Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia (2007)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Essentia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst74.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 70.000 km

Tijdens het rijden met m\'n inloopwagen kon ik m\'n definitieve wagen bestellen. Dat werd dus deze. Het model dat ik heb is een zwarte Enjoy (kon ik niet selecteren). De opties die ik erbij nam zijn:
- Silver Pack (regensensor, lichtsensor, cruise control, boordcomputer)
- Wagon Beauty Pack (verdonkerde ruiten, zilverkleurige dakrails) voor het uitzicht, mooi in combinatie met een zwarte wagen
- Seat Comfort Pack (middenarmsteun en betere zetels voor bestuurder en passagier), omdat ik betrekkelijk veel kilometers moet afleggen en dit liever wat comfortabeler doe
- Flex Organiser Pack (voor indelen van de kofferruimte)
- Elektrisch inklapbare spiegels: aangezien wij dit met onze andere wagens steevast overal deden is het handig dit automatisch te hebben.

Ik nam de 1.3 omdat de 1.9 te duur ging worden en ik de 1.7 te luidruchtig vond op snelwegtempo.

Toen ik de wagen bij de dealer in ontvangst ging nemen, was ik op slag verkocht: wat vond ik (en mijn vrouw ook) het een mooie wagen. Dat vind ik nog steeds.

Qua comfort is dit een wereld van verschil met de Polo die ik ervoor reed. De regen- en lichtsensoren werken erg goed, de airco werkt goed, de zithouding is erg goed, de armsteun is een zegen en de algemene binnenruimte is zeer goed. Ook de kofferruimte is fantastisch: ongelooflijk hoeveel je daarin stouwt. Ik heb hem eens naast een Focus Break gezet met open koffer, evenals een Volvo V50, en het verschil was opmerkelijk. Een zeer ruime wagen dus.
Minpuntje qua interieur is zonder twijfel de weinige aflegruimte, alhoewel dit met de armsteun toch nog redelijk meevalt. Zonder armsteun had ik echter onvoldoende ruimte gehad.
De afwerking binnenin staat misschien niet volledig op Volkswagen-niveau, maar ik heb er toch weinig klachten over. Op sommige plaatsen vind ik het zelfs beter. Ik leg bijvoorbeeld mijn arm graag op de bovenrand van het portier, en daar vind ik een zacht materiaal waar dit in de Golf toch harde plastic is die geen deugd doet aan de elleboog.

Het rijgedrag staat alweer een goede trap hoger dan de Astra G. Doordat ik ondertussen de 3 Astra-generaties heb gereden kan ik goed vergelijken, en je merkt toch steeds de vooruitgang. Hoewel dit een break is, gaat hij toch een pakje sneller door de bocht dan m\'n Astra G vijfdeurs. De Golf staat nog ietsje hoger, maar veel scheelt het allemaal niet: het onderstel van de Astra is capabel, stabiel op hogere snelheid (geen probleem op de Duitse Autobahn) en draait zich goed de bocht door.

En dan het ongetwijfeld meest besproken onderdeel van deze generatie Astra\'s: de motor. De 1.3 met 90PK. Ik heb al veel kritiek erop gelezen, en ongegrond is die niet altijd. Er is inderdaad een enorm turbogat. Zit je onder de 1800RPM, dan wil hij niet en zal hij niet. In eerste en tweede is hij sowieso niet enorm genietbaar. Toch ben ik er enorm tevreden over. Eens je met zijn soms nukkige karakter leert leven, blijkt het toch geen probleem te zijn om vlot door het verkeer te gaan. Aan snelwegtempo is het een zeer aangename gezel: dankzij de zesde versnelling blijft hij erg stil.
Het verbruik vind ik een pluspunt: 1:18 (5.5l/100km) is geen probleem, en als je echt wil rij je 1:20 (5l/100km), maar dan moet je toegevingen doen. Om een dergelijke, toch zwaardere, wagen voort te trekken vind ik dat niet slecht.

Samengevat ben ik erg tevreden met mijn wagen, en na verscheidene keren de 1.7 gereden te hebben ben ik nog meer overtuigd van m\'n keuze. Er valt af te wachten of mijn vlottere rijstijl en de hogere toeren die deze motor vereist geen negatieve impact zullen hebben op de betrouwbaarheid, maar daar hou ik jullie van op de hoogte. Na tien maand en 55000km zijn er alleszins nog geen problemen opgedoken.

*** Update 23/10/2008 ***
10000km verder, geen verandering sindsdien. Hij blijft betrouwbaar de kilometers afmalen.

*** Update 26/11/2008 ***
Alweer 5000km erbij, ik nader het \"halfweg\"-punt met deze wagen. Enkele dingen ontdekt: het \"service-menu\" in de boordcomputer waarbij je nuttige dingen als je reële snelheid (zonder tellerafwijking) en de temperatuur van je koelvloeistof kan aflezen.
Ook te weten gekomen dat de cruise control toch een \"resume\"-functie heeft door op de onderste CC-knop te duwen. Blijkbaar zou ik het boekje toch eens moeten doornemen.
Ik heb besloten om de wagen toch een sterretje minder te geven op comfort. Niet dat mijn mening erover is veranderd, maar ik moet realistisch zijn: in het C-segment zitten ook wagens als een Volvo C30 of Audi A3, en die hebben natuurlijk nog beter zitmateriaal. 4 sterren is dus objectiever.
Voor de rest alles helemaal in orde. De kleine diesel lijkt iets vlotter te worden en op te pikken bij iets lagere toeren. Zeker eenmaal warmgedraaid pikt hij opmerkelijk vroeger op dan in het begin.

PROBLEMEN

  • 70.000 km

- Bij 2000km bleek er een sensortje kapot te zijn waardoor de motor niet betrouwbaar wou starten (hij startte, ik kon heel even rijden maar hij viel snel weer stil). Irritant probleempje en vooral ook gevaarlijk, maar het werd snel opgelost door het vervangen van de sensor.

Laatste update

  • 74.350 km

Tot mijn enorme spijt is dit de laatste update die deze review zal krijgen. Ik ben er niet mee in de helft van m'n leasetermijn geraakt. De wagen is een paar uur geleden onzacht in botsing gekomen met een tram en is voor de schroothoop.

Doodzonde en het doet me echt veel pijn, want ik ben er tot de laatste snik enorm tevreden over geweest. In die mate dat er een zeer grote kans is dat de eerstvolgende wagen die ik bestel qua configuratie ongeveer identiek zal zijn.

Hij is dus, op dat kleine akkefietje in het begin, steeds foutloos gebleven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.