Opel Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Black Astra
- 1.500 km
Sinds 7 juni ben ik de (lease)berijder van een nieuwe Opel Astra. Aangezien ik een auto zocht in de 20% categorie, was er niet heel erg veel dat mij kon bekoren. Het ging uiteindelijk tussen een Golf en de Astra. Een soortgelijke configuratie kost bij de Golf enkele duizenden euro's meer en vind ik de Golf iets minder uitstraling hebben maar dat is persoonlijk. Wat dat betreft vind ik de vorige generatie Opel's doodsaai en echt niets voor mij.
Na 1500 km op de teller, kan ik een eerste impressie geven van deze auto.
Allereerst de gekozen config:
Opel Astra J 1.4T Cosmo Black Sapphire (Mica lak)
1.4 Turbo motor met 103kW/140pk bij 4900tpm,200Nm bij 1850tpm.
De Cosmo is standaard o.a. uitgevoerd met:
* Dual Zone ECC
* Chromen lijsten
* Automatische licht en regensensor
* Dimmende binnenspiegel
* Mistlampen vóór
* Cruise Control
* ESP
* Luxe (sfeer) verlichting
* Electronische handrem met hill assist
* Electrische ramen voor en achter
* Uitgebreide boordcomputer
* Zichtbare uitlaatpijp
* Verstelbare middenarmsteun
* Lederen stuurwiel met bediening
Opel heeft een voordelig intropakket (1.295,-) samengesteld met:
* Lederen bekleding, zitvlak geperforeerd
* Ergonomische, verwarmbare sportstoelen met seat comfort pakket
* 18" multispaaks velgen met 225/45 R18-91W banden (17" standaard)
* Verlaagd sportchassis
Dat is best veel voor weinig als je het mij vraagt....maar Opel heeft ook een Executive pakket (1495,-):
* Radio CD500 Navi met 7" kleurenscherm en shark fin antenne
* MP3,USB en Aux/iPod aansluiting
* Bluetooth
* Voice control
* Park Pilot vóór en achter
De auto is tevens optioneel uitgerust met AFL, Bi-Xenon verlichting met 9 automatische lichtfuncties, een dubbele laadvloer, wax oylbehandeling, zonneschermen en donker getinte ramen achter de b-stijl.
Toen ik de auto van buiten zag, kreeg ik direct een goede indruk, het lijnenspel en design is harmonieus in mijn ogen. Met donkere ramen en de chromen lijsten ziet het er schitterend uit. De waxoyl behandeling houdt hem langer mooi en scheelt moeite aangezien ik auto's graag met de hand was. Iedereen weet dat je op een zwarte auto alles ziet maar het is onmogelijk om de auto zonder krassen met de hand te wassen. Ik gebruik een zachte washand van Meguiars en een echte zeem maar toch zitten er hele lichte krassen op de auto.
Van binnen heeft de auto een zeer luxe uitstraling, de Cosmo en opties maken het wel luxer uiteraard. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig, degelijk en netjes afgewerkt. Er is 1 hoekje wat niet aansluit bij het kleine raampje rechtsvoor maar verder is alles picobello. Het zicht wordt hier en daar bemoeilijkt maar ik heb daar geen moeite mee, je moet gewoon goed kijken.
Het infotainment systeem voldoet goed, het is niet perfect want de geluids niveau verschillen tussen de radio en de overige bronnen zijn groot en is er in de cd500 geen birdview aanwezig. Er is echter voldoende volume en klinkt het premiumsysteem met 7 speakers vol. De media info is prettig en je kunt scrollen door nummers zonder dat de muziek direct onderbroken word. Er zijn meerdere pagina's(6) om je favoriete zenders op te slaan en dat is erg prettig. Voice Control werkt uitstekend maar ietswat omslachtig, je moet 3 commando's ingeven voordat je kunt bellen. Het systeem neemt ook automatisch de namen en nummers, zelfs meerdere van 1 persoon, over in het telefoonboek van de auto. De bluetooth verbinding valt soms weg maar dat kan ook aan de telefoon liggen.
De middenconsole bevat veel knoppen maar het is intuitief te bedienen en het went snel. De sfeerverlichting in de deuren, middenconsole en onder de versnellingspook geeft een warm en stijlvol gevoel in de auto.
De cockpit is overzichtelijk, met mijn 1.76 kan ik alles goed overzien. Minpuntje is het scrollen door de BC functies m.b.v. de draaiknop aan de richtingaanwijzer. Je moet je hand van het stuur halen en dat is niet handig t.a.v de veiligheid.
De stoelen zitten uitstekend, het duurt wel even voordat ik de ideale stand had gevonden maar de instelmogelijkheden zijn legio te noemen. De ruimte voorin is subliem, achterin een stuk beperkter. Ik kan 3 grote kinderzitjes kwijt, en dat is het belangrijkste voor ons. Zelf heb ik ook voldoende ruimte achterin maar 3 volwassenen van 1.90 wordt lastig vermoed ik. De kofferbak ruimte is voldoende en de dubbele laadvloer is praktisch. In de hoge stand gelijk vloers en in de lage stand verdiept.
Na een proefritje in de 1.7cdti, was ik erg benieuwd naar de 1.4T. Om bij de minpunten te beginnen; Onderin is er vrij weinig trekkracht maar na 2000 toeren gaat het al beter. Hoger in de toeren zijn er lichte schokjes merkbaar en de overbrenging is vrij lang. De koppeling pakt erg laat maar ook dat went.
Desalniettemin rijdt de auto erg fijn, schakelt hij soepel en is de auto erg stil. Het wind, banden en motorgeluid is goed geisoleerd. Het vermogen is prima, niet heel erg sportief en er zal teruggeschakeld moeten worden van de 6de naar de 4de als je op de snelweg snelheid wilt maken. De Cruise Control zit aan het stuur en dat is prettig en eenvoudig te bedienen.
De wegligging is uitstekend, bochten kunnen snel worden genomen zonder dat de auto veel helt, oneffen wegen of hobbels worden goed verwerkt en ook met de 18" velgen is het comfortabel. Het stuurgedrag is redelijk strak en direct.
Het verbruik ligt na de eerste tankbeurt op 8,4l/100km en na de 2e op 8,1l/100km.
+ Veel auto voor 30 mille
+ Weggedrag
+ Comfort
+ Uitstraling
+ AFL
- Ruimte achterbank
- Schokkerige turbo
- Besturing BC kan veiliger
- Lak is zeer gevoelig voor krassen
Tot zover mijn eerste ervaringen, updates volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.