Opel Astra Cabrio 2.2i-16V (2003)

autoreview

Opel Astra Cabrio 2.2i-16V (2003)

Signalement

UitvoeringAstra Cabrio 2.2i-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf169.990 km
KM-stand laatst181.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring

  • 181.000 km

Na jaren van "dromen" over een cabrio kwam in 2013 het moment om eens zelf open te rijden, destijds meteen in een Opel GT. En ik was meteen verkocht....ik wist dat er bij mij ook een cabrio moest komen. Echter vond ik een cabrio als dagelijkse auto niet praktisch (2 deuren, minder kofferruimte) dus moest en een auto voor erbij komen.
Dat is een Opel Kadett Cabrio geworden. Trots was ik op mijn cabrio en bij mooi weer was het genieten in het spartaanse beestje. Echter ging de kaars in het voorjaar van 2015 net zo snel uit als dat hij was aangegaan.....de kadett was verleden tijd.

Echter kroop het bloed waar het niet gaan kon, waarbij op de laatste dag van 2015 dan toch mijn huidige cabrio is aangeschaft. Bekend was dat het een Opel moest worden, liefst met een linnen kap. Dus bleven de Astra, GT en Cascada over. De laatste 2 genoemde vielen ruim buiten budget, dus is de zoektocht voortgezet naar een Astra G Cabrio. Hij moest de 1.8 16v of 2.2i motor hebben en luxe zijn uitgerust.

En zodoende op 31-dec een nette Astra Cabrio 2.2i gekocht uit 2003. Dat klimaatveranderingen soms best positief uitpakken bleek wel toen ik op de 1e dag van bezit meteen open kon genieten van de decemberzon icm 12 graden buitentemperatuur. Hieronder dus een korte beschrijving van mijn ervaringen, update's volgen in het voorjaar als de auto weer uit de winterstalling komt.

Uiterlijk::
De astra cabrio is in samenwerking met Bertone ontwikkeld. Door de lange wielbasis en forse lengte van de auto is er een net gestrekt model neer gezet wat met gesloten kap een nette coupélijn heeft gevolgd door een uitstekend "kontje". Dit i.c.m. een sportief neusje maakt dat naar mijn mening de Astra vlot en elegant oogt. Zelfs nog na 13 jaar. Doe er een paar LM velgen onder en de donker getinte koplampen en achterlichten, dan is het ook nog enigzins sportief.

Interieur:
Bijna iedereen heeft wel eens in een Astra G gezeten en kent dus ook het simpele interieur. Echter, door aankleding met (beige en verwarmde) lederen stoelen, beigekleurige middenconsole, kleurenscherm met navigatie, originele opel-radio en wat knopjes om de (eleckrische) kap en ramen te bedienen maken dat het er net iets luxer uit ziet. Wel vind ik de steun in de stoelen matig en hadden de rugleuningen wat breder mogen zijn (terwijl ik geen breed postuur heb). Ruimte is er voldoende voor vier personen, als je het windscherm in de kofferruimte laat liggen.

Rijden:
De Astra cabrio heeft een sportonderstel. Daarmee ligt hij lekker strak op de weg en kan toch oneffenheden goed wegfilteren. Het scheelt dat het in 2003 nog geen trend was om 19 inch wielen onder zo'n auto te leggen, met 16 inch is hij nog lekker comfortabel. Wat op valt is de goede stijfheid van de auto.

Motor:
De 2.2i motor levert 147pk. Gekoppeld aan een versnellingsbak met korte overbrengingen maakt dat de astra gewoonweg snel wordt. Vooral leuk dat je bij 3.500rpm nog ff een extra duwtje in je rug krijgt.
Tevens heerlijk om gebruik te maken van het riante koppel, dit blok is heerlijk schakellui te rijden.

Comfort:
Veel interieurruimte, navigatie, verwarmde stoelen, cruisecontrol, windscherm.....het draagt bij aan een hoge mate van comfort in de Astra. Het dak is goed isolerend, dus ook in de wintermaanden kun je goed vertoeven in de astra.

UPDATE: 3-November-2016
Het eerste jaar Cabrio-rijden zit erop. Helaas in het voorjaar nog weinig kunnen genieten van de zon door het kwakkelweer. Maar in de zomer en herfst is dit ruimschoots gecompenseerd. De Astra heeft zich bewezen als een fijne en vlotte auto. Voldoende ruimte, fijn weggedrag waarbij er een goede mix is gevonden tussen sportief en comfortabel en een koppelrijke motor die forse stappen zet als je hem er toe aan zet. Duidelijke minpunt van de Astra vind ik de stoelen die in deze uitvoering zitten, ze geven mij te weinig steun.

UPDATE: 22-Mei-2016
De Astra is na een periode van vijf maanden uit de winterstalling gehaald en wordt gebruikt voor mooi-weer-ritjes. De rest van de tijd staat hij (buiten), waarbij een dakhoes zijn hoofd droog houdt. Ook dit jaar al diverse mooie ritjes mogen maken met de Astra, waardoor ik hem beter heb leren kennen. En ik heb nog geen moment spijt van de aankoop, want wat is dat cabrio rijden toch een genot. Mede door het riante koppel van de 2.2 motor kun je heerlijk schakellui rijden, maar kun je er ook snel vandoor als je dat wilt. De carrosserie is voldoende stijf, zodat je niet continu zit te schudden in de auto. De softtop heeft voldoende isolatie om ook op de snelweg met een goed comfort mee te komen in het verkeer.

UPDATE: 7-Augustus-2017
De Astra is onlangs voor de APK geweest, waar hij fluitend doorheen kwam. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, met een 7.000km per jaar maakt hij ook geen kilometers. Toch is het elke keer weer genieten om bij zonnig weer de kap los te gooien. Het enige nadeel is dat je relatief veel belasting/verzekeringspremie betaald afgezet tegen de kilometers die je rijdt, maargoed....dat weet je in NL als je zo'n auto neemt. Rekeningrijden zou hierbij een verbetering zijn.

Update: 8-Augustus 2019
De Astra is nog in m'n bezit en bevalt nog altijd. Dit jaar is hij voorzien van een trekhaak zodat hij als vakantieauto geschikt was. Bepakt en met een vouwwagen achter zich heeft hij ons naar zuid frankrijk gebracht. Door het fijne koppel en gunstige toerengebied bij 110km/uur trok hij in de 5e versnelling door alle passen heen. Wat een heerlijk krachtig blok!
Verder weinig te klagen, al merk je dat de auto 16 jaar oud is en nu 187.000km heeft gelopen. Maar ik ben nog elke dag blij met hem.

Update: 15-December-2020
De Astra wordt enkel voor plezierritjes gebruikt en als vakantie-auto omdat de 1e auto een EV is. De kilometers gaan dus niet zo snel, maar telkens is het weer genieten in de astra. Ook dit jaar was een tocht met vouwwagen richting Oostenrijk geen probleem voor de astra. Tot op heden blijft het een betrouwbare metgezet waar we veel plezier mee beleven, hopelijk blijft dit ondanks zijn leeftijd komend jaar ook het geval. Voor nu staat hij weer in de winterstalling.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.