Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo 140pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 69.150 km |
Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Sport
- 63.688 km
Op 16 mei mijn 2e Opel opgehaald (na eerst nooit een Opel te willen hebben, te burgerlijk, te saai, te veel plastic, sjonny's enz. noem ze allemaal maar).
Bij de inruil nog getwijfeld tussen de Insignia 1.6 turbo en de Astra 1.4 turbo/1.6 turbo. Toch maar gegaan voor de 1.4 Turbo Sport als jong gebruikte auto. De reden daarvoor was het verbruik van de 1.6 en de pk gewichtsverhouding en m.b.t. de wegenbelasting een klasse lager. Daarnaast nog een mooie bijkomstigheid zijn de stoelen in de Sport uitvoering die voor mijn postuur beter passen. Dan de voor de smallere mensen gemaakte stoelen in de andere uitvoeringen. Inmiddels zit de eerste 1500km erop en ik moet zeggen. Veel van wat er in testen voorbij komt is waar. De bak als hij koud is hakerig. Maar dit is een combinatie van te snel door willen schakelen en de koppeling die op de een of andere manier 2 aangrijpingspunten heeft. Als hij goed word ingetrapt tot aan het tapijt gaat het wel vloeiend en zonder haken. Als hij warm is dit probleem weg en gaat het vloeiend zoals het hoort alleen de 6 zit ongelukkig geplaatst in mijn ogen. Ook is de 6 te lang voor onze snelheden in NL en dan merk je toch dat de 1.4 wel wil maar toch echt de Turbo nodig heeft die vanaf 2000 tpm goed mee gaat werken. Dus onder de 80/100 terug naar 5. Het gaspedaal geleidelijker intrappen helpt ook i.p.v. volledig naar beneden ineens, waarbij het lijkt of hij dan stikt.(teveel benzine en te weinig lucht doordat de turbo nog niet op toeren is). Wat betreft het onderstel. Je kunt er snoeihard mee door de bocht. En is toch comfortabel. Alleen de zijwind had Opel wel wat aan mogen doen. Daar had de Vectra ook al last van. Qua onderhoud is het een gevalletje alleen slijtdelen en olie. Bij dit blok zit er ook weer een ketting en geen distributieriem in waardoor en maar eens in de 30.000 km longlife olie hoeft te worden ververst. En het verbruik is voor de meeste in de recensies verschillend. Ik heb over de eerste 1500km gemiddeld 6,1/100km gedaan. Met daarbij alle vormen van wegen. In NL stadsverkeer en snelweg binnen de max. snelheden (gemiddeld 62km op de boordcomputer). En in DE +200 en gemiddeld 110 op de BC. Waarbij de afstanden ongeveer gelijk waren zowel in NL als DE).Ik moet wel zeggen dat ik hoofdzakelijk Ron 98 in DE heb getankt waarbij de auto zoveel beter draait. Bij Shell en Aral hebben ze zelfs Ron 100 (Formule 1 Power) voor 1,677/ liter in Emmerich. Volgende keer maar eens proberen als hij is getuned in Eemnes en +30pk/ 70nm meer heeft.Dit komt in de volgende update voorbij.
Opel Astra 1.4 Turbo Sport update
- 69.150 km
Even een update.
Na inmiddels 2 maanden in deze auto te hebben rondgereden.
Moet ik wel zeggen dat na de Vectra GTS ook dit weer een fijne comfortabele reisauto is gebleken.
Afgezien van de kleinere kofferbak en de grote B-stijl wat de instap enig sinds lastiger maakt is het redelijk vergelijkbaar.
De auto is op 12-06 ook getuned bij ATM in Eemnes naar op de testbank 170pk en 270nm.
Daarbij had ik in het begin nog niet echt het gevoel dat het beter geworden was.
Maar volgens de mannen bij ATM had de chip een zelf lerend effect en had het even tijd nodig om zichzelf in te stellen.
Dit heeft ongeveer een week geduurd met verschillende rij omstandigheden.
En nu naar 4000km ermee te hebben gereden en een trip naar Polen voor de zaak.
En daarbij onderweg de betere benzinesoorten te hebben getankt Ron 98/102 is de auto nog beter gaan lopen.
Gemiddeld verbruik is daarbij ook terug gelopen over dit soort afstanden naar 5.6/100km met daarbij 30% binnenwegen en 70% snelweg en daarbij een gemiddelde snelheid over deze afstand (2800km) van 135 km/h.
En komt daarbij in de buurt van de dieselwaarden.
En dat voor een 1.4 torretje.
Het schakelen e.d. is in de loop der tijd ook beter geworden misschien omdat de motor nu volledig los is door de lange afstanden.
Wat me trouwens wel opgevallen is dat het rempedaal lijkt te zakken als er langere tijd word gereden en er niet word geremd.
Dan ligt het aangrijppunt ineens een stuk lager in het pedaal.
Remkracht is wel hetzelfde.
Wat natuurlijk nog wel merkbaar is dat na aanpassing van het vermogen je ook makkelijker en vloeiender sneller gaat rijden maar dat eigenlijk het remvermogen daar op aangepast zou moeten worden.
Voor de rest tot op heden een probleemloze auto met 0 olieverbruik over de eerste 5700km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.