AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst213.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 78.000 km

We hebben deze auto gekocht voor mijn vriendin als opvolger van de audi A3. Hoewel de A3 erg goed beviel (zie ook mijn review) deze toch ingeruild gezien de hoge km stand en het feit dat het een 3-deurs was (wat niet erg handig is als je zwanger bent en ook nog een zoontje van 2,5 hebt).

Enorm zitten twijfelen tussen een diesel en een benzine (ze rijdt nu ongeveer 35.000 km per jaar), na een aantal proefritten (met een A3 sportback diesel 1.6 tdi, astra 1.3 cdti en astra 1.7 cdti) toch maar voor een benzine gegaan. De 1.6 tdi van audi rijdt op zich prima maar heeft onderin niet de pit van een tfsi en is met een lage km stand vrij prijzig. De 1.3 cdti is echt veel te licht voor de astra en de 1.7 cdti is erg zwaar waardoor hij erg prijzig is in de wegenbelasting. Dit gecombineerd met het feit dat ze nog een tijdelijk contract heeft toch maar gekozen voor een benzine met een lage km stand. Tuurlijk, er zijn nog andere auto’s dan opel en audi maar ze heeft goede ervaring met audi en opel (ooit een astra uit 1996 gehad die ook nooit wat had) dus wil ze niks anders.

Het is een Opel Astra 1.4 turbo 140 pk 5-deurs uit 2011 in luxe cosmo uitvoering geworden met onder andere full map navigatie, parkeersensoren voor en achter, sportstoelen, licht en regensensor, individuele climate control en 18” lichtmetalen velgen. De km stand bij aanschaf was 67.000.

De auto bevalt erg goed, de sportstoelen bieden erg veel zitcomfort en zijdelingse steun. Ook het bochtengedrag erg goed, hij stuurt lekker strak op de rotondes en ook op de snelweg ligt hij als een huis op de weg.

Interieur
Het interieur ziet er netjes uit, geen rammeltjes en het dashboard inclusief knopjes voelt solide aan. Een veel gehoord kritiekpunt is de zee van knopjes, dit klopt maar de indeling is redelijk overzichtelijk en logisch dus je bent er erg snel aan gewend. De stoel en het stuur zijn goed af te stellen, zowel ik (1,88 meter) als mijn vriendin (1,64 meter) kunnen er prima in zitten. De kofferbak is op papier iets groter dan die van de A3 (370 liter vs 350 liter) maar gevoelsmatig is hij een stuk groter.

Exterieur
De auto is donkerblauw metallic en die kleur staat hem erg goed. Er zitten mooie glimmende 18” velgen onder die als nadeel hebben dat ze erg snel vies worden, zal wel door het aantal spaken komen want de audi had hier minder last van (gelukkig doet een emmertje sop wonderen). De parkeersensoren werken prima alleen is het jammer dat de sensor voor pas werkt nadat je hem in zijn achteruit hebt gezet en vervolgens in zijn vooruit (dus nog steeds goed opletten voor lage paaltjes en rare betonnen bollen ).

Motor
Het betreft een 1.4 turbo met 140 pk. Ondanks dat hij 15 pk meer heeft dan de A3 (1.4 tfsi met 125 pk) voelt het audi blok soepeler aan en pakt bij lagere toeren iets beter op. Het blok voldoet verder prima, maar de 1.4 t(f)si van VW is wat verfijnder. Hij is wel erg zuinig; gemiddeld 1 op 15,2, dit is zuiniger dan de audi die 1 op 14,5 noteert (ondanks dat de opel ca. 60 kg zwaarder is). De versnellingsbak schakelt wat stroef (is een bekend kwaaltje), zeker in vergelijking met de audi. Op zich went dit wel.

Betrouwbaarheid
De km stand is nu 78.000 km. Na 11.000 km is het moeilijk om iets over de betrouwbaarheid te zeggen maar tot nog toe geen grote problemen gehad. Wel twee kleine dingetjes:
• De auto reageerde niet meer op de afstandsbediening. Na de auto met de ouderwetse sleutel open gemaakt te hebben en gestart was het probleem opgelost.
• De navigatie is een keer vastgelopen. Na de auto stil gezet te hebben en enkele uren later weer gestart te hebben deed hij het weer.

Bijna een jaar in bezit

  • 87.000 km

Nu de auto bijna een jaar in ons bezit is tijd om de review te updaten. Zojuist heeft de auto een servicebeurt gehad, hoefde eigenlijk pas over een maand maar omdat er 1 jaar garantie op de auto zit dit expres iets eerder gedaan. Er waren toch twee probleempjes met de auto: de waterpomp lekte iets en er was iets met de keerring bij de nokkenas.

De Opel dealer bij ons in de buurt (Stam Nieuwegein) heeft contact gezocht met de dealer waar we hem gekocht hebben (Van Kouwen Amsterdam). En van Kouwen ging akkoord dat Stam deze twee zaken onder garantie zou vervangen, erg netjes van Van Kouwen!

De servicebeurt koste uiteindelijk, inclusief vervangend vervoer en vervangen ruitenwissers, slechts 256 euro. Dat is ongeveer de helft van wat we bij Audi kwijt zijn voor een servicebeurt :-).

Ook hebben we enkele maanden geleden de kaarten geupdate naar 2015/2016. Dit ging erg gemakkelijk en koste slechts 99 euro (originele versie).

Gezien de lage kosten voor de servicebeurt heb ik de beoordeling bij 'kosten' verhoogd van 4 naar 5 sterren. Betrouwbaarheid laat ik, omdat er toch zaken onder garantie vervangen zijn, nog even op 4 sterren staan.

Verbruik blijft netjes: 1 op 15 bij een normale tot vlotte rijstijl (wel veel snelweg). We hebben in de 20.000 km die de auto gereden heeft tussen twee servicebeurten geen olie hoeven bij te vullen.

Weer een jaar verder

  • 116.000 km

Nu we weer een jaar verder zijn een update van de review. De kilometers vliegen onder de auto door, afgelopen jaar is er weer 30.000 km bij gereden.

Beginnen met het positieve: ook deze keer geen olie hoeven bij te vullen tussen de beurten en het verbruik blijft stabiel op ca. 1 op 15 met veel snelwegkilometers. Ook is de auto geen enkele keer stil komen te vallen.

De kosten van de onderhoudsbeurt vielen dit keer wel tegen: 1.600 euro. Wat bleek? De lagers van de versnellingsbak bleken versleten. Dit komt vaker voor bij dit type en is dus feitelijk een fabrieksfout. Indicaties hiervoor zijn het stroeve schakelen (wat ik hierboven al gemeld had) en dat de versnellingspook trilt. Dit was al vanaf het begin zo, dus de Opel dealer waar we hem gekocht hadden wist hier waarschijnlijk ook al vanaf. Opel biedt 40% coulance voor de kosten maar dan nog moesten wij ruim 800 euro zelf betalen.

Het verhaal van de dealer is dat dit komt door het nieuwe rijden: de slijtage treed op bij het optrekken met lage toeren. Beetje flauw als je het mij vraagt: de auto is gewoon laag toerig afgesteld (rijdt bv 2500 rpm bij 120 km/h) en dus zo je verwachten dat de versnellingsbak hier gewoon op gebouwd is. De auto schakelt nu wel iets soepeler, alhoewel nog steeds niet zo soepel als de Audi A3.

Daarnaast moesten de remblokken voor vervangen worden (220 euro) en de rest (580 euro) zijn de kosten voor de servicebeurt (waaronder poly V-riem vervangen, apk, remvloeistof en aircoreinigen). Een stuk hoger dan de vorige servicebeurt (van 256 euro), blijkbaar is het verschil in prijs tussen de Opel dealer en de Audi dealer toch niet zo groot :-).

Het aspect kosten verlaag ik daarom ook van 5 naar 4 sterren. Betrouwbaarheid laat ik op 4 sterren staan.

Toch ook nog een ander puntje van kritiek; de A-stijl (dus de raamstijl tussen het voorruit en de zijruit) is erg dik. Deze zit vaak in je gezichtsveld. Bij een druk kruispunt moet je goed je hoofd heen en weer bewegen om alles goed te zien.

Korte update

  • 145.000 km

Nu we (weer) een jaar verder zijn een korte update. De auto heeft zojuist een serviceveurt gehad, de totale kosten waren 500,- inclusief ruitenwissers en het verhelpen van een klein defect in de waterpomp, deze had een kleine lekkage. Verder geen problemen te melden en ook geen olie te hoeven bijvullen, vlak voor de serviceveurt nog even gepeilt en zat net iets onder de helft.

Omdat de km stand flink op loopt laatst eens wezen kijken naar de nieuwe opel astra. We vonden de meerwaarde op dit moment nog beperkt. Het betrof een 1.0 turbo en die is toch iets minder dan de vorige 1.4 turbo (ook omdat de eerste een drie cilinder betreft), niet gek omdat de eerste 105pk heeft en de tweede (op papier) 140pk maar als je hem hiervoor inruilt ga je er dus toch op achteruit. Met name in de hoogste versnelling inhalen met 100km/h is de oude 1.4 turbo vlotter. Ook zijn de stoelen uit onze huidige astra (sportstoelen) fijner dan de standaard stoelen uit de nieuwe astra. Voordeel van de nieuwe Astra zit hem vooral in het lagere gewicht (en dus wegenbelasting en verbruik). Voorlopig houden we hem dus nog even!

175 000

  • 175.000 km

Zojuist heeft de auto weer een servicebeurt gehad (bij 175.000 km). Tevens laten kijken naar 2 zaken; enerzijds verbruikte de auto nog steeds koelvloeistof (elke 5.000 km moest er worden bijgevuld) en anderzijds zat er een kleine hapering bij het optrekken tussen de ca. 50-80 km/h.

Het eerste bleek een lek reservoir te zijn (wel gek want dit is de 3 reparatie aan het koelsysteem), kosten 70,-. Zo ongeveer alles aan het koelsysteem is dan nu vervangen dus hopelijk is het dan nu ook écht gemaakt. Het tweede bleek een defecte bobine te zijn, was urgent want als we er mee door zouden rijden zou de auto stil kunnen vallen, kosten 500,-.

De totale rekening voor de servicebeurt en reparaties kwam daarmee inclusief een lampje, remvloeistof en nieuwe ruitenwissers uit op 1100,-. Toch een behoorlijk bedrag, ook al heeft de auto inmiddels 175k gelopen.

De score voor ‘gebruikskosten’ verlaag ik dus met 1 ster naar 3 sterren. De score voor ‘betrouwbaarheid’ laat ik gelijk, de auto is niet stil komen te vallen ofzo en de bovengenoemde reparaties konden tijdens een reguliere servicebeurt worden meegenomen.

205 000

  • 205.000 km

Afgelopen maandag heeft de auto weer een servicebeurt gehad. Kosten ruim 400 euro. Naast een reguliere beurt is ook de accu vervangen (dit alleen al was een kleine 200 euro). Bijzonderheden:
-Bij ca 180.000 km gaf de elektronische handrem een storing. Daarmee zette de auto zichzelf altijd op de handrem nadat je de auto uitzette en deze ging er niet meer vanaf. Flink gas geven en dan schoot hij weer los. Niet onoverkomelijk dus, wel vervelend. Dit bleek een breuk in de kabel te zijn. Gerepareerd voor ongeveer 100 euro.
-Na ca 25.000 km gereden te hebben toch weer de melding dat er koelvloeistof moest worden bijgevuld.

Afscheid

  • 213.000 km

Dan toch na 5 jaar de knoop doorgehakt: deze Astra ingeruild voor een nieuwe Astra K. Reden was dat de auto nu nog een redelijke inruilprijs had (kleine 5.000 euro) en er een aantal onderhoudspuntjes aan zaten te komen (distributieriem, remschijven en achterbanden).

Terugkijkend hebben we zelf 150.000km met deze Astra gereden. Conclusie is dat het een fijne auto is, prettig weggedrag, niet onzuinig en veel mooie opties in deze uitvoering. Er zijn ook een paar nadelen zoals de C-stijlen die veel zicht wegnemen, het iets hogere gewicht (dat merk je eigenlijk alleen in de wegenbelasting) en de iets minder goed presterende benzinemotoren (daarom altijd de 140pk nemen). Hij is niet geheel probleemloos geweest, zie de problemen met de koelvloeistof en versnellingsbak lagers, maar de kosten zijn ook zeker niet de pan uit gerezen.

De nieuwe Astra (na ja nieuw; 2,5 jaar oud) afgelopen zaterdag opgehaald. Weer een luxe uitvoering met o.a. de 1.4 150pk, achteruitrijcamera, AGR stoelen, Android Auto, keyless entry en LED verlichting. Ben benieuwd hoe die zich houdt!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren