldoppen gedemonteerd en de lichtmetalen wielen met zomerbanden weer gemonteerd. Een klein uurtje werk, bandjes netjes op spanning gezet.

Het zout van de winter in een wasbox grondig afgespoten en hierbij de motorruimte met uitzondering van de radiateur ontzien. Alles zag er nog prima uit.

De garage maakte men de opmerking dat aan de bougies te zien was dat er veelal korte afstanden worden gereden of er weinig prestaties verlangd worden. Met andere woorden de boel moet een goed warm worden.
Voorts een omweg gemaakt naar huis, met warme motor lekker in de vier doorgetrokken op de snelweg, paar keer flink kunnen remmen op afritten om de boel eens flink schoon en warm te maken. Trekt overigens lekker zonder dip door van 3000-6000 toeren.

half klokje rond

  • 50.000 km

Weinig kilometers gemaakt en geen problemen ondervonden. Winterbanden heb ik er weer opgelegd en de boel van onderen zag er prima uit. Dus geen roest, geen olie zweten en remschijven met voldoende dikte.
Hij rijdt nog immer als nieuw. De harde plastics zijn wat minder dan jongere auto's maar het blijft allemaal prima op kleur. De auto is in gebruik als tweede auto. Feitelijk rijdt mijn vrouw er enkel in. Vorige week eens een langere rit gemaakt met het gezin om de boel een goed warm te draaien. Op die rit 2x 110 km een verbruik van 6.5 liter. Gemiddeld het laatste jaar 7.3 liter per 100 km.

In januari 2016 staat er weer een beurtje op het programma, dan blijft tevens de pech-hulp gehandhaafd. De beurt wordt overigens aangepast naar wat werkelijk nodig is gezien het beperkte gebruik. De garage de Graaff Waalwijk heeft hier prima in meegedacht afgelopen jaar.

Opel komt weer wat meer in de picture, wellicht gunstig voor de restwaarde. Inruilplannen zijn er vooralsnog niet. Gezien het beperkte gebruik zou een elektro auto ook volstaan. Doch als tijden veranderen is dit een prima allrounder en inruilen is vrijwel nooit voordelig.
Een waardige opvolger zou wellicht een Suzuki Vitara zijn.

  • 52.000 km

Pas weer eens een schoonmaakbeurtje gegeven een nieuw lampje en een flinke rit. Prima auto is het nog steeds, enkel een beetje te luid op de snelweg door het hogere toerental dan heden gebruikelijk.

Nu vraag ik mij af, ik zie allemaal kleine scheurtjes in het loopvlak (tussen het profiel in de brede sleuven). De banden zijn niet kaal, de wangen zijn gaaf. Wanneer moet je gaan vervangen, wellicht iemand hier een onderbouwd tip? Bij een caravan na 6-7 jaar maar die staat veel stil waardoor klapbanden kunnen ontstaan door breuken in de wangen.

Pechservice

  • 55.000 km

Door de auto een klein stukje te verplaatsen bleek deze de dag erna niet te starten. Via de Opel service kwam een ANWB monteur. Deze controleerde de accu (nog de eerste), deze bleek goed. Hij liet de auto starten met een verhoogd toerental. Meteen daarna even een ritje goed doorgereden met hogere toerentallen en premium brandstof getankt. Ik kreeg de complimenten dat het nog wel een nieuwe auto leek de nog vele jaren mee kan.

Dus een pechgevalletje dat de auto niet is aan te rekenen. Nog steeds tevreden met deze aankoop.

weer een jaar verder

  • 63.000 km

Eigenlijk weinig te melden, een standaard beurtje laten uitvoeren wegen de zevende verjaardag.


Onlangs een ritje gemaakt van twee keer een enkel reis van 110 km zodat de boel eens lekker warm werd. Een aantal keren flink plankgas vanaf 3000 omwentelingen per minuut tot circa 5000.
De auto gaat nog als nieuw, wij zijn er nog steeds zeer tevreden mee en hopen er nog een aantal jaar plezier aan te beleven.

67000

  • 67.000 km

Weer een kaarsje erbij op de taart. Een beurt uitgevoerd, ruitenwissers vervangen nieuwe apk en een pechservice van Opel is erbij inbegrepen. Wij zijn prima tevreden en gaan er van uit dat we weer een jaar kunnen rijden.
Volgend jaar zal dan een nieuwe riem gemonteerd moeten worden alsmede een set banden.

67000

  • 67.000 km

*

9 jaren

  • 73.000 km

Zo weer de keuring en een grote beurt achter de rug. Bijna een probleemloos jaar. Een leiding van de ruitensproeier vervangen alsmede een spiegelglas dat bij de hitte spontaan eraf was gevallen, twee kleine reparaties in eigen beheer.

Het was enkele jaren geleden dat er een volledige grote beurt was uitgevoerd. Er gaan nu weer meer kilometers gereden worden dus nieuwe bougies, interieurfilter, overige (rem) olie en dergelijke ververst.

Het verbruik is met veel relatief korte ritten uitgekomen op 7,2 liter per 100 km.

Voorts zijn de originele lichtmetalen velgen voorzien van nieuwe banden. De accu is met de beurt (eerste in 9 jaren) preventief vervangen daar deze weinig reserve had.

Staat van het interieur is nog heel goed, de lak ziet er ook nog glanzend uit en er is geen roest te bekennen. Helaas zijn er wel wat gebruikersspoortjes die vooral op parkeerplaatsen zijn ontstaan.

Alle vertrouwen erin dat het weer een probleemloos jaar gaat worden. Als dat zo is dan is over een jaar de riem aan de beurt. Wellicht zijn daar nog tips en of prijzen voor bekend?

Gewoon door

  • 86.000 km

We zijn al weer een tijdje verder met de, mag ik wel zeggen, zeer trouwe Astra. Eigenlijk is er weinig te melden, mede door Corona zijn de ritten vrijwel alleen in eigen land geweest en eens een keertje in België. Dus de kilometers gaan niet al te hard.

Er is weinig bijzonders te vermelden, met de caravan erachter is het verbruik vanuit Friesland naar Brabant met veel wind wel eens opgelopen tot 12 liter. Op een langere rit overdag met de snelheidsbeperking in acht genomen is het beperkt tot 6,5 liter/100 km. Niet echt snel of zuinig maar zeker voor in Nederland en een caravan van minder dan 1000 kg beladen is het gewoon veilig met voldoende reserves.

Defecten zijn er niet geweest of een paar lampjes en weer een vallend spiegelglas na.

In het najaar van 2020 zijn de eerste Continentale banden vervangen, deze hadden nogal wat droogtescheurtjes. Bij een kleine bandenhandel in het dorp zijn er Kleber HP4 banden onder gezet, dat stuurt weer een stuk fijner en maakt minder bandenlawaai. Tevens is bij de beurt kort erna de uitlijning goed gezet omdat deze iets naar rechts trok. Vorige winter zijn de winterbanden er niet opgegaan, nu heb ik de banden met velgen maar weer eens geruild. De winterbanden liggen het hele jaar donker en niet warm in de garage, aangezien die visueel nog prima zijn heb ik die niet vervangen ook al zijn die 11 jaar. Ook bij de beurt met keuring is er geen opmerking over gemaakt.

Sinds eind 2020 overgestapt naar een universeel garage met Opel als specialisatie. De dealer waar we kwamen was overgenomen door een heel groot autobedrijf. De opvraag voor een beurtje met het vervangen van de distributie-set was dusdanig schrikken dat we naar een alternatief moesten zoeken. Inmiddels is dan twee keer een beurt uitgevoerd en met wat controle werkzaamheden. De eigenaar / monteur was zeer content over de staat van de auto, ook de onderzijde lijkt nog wel nieuw (helaas heeft de buitenzijde wat krasjes en schaafjes, maar niet heel opvallend).

Dus we rijden er lekker mee door en hopen dat de auto van de zomer toch een keer in de Alpen komt (zonder caravan). Zolang de betrouwbaarheid goed blijft, de visuele staat voldoende en we geen gratis geld krijgen (zoals de overheid dat van onze belastingcenten overal aan uitgeeft) is het een blijvertje.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens