Opel Astra 1.4i Season (1996)

autoreview

Opel Astra 1.4i Season (1996)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4i Season
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf87.158 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 131.198 km

07-Feb-2007: We hadden thuis altijd een Opel Astra F 1.4 8v Sedan uit 1994. Deze auto hebben wij 10 jaar lang gehad. Echter werdt het tijd voor een auto met hogere instap. En de astra begon toch wel erg last van roest te krijgen.

Een week geleden hebben we daarop in Weerselo een Opel Meriva 1.6 16v Cosmo gekocht.
Omdat ik zelf ook de auto meer nodig heb was het idee in eerste instantie dat ik de astra over zou nemen.Maar economisch gezien leek me dit geen goede keuze. Er moesten zeker 2 nieuwe banden op, een nieuwe radiator en hij moest bijgewerkt worden aan roest, anders zou het afkeur betekenen binnen 2 jaar.
Echter zag ik op de website van het bedrijf nog een andere auto staan:

Opel Astra 1.4 8v Season uit 1996. Het was een metallic-groene 5-deurs hatchback welke 90.000 had gelopen. Hij had de volgende opties:
- Stuurbekrchtiging
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Mistlampen voor
- Centr. deurvergrendeling handbedient
- Schuif/kanteldak

Deze auto viel mij op omdat hij weinig had gelopen en erg goed in de lak zat. En aangezien het een model is van na de faceligt heeft hij ook minder last van roest.

Vandaag hebben wij er een proefrit mee gemaakt. De auto reed echt lekker, schakelde soepel en verder geen rare geluiden. Echter waren de volgende mankementen waargenomen:
- Ventilatieroosters midden-voor sluiten niet
- Recirculatiestand defect
- Vocht in koplamp R-voor
- Lamp R-voor kapot
- Verschil lichtsterkte remlichten
- Versleten reservewiel

Deze punten zullen allemaal worden aangepakt. Daarnaast komt er een nieuwe APK overheen, en krijg ik een half jaar garantie.

1e Ervaring:

Exterieur:
De astra van na de facelift is te kenmerken aan de witte knipperlichten, andere grille, meegespoten bumpers. Daarnaast zijn deze moddellen beter beschermt tegen roest als de modellen van voor de facelift. Deze astra ziet er niet echt sportief uit, zeker niet in de kleur metallic groen. De wieldoppen welke standaard op de Season uitvoering zitten maken het sportieve gevoel niet groter. Echter kan het model ook in 2007 nog goed.

Interieur:
De Astra F kenmerkt zich door een dash wat in 2 kleuren leverbaar was. Lichtgrijs en zwart. Deze uitvoering is zwart, wat net iets luxer staat dan het licht grijs. Verwacht echter van het dash niet te veel, het is allemaal hard plastic. Maar mede door de ronde vormen is het wel een leuk geheel, wat niet meteen jaren 80 aandoet.
De veloursbekleding geeft de astra een luxe uitstraling. Het zit ook fijn, al zie je er echt alles op. De stoelen zitten prettig en geven een goede steun.

Rijden:
Met de 1.4 8v 60pk motor komt de Astra normaal mee in het verkeer. Tot de 60 wil het allemaal wel, daarna kom je wel wat te kort in het hedendaagse verkeer waar 100pk zo ongeveer het minimum is. Dus op de snelweg goed anticiperen voordat je gaat invoegen, echter went dit snel. De vering/demping van de astra is ingesteld op Comfortabel. In de bochten wil hij dus wel gaan hangen, maar verder is het een fijne wagen. Spoorvorming heeft deze astra geen last van, en hij volgt de opdrachten vanuit het stuurwiel goed uit.

UPDATE: 8-Maart-2007:

Helaas is door onduidelijke omstandigheden deze review een stuk ingekort. Een stuk basistekst was weg, en over de schade is ook niks meer te vinden. Kort het verhaal:
Nadat ik de auto 5 dagen in bezit had meende een collega op het werk tegen de auto aan te moeten rijden. Hierdoor is de schade (zie foto) ontstaan. Mede door een besluitloze werkgever heeft de afhandeling van de schade lang op zich laten wachten.

UPDATE: 30-Mei-2007:

Wederom is een groot deel van de review met een aantal updates verloren gegaan. Het si al de 2e keer dat er een deel van het verhaal weg is, wat de motivatie om de review bij te houden niet groter maakt.
De belangrijkste zaken van de afgelopen tijd zal ik dan nog maar eens beschrijven:
DYNAMO KAPOT: Na een ritje Oldenzaal-Denekamp begon het lampje van de accu te branden. Ik meende eerst dat de accu leeg zou raken, aangezien ik op dat moment vele stroomverbruikers vol aan had staan en stationair stil stond. Echter bleek het bij nadere inspectie de dynamo te zijn welke defect was. Deze is onder garantie netjes vervangen voor een nieuw!! exemplaar.

Verder heb ik deze maand de standaard 14 inch banden vervangen voor 15 inch GSI velgen, welke ook wat breder en dunner zijn. Dit is goed te merken in de wegligging, welke nu lekker strak is geworden. Verder geen noemenswaardig nieuws. De auto bevalt gewoon goed, iets wat ik ook niet anders had verwacht.

UPDATE: 28-Juni-2007
Eergisteren viel mij op dat de uitlaat wat laag hing, even kijken waaruit bleek dat de uitlaatbeugel kapot was. Dus even naar de dealer gebeld, en kon dezelfde dag nog even langs komen om een nieuwe steun te laten monteren. Alles dus weer opgelost.

UPDATE: 30-Juli-2007
De kilometers komen er maar langzaam bijop. Komt mede door de vele korte ritjes waar ik hem voor gebruik. Meestal zijn het ritjes van 25km of minder. Ik ontdekte laatst vocht in de koplamp R-voor. Dit aan de garage gemeld, welke een kleine kier tussen de afdichting vond. Hier hebben ze een soort kit op gesmeerd wat het eufel moet verhelpen. Verder nog steeds een probleemloze auto.
Wanneer alles goed gaat krijg ik deze week nieuwe interieurverlichting binnen voor de astra (Met aparte leeslampjes) en een setje RVS Dorpelstrips met de inscriptie ’astra’.
Verder staat er in September een vakantie richting Zuid-Frankrijk op de planning, of deze door gaat is nog niet bekend....maar als het door gaat is de kans groot dat de astra die kilometers voor zijn rekening moet nemen.....ik kan er i.i.g. naar uitkijken. Wat het verbruik betreft, daar ben ik best over te spreken. De laatste tijd rij ik veel 1 op 13,5 wat dan vooral de kleine ritjes zijn. Op de snelweg heb ik al 1 op 17 gehaald.....waarden welke voor een diesel zelfs netjes zouden zijn.

UPDATE: 3-Oktober-2007
Door omstandigheden is de vakantie helaas niet doorgegaan. De auto was wel bepakt, maar ik ben helaas niet weg geweest. Toch wel één ervaring gehad...medeweggebruikers die met de lichten knipperden. Omdat de astra’s 1.4 standaard niet met hoogteverstelling zijn geleverd schenen de lampen door de belading dus behoorlijk omhoog.
Om er toch even uit te zijn ben ik een dagje naar voormalig kamp Westerbork geweest, wat dus Autobahn betekent. Wat een genot om legaal 160 op de teller te mogen zetten, en nog zat er fut in de motor. De astra stuurt op die snelheden wel wat lichtvoetiger, maar mede door de brede GSI banden als een blok op de weg.
Aangezien ik nu stage loop bij een bedrijf waar je moeilijk met de bus kunt komen ga ik nu dagelijks met de astra op pad. Per dag leg ik nu 40km af, over slingerweggetjes en landweggetjes. Dit gaat de astra perfect af, alleen mis je soms net even iets meer vermogen om iets sneller weg te komen.
Echter nog steeds een probleemloze auto welke me nog nooit heeft laten staan.

UPDATE: 3-November-2007
Helaas heeft de Astra een 2e keer in de negen maanden dat hij nu bij ons voor de deur staat schade opgelopen. Een collega is bij het achteruitrijden aan de rechter zijkant t.h.v. het achterwiel tegen de auto aan gereden. De gevolgen zijn nog niet helemaal duidelijk, aangezien er nog geen schaderapport is opgemaakt.
De wielkast is op 2 plaatsen best beschadigd, en waarschijnlijk staat het wiel ook iets scheef. Wanneer schade aan de as is ontstaan is de kans groot dat hij Total Loss zal worden verklaard. Mocht de as niet beschadigd zijn, dan moet alsnog de bumper, wielkast, deur worden uitgedeukt en gespoten. Daarnaast moet 1 velg worden behandeld (krassen). Dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
De Astra bevalt verder goed. Hij is vandaag zeer goed door de controle van de Nat. Opel Testdag gekomen.
Hoe verder: Als de astra wordt afgekeurd zal er weer een auto moeten komen. Gezien de goede ervaringen met Opel staat al vast dat dit merk weer voor de deur komt te staan. Het zal dan waarschijnlijk een Astra F (1.6i/1.616v) of een Vectra B worden.

UPDATE: 20-November-2007
De uitslag van het schade-rapport is binnen. De astra is Total Loss verklaard. Op het eerste gezicht leek de schade wel mee te vallen, maar er zit toch nog best wat werk aan. Echter heb ik i.o.m. de garagehouder waar ik de astra heen heb gebracht besloten hem toch te laten repareren. Er mankeert verder niks aan de auto, en voor het geld wat hij nog zou opbrengen krijg ik geen vergelijkbare auto weer.

UPDATE: 05-December-2007
De auto is weer geheel gerepareerd. De as bleek wel een tik te hebben gehad, maar het bleef binnen de acceptabele marges. Daar is dus ook niks aan gedaan.
Een dag nadat ik de auto heb opgehaald van de garage de wielkasten van binnen ingespoten met tectyl. Toen viel mijn oog op een roestblaar onder het voetengedeelte van de linker achterpassagier. Ik heb deze even bekeken, en al snel bleek dat de schade groter was dan gedacht. Er was al een heel deel plaatwerk weggeroest. Aangezien dit geen bekend probleem is van de astra neem ik aan dat de vorige eigenaar deze schade nooit heeft opgemerkt.
Dus meteen een afspraak gemaakt bij het garagebedrijf om de Astra hiervoor te laten behandelen. Er zit nu een nieuwe plaat ingelast.
Gelukkig is alles goed verholpen zodat ik nog even verder kan met deze auto. Hij bevalt nog steeds uitstekend, en ben er dan ook zeer tevreden mee.

UPDATE: 12-December-2007
Km. historie onderhoud/reparaties/defecten toegevoegd.

UPDATE: 26-Januari-2008
De auto nu bijna en jaar in ons bezit. Na een jaar kan ik concluderen dat ik geen spijt van de aankoop heb. Het is nog steeds een mooie auto om te zien, welke mij nu dagelijks zonder problemen naar mijn bestemming brengt.
Het gemiddelde verbruik is in deze koudere periode’s wel gedaald tot ongeveer 1 op 13.
Volgende week zal hij voor de APK gaan. Waar ik geen technische problemen, of problemen aan het koetswerk verwacht.

UPDATE: 6-Februari-2008
Heb gisteren de auto voor de Algemene Periodieke Keuring gehad, bij de meesten beter bekend als de APK. Ik verwachtte geen problemen, echter zijn er toch enkele zaken vervangen.
Ik had vooraf al de opdracht gegeven de D-riem te vervangen. Naast dit is ook de multiriem vervangen (was slecht, zaten scheurtjes in), rubber achterruitenwisser en de einddemper van de uitlaat.
Dit laatste had ik niet verwacht, aangezien de auto niet veel kabaal maakte. (Er zat wel een schotje los in....but who cares)

Al bij elkaar zijn er toch geen vreemde zaken aan het licht gekomen. Klaar voor weer een jaartje plezier dus.

UPDATE: 16-Maart-2008
De auto heeft inmiddels al een ton op de teller staan. Gisteren de auto in de wax gezet, waarbij mij opviel dat het rechter glaasje van het knipperlicht verdwenen was. Dus naar de dealer gegaan voor een nieuw glaasje, althans dat dacht ik....bleken die niet los te koop te zijn. Dus toen een nieuwe knipperlicht-unit gekocht en laten monteren. Kon € 35,- aftikken, maar dan is het ook weer in orde.
Verder nog steeds tevreden met de astra, welke er na de poetsbeurt weer strak uit ziet.

UPDATE: 22-April-2008
Vorige week 2 nieuwe banden laten monteren (tyfoon). De achterbanden waren op, dus de voorbanden welke nog goed waren naar achter gezet en de nieuwe banden voor op.
Verder niks geen op of aanmerkingen zoals verwacht...alhoewel, met dit weer geniet je pas echt van de schuifdak. Heerlijk wanneer de zon op het gezicht schijnt.

UPDATE: 13-Mei-2008
Eigenlijk weinig nieuws. De astra blijft goed functioneren. Aankomend weekend staat er nog een rit naar Zuid-Duitsland op de planning. Dus dik 2000km met de astra over de duitse wegen. Ben benieuwd hoe dat nu gaat over de heuvels daar.
Ook met het warme weer is het in de astra heel goed uit te houden. Raampje los en dakraam open, en het waait er lekker doorheen.

Zeker met dit weer begint het te knagen om een keer een old-timer te kopen. Dit zou dan een C-kadett moeten zijn of een Manta A.
We zullen zien waar het schip stand, meestal blijft het bij een goed voornemen.

UPDATE: 18-Mei-2008
Op het laatst is er een kleine wijziging geweest in de bestemming. Door omstandigheden konden we pas om 14:30uur vertrekken, dus was zuid Duitsland niet haalbaar. We zijn nu naar Luxemburg, naar het plaatje Berdorf gereden.
Een plaatsje tussen de bergen, in het groen. Het was ongeveer 400km rijden, dus goed te doen.
Op de snelweg in Duitland het meest 160/170 km/h gereden, bij ong. 4500/5000 toeren.
Dit was heel goed te doen, zonder dat de auto zweverig werd of veel kabaal maakte.
Bergaf heb ik de 180 nog kort aangetikt.

Ook in de bergen kwam de astra aardig mee, je moet meer doortrekken en vaker terugschakelen. Bergop moet je niet verwachten dat je boven de 80 km/h nog kunt versnellen, maar dat weet je vooraf. Over het algemeen was het goed te doen. De auto heeft geen krimp gegeven.

UPDATE: 27-Juni-2008
Dat de auto nog steeds goed bevalt hoef ik niet meer uit te leggen, het begint gewoon standaard te worden. In deze tijden van de blijvend stijgende benzineprijzen is het wel fijn om te zien dat je toch 1:14,5 kunt rijden met deze auto zonder al te veel moeite. (Laatste tankbeurt)
Aangezien ik vanaf het begin alle gegevens van de auto heb bijgehouden kan ik nu een leuk overzichtje tonen:

Totaal aantal gereden km: 16735
Totaal liters benzine: 1270
Bedrag brandstof: E 1.433,26
Gem. verbruik: 1 : 13,18

Ook als je kijkt naar de onderhoudshistory zijn er weinig zaken de auto aan te rekenen. Naast het gewone onderhoud is er niks bijzonder defect gegaan.
Ik kan iedereen dan ook deze auto aanraden. I.c.m. de 8v benzinemotor heb je een redelijk zuinige auto welke erg betrouwbaar is.
Ook wanneer je er 400km achter elkaar mee op topsnelheid rijdt geeft de motor geen kik, en verbruikt hij nog geen druppel olie.
Daarnaast scheelt het gewoon als je de auto goed onderhoud, wat voor mij betekend dat hij ong. elke 2/3 weken met de hand gewassen wordt.
Al met al kan ik dus stellen dat het een goede aankoop is geweest, al blijft die kriebel voor een Vectra bestaan.
Wanneer alles volgens planning loopt, ga ik dit jaar HBO afstuderen. Ik wacht dus nog even hoe de situatie dan is (werk, of verder studeren) en dan ook maar eens concreet kijken wat we met de auto gaan doen.

Update: 13-September-2008
Het begint een saai verhaal te worden met de astra. Eigenlijk hoef ik alleen maar voor onderhoud naar de garage.

Update: 28-Januari-2009
De astra is vandaag voor de APK gegaan, waar hij zonder enige moeite doorheen kwam. De monteur gaf nog complimenten over de staat waar de auto in verkeerde.

Update: 14-Februari-2009
Het was vandaag mooi weer, de zon scheen waarop de auto maar meteen even goed gewassen moest worden. Dus zo'n 4 uur de auto gewassen en gepoetst waarbij hij mooi kon doorluchten en kon drogen. Echter na die 4 uur wilde de auto niet meer starten, de accus was te zwak. Dus even een nieuwe accu erin gezet, en hij start weer perfect.

Update: 13-Juni-2009
Een kleine update waarin een drietal kleine mankementen zich hebben voorgedaan. Allereerst weigerde één motortje van de CV dient. Deze zal ik binnenkort vervangen voor een ander exemplaar, echter dien je dan de deurbekleding los te halen. Opzich geen ramp, maar om de raamslinger los te krijgen ben je behoorlijk druk. Je moet daarvoor een veertje loswippen, en zoals je al kunt voorspellen kom je daar haast niet bij. Gelukkig wil een Opel-monteur me er binnenkort even mee helpen. Zij hebben daar een speciaal gereedschap voor.
Tweede mankement was de reflector in één der koplampen. Deze was verroest en gaf daardoor een verkeerd lichtbeeld. (koplamp was al niet meer dicht bij aanschaf, maar is toen onder garantie dichtgekit. Is dus toch niet helemaal goed gebeurd)Deze is voor een tweedehands exemplaar vervangen, in totaal 15 min werk.
Het derde mankement was het ophangrubber van de uitlaat, deze heb ik nu al voor de 2x vervangen in 2 jaar. Dus deze keer het rubber maar goed ingevet.

Update: 9-Augustus-2009
Wederom een kleine update vanwege een defect. Het lampje van de Accu ging branden, waaruit bleek dat er een defect was aan de dynamo. Erg vreemd omdat de dynamo 2 jaar geleden/25.000km geleden nog geheel is vervangen...dus de dynamo laten repareren.
De CV van de linker-achterdeur werk nog steeds niet aangezien ik nog geen tijd heb gehad er naar te kijken.

Op zich niet heel veel bijzonders. Wel enkele mankementen, maar je weet dat er bij een 13 jaar oude auto enkele kleine zaken naar voren kunnen komen. Hij start nog altijd even vrolijk, dus op dat gebied geen problemen.

Update: 3-Oktober-2009
Al enkele maanden reageerde het linker achterportier niet meer op de cv. Het slot bleef dus open/dicht (waar je het handmatig op had gezet) Op een zaterdag dus het deurpaneel verwijderd (eerst veertje van raamslinger verwijderen, daarna kan de rest eraf) en de motorunit welke het slot aandrijft eruit gehaalt. Deze geheel doorgemeten en na even puzzelen kwamen we tot de conclusie dat de motor goed werkte. Dus na even zoeken zagen we een breuk in de bekabeling...deze vervolgens gesoldeerd en alles werkte weer probleemloos.

Update: 20-November-2009
We zijn weer enkele kilometers verder. De standen zullen nu ook iets sneller oplopen aangezien ik op werkdagen 60km per dag zal gaan maken. In deze periode heb ik een aantal ritten door het land gehad met voornamelijk snelwegverkeer waarbij ik ong. 140 aanhield op de teller. Voor het verbruik betekende dit ong. 1:12.
Een andere rit hield ik meer 120 aan, en kwam ik per liter gemiddeld 2km verder.
Helaas deed zich wel een defect aan, de waterpomp begon geluiden te maken. Deze is dus ook vervangen.
Tevens heb ik een setje 2e hands winterbanden aangeschaft, die nu onder de astra zitten. Gelukkig had ik de originele wieldoppen nog, dus hij staat er weer bij zoals hij is aangekocht.

Update: 07-Januari-2010
Vanwege een nieuwe baan maakt de astra nu meer kilometers. Elke dag rij ik er 60km woon-werk kilometers mee. Zeker met de winterbanden icm. de sneeuw die nu in NL is gevallen merk je wat die banden doen. Ook onder de koude omstandigheden geeft de astra geen krimp. Geen last van vocht, vastgevroren portieren of slecht lopen. Hij doet het super...met een verbruik rond de 1:13,5 wat toch redelijk netjes is.

Update: 29-Januari-2010
De Astra is vandaag voor de kleine beurt & apk geweest. De kleine beurt is netjes uitgevoerd en de olie is vervangen. Tevens is op mijn verzoek de kleppendekselpakking vervangen, deze was ingescheurd. De APK is zonder enige opmerking weer afgegeven, dus de auto mag zich weer een jaar lang vertonen op het wegdek.

Update: 28-februari-2010
Het weer is gelukkig weer aan de beterende hand, en dus tijd om de auto weer op zijn LM-velgen met zomerbanden te zetten. Er zijn 2 nieuwe banden aangeschaft zodat ik er de komende tijd weer probleemloos en veilig de nodige km. mee kan maken.
De laatste tijd wat langere ritten gemaakt op de snelweg in Duitsland. Ook op snelheden van 160+ is het een fijne wagen, alleen moet je het vergeten dat je nog echt kan versnellen.
De zit in de auto is ook bij een lange rit goed, enkel mis je wel snel zaken als een Cruisecontrol.

Update: 27-april-2010
Eigenlijk weinig nieuws. Met de beterende temperaturen is het nu heerlijk rijden in de astra. Het schuifdakkie lekker los en gewoon rustig toeren in de astra. Dan merk je goed dat de astra nog op comfort is afgesteld. Ook het verbruik neemt met de beterende temperaturen af. Een goede 1:15 is nu heel goed haalbaar.

Update: 13-juni-2010
Wederom weinig nieuws. Auto loopt nu perfect met dit weer, en eindelijk lopen er nu eens wat km. onder de auto door zonder steeds kleine mankementjes te moeten verhelpen.
De airco mis ik wel bij hetere tempetaturen....maarjah.

Update: 05-augustus-2010
De auto bevalt nog goed, met de hete temperaturen in Juli was het wel zweten in de auto, maar dat is bekend wanneer je geen airco hebt. Gelukkig hebben we nog een schuifdak zodat de warmte er snel uit kan nadat de auto een dag in de zon heeft gestaan.
Het verbruik van 1:15 is nu relatief eenvoudig te halen. Lijkt me best netjes voor een astra uit '96. Verder gaan de kilometers zonder morren voorbij.

Update: 27-augustus-2010
De Astra gaat plaats maken voor een andere auto, de keuze is gevallen op een Opel Vectra GTS. Een auto die meer luxe, veiligheidn en vermogen weet te bieden.
Ik hoop dat de vectra me net zo goed gaat bevallen als de astra, want zeker de laatste duizenden kilometers rolden zonder problemen onder de astra door.

De balans:
In totaal heb ik nu een dikke 40.000km met de astra gereden. Ik heb hem leren waarderen om zijn fijne stoelen, rustige motor en vrij probleemloze kilometers. In het begin zijn er wel enkele vervelende defecten geweest, maar de auto is dan ook 14 jaar oud.
Ik zou dit model best aanbevelen, alleen pas op voor roest! Deze astra had en heeft er gelukkig geen last van, wat hoofdzakelijk is te danken aan de laksoort en het onderhoud.

Problemen/Reparaties

89116km: Aankoop Auto
89116km: Ventilatierooster midden-voor sluit niet (Garantie)
89116km: Recirculatiestand defect (Garantie)
89116km: Vocht in koplampunit R-voor (Garantie)
89116km: Lamp R-voor defect (Garantie)
89116km: Verschil in sterkte remlichten
89116km: Reservewiel slecht
89250km: Aangereden: Kleine schade L-voorspatbord L-voorportier (Schade hersteld)
91520km: Dynamo defect (Garantie)
93009km: Uitlaatsteun defect (Garantie)
93600km: Vocht in koplamp R-voor
96345km: Aangereden: Schade R-acherspatbord R-deur (Schade hersteld)
97498km: Roestblaar onderzijde auto verwijderd, nieuw plaatwerk ingelast, tectyleren onderkant en wielkasten.
99400km: APK, Nieuwe eindemper, D-riem, Multiriem, achterruitenwisser.
100000km: Klokje rond!
100300km: Nieuwe knipperlicht-unit Rechts voor
101052km: 2 Nieuwe banden voor (Tyfoon)
103113km: Auto op top gereden, 170 km/h op teller.
103660km: Ophangrubber uitlaat gescheurd
105100km: 2 Nieuwe ruitenwisserbladen voor
109300km: Nieuwe accu
110000km: Één motor CV defect (bleuk breuk in kabel te zijn)
112012km: Koplampunit R-voor vervangen i.v.m. verroeste reflector
113122km: Ophangrubber uitlaat gescheurd
114135km: Dynamo defect
114864km: Schakelaar achteruitrij-verlichting
117566km: Waterpomp vervangen
119765km: Klepdekselpakking vervangen
123489km: 2 nieuwe zomerbanden
123700km: 2 nieuwe ruitenwisserbladen voor & 1 achter
131198km: Auto verkocht


Al met al dus geen onacceptabele mankementen voor een auto uit 1996. De schade is in beide gevallen door toedoen van een ander veroorzaakt. Schade is via schadebedrijf geheel afgehandeld en hersteld.

------------------------------------------------------------------
De sterren uitgelegd:
Comfort: De Astra F is comfortabel afgeveerd. Hij neemt hobbels dus lekker, en ook slechter wegdek is goed te doen. Door de comfortabele afvering heeft hij wel de neiging meer over te hellen in bochten. Maar mede door de nieuwe dunnere en bredere banden is dit veel minder geworden. Het is nu een goede mix tussen veel comfort, en een goed weggedrag. Echter toch ook enkele rammeltjes te bespeuren, dus één ster minder. 4 sterren.

Prestaties: De 1.4 8v 60pk moet 970 kilo meesleuren. Je kunt hem dus niet aanrekenen dat hij wat trager is, dat weet je bij aanschaf. Na en aantal autosnelweg-ritten is de motor beter los gekomen, en is hij feller geworden.
Echter mis je soms, bij een inhaalactie, net even dat beetje meer. Daarom dus één ster minder.

Betrouwbaarheid: De auto is redelijk betrouwbaar gebleken. In de jaren dat ik de auto heb zijn er wel een aantal kleine zaken vervangen. Enerzijds mag je dat verwachten bij een auto van deze leeftijd, echter had onze vorige astra na 2 ton minder kwaaltjes. Dus nog net een voldoende.

Gebruikskosten: De afschrijving is minimaal. De wegenbelasting valt ook mee. Echter worden de reparatiekosten nu wat hoger, het is elke keer wel iets. Toch gezien de leeftijd van de auto kun je wat verwachten. De laatste km. gaan echter weer probleemloos voorbij, dus toch weer 4 sterren.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.