Opel Astra 1.7 CDTI 110pk Sport (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 CDTI 110pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 13.800 km |
Zalige auto met een sportieve inslag
- 1.300 km
Sinds 13 mei 2010 in het bezit van een zwarte 1.7CDTI (110pk) Astra Sport met intropakket. (navi+19 inch) Wat een fantastische auto is dit!
Hiervoor een aantal weken met de edition gereden, minder aangekleed, maar ook al een perfecte auto. Was een 1.6, die echt even goed losgereden moet worden, en dan 'voldoet'. stoelen waren echter al prima voor iemand van mijn postuur. (1,98m en 110kg) Stoel is oneindig naar achteren te zetten. Aangezien ik 9 van de 10 keer toch alleen rijd, heb ik niet veel belang bij de achterbank. Wat positief opviel was de stilte in het interieur. nagenoeg geen motorgeluid.
Nu dus de diesel, in de sporttrim, zwart en 19 inch. Gewoon een ontzettend dikke auto zo. Tuurlijk de diesel is wat meer hoorbaar dan de benzine, maar de horrorverhalen die ik hier ook lees zijn overtrokken. Een diesel koop je voor de kilometers, en dus voor de snelweg, en dus in de 6 op de cruisecontrol lekker tokkelen. En bij 120 snort hij heerlijk rustig, en doet zijn werk prima! Verbruik kan beter, maar dat trekt wel bij verwacht ik. Verder presteert de 100pk boven verwachting, een vlotte rijstijl is goed aan te houden, en vermogen is voorhanden wanneer nodig. Misschien vanuit de hoge versnellingen een keer meer terugschakelen, maar dat is bij een hoop diesels het geval.
Ook te verwachten bij een dergelijke velg en bandenmaat is het bandengeluid. Er liggen dan ook 235 banden onder, wat m niet misstaat, maar wel geuid oplevert. Dat weet je van tevoren als je hebt proefgereden en de 19inch wielen bestelt, die hem wel erg stoer staan!
De sportstoelen zijn fenomenaal! Zelden in zulke lekkere steoelen gezeten, veel zijdelingse steun, heerlijk comfortabel, en voor de lange ritten perfect. Steol is in alle mogelijke richtingen en standen te verstellen, zodat voor een ieder een comfortabele stand te vinden is.
De krtieken die her en der te lezen zijn over het dashboard, kan ik enigszins plaatsen. Alles ziet er prima uit, en er zijn echt premium materialen gebruikt. Het is luxe en kwaliteit qua uitstraling. Het is echter wel zo, dat niet alle lijnen even goed aansluiten. Bijvoorbeeld de liggende afdekkap in het kleine ruitje linksvoor wijkt bij de punt een mm of 3. Had net iets beter gekund. Dit is echter ook wel het enige minpunt dat ik kan bedenken over het dash. Materialen zijn gewoon goed.
Audio is super! De CD500 navi zit er in, en het is gewoon volop genieten met het volume op standje orkaan. Ipodaansluiting werkt bijzonder goed, wel jammer dat ze die niet in de armsteun hebben gestopt, zodat je ipod uit het zicht ligt. Kwaliteit van de audio en de speakers is meer dan in orde.
Minpuntje vind ik de vering. (demping met nieuwe ophanging van opel, is wel erg goed! veel oneffenheden worden perfect opgevangen en verwerkt) Ondanks dat het een sportuitvoering is, met een 2cm verlaagd onderstel, is bij sportief sturen meer rol in de koets, dan ik zou willen (en verwacht had). Als ik weer een astra zou bestellen zou deze voorzien zijn van het flexride pakket. Ik heb ook met een insignia gereden met dit systeem, en het werkt echt leuk! Tevens vind ik de AFL verlichting net iets mooier ogen vanwege de LED dagrijverlichting. De 'gewone' dagrijverlichting is net iets te geel.
Al met al zeer tevreden met de Astra, en weet ik dat ik dikke vrienden met deze auto ga worden! (eigenlijk al ben....)
begint beter te presteren
- 2.350 km
het blok begint inmiddels nog wat soepeler te lopen, gaat prima met de astra!
Ook de dorst lijkt iets af te nemen, nog niet in grote stappen, maar haal toch vaak al verbruiken tussen de 4,8 en 5,2 liter op 100 km op de snelweg. (kruissnelheid 130km) Niet verkeerd voor dit gewicht.
Problemen?
- 13.800 km
De astra rijdt nog altijd zalig, hij verveelt geen moment, en doet zeer goed wat hij moet doen. Toch inmiddels een aantal problemen met de auto achter de rug. Bij het starten (wel op een zeeeer warme dag) begon de boordcomputer meteen te zeuren over de airbags, en het diefstalalramsysteem (wat er niet eens af fabriek op zit!) vervolgens bleven controlelampjes branden, en deed de toerenteller niets, en de kilometerteller was ook dood. Opnieuw starten, wachten, uitstappen, vergrendelen, niets hielp... Na een half uur opnieuw geprobeerd en alle problemen waren voorbij. Toch naar de dealer geweest, en die heeft een 'aantal' foutmeldingen uit het systeem gehaald. Probleem zou opgelost moeten zijn... Het zal mij benieuwen!
Vanochtend begon de astra te zeuren vanwege lage oliedruk en te weinig koelvloeistof. Beide voldoende aanwezig, blijft dus vreemd...
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.