Opel Astra 1.6 Turbo Sport (2012)

Opel Astra 1.6 Turbo Sport (2012)

UitvoeringAstra 1.6 Turbo Sport
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014

Een dijk van een auto!

Een dijk van een auto! (31.800 km)
Na ruim 5 jaar in een Leon gereden te hebben begon de zoektocht naar een andere auto. Daarbij niet zo zeer gekeken naar het merk, maar wel naar:
- Design
- Prijs
- Kwaliteit

Zodoende de nodige showrooms bezocht van oa Volkswagen, Seat, Audi, Opel, Alfa en Kia en na een goede zoektocht uitgekomen bij de Opel Astra 1.6 sport met 180 pk.
Een auto die aan MIJN wensen voldoet:
- Jonge auto

- Afneembare trekhaak
- Comming home/leaving home
- 18 inch velgen

Exterieur:
Over smaak valt niet te twisten maar in een mooie zwarte metallic kleur met 18 inch lichtmetaal is het een plaatje. De auto oogt kwalitatief, wat groter dan de Leon en 'stoer'.

Wat mooier had gekund zijn de achterlichten. De vormgeving kan wat sportiever mijn inziens. Tevens zou LED (dagrij)verlichting een toevoeging zijn aan deze auto.

Interieur:
Ik vind het een plaatje. Maar dat is ook smaak. De zaken zitten allemaal op de juiste plek, alles is keurig afgewerkt en het middenconsole vind ik mooi. De toetsen zijn eenvoudig te vinden, alle instellingen voor radio, climatecontrol e.d. zijn middels een enkele druk op de knop in te stellen.

Overige zaken zoals radioinstelling, navigatie, extra functies van de auto zijn in te stellen via het menu van de audio/navigatiesysteem. Dit alles eenvoudig via de grote draaiknop en diverse menu`s.
De kritiek van sommige mensen over de overkill aan knoppen deel ik niet. Ik vind het fijn om een knop te hebben met een functie ipv voor iedere handeling door diverse menu`s te moeten scrollen.

Het media/navi systeem ervaar ik als prettig. Zonder een boekje nodig te hebben stel je alle functies van de auto in. De navigatie bedient zich makkelijk, geeft de knooppunten goed weer net als een tomtom, waarbij enige minpunt is dat flitspalen niet standaard op de Navi 600 zitten en na downloaden geen hoorbaar alarm geven.

Het klokkenspel is mooi, sportief met een sjiek randje. In de avonduren is het mooi verlicht middels, net als het middenconsole en de rand bij de versnellingspook.

Enige minpunt: Er is geen bluetooth aanwezig op deze auto. 99% van alle Astra`s hebben dit wel, helaas deze uitvoering niet.

Verder valt op dat Opel goed heeft nagedacht over de auto. Een vakje voor de zonnebril, een dashboardkastje met fatsoenlijke maat, handig opbergvakje in dashboard, middenarmsteun.

De kwaliteit van de 7 speakers is voldoende. Moet nog de tijd nemen om te fine tunen qua instellingen.

De AGR stoelen zitten prima. In het begin gruwelijk wennen met die (el)lendesteun en de vele instelmogelijkheden, wat soms leidt tot een pijnlijke onderrug. Ben op dit moment nog op zoek naar de ideale houding. Ondanks mijn lengte van bijna 2 meter heb ik voldoende ruimte tov de dakhemel

Mede door de AGR stoelen is de beenruimte achterin wat minder groot. Dit scheelt een centimeter of 5 t.o.v. mijn vorige auto. Voor mij en de gezinssituatie is dat geen probleem.

Rijgedrag:
Ik vind het heerlijk om met de auto te rijden. Met name de normale wegen en N wegen beleef ik veel plezier aan de auto. Van een 1.6 zonder Turbo naar een 1.6 met Turbo. Het is wel wennen die extra 80 pk tov eerst. Met name in de bebouwde kom schakel ik sneller door omdat je genoeg vermogen hebt. Met name de 2e versnelling gebruik ik nauwelijks.

De bekritiseerde motor kan mij wel bekoren. Het blijft een benzine en vanaf 2500 rpm heb je een dijk aan vermogen. Trek je verder door dan voel je de auto hongeriger worden naar meer. Bij een hoger toerental komt er een sportieve brom uit de motor. Om toch het eeuwige vergelijk met een Golf aan te halen, dat moet hier schijnbaar op autoweek: De TSI motor pakt wat sneller op, heeft een kleiner turbogat… maar heeft een ander nadeel namelijk betrouwbaarheid.

Wil je de 180 pk volledig benutten dan zijn er wat toeren nodig, met name op de snelweg. Echter, ga je voor de normale acceleratie dan kan dat prima in zijn 6e versnelling. Wil je de duw in je rug dan is het terug naar 4 en doortrekken naar bijv. 120. Ik vind de acceleratie van bijv. 40 naar 140 bij invoegen e.d. zeer goed. Dit alles kan in zijn 2e en 3e versnelling. Zoals bij veel 6 bakken is de 6e versnelling een pure ‘overdrive’ versnelling om het toerental te drukken en daarmee het brandstofverbruik te reduceren.

In het verleden al eens met een Astra OPC geraced op het circuit en onder de indruk van die auto en de wegligging. Natuurlijk is niet alles 1 op 1 vergelijkbaar maar onderstel van de Astra vind ik 3 klassen beter dan dat van de Leon. Over de Leon had ik weinig te klagen op de normale wegen, maar drempels, kinderkopjes en slechte wegen verteerde dat onderstel moeizaam. Dat onderstel was kneiterhard i.c.m. slechts 16 inch velgen.
Ik was wel wat bang voor 18 inch velgen en het rijcomfort. De Astra heeft me op dat vlak echt verbaasd! Tijdens het proefrijden ook bewust dezelfde route gereden met mijn Leon als met de Astra en dan merk je het grote verschil. De Astra strijkt de oneffenheden zoals slechte wegen met kasseien en kuilen eenvoudig glad, heeft geen moeite met de scherpe, hoge drempels en neemt ook de 60 kilometerdrempels beter. De wegligging in de bochten is goed te noemen, er is altijd voldoende grip.

Het stuurgevoel van de auto is wat 'elektronisch' door de stuurbekrachtiging. Voor mij is dat niet nodig, het liefste voel ik direct wat de voorwielen doen. Heb het nog niet als storend ervaren en zie het als iets dat bij het ‘moderne’ autorijden hoort.

Brandstofverbruik zit nu op 1 op 10 maar dat is tijdens het 'spelen'. Als je 'normaal' rijdt dan zit je op 1 op 12/13 op de langere stukken. Cruise control met 130 in zijn 6 moet je dit kunnen halen. Ik verwacht een gemiddeld gecombineerd verbruik te halen van 1 op 11/12.

Nu de eerste honderden kilometers erop zitten en het weer tijd is om te tanken de tussenbalans.
Verbruik 9,5 liter / 100 kilometer, inclusief wat sportieve ritjes en weinig snelweg.

tot op heden de + en -
+ Onderstel/weggedrag
+ Interieur + stoelen
+ compleetheid van de auto
+ mooi weggewerkte afneembare trekhaak
+ Motor en bak
+ veel opbergruimte in de auto

- Geen BT aanwezig
- Zicht naar achteren is beperkter o.a. door de schuin aflopende achterraam en vorm
- Middenarmsteun kan je 10 cm naar voren schuiven. Echter schuift deze makkelijk weer terug
-geen signaal bij naderen flitspalen of andere POI mogelijk via NAVI 600

Over zaken als betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen, daarvoor is de gebruiksperiode te kort. In een latere review zal ik daar aandacht aan besteden.
Gebruikskosten heb ik op goed staan. Reden hiervoor is dat je van een auto met een dergelijke motorinhoud met benzine motor geen zuinigheidsprestatie moet verwachten. Dat je wat sneller moet tanken als je het gas in trapt in inherent aan iedere auto met 180 pk. Dit voldoet aan mijn verwachtingen.

Mijn eerste totaaloordeel is zoals de titel al zegt:
Het is een dijk van een auto! Opel heeft goed nagedacht over deze auto, waarbij alles op de juiste plaats zit, men gebruik heeft gemaakt van kwalitatieve materialen en de nodige veiligheidsmaterialen.
Dit maakt de auto wel wat zwaarder en sommige mensen verwachten bij 180 PK een GTI onder hun kont te hebben. Daar is deze auto niet voor gemaakt. Hij is sportief en snel, maar zeker geen racer. Ik zou hem omschrijven als een sportieve en complete middenklasser voor een mooie prijs.

De eerste weken

Een kleine update na ruim 1000 kilometer met de auto gereden te hebben.

De auto rijdt uitstekend. Het onderstel is prima, het is sportief maar zeker niet te hard. Opel heeft daarin toch punten gescoord en me verrast. Heb oa ook in een Focus gereden en Opel doet hier niet voor onder.

De koppeling van de auto is voor mij perfect, de 6 bak is prima (soms nog even wennen, afkomst van 5 bak).

Wat minpunten?
Het verbruik bij 130 in zijn 6, op cruise control en 3000 rpm is 1/11 a 1/12 en dat valt me toch wel tegen. Motor heeft nog zoveel over en 3000 rpm is een rustige toerengebied.

Het zicht is af en toe wat beperkt rondom. Dit is vergelijkbaar met een Leon.

De elektrische stuurbekrachtiging vind ik niets toevoegen, helaas is dat de standaard geworden in autoland.

Al met al zeer tevreden over de auto. Hij is lekker snel, zit prima en ziet er goed uit. Met name zijn 3e versnelling icm de Turbo is een feest. Van 40 naar 135 in een ruk door.

De eerste 5000 zitten er al op

Afgelopen maanden de nodige kilometers gereden door het Nederlandse. Snelweg, N weg, dorpen, drempels etc.

Onderstel vind ik subliem. Slecht wegdek is icm de 18 inch geen probleem, comfort is altijd aanwezig maar toch voldoende sportief.

Brandstofverbruik blijft rond de 1 op 10, 1 op 11 hangen. Snelwegkilometers had ik, zoals eerder aangegeven, zuiniger verwacht.

Betrouwbaarheid: nog 5 sterren.

Still going strong

Inmiddels een 12.000 kilometer gereden in de Astra en blijf het een erg fijne en goed uitziende auto vinden.

Het rijgedrag van de auto is goed te noemen. De Astra stuurt perfect icm het sportonderstel en de 18 inch velgen. Drempels en oneffenheden worden goed opgevangen door het onderstel en je kan ongemerkt hard rijden met de auto (ook voor je passagiers).

In de winter met 17 inch icm winterbanden gereden. Dan is de auto wat zachter, maar heeft ie zeker niet nodig.

De motor heeft voldoende vermogen, je moet hem als je stevig wil doortrekken goed in de toeren houden, maar op N wegen in zijn 3 of 4 is het een heerlijke auto. Op de snelweg een rustige auto bij snelheden van 120/130.

Wil je hard rijden en sportief doortrekken dan heb je wat toeren nodig om echt snel te zijn, maar eenmaal op stoom trekt het 1.6 blok met de 180pk goed door. De top zal ergens rond 230 op de teller liggen.

Qua betrouwbaarheid een kleinigheidje gehad, scheurtje in een pakking van paar cent in het koelleidingsysteem onder de kap. Verder geen problemen.

Verbruik is wat hoog aangezien ik teveel korte stukken rij icm sportieve rijstijl. Daar 1 op 9/10, gecombineerd is 1 op 11 haalbaar.

Tot op heden erg tevreden over de auto. Minpuntjes? Zicht naar achteren is wat minder, verbruik is fors en nagivatie heeft geen geluidsmelding.

Verder top.

Afscheid van een vriend

Wegens de komst van een leaseauto moet ik helaas afscheid nemen van mijn maatje... Het is niet rendabel om drie auto's voor de deur te hebben n de lease alleen zakelijk te rijden.

Een jaar in de Astra was een jaar dat me zeer goed bevallen is. Geen technische problemen, geen rare zaken. Gewoon heerlijk kunnen rijden en spelen met de Astra.

Ik kan hem een ieder aanbevelen die van comfortabel en sportief rijden houdt. De 180 pk versie is iets sneller dan een Golf met 150/160 PK of een Audi A3, zeker op de langere stukken. De Astra is een zware auto maar, dat heb ik nooit als een nadeel ervaren.

Tijdens vakantie in Duitsland liet de Astra zich van zijn beste kant zien. Op de snelweg heerlijk gereden met een VW Golf GTD en beide waren aan elkaar gewaagd. Op de wegen door heuvels/bergen was de auto in zijn element. In Duitsland mag je overal 100 buiten de bebouwde kom en het was een genot om daar in deze auto te rijden.

De grote pluspunten:
+ wegligging is zeer goed
+ onderstel is zeer comfortabel ondanks 18 inch en sportonderstel. (een S-line onderstel is 3x harder bijvoorbeeld)
+ betrouwbaarheid: Niets op aan te merken
+ Het blijft maar gaan op de Duitse Autobahn
+ de stoelen AGR stoelen zijn super

De minpunten:
- Verbruik 1 op 10/11 is fors, maar goed als je van plezier houdt zeker te accepeteren.
- Zicht naar achteren is minder door de dikke C-stijl.

Inmiddels aan het zoeken naar een geschikte opvolger als leaseauto en kom er wel achter dat de Astra een dijk van een auto is. Vaak doen mensen denigrerend over het merk Opel, maar heb inmiddels al een aantal A-merken getest en was vaak teleurgesteld. De geprezen VW Golf kon me niet bekoren, een saaie auto qua rijgedrag, een Peugeot 308 vind ik 3 klassen minder.

Pas bij auto's als een BMW 1 of een Audi A3 kreeg ik eenzelfde gevoel qua rijden en kwaliteit van de stoelen. Mijn keuze zal ook tussen een van die twee gaan als leaseauto.

Voor nu is het de laatste review. Bedankt voor de leuke reacties.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)