Opel Astra GTC 1.4 Sport (2005)

autoreview

Opel Astra GTC 1.4 Sport (2005)

Signalement

UitvoeringAstra GTC 1.4 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf16.450 km
KM-stand laatst275.124 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

PROBLEMEN

  • 116.812 km

KM-stand 16.450
Het zou een beetje vreemd zijn om na 1 dag al problemen te hebben.

Nou vooruit, 1 klein probleempje dan... ’Hoe gaan in vredesnaam de deurpanelen aan de achterkant
los!’ (ivm met inbouwen van nieuwe luidsprekers...)


KM-stand 22.570
Een klein probleempje met de bediening van de ramen in de deur rechts, de unit zit niet helemaal vast en bij een grote poetsbeurt kwamen we erachter dat er rechtsachter geen matje ligt. Gemeld bij Opeldealer en dit wordt de volgende beurt verholpen.

Verder een heerlijke probleemloze auto. Komende maanden staat er op de planning:
- Inbouw GasFX, jullie ook zo nieuwsgierig naar de combinatie Opel en GasFX?
- Inbouw Xenonverlichting, weet nog niet precies bij welk bedrijf, tips?
- Inbouw parkeersensoren, zicht naar achteren is niet het allerbeste...

KM-stand 26.669
Binnenkort moet de auto een dagje naar de dealer. Het stuur staat niet helemaal recht, miniem verschil, maar toch. Ook ontbreekt een mat achterin en die moet er dus nog wel even in.

Inmiddels is de gasinstallatie al weer ruim een maand in de auto en hebben we ruim 3500 km op gas gereden. Ideaal! De installatie is ingebouwd door 2M in Tilburg. Zij hebben keurig alle leidingen gelegd en de vulopening achter de kentekenplaat gebouwd. Volgens mijn garagehouder op een zeer nette manier, beter dan hij eerder had gezien van andere bedrijven, dat zegt dus wel iets. Zelf had ik al een prettig gevoel bij de afwikkeling door 2M. Ook de service die GasFX verleende omdat ik bij het inbouwstation in Goes weg wilde is prima te noemen. Een aanrader dus.

Het rijden op gas doet de auto prima. Een verbruik van 1 op 11,3 terwijl hij op benzine 1 op 12,6 doet, netjes dus. Ik heb wel het idee dat het vermogen iets minder is, maar haast onmerkbaar. Ik tank in mijn woonplaats met 15 cent korting en momenteel kost een liter gas dus 42,6 eurocent! Via GasFX krijg ik ook nog 5 cent terug, afijn, rijden op gas kost dus bijna niets!

Om te voorkomen dat er motorschade ontstaat door het rijden op gas, heb ik een V-Lube systeem laten inbouwen. Dit is een volledig automatisch "flashlube" systeem. Of het zijn werk doet weten we over zo'n 50.000 km...

KM-stand 36.521
De auto is twee weken geleden voor een beurtje bij de opel-dealer geweest. Gewoon standaard beurt gehad, verder wat dingetjes extra. Wielen van achter naar voor, plankje in dashboardkastje (zat er niet in) en setje nieuwe matten (bij afleveringen ontbrak er één, slordig. Alles nu opgelost en auto is weer prima.

Het rijden op gas bevalt tot nu toe prima. Inmiddels hebben we zo'n 10.000 km gereden op gas en het verbruik is 1:11,2 gemiddeld. Tot nu toe nog geen klachten over het rijden op gas. We merken niet dat de motor er last van heeft. We hopen dat dit zo blijft.

KM-stand 54.421
Sinds een paar maanden startte de auto steeds slechter. Het duurde soms wel 6 a 7 seconden voordat hij aansloeg. Toch maar even bellen met 2M de inbouwer van ons gassysteem. Waarschijnlijk een kapotte injector werd mij verteld. Niets ernstigs, gewoon even vervangen. Onder garantie natuurlijk.

Bij het ophalen van de gerepareerde auto bleken er niet 1 maar 3 injectoren kapot. Waarvan één heel erg kapot (wat dat betekent?!). Nu alles (onder garantie) is gerepareerd start de auto weer meteen. Volgens de monteur heeft Vialle een tijdje slechte injectoren geleverd. Het kwam de laatste tijd wel vaker voor dat er auto's met soms zelfs 4 kapotte injectoren moesten worden gerepareerd. Bijzonder.

De auto rijdt verder uitstekend. Het flashlube-systeem werkt ook erg goed. Volgende week gaat de auto voor een beurt naar de garage. Eens kijken of ze daar iets kunnen vinden. Voorlopig rijden we al 27.000 km op gas en dat werkt tot op heden prima. De grens die Opel stelde ("Na 30.000 km is alles kapot en heb je koprevisie nodig!") lijkt niet aan de orde. We wachten af.

KM-stand 60.000
Vlak voor het verlopen van onze garantietermijn hebben we nog even de linker spiegel laten vervangen door Opel (het glas viel er een paar weken terug zo uit...) en de elektrische bediening van het rechterportier, om één of andere reden zat die unit gewoon los. Keurig onder garantie gemaakt.

Vorige week is de auto ook voor zijn eerste grote beurt (in ons bezit) bij onze lokale garagehouder geweest. Zoals verwacht geen problemen. Hij heeft wel bougies vervangen.

Klein probleempje hadden we een paar weken terug. Het was buiten ruim 30 graden en we reden lekker met de airco aan. Ineens ging het motorlampje branden. Na wat zoekwerk in het boekje bleek dat dit betekende dat de uitlaatgasverhouding niet juist was, meteen even langs de dealer (moest toch voor die spiegel en raambediening). Het uitleesapparaat gaf aan dat de 3e cilinder zou hebben overgeslagen. Heel vreemd, na verder onderzoek van de Opel moesten zij helaas toegeven dat ze niets konden vinden. Dit is overigens wel de reden waarom de bougies zijn vervangen, volgens onze garagehouder kon dit de oorzaak wel eens zijn. Daarna hebben we deze storing ook niet meer gezien.

KM-stand 62.500
Op een rustige zondagmiddag maar even het V-Lube systeem bijvullen. De auto daarna starten en vervolgens stond de hele straat blauw van de rook! Het V-Lube systeem siste en slurpte als een gek aan de Flashlube (a 20 euro per liter!). Na wat schoonmaken en rommelen aan de dop het systeem maar uitgezet. Op maandag ben ik naar Tilburg gereden waar men dacht dat de dop lek was. Zij zouden een nieuwe opsturen (natuurlijk weer niet op voorraad). Ook direct nog maar eens de storing op de 3e cilinder aangehaald want helaas had deze zich, ondanks de nieuwe bougies, toch weer laten zien. De oplossing hiervoor wisten ze meteen, het zou liggen aan het bobineblok.

Op de terugweg vanuit de auto meteen gebeld met Opel in Roosendaal, het bobineblok, dat hadden zij moeten zien toen ik daar in mei kwam met die klacht. Niet zo erg, maar toen zat er nog garantie op. De volgende dag konden ze echter al een nieuwe plaatsen en wij zouden de kosten delen. Met dit nieuwe bobineblok hebben we tot op heden geen cilinderstoring meer gezien. (Ik weet wat u denkt, beetje jammer van die dure bougies.)

Op vrijdag kwam de nieuwe dop voor het V-Lube systeem binnen, helaas hielp dit helemaal niks, hij siste en borrelde nu mogelijk nog harder. Aangezien het V-Lube systeem bedacht is door iemand van Gasinbouwbedrijf Vogels uit Son, maar even met hun gebeld. Ik mocht maandag langskomen.

Toen ik maandagmiddag om 16 uur de motorkap open deed voor de monteur zei hij na 2 seconde: "Ik zie het al, een slangetje los..." In een zelfde recordtijd had hij het systeem gerepareerd. Toen ik hem vroeg of ze dat een week eerder in Tilburg ook niet hadden kunnen zien, zei hij dat dat inderdaad wel een beetje dom was. Hij heeft het systeem netjes gevuld met Flashlube (auto had per slot wel even een liter in 100 km gedronken ipv in 10.000 km). Nu zou alles weer moeten werken.

Inmiddels rijden we een week, zonder klachten, zonder rook en zonder cilinderstoringen. We hopen dat dat zo blijft. Relativerend, het gassysteem heeft ons nu zo'n 150 euro aan onderhoud gekost in 33.000 km. Te verwaarlozen dus.

KM-stand 77.678
Een paar maanden verder en ook flink wat kilometers. De gasinstallatie verdient zich op deze manier wel lekker snel terug.

Rond het rijden op gas zijn geen nieuwe problemen meer te melden. Na het vorige stukje van mijn hand bleek wel dat na een paar dagen het lampje wel weer ging branden. Het bobineblok is dus terug naar de dealer (goed geregeld Opel Roosendaal!). Bij de inbouwer wisten ze het echter nu wel te verhelpen, een van de injector zat niet goed. De auto presteert nu prima en op nog een nieuw setje injectoren na is er met het gassysteem niks meer mis (ruim 10.000 km zonder storingen of problemen, het lijkt nu opgelost!). Inmiddels rijden we ruim 50.000 km op gas, zonder extra kosten. Afkloppen en snel verder rijden.

Vandaag is de auto bij Jos Buys (garage in BopZ) geweest. Kleine beurt uitgevoerd zonder bijzonderheden, alleen een paar kapotte lampjes. De vier banden hadden nog zo'n kleine 3 mm maar aangezien ik die toch al niet lekker meer vond rijden (eerste set nog steeds), meteen maar nieuwe laten monteren. Nu zitter er Michelin Primacy HP banden onder. Veel beter, ook in de sneeuw!

De auto rijdt als een Opel en tot nu toe lijken de kosten op die van onze andere "trouwe blauwe". Veel kilometers, weinig kosten. Wij rijden rustig verder!

KM-stand 100.045
De auto heeft recent een nieuwe injector gehad (de 4e), weer onder garantie. Voor de rest rijdt de auto erg lekker door. Ook een grote beurt bracht niets geks aan het licht en zo rijden we vrolijk verder.

Klachten over de gasinstallatie? Geen.

KM-stand 116.812
Bijna toe aan een beurt en in de tussentijd is het erg stil gebleven. Een APK in december (€ 45,-) zonder problemen. Zo is de witte Astra soepel de winter doorgereden.

ERVARINGEN

  • 116.812 km

Om onze astra G te vervangen als "eerste" auto is in juni de aankoop van de GTC gedaan. Deze auto zou zeer snel daarna door GasFX worden omgebouwd. Tot op heden is dit door problemen bij de inbouwer in Goes nog niet gebeurd. Overigens heeft GasFX inmiddels keurig een oplossing aangedragen en volgende week 20 oktober gaat de auto naar 2M in Tilburg waar ze het GasFX-pakket gaan inbouwen. Wel in combinatie met een automatisch FlashLube systeem. Hoe dit bevalt later meer.

Het is juli 2009, km-stand 60.000. Auto is nog steeds fantastisch. Wat betreft het Flashlube-systeem. Men zij dat deze auto niet geschikt zou zijn voor het rijden op gas (Opeldealer tenminste, gasinbouwers vonden dit onzin). Er werd ons mede daarom aangeraden een Flashlube-systeem in te laten bouwen. Zo zouden de kleppen niet verbranden. Inmiddels hebben 34.000 km op gas gereden en bij de Opeldealer zei men dat de Astra de 30.000 km op gas niet zou halen. Verdienste van het Flashlube-systeem?

Inmiddels is de km-stand 36.000 en de auto bevalt prima! Gas werkt ook super.

Op dit moment kan ik na 116.000 km de volgende conclusies trekken:

Sterke Punten:
- Mooi design (volgens de leerlingen op mijn werk heb ik nu de mooiste auto!)
- Degelijk
- Luxe (voor ons doen...)

Zwakke Punten:
- Tikkeldje ondergemotoriseerd (maar 1.4 16v was bewuste keuze ivm autogas)
- Bekleding wordt snel vuil, maar is ook goed schoon te maken

De (g)Astra rijdt nog steeds lekker door!

  • 131.589 km

Zoals reeds eerder gemeld is inmiddels dit de auto van mijn vrouw. Toch rijd ik er zelf ook nog vaak genoeg mee. Het blijft een mooie auto.

Afgelopen week is de auto naar 2M in Tilburg geweest voor een controle aan het gassysteem. Het is inmiddels 3 jaar geleden dat dit systeem is geïnstalleerd en de garantie loopt binnenkort af.

De mensen van 2M vonden toch weer een kapotte injector, ditmaal één met een "blauwe stip" deze zijn volgens Vialle van het nieuwe type en schijnen niet meer kapot te gaan. Dus wel. Daarnaast was er ook een slangetje versleten van het Flashlube systeem en ook dat is weer gemaakt. Verder geen problemen.

Gezien de horrorverhalen bij 27.000 km toen het gassysteem moest worden ingebouwd over "motorblokrevisies" valt het tot nu toe, 100.000 km later erg mee.

Naast het motorische deel is er ook wel wat andere informatie te melden. Helaas heeft mijn vrouw de Astra wel te krap door een Belgische parkeergarage gestuurd en is er wat schaafschade aan de voorbumper ontstaan. We twijfelen momenteel nog of we dit laten spuiten.

Kleine beurt en een veertje...

  • 140.122 km

De (g)Astra is bij 138.000 km even weggeweest voor een kleine beurt. De kerstvakantie is hiervoor ideaal omdat we dan maar één auto nodig hebben. Het werd een eenvoudige beurt:
- olie
- filters
- batterijtjes voor de sleutels
en
- een veer LA (Tja vrouw, dan moet je de drempels niet zo hard nemen... ;-)

Afijn, voor € 273,64 kan de auto er weer tegen.

Nog even gevraagd of de distributieriem al nodig was. (Na een Alfa wil je dat altijd zeker weten.) Blijkt dat de (g)Astra een ketting heeft net als onze trouwe blauwe Astra van weleer. Dat scheelt. Dus we rijden rustig verder. Nu ruim 110.000 km op gas, dat scheelt ook behoorlijk.

Een jaar en ruim 20.000 km verder...

  • 163.533 km

Natuurlijk is het een veilige keuze. Een Opel Astra is nooit een slechte aankoop, zeker niet als je hem met een lage kilometerstand aanschaft en vervolgens goed onderhoud blijft plegen. De "problemen" met de gasinstallatie heb ik eerder beschreven, maar het afgelopen jaar hebben we daar helemaal geen vervolg op gehad. De auto doet het prima.

Hieronder een samenvatting van de kosten in 2012:

11 april:
waterpomp (+montage), koelvloeistof en een nieuwe nummerbordhouder (vrouw die af en toe vaststaande objecten over het hoofd ziet)
€ 277,09

26 november:
kleine beurt, 2 voorbanden Michelin, condensor airco (+ montage), airco service, lampje koplamp en batterij afstandsbediening
€ 779,08

20 december:
ruitenwissers voor en achter
€ 58,06

Valt allemaal wel mee voor de ruim 20.000 km die we gereden hebben.

Wie weet komt er in 2013 iets anders. Mijn vrouw (het is haar auto) zou graag een "busje" willen gaan rijden. Scenic, Altea XL, zoiets, dit i.v.m. met gezinsuitbreiding. Aangezien we de Astra nog steeds heel mooi vinden en inruilen zal wel treurig weinig opbrengen, zullen we wel zien.

Grote beurt

  • 179.216 km

In de afgelopen 10 maanden en bijna 20.000 km was er niets te melden. De auto rijdt nog steeds fijn en elke dag stapt mijn vrouw met plezier in haar gAstra naar het werk. Aangezien de winter voor de deur stond, de auto weggebracht voor groot onderhoud.

De normale zaken zijn vervangen plus een setje remblokken en een setje nieuwe NGK-LPG-bougies. Die laatste gaan wel 100.000 km mee, maar waren nu aan vervanging toe. Kosten 30,63 ex.btw per stuk, maar dan loopt de auto ook als een zonnetje!

Kosten voor de beurt totaal: € 620,73

We vullen af en toe een beetje flashlube bij en verder blijft de auto tot op heden fijn op LPG rijden.

Achterklep weigert dienst

  • 186.652 km

En ineens doet de achterklep het niet meer. Het kenmerkende elektronisch ontgrendelding is stuk. De klep valt wel dicht, maar niet in het slot.

Ritje naar de garage en een nieuwe schakelaar.

Kosten: € 127,05

Airbag passagier uitschakelen

  • 189.211 km

Aangezien onze zoon groeit als kool en zijn stoeltje eigenlijk handiger op de voorstoel is, willen we de airbag laten uitschakelen. Nou dat blijkt nog niet zo makkelijk. Dit type heeft namelijk nog geen uitschakelbare airbag. Bij latere modellen kun je dit gewoon met je sleutel doen, bij deze dus niet.

Uiteindelijk, na 3 afspraken bij de Opel-dealer, moet er een oud-werknemer (pensioen) aan te pas komen, die met een weerstandje en wat draadjes het probleem oplost. We moeten wel een verklaring tekenen dat we zelf willen dat die airbag uitgeschakeld wordt.

Kosten: € 51,67 (en een hoop tijd/frustratie)

Krukaspoeliesensor

  • 192.921 km

De gAstra is de laatste weken een beetje bokkig. Hij start niet altijd lekker en soms valt hij uit. In het begin alleen bij het stoplicht. (Dus maak ik grappen over de rijstijl van mijn vrouw.) Echter als ik het later zelf ook meemaak, (en ik ben de beste chauffeur van Nederland ;-), kan ik niet ontkennen dat er wat mis is.

Even naar de garage en daar blijkt de krukaspoeliesensor stuk. Na vervangen geen problemen meer.

Kosten: € 118,76

Is het een vogel, of een vliegtuig, nee het is een

  • 185.211 km

... emmer rode kool bladeren!?!?!

En dan rij je op een vrijdagavond door Antwerpen en ineens een grote klap. Bam! Alles rood! Mijn vrouw schrikt zich helemaal het leplazarus en kan van schrik niets anders doen dan naar huis rijden.

Thuis (in Bergen op Zoom) rijden we samen naar de benzinepomp om nog een beetje licht te hebben en te zien wat de schade is. We zien geen deuken, maar alles is rood (foto 3).

De volgende dag blijkt een ritje wasstraat niet voldoende. De auto is echt aangetast door de rommel. Op naar Antwerpen. In de bewuste straat zien we de stukken van een kapotte emmer en flink wat rode kool bladeren in de goot. We doen aangifte bij de politie en met twee agenten rijden we naar de bewuste straat. Ze bellen aan, we worden binnengelaten en op de bovenste etage ontvangen door een, ehm, aparte familie. Er staan van diezelfde emmers in het raamkozijn, maar ze ontkennen in alle toonaarden. De politie beloofd zijn best te doen, maar natuurlijk komt er niets uit. Een flinke poetsbeurt door mij (de man natuurlijk, die moet auto's poetsen) helpt iets. Verzekering doet niks, tenminste niet onder het eigen risico. We besluiten het zo te laten. De eerste maanden als het regent ruiken we nog steeds rode kool. Apart.

Jeuh! Twee ton!

  • 200.000 km

Trots komt mijn vrouw thuis... met een foto van de kilometerteller... (foto 4)

Mijn hart vervult zich met trots, want zulke dingen doe ik zelf ook.

Bedankt fijne gAstra, we rijden gewoon verder!

Hij is weer schoon!

  • 201.203 km

Omdat mijn vrouw haar auto steevast als vuilniswagen gebruikt en hij ook nog steeds ruikt naar rode kool als het regent. Besluit ik om de auto als cadeautje naar een car-cleaner te brengen. Het kost een paar centen, maar hij is dan ook weer helemaal als nieuw. Hij ruikt nieuw en hij glimt als een zwerende vinger.

Kleine beurt

  • 205.234 km

Kleine beurt, beetje olie, filtertje, APK en wat arbeid...

Klaar!

Kosten: 133,18

Wat blijft het toch een fijne auto. Weinig kosten, veel rijplezier.

Met de huidige gasprijs in Belgie (mijn vrouw werkt in Antwerpen), LPG kost momenteel maar 32 cent, kost de auto bijna niets meer. Hij is helemaal afgeschreven, weinig onderhoudskosten, verzekering valt ook erg mee en met deze brandstofkosten van zo'n 2,6 cent/km, rijden we gewoon nog lekker even door.

Overigens heeft de auto inmiddels nog wel een gek dingetje. Eén van de luikjes in de dakrails staat na een snelwegrit vaak open. Zo'n lekker eigenwijs klepje, wat we telkens maar gewoon dicht drukken, want repareren zal wel duur zijn.

(Inmiddels wel benieuwd wat de auto bij KlokjeRond zou doen... Ook weer eens leuk om daar eens een vrouw te zien, dus ik zal ze eens opgeven.)

Even up to date maken...

  • 275.124 km

Is de (g)Astra er nog? Jawel!

Even meteen een foutje rechtzetten, bij de vorige review (205.000 km) stond een kleine beurt, maar dat was dus een grote. Ik ga vanaf daar verder met wat we hebben meegemaakt.

Feit is dat mijn vrouw nog steeds 3-4x in de week naar de regio Antwerpen racet met de Astra en hij doet het altijd... Ik heb wel eens van de blauwe Astra G gezegd die we eerder hadden, als ik weer zo'n auto kon kopen. Dat geldt inmiddels ook voor deze. Bijna 260.000 km door ons gereden met deze auto (op LPG) waarvan verreweg de meeste door mijn/een vrouw. Dat kun je er wel aan af zien. Zo netjes als ze is op de keuken, zo slordig is de met de auto. Inmiddels zijn de gebruikerssporen wel aanwezig en is de grote poetsbeurt die hij een paar jaar terug kreeg wel een beetje ehm, achterhaald. Het is dus echt niet meer de mooiste Astra GTC op de weg, maar zo lang hij het blijft doen...

De kosten:

246.358 km
Kleine beurt, reparatie band en een ruitenwisserblad € 139,33

247.112 km
Oei, de auto loopt op 3 cilinders, niet goed. Onderzoek bij plaatselijke garage levert geen oplossing, toch maar naar Bergen op Zoom naar onze vertrouwde garage, we zijn inmiddels verhuisd naar Waspik namelijk. Daar blijkt wat stekkertjes niet helemaal lekker fris meer en inclusief het afslepen naar Bergen op Zoom (want rijden durfden we niet) voor € 166,38 de boel weer opgelost.

257.145 km
APK, toch maar even hier in Waspik laten doen. Op een kapot lampje na niks aan de hand. € 50,69

262.723 km
Grote beurt in Bergen op Zoom. Filters, 4 bougies en olie, verder weer niks... ;-) € 395,73

Enfin, inmiddels weer bijna een beurt verder en de auto blijft het maar doen. Zelf heb ik recent ook weer wat meer met de auto gereden en los van de mis- ehm behandeling door mijn vrouw rijdt de wagen echt nog perfect. Hij moet alleen echt eens goed gewassen worden en dat geld ook voor de binnenkant (bah). Misschien met open ramen door de wasstraat een keer? ;-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.