Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

in 1 woord: Fantastisch

  • 73.000 km

Nu zo'n 300 km erop zitten. Gezien de opties die ik heb, is het een fantastische auto!

Onder andere de opties:

AFL verlichting
ECC airco
AGR stoelen
Voor + achter parkeer sensoren
18" velgen

Gewoon zoals die hoort te zijn! :)

In de stad kan de auto redelijk stug aanvoelen. Komt misschien ook wel door de grotere velgen. Op de snelweg is het een dijk van een auto. 120 km/h in zijn 6 en maar slechts 2300/2500 toeren. Heel wat anders als mijn vorige auto! (Opel Zafira met F17 CR bak.)

Stuur gedrag van de auto vind ik ook top! Komt rustig over maar sportiviteit zit er ook in. De AGR stoelen zorgen er ook voor dat je weinig over helt in de bochten.

Dan de AFL koplampen... Geweldig! Geeft een onwijs mooie look aan de auto maar in het donker komen de lampen helemaal tot zijn recht. Stuurt lekker mee en veranderd de lichtbundel naar de situatie waarin je verkeerd. Ook zijn de lampen schitterend als je in het donker aan komt lopen en je ontgrendeld de auto. "Welkomstverlichting."

Ik rij in een 1.4 turbo 140 pk versie. Dit is zeker goed maar een pk of 30 meer zou denk ik net even lekkerder zijn. Ik twijfel er ook aan om de auto te chippen. Iemand hier ervaring mee?

Voor nu rond ik deze review af maar kom er later zeker op terug als ik meer kilometers heb gereden.

1000 km verder en nog steeds een topper!

  • 74.000 km

Samen met mijn partner een weekendje weg geweest naar Roermond. Eerste "lange" rit sinds ik de auto heb.

Tsja... Wat een heerlijke auto zeg om in te rijden! De AGR stoelen maken het een stuk aangenamer om lange afstanden te rijden.

Heerlijk is ook de 6e versnelling op de snelweg want dat maakt het rijden ook een stuk aangenamer i.v.m lage toeren en geluid van de motor. Als je in zijn 6e versnelling aan het rijden bent en even gas bij wil geven, dan is het in mijn ogen verstandig om even terug te schakelen naar zijn 4e versnelling. Dit omdat er weinig gebeurt bij 120 km/h in zijn 6.

Ook zijn we in Duitsland geweest en heb ik vaak 160 / 180 km/h gereden met een uitschieter naar 190 / 200 km/h. De auto zoeft over de weg en is uitzonderlijk stil bij zulke snelheden.

Het verbruik is ook heel netjes in mijn ogen. Gemiddeld brandstof verbruik komt op 8,3L/100KM. Gezien het mooie weer heb ik constant de airco aangehad. Ik heb op een volle tank 650 km kunnen rijden. Vergeleken met mijn vorige auto (Opel Zafira 1.8 2008) is dat zeker een verbetering!

Voor nu weer even klaar. Ik kom later met een update.

Vakantie ellende...

  • 76.000 km

Afgelopen zomer (juli) een aantal reparaties uitgevoerd. De waterpomp, linksachter remklauw, oliekeerring en de multiriem spanner. Grote onderhoudsbeurt en nieuwe 4 nieuwe banden heeft de auto ook gehad maar dat zat sowieso in de planning. Dit allemaal een paar dagen voordat ik op vakantie ging naar Frankrijk! :(
Gelukkig tot ontdekking gekomen voor dat ik op vakantie ging. Eenmaal onderweg naar Frankrijk blijkt het toch wel weer een hele fijne auto voor langere reistijden. Enige nadeel blijf ik vinden dat je toch wel terug naar zijn 4 moet wil je een beetje trekkracht krijgen om bijvoorbeeld omhoog te klimmen. De 5 & 6 zijn in mijn ogen meer toeren verlagend.

MAAR DAN...

Na 12 uur rijden en anderhalf uur voor bestemming kreeg ik een melding in het display, "Dringend service nodig". Ik merkte dat ik veel minder vermogen had en het leek dat ik geen turbo druk kreeg. Ik hoef niet uit te leggen hoe op dat moment de sfeer was! Een kind van 1 jaar en 3 maanden die het zat is na 12 uur in de auto en vader en moeder die in de stress zijn door alles. Ik heb besloten om door te rijden want eenmaal op bestemming kan je toch meer i.p.v langs de Franse snelweg met 35 graden en een huilend kind. Eenmaal daar eerst een koud biertje uiteraard haha. De auto weer opnieuw gestart en geen melding meer te zien maar nog steeds niet het vermogen wat ik gewend was. Denken denken denken... Opeens heb ik het... Euro ongelood 95 E10! Voor de mensen die dit niet kennen, dat is brandstof vermengd met bio-ethanol en is echt troep! Heel internet staat vol met klachten. Hierna tot aan het thuisfront alleen maar ongelood 98 getankt en kreeg ik langzaam weer vol vermogen. Al met al ellende maar ik blijf vol lof over deze auto! Echt een dijk van een auto en dat voor een "Opel"...
Eenmaal thuis heb ik de auto uitgelezen op werk en daar kwam uit dat de auto een te lage turbodruk had. Logisch met die E10 troep. (zelf werkzaam bij de Opel dealer)

Chiptuning

  • 80.000 km

Vanaf het moment dat ik de auto heb gekocht denk ik al aan chiptuning alleen het kwam er steeds niet van. Ik ging zoeken op Google naar ervaringen en dan zie je door de bomen het bos niet meer. De één is er onwijs enthousiast over en de ander raad het ten zeerste af. Toch heb ik de knoop doorgehakt en heb ik de auto laten chiptunen bij Flashtuning in Krimpen a/d Ijssel. Ik ben via bekenden bij dit bedrijf terecht gekomen omdat ze daar een goede ervaring bij hadden. Je merkt wel degelijk verschil! Meer koppel en geen turbo gat meer. De auto pakt sneller op en tot 6500 toeren volledige turbodruk. Standaard had ik 140pk / 200nm en dat is nu 170pk / 265nm. Je trekt niet de straatstenen uit de grond maar het is zeker wel een verschil. Heb je hier vragen over dan zie ik dat wel in de comments. In januari ga ik op wintersport naar Oostenrijk en zal dan wederom mijn ervaringen delen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.