Opel Astra 1.6i-16V CDX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i-16V CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
- 85.000 km
Deze auto in september 1999 nieuw gekocht bij toen Göttgens(nu Hekkert)in Sittard.
Het betreft een Astra CDX met optie cruise control.
Na de aflevering zag ik bij deze auto tijdens de eerste wasbeurt stofdeeltjes in de lak.
Voornamelijk aan de linkse kant en achterklep.
Daar de auto een zilvergrijze kleur heeft vielen deze zwarte puntjes extra goed op.
De Dealer was het met mijn klacht eens en de auto werd overgespoten(alleen linkse kant en achterklep).
Toen de auto terug kwam was het resultaat niet om aan te zien.
Aan de randen van de portieren zaten dikke randen lak.
In eerste instantie was de dealer het niet met mij eens.
Ik heb toen in een boze reactie de sleutels bij hem op de tafel gegooit met de mededeling dat hij de zaak moest oplossen of ik zou passende maatregelen treffen.
Je praat toch over een auto van FL45000(€20000).
De volgende dag belde hij met de mededeling dat hij het toch met mij eens was en dat hij zou zorgen dat de auto in orde kwam.
Inderdaad heeft hij daar voor gezorgd,maar je blijft toch een raar gevoel houden.
Tenslotte koop je een nieuwe auto maar hij is wel op bepaalde plaatsen al 2 keer overgespoten.
Ik was dus eigenlijk van plan om de auto na 1 of 2 jaar in te ruilen.
Dan de eigenschappen van de auto.
De Astra wordt gebruikt voor langere ritten(20Km+)en voor
op vakantie voornamelijk naar Oostenrijk.
Het rijden krijgt een dikke voldoende.
De wegligging is voor mij goed genoeg,ik ben in het algemeen een rustige rijder en als je eens wilt scheuren door de bochten geeft de astra geen krimp.
Je moet natuurlijk niet overdrijven het is geen GTI.
Maar wie zoekt steeds de grenzen van zijn auto op?
Je weet van te voren wat je koopt en of dat dan bij jou past.
De moter doet wat hij moet doen.
Hij heeft 100pk en over het algemeen is dat voldoende.
Soms wil je dat hij wat sterker was vooral in Oostenrijk.
Tot 4000 toeren hoor je hem wel maar niet overdreven,daarboven wordt hij luidruchtiger.
Maar ja dan rij je toch al 140 op de teller.
Op de duitse autobahn heb ik de teller weleens naar lang aandringen op 210 gehad.(en zeker niet bergaf!!).
Het verbruik is best in orde.
Het gemiddelde(dat ik bij iedere tankbeurt even uittel is 1 op 14=7 liter op 100km).
Als ik het nieuwe rijden toe pas en voor de 2500 toeren opschakel kan het zuiniger worden met uitschieters naar 6liter op de 100km(1 op17).
Als we op vakantie gaan over de duitse autobahn dan loopt het verbruik naar 1 op 12.
Maar dan rijden we de 800km ook in 8 uren met een tank- en plaspauze,dus gemiddeld rij je dan 110km/uur.
De auto heeft standaard een handbediende Airco die feilloos werkt.
Ook de als optie aangekochte Cruise control werkt naar behoren in is echt rustgevend.
Verder is alles electrisch(spiegels,ramen v/a)
Alleen heb ik de standaard radio een aantal jaren geleden vervangen voor een Alpine waar ik ook een mp3-speler op aankon sluiten.
Na 10 jaar rammelt er nog steeds niet in het interieur,terwijl ik van andere Opels anders hoor.
Onderhoud kan ik kort en bondig over zijn.
De prijzen van de dealer vallen mij mee.
Kleine beurt met APK=€170
Grote beurt met APK=€270
Nu moet ik zeggen dat er tot nu toe alleen regulier onderhoud is
gepleegd.
Er zitten sinds 3 jaar geleden nieuwe banden(rondom)+een nieuwe uitlaat onder,maar dat heb ik bij een carfitter laten uitvoeren.
De auto heeft ons 1 keer laten staan dat was op de terugweg van Oostenrijk toen het acculampje ging branden.
Resultaat was dat de dynamo stuk was.
Deze bij de plaatselijke Opel-dealer laten uitwisselen.
Was wel prijzig(€450) maar ja je wilt wel naar huis.
Dit was de enigste reparatie tot nu toe,dus over een periode van 10 jaar is dit te verwaarlozen.
Ik loop nu toch met de gedachten om hem te gaan inruilen,maar waarop?
Ik heb in diverse auto's proef gereden en als je dan de afweging maakt wordt het toch een duur grapje.
En zoveel beter op rijeigenschappen en comfort zijn de huidige auto's van dit segment ook niet.
Of je moet er dik voor betalen.(VW+Audi)
Ik zal er nog een aantal nachtjes overslapen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.