Opel Astra 1.6 Turbo Sport (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra 1.6 Turbo Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 116.116 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Nieuwe auto: Astra J 1.6 Turbo sport
- 116.600 km
Na 4 jaar (hardtop) cabrio rijden werd het weer tijd voor een nieuwe auto. In 4 jaar tijd ruim 120.000 km gereden in de Renault.
Ik was het motorstoringslampje meer dan zat. Die heeft ongeveer 1 jaar (opgeteld) gebrand. 4 x sensoren vervangen en verder talloze oude storingen en dus geen reparaties. Ook de xenon verlichting werd een erg dure uitdaging. 3x de regelunit vervangen. Maar de 1.6 16v 113 pk reed heerlijk. Frans comfort, geen snelheid uitblinker, een tourer.
affin, tijd voor iets nieuws kwa bagage ruimte was de Renault enorm, er moet nou eenmaal een hele dak constructie in. Dus feit was wel dat ik daarop achter uit zou gaan.
Na maanden van rond kijken en informatie opzoeken en het rijden in de auto van pa (astra j 1.6) viel mijn oog op een zwarte astra j 1.6 turbo sport uitvoering bij de dealer bij mij in de buurt.
Onderzoek wees uit, 1 vorige eigenaar, lease.
Van mijn vader wist ik al van de terug roep actie omtrent de accu afdekplaat. Alleen de bak van mijn vaders wagen is raar.
Dus proefrit in de zwarte astra j.
Na instappen werd ik blij verrast door het interieur. Mooie klokken met chromen randjes en wit verlichte kokers. Ingebouwde navigatie. Heerlijke sportstoelen die in alle bedenkbare richtingen te verstellen zijn. En geen handrem handel. Oke, elektronische handrem, dat is nieuw voor me. Later blijkt dat toch wel erg handig te zijn met o.a. hill assist. En eigenlijk gebruikte ik de handrem nooit. Altijd koppeling in trappen met starten, gewenning.
Maar goed de eerste meters.
Wat een stilte. Wat een ruimte. Wat een genot. Nadat de motor op temperatuur was het gas wat harder bediend. Ik schrok ervan. 180 pk is dan toch ineens erg veel en snel. De 6 bak nodigt uit om veel en vlot te schakelen. En ook om lekker rustig in laag toeren te rijden.
Ik heb hem gekocht.
Na een paar honderd kilometer geniet ik er nog steeds van. Het verbruik is wel hoog. Ik ga 1 op 12 denk ik net redden. Ik ben ook meer een tour rijder dan een sprinter. Maar vind het wel leuk en prettig het vermogen beschikbaar te hebben.
Tot nu toe nog geen rariteiten.
Volgende week op wintersport, dus dan wordt de bagage ruimte beoordeeld. Conclusie was al wel dat de skies en snowboard er makkelijker ingaan dan in de megane, waar ze wel ingingen.
Deze week de 18" sloffen nog even omwisselen voor de 16" winterbandjes.
UPDATE 119.000
Wat een heerlijke reiswagen. Alles ging er met gemak in en zicht naar achter bleef ongewijzigd.
Op het laatste moment nog goede winterbanden kunnen regelen. 17" met zwarte design GM velgen. Net iets mooier als de standaard zwarte velg met de ronde gaatjes rondom.
Zonder enige moeite reed de 1.6 turbo ons naar onze bestemming. Wel 2x tanken... 1 op 11 gemiddeld. De laatste weg, de slingerberg weg naar onze accomodatie... Wat een genot. dan merk je ineens het grote verschil tussen 100 en 180 pk. Fluitend met 2 vingers in de neus stoof de Opel probleemloos naar boven.
Maar toen... Na 4 dagen op de berg geparkeerd te hebben gestaan. Besloten wij 1 dag beneden in het grote dorp onze boodschappen te doen. Na de 4de haarspeld bocht ineens een enorm krijsend geluid vanuit het voor onder.... Schrikken natuurlijk. Klinkt als een grote bout die verroest is en meebegint te draaien in de as waar hij vast in hoort te zitten. Ik vermoed een lager van iets. Geen idee. Het geluid doet het in alle versnellingen maar ook in zijn vrij met de koppeling los. Als ik de rem bedien verandert het niet. Stukje achteruit gereden, heeft het niet verholpen. Verder merk ik niks aan trillingen of trekkingen of iets dergelijks...
Eenmaal beneden was het weer weg...
Opel gebeld, advies gevraagd, Opel assistance zou ik dan moeten inschakelen.
Ik zag het alleen niet zitten om in met mijn handen en voeten frans mijn auto aan een fransoos mee te geven die de conclusie trekt dat ie het ook niet weet.
Treug naar boven gereden. Wederom probleemloos.
Dag van vertrek.
Auto weer volgeladen en vroeg de berg weer af gereden. En wederom klonk dat het krijsende kraak geluid vanuit het vooronder. Eenmaal beneden was het weer weg. Via Zwitserland en Duitsland rustig aan naar huis gereden. 140 op de cruise control. Heerlijk rijden. In duitsland 1 maal het gas even ingetrapt. In de 6de versnelling vanaf 140 trekt hij um rustig doch doortastend door naar de 200. Zonder moeite.
Maar omdat ik de auto nog niet goed genoeg ken vrij snel daarna weer in normale cruisemodus door naar huis.
Thuis de dealer gebeld en verhaal noch maals voorgelegd. Ik zag de bui al hangen natuurlijk en dat zij het geluid wilden horen, dus had tijdens de terugrit vanaf de berg mijn actioncam aan de buitenkant van de auto voor de motorkap gemonteerd met een zuignap.
Maar "gelukkig" liet het geluid van zich horen terwijl een monteur met mij meereed. Die herkende het geluid niet. De auto laten overnachten bij de dealer die er de volgende dag nog meegereden heeft. Maar conclusie is dat zij het niet weten.
Nu is het wachten op antwoord van Opel nederland of zij misschien iets weten alvorens ze, de dealer, tot handelen overgaan.
Ik rijd dus nu rond met een heerlijke sportieve wagen die zo nu en dan ineens enorm begint te krijsen/piepen. Gelukkig heb ik garantie en ben tot nu toe prima en naar verwachting behandeld. Maar ik vrees een hoofdpijn scenario met slapeloze nachten...
We zullen zien.
Opel Astra j 1.6 t problemen
- 122.000 km
Inmiddels rijd ik niet meer zo fijn in mijn Opel.
Het euvel van het rare geluid is opgelost. Men informeerde mij bij de dealer dat de vacuumpomp gesmeerd is...
Het geluid is wel weg. Maar als een vacuumpomp klinkt alsof er een lager uit dreigt te lopen denk ik dat alleen smeren niet genoeg is.
Goed... het geluid is weg.
Volgend probleem... de versnellingsbak. in de 2 maanden dat ik hem nu heb is het nou 3 maal voorgekomen dat ik niet vanuit zijn 3de door of terug kan schakelen.
Gewoon soepel van1 naar 2 naar 3. Dan door naar 4?.. nee dus. gewoon vast in de 3. Alsof je een spijker uit een dikke houten balk trekt. De eerste keer kon ik bij stilstaand hem uit de versnelling krijgen.
gelukkig.
Maar bij de 2de keer lukte dat niet. Ik heb hem toen maar met veel trekkracht uit de 3 geduwd. Geen rare geluiden verder. gewoon loei zwaar.
Kreeg hem wel in de eerste versnelling zonder problemen. Optrekken door naar 2... nee dus. daar wou die niet in dan maar 3. die wel...
2 niet bereikbaar.... Goed volgende stoplicht. Stilstaan. En.... ineens weer alle versnellingen gewoon bruikbaar....
Zeg jij het maar.
Ik heb het een beetje gehad met de Opel.
Ook met de dealer die mij nu opbelden om te zeggen dat mijnvoorruit misschien vervangen moet worden. Iets wat ik bij aankoop al aangaf vanwege het aantal putjes in de ruit. Maar was geen probleem. En nu ineens wel.
wordt vervolgd...
Versnellingsbak problemen niet opgelost
- 123.000 km
Om een lang slepend verhaal te voorkomen heb ik de Opel maar weer ingeleverd en een andere auto gekocht.
De versnellingsbak bleef problemen geven.
Vertrouwen in de dealer (Opel Broekhuis in Ede) is laag. Ze zeggen dan dat ze olie ververst hebben en sturen je weer op pad met de boodschap, als het weer gebeurt moet je maar terug komen want we weten het niet.
Einde Opel
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.