Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 1.150 km |
Eerste review na 1150km
- 1.150 km
1150km is uiteraard nog lang niet voldoende om een diepgaand review te schrijven maar biedt voldoende voor een eerste impressie.
* Opel Astra 1.4 Turbo, Cosmo
* bi-xenon AFL+ incl. LED-dagverlichting en 'cornering lights'
* dubbele bodem bagageruimte
* 'thuisbrengertje'
* Kleur: Technical Grey
Fotos:
http://tinyurl.com/Mijn-OpelAstraJ2010
Een rondje om de auto lopend valt op dat de afwerking buiten erg netjes is: alle naden zijn keurig uitgelijnd en overal even klein; lakwerk is tiptop; geen beschadigingen velgen etc.
De (Cosmo-standaard) chromen omlijsting zijramen oogt sjiek en steekt mooi af tegen de Technical Grey lak.
Deze lakkleur gaat mooi samen met de donker getinte achterlicht units en de donker getinte koplamp-units en de belijning van de auto blijft goed zichtbaar.
Al met al een sjieke uitstraling zonder saai te worden (hoewel kleur natuurlijk hoogst persoonlijke smaakervaring is).
De portieren openen ruim genoeg om goed in te kunnen stappen, voor zowel als achter, en vallen solide aanvoelend en hoorbaar in het slot.
De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun zonder te hard te zijn. Ook in de onderrug voldoende steun zonder te 'prikken'. De zit is na langere ritten nog steeds erg comfortabel.
Het interieur is bijzonder fraai en netjes afgewerkt, op één puntje na: het paneeltje bij het kleine ruitje linksvooraan sluit niet 100% maar dit wordt door de dealer gecorrigeerd.
De 'sfeerverlichting' biedt weinig toegevoegde waarde maar het moet gezegd: het ziet er wel erg gelikt uit in het donker. Goed dimbaar overigens, mocht het gaan vervelen.
De stoel eenmaal goed ingesteld (wat erg makkelijk gaat en veel mogelijkheden biedt) is de zit prima en zijn alle bedieningselementen binnen handbereik.
De meters zijn duidelijk afleesbaar en zien er erg fraai uit met de chromen ringen, zwarte platen en witte randverlichting.
De toerentalmeter en snelheidsmeter worden begeleidt door een "meelopend" rood puntje: grappig om te zien.
Het stuur is in zowel horizontale als verticale richting instelbaar. Hierbij had de hoogte-instelling van mij nog meer gemogen om de bovenste metertjes (benzine- en koelwatertemp) vrij te houden.
De middenconsole, met veel knopjes, ziet er in eerste instantie wat intimiderend uit maar valt in de praktijk erg goed werkbaar. Al na de eerste paar minuten in de auto zijn alle knopjes duidelijk en bijna zonder te kijken te bedienen.
Het audiosysteem is prima maar hierbij wel een kanttekening: het geluidsniveau is vreemd ingesteld. Standje '1' is al vrij luid zodat het volume eigenlijk al snel te hoog staat. In een demo auto was dit hetzelfde; in een 2de demo auto leek het minimum volume beter afgeregeld.
Door de fader wat anders in te stellen (achter: +5) is een en ander beter maar nog niet optimaal.
Ik heb niet de USB aansluiting gekozen (veel te duur voor een USB stekertje) maar de standaard aanwezige Aux-In (3.5mm jack) voldoet prima. De MP3 speler is dan uiteraard niet via het audio systeem te bedienen op volume na. Een verlengkabeltje kost een paar euro.
Zelf 1.83m lang en ruim van het stuur af zittend, blijft op de achterbank meer dan voldoende ruimte over voor de benen van de passagier. Deze moet wel erg lange benen hebben willen de knieen tegen de rugleuning aankomen.
Ook de hoofdruimte is verrassend: van buitenaf gezien verwacht je een lage hoofdruimte maar binnenin is deze meer dan toereikend.
De achterbank is stevig maar zit goed. Een derde persoon kán achterin zitten maar die plaats is niet geschikt voor langere afstanden wegens de middenconsole die dan in de weg zit.
De bagageruimte is goed toegangelijk. De dubbele laadvloer lijkt tot nog toe praktisch hoewel de bediening beter had gekund. Met de laadvloer op de laagste stand passen twee fullsize koffers op elkaar in de achterbak waarbij de achterbank niet versteld hoeft te worden. Zelfs de hoedenplank kan blijven zitten.
De achterbankleuning is in twee ongelijke delen inklapbaar. Hierbij is eindelijk eens nagedacht en zit het grootste deel aan de rechterzijde (passagierszijde). Gordels blijven netjes zitten bij inklappen en terugklappen.
Om te starten moet de koppeling ingedrukt zijn. Hier wordt evt een melding van gedaan mocht je het vergeten. De motor start direct waarbij een algemene systeemcheck wordt uitgevoerd en alle tellers en verkliklichten kort aangaan.
De handgeschakelde 6-bak werkt als gewend: erg soepel. De 6de is even wennen als je alleen met 5 versnellingen gereden bent tot nog toe.
Koppeling is lekker afgesteld en pakt mooi op tijd.
Eenmaal rijdende valt op hoe stil de auto is: erg weinig geluid van buiten hoorbaar; bandengeruis is erg laag; windgeruis is nihil; motorgeluid is zeer decent.
De wegligging is werkelijk prima: erg stabiel maar gelijkertijd comfortabel geveerd zonder te gaan 'dweilen'.
De stuurbekrachtiging lijkt op hogere snelheid iets minder te mogen maar het is zeker niet storend. Bij lagere snelheden werkt het uitstekend.
Al met al is de rij-indruk, ook voor de passagiers, eentje die overheerst wordt door een gevoel van luxe en kwaliteit: het lijkt of je in een veel grotere auto rijdt.
De kraakgeluiden waarover wel eens melding gedaan wordt zijn geheel afwezig in mijn Astra.
* AFL+
Het optionele AFL+ met bi-xenon, LED dagverlichting en cornering lights is werkelijk fantastisch. Een enorme lichtopbrengst, over de hele lijn egaal verstrooid.
De automatische lichtfuncties functioneren puik hetgeen aanzienlijk minder vermoeiend rijden in het donker oplevert.
Minpunt: Het automatisch grootlicht vind ik niet optimaal werken. Dit gaat soms te snel aan (bijv op klaverblad) of blijft te lang aan. Omdat de standaard lichtopbrengst al hoog is, heb ik deze functie permanent uitgeschakeld staan.
Het meedraaien van de koplichten in de bochten en het afsla-licht is een verademing. De laatste draagt zeker bij aan veiliger afslaan in de bebouwde kom: fietsers die weer eens zonder licht rijden worden een stuk sneller opgemerkt.
* Regensensor
Deze doet het werk prima en is qua gevoeligheid regelbaar.
Minpuntje: Helaas loopt de achterwisser niet mee op de interval van de voorwissers.
Ook was het beter geweest, m.i., als de automatische daglichtfunctie gekoppeld zou zijn aan de regensensor. Nu heb je grote kans met alleen de LED dagverlichting (dus géén achterverlichting) te rijden tijdens regenval.
* Cruisecontrol
Werkt prima en is goed bediendbaar. Ik heb geen problemen ondervonden als door enkelen gemeld over spontaan uitschakelende CC.
* Climate Control
Twee-zones, volledig automatisch in te stellen. Koeling (en verwarming) bereikt snel de ingestelde waarde. De ventilator kan aardig in de toeren gaan maar dat is doorgaans van korte duur.
Voordeel: bijna alle automatische functies zijn uitschakelbaar en/of handmatig te bedienen.
* Prestaties
Omdat ik nog in de inrij-periode zit kan er nog niet voluit gegaan worden. De nadruk ligt nu nog op wisselende toerentallen en veel schakelen om de motor, bak en overig op elkaar te laten inwerken.
Wel kan ondertussen geconstateerd worden dat de prestaties in ieder geval ruim toereikend (zullen) zijn.
In de 6de versnelling, meer te beschouwen als overdrive, kan vanaf de ca 110km/u toch redelijk doorgetrokken worden.
Dit gaat in de 5de, logischerwijze, een stuk makkelijker en in de 4de kan er lekker opgeschoten worden.
De motor is soepel en het afgegeven vermogen over een groot toerenbereik beschikbaar. Hierdoor is veel terugschakelen niet nodig om toch op te schieten. Omdat de auto zo stil is moet je de snelheidsmeter goed in de gaten houden: voor je het weet rijd je (veel) te hard. De motor laat pas wat van zich horen als er steviger doorgetrokken wordt maar blijft ook dan erg beschaafd.
Als eerder aangegeven is de versnellingsbak soepel.
Het is geen racebeest ondanks de 140pk maar wel ruimschoots voldoende om zeer behoorlijk op te schieten.
Al met al, een luxueus aanvoelende auto die heerlijk comfortabel rijdt en er (persoonlijke mening) ook nog eens erg goed uitziet.
Verbruik momenteel:
1150km ca 50/50 binnen bebouwde kom / snelweg: 7.8l / 100km (ca 1:12.5)
ps: Score wb betrouwbaarheid en kosten zijn uiteraard geschat maar er moet gekozen worden om de review te kunnen opslaan. Schatting gebaseerd op jarenlang,en dus naar tevredenheid, Opel-rijden :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.