Opel Astra 1.7 CDTI 130pk ecoFLEX Cosmo (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 CDTI 130pk ecoFLEX Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 5.700 km |
De start
- 380 km
Gisteren weer een nieuwe leasebak gekregen. Deze keer werd hij, vanwege de centrale inkoop thuis bezorgd.
Keuze: Opel Astra 1.7 CDTI ecoFlex S/S 96kW Cosmo
Extra's:
Mica lak (Mahagony met Ribbon Jet Black bekleding)
Executive pakket met uUpgrade naar Navi 900 Europa en parkpilot voor
FlexFloor
Auto alarm
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Winter pakket (verwarmde voorstoelen en stuur)
Trekhaak
Aluminium allesdrager met dakkoffer
Winterslofjes
De keuze was zoals altijd weer moeilijk. Gegadigden waren de Hyundai i40 (slecht zicht naar achter en slechte audio), Ford Mondeo Trend Business (ouwbollig), VW Golf VI (toch wel saai na 3 jaar) en de Astra dus. De keuze is voornamelijk gebaseerd op het sportievere uiterlijk en vooral vanwege de naar mijn mening zeer mooie binnenzijde. Zeker van de Cosmo uitvoering.
Eerste ervaringen met het rijden:
Natuurlijk was ik heel benieuwd naar de rijervaring en vooral het brandstofverbruik.
Rijden doet ie heerlijk, verbruik leek eerst vrij hoog maar na de eerste 380 km ziet het er al wat beter uit.
Ook heb ik 1 eigenaardigheidje meegemaakt. Gisteren hing er een lichte brand/schroeilucht in de auto, beetje de geur van verbrande remmen. Het actueel verbruik was op dat moment ook erg hoog.
Geen handremlicht aan maar wellicht toch iets dat was blijven hangen. Maar even in de gaten houden komende tijd. Als iemand hier ook ervaring mee heeft hoor ik het ook graag trouwens.
Ik zal proberen de revieuw maandelijks bij te werken (±5000km/mnd)
Overigens laten de foto's de kleur slecht zien maar vooral met de zon erop is de kleur met zijn roodbruine gloed eroverheen erg chique.
Wat zuipt dat kreng
- 5.700 km
Een goeie 5000 kilometer en een maandje verder. Tijd om een voorzichtige eerste balans op te maken van de plussen en minnen.
Aangezien de vorige auto, de Golf, nog het meest vers in het geheugen ligt is dat natuurlijk ook de meest voor de hand liggende benchmark. Laten we die maar even als referentie houden dan.
Plussen t.o.v. de Golf:
Als eerste natuurlijk het uiterlijk, zowel de buiten als binnen kant van de Astra oogt heel erg mooi. Zowel vorm als kleur (mahogany) zijn top. De standaard stoelen zitten prima en er zitten veel handige extra's op deze Astra t.o.v. de toch wel standaard Golf, ook al was dat een Highline. Ik noem maar de mooie navigatie, het winterpakket (stoelen worden loeiwarm aan zitting en rug maar is in 3-niveau's in te stellen) en de stuurverwarming vind ik helemaal super. Ik had altijd koude handen in de auto maar dat is verleden tijd. Ik noem verder nog de handige verstelbare kofferbakbodem. Pas wel op met hoge gewichten (max 100kg) wanneer de bodem hoger geplaatst is.
Ook de bekleding binnen met deels leder is erg fraai om te zien.
En jaaa, dan heb ik 't eigenlijk wel gehad met de plussen.
De minnen dan maar?
Waar begin ik? Bij de aandrijving maar gelijk dan. Em jaa, dan is de Astra t.o.v. de Golf een heel stuk minder. Hij wil best, als je door trapt maar de al vaak genoemde dip (na schakelen e.d.) is toch wel heel prominent aanwezig.
Verder is het verbruik t.o.v. de beloofde 1:25 met een werkelijk verbruik tussen de 1: 15 en 1:17,5 toch wel erug hoog. Zelfs wanneer je de kunstjes van 'het nieuwe rijden' toepast. Je zou bijna a la americano's een rechtzaak aan spannen tegen Opel.
Verder heb ik nog niet de meest optimale zitpositie kunnen vinden, ondanks dat de (standaard)stoelen erg goed zitten.
Verder is de beenruimte achterin heel magertjes maar voor ons minder van belang en dus geen echte min.
Als laatste 'min' noem ik de cruisecontrol. Deze blijft ook na het op of neer schakelen actief en als je dat niet gewend bent kan dat wel eens verrassend zijn.
Al mee al moet ik zeggen dat de minnen momenteel meer de overhand hebben op de plussen dan ik vooraf had gedacht.
Jammer dat de Volkswagen-groep Opel niet heeft overgenomen, want met de motoriek/aandrijving van de Golf in dit model Astra had je een onverslaanbare combinatie gehad denk ik. ;)
Op naar de schadehersteller (iemand 'parkeerde' zijn caravan tegen de achterzijde van de eveneens geparkeerde Astra) en daarna de zomerbandjes met lage rolweerstand er onder. Eens kijken wat dat voor het brandstofverbruik betekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.