Opel Astra 1.7 CDTI 125pk Sport (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 CDTI 125pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 22.800 km |
Update
- 22.800 km
Voor aanschaf heb ik lang getwijfeld tussen de Golf en de Astra. Doorslag gaf voor mij uiteindelijk het model, dat is van de Astra toch sportiever en echt anders dan de voorgaande modellen. Het interieur is netjes afgewerkt en heeft een soort sfeerverlichting in de portieren en rond de versnellingspook. Het deels met leer beklede stuur ligt lekker in de hand maar is voor mijn gevoel niet optimaal verstelbaar. met mijn lengte van bijna 1.85mtr kan ik bij een comfortabele houding de bovenrand van de meters op het dashboard niet goed zien. Qua ergonomie zijn de in de sportuitvoering standaard AGR gekeurde stoelen super. Goede zijdelingse steun, want die heb je nodig bij wat vlotter bochten nemen. Dat de billen door de opstaande randen van de zitting behoorlijk worden samengeknepen(neeee ik heb geen achterwerk á la E.Terpstra) vergt gewenning. De electrisch op 3 niveau's verstelbare lendesteun voelt goed en degelijk aan. Wat ook gewenning vraagt is de hoofdsteun die bij een normale stand van de stoel toch dichter bijhet hoofd zit dan bij voorgaande modellen van Opel. Uiteraard zal hier bewust voor gekozen zijn om bij aanrijding van achter het hoofd minder bloot te stellen aan krachten, maar ik kan me voorstellen dat dames(of misschien ook heren) met een flinke bos haar of een paardestaart zich kunnen ergeren aan de constante aanraking van de hoofdsteun.
Met het 19"lichtmetaal vind ik het een fraaie verschijning. Zelfs in het begin dan mensen naast me reden en "thumbs up" teken gaven....en dat was voor zover ik begreep niet voor de berijder.
Voor de ruimte hoef je deze Astra niet te kopen. Hij biedt zeker niet meer dan het vorige type en voor de achterpassagiers zit het dak wel dichtbij. Langere mensen zijn bijna genoodzaakt om wat onderuitgezakt te gaan zitten. De kofferruimte is functioneel(ik heb voor de extra bodem gekozen zodat rommeltjes lekker uit het zicht liggen)maar niet ruim. Bij het halen van de wekelijkse boodschappen moet je al snel uitwijken naar de achterbank.
Motorisch is de 1.7CDTi met 125pk niet echt supersnel maar de iets kleinere stapje van de handgeschakelde 6-versnellingsbak compenseren dat enigszins. Met ruim 1400kg schiet hij wat koppel te kort waardoor je toch geneigd bent om wat hoger in de toeren door te trekken. Vanaf een kleine 2000tpm gaat ie redelijk met het verkeer mee, maar het wordt leuker als je boven de 2500 zit en dan met het sportonderstel en lekker platte bandjes de bochten vlot kunt nemen. De remmen doen goed hun werk en de bestuurder wordt met ABS en break assist ondersteund. Het ESP systeem grijpt in wanneer je iets te enthousiast de bocht in gaat of uit wil, maar dit heb ik meer voor de fun uitgeprobeerd omdat ik normaliter het grensgebied vermijd. Het verbruik de eerste 20.000 km was mede door het nogal forse gewicht van de Astra, gemiddeld 5,7ltr op 100km bij een normale tot rustige rijstijl(een uitzondering daargelaten)Dit had ik wel wat zuiniger verwacht. Een verbruik van 1:20 valt misschien te realiseren als je jezelf en andere weggebruikers tevreden kunt stellen met een slakkentempo!
De electrische handrem met hill-assist werkt goed, maar het is een vreemde gewaarwording dat het maar zo'n klein schakelaartje is. Het eerst intrappen van de voetrem voordat je hem in de gewone situatie van deze handrem af kunt zetten is een extra handeling, maar dat went na enige tijd. Bij een 2e keer omhooghalen van het schakelaartje wordt de handrem nog eens extra stevig aangetrokken.
Het zicht links en rechts naar voren wordt door de nogal forse A-stijl behoorlijk beperkt waardoor je bij rustig naderen van onoverzichtelijke kruispunten een soort van schildpad-kijktechniek moet hebben om bv. fietsers niet over het hoofd te zien.
Electronisch heeft de Astra veel te bieden. In het menu kun je verschillende opties kiezen....gewoon mee experimenteren. Wel vind ik het vreemd en jammer dat bepaalde handelingenniet meer vanaf het stuur bedient kunnen worden, in tegenstelling tot het laatste model Vectra dat ik had.
PS. de winterperiode had de ruitenwissers geen goed gedaan dus toen ik informeerde naar nieuwe schrok ik wel. Een setje(ze zijn niet los verkrijgbaar) kost €92,-....ze zijn wel makkelijk vervangbaar met een kliksysteem
Conclusie tot dusver: een sportieve goed afgewerkte auto die een gevoel van veiligheid geeft. Geen topprestaties maar gewoon een lekkere gebruiksauto die er goed uit ziet. De eerste beurt bij 30.000km moet nog komen en ik heb een kort lijstje waarna de monteur buiten de standaard zaken, even mag kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren